Web Analytics Made Easy - Statcounter

در این نشست که به پیشنهاد و همکاری رایزنی فرهنگی ایران برگزار شد، عبدالحلیم فضل الله مدیر مرکز مطالعات یاد شده گفت: الگوی انقلاب اسلامی در پیام گام دوم را می توان بدون رنگ و بوی ایرانی، اسلامی و حتی شیعی دید و این پیام فرا ایرانی و فرا اسلامی است و تجربه ای قابل استفاده برای دیگر کشورهای منطقه و جهان با محوریت ارزش های اخلاقی و انسانی و جوان گرایی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عبدالحلیم فضل الله در ادامه خاطر نشان کرد که جمهوری اسلامی ایران در این پیام نشان داد که با هرگونه تعرض به دیگران و تحجر گرایی مخالف بوده و در پی سازندگی بر اساس منافع انسان ها و کشورهاست و بر اصول ثابتی که ایران پای بند به آنهاست تنظیم شده است.

وی همچنین گفت: موفقیت های ایران را نباید تنها در جنگ و از خودگذشتگی جوانان این کشور محدود کرد بلکه در این پیام حاکمیت علم، اقتصاد و حضور مردمی را می توان به عنوان الگو مشاهده نمود و عدالت و اخلاق را در آن لمس کرد.

 مدیر مرکز مطالعات مشاوره ای با اشاره به این که منافع انقلاب هیچگاه با منافع دیگر کشورها در تضاد نبوده گفت: منافع ایران با عربستان یا با عراق و دیگر کشورها در تجربیات مشترک میان آنهاست و هر دوبُعد دین و دنیا را در نظر گرفته است، لذا استقلال با شکوفایی کشور همخوانی دارد و در تضاد با یکدیگر نیست.

عبدالحلیم فضل الله افزود: پیام گام دوم انقلاب در حقیقت گفتمان مثبتی میان ایران و کشورهای منطقه به شمار می رود چرا که آمادگی خود را برای انتقال تجربیات و تکنولوژی خود به دیگر کشورها اعلام نموده است.

مدیر این مرکز مطالعاتی در لبنان افزود: در این پیام تعریف جدیدی از عدالت به همراه اقتصاد را می بینیم که توزیع عادلانه درآمدها نه تنها در سطح کشور بلکه در سطح منطقه را نیز قابل اجرا دانسته است.

سپس رایزن فرهنگی ایران با اشاره به این که پیام گام دوم نخستین بار است که در یک کشور عربی معرفی می شود گفت: در بخش نخست این پیام تصویر واقعی از جامعه ایران و جمهوری اسلامی با دقت و موشکافی ارائه می شود و با نگاه مختصری به بندهای آن می توان گفت به طور قطع این پیام گام مهم و راهبردی برای حل مسایل منطقه است .

عباس خامه یار افزود: بخش دوم آن به مسائل پس از انقلاب و جایگاه علمی، دینی ایران می پردازد که در حال حاضر در آن قرار داریم و باید در آینده قرار داشته باشیم و بخش سوم نیز به آینده انقلاب اسلامی توجه کرده که تمام امید به قشر جوان است.

او گفت: نکته دیگر درباب سیاست خارجی است که می بینیم در پیام گام دوم تمام جوانب مختلف روابط خارجی با دیگر کشورها لحاظ شده و ارتباط با محیط حاکم بر جهان را مد نظر داشته است.

رایزن فرهنگی کشورمان خاطر نشان کرد: در بُعد سیاست خارجی باید گفت ایران هیچ جنگ و اختلافی با دیگران ایجاد نکرده بلکه آنان هستند که اختلاف و جنگ افروزی می کنند و مشکلات را برای ایران ایجاد و این کشور را به عنوان تهدید معرفی کرده اند.

خامه یار اضافه کرد: این نقطه قوت و قدرت ماست که هیچ گاه از قدرت نظامی خود استفاده منفی نکرده ایم در حالی که پایگاه های نظامی آمریکا در خاورمیانه همیشه برای کشورهای مختلف این منطقه مشکل ساز بوده اند.

وی گفت: روش ایران در برخورد با دیگران همراه با لطف و محبت و تؤام با رحم و مروت بوده تا اسلام را بتواند به درستی به دیگران معرفی کند زیرا دشمنان در حال ترویج اسلام خونریز و خشونت طلب هستند تا بدینوسیله مردم دنیا را نسبت به اسلام ناب و مهربان بدبین کنند و اسلام هراسی را در میان آنها ترویج کنند.

رایزن فرهنگی کشورمان افزود: انقلاب اسلامی با گذشت چهل سال بدون عقب نشینی از اصول خود، به راهش ادامه داده و انحرافی در مسیر آن ایجاد نشده است.

خامه یار یکی از ابعاد سیاست خارجی ایران را رها شدن از وابستگی به کشورهای قدرتمند برشمرد و گفت: ایران در گذشته وابسته به آمریکا و غرب بود و تحلیل گران ریشه انقلاب را رهایی از وابستگی ایران به غرب می دانند. بنابراین ما در استقلال تمام ابعاد آن را مد نظر داریم از سیاسی گرفته تا اقتصادی و نظامی و همین استقلال ماست که مورد هدف آمریکا قرار گرفته است.

سرکیس ابو زید روزنامه نگار و نویسنده مسیحی دیگر شرکت کننده در این نشست،‌ در سخنان خود گفت: گام اول و دوم نشان دهنده عقلانیتی است که انقلاب را به مراحل مختلفی تقسیم کرده و پس از استقرار و ثبات، ایران به مرحله بعدی می اندیشد. گام دوم بر مقابله با رژیم صهیونیستی و بهره بردن از توانمندی جوانان ایران تأکید شده است.

نویسنده کتاب مسیحیت در ایران گفت: قشر جوان در جهان سوم و به ویژه در جهان عرب مورد غفلت قرار گرفته است و متأسفانه تبدیل به هیزمی برای حرکت ها و انقلاب ها شده اند لذا امیدی در این کشورها به آنان نبسته اند، آنها شغل و آینده ای ندارند. از این رو توجه گام دوم به پتانسیل جوانان طرحی عالی و ارزنده برای آینده ایران است.

سرکیس ابوزید هوشیاری عملی را نکته دیگر این پیام برشمرد و گفت: در حقیقت این همان نقطه قوت و قدرت پیام است زیرا ما در دورانی به سر می بریم که هرکسی معرفت بیشتری داشته باشد قدرت بیشتری نیز خواهد داشت. لذا تأکید بر این بُعد حائز اهمیت بوده و مقاومت در ایران و لبنان با استفاده از همین قدرت بود که موفق شدند.

در ادامه شیخ محمد زُعبی از علمای اهل تسنن شمال لبنان در سخنان خود گفت: آنانی که اسلام را تنها راه حل می دانستند هیچ راه حلی ارائه نمی دادند و در حقیقت به گذشته بازگشته اند و بین واقعیت و الگویی که باید ارائه شود اعتدال وجود نداشت، غرق شدن در این افکار و منفعل بودن نگذاشت ما الگویی عقلانی معرفی کنیم و در ذهنمان نیز هیچ الگویی برای عرضه نداشتیم.

شیخ محمد زعبی گفت: انقلاب اسلامی ایران آرزوی ما را محقق کرد، چرا که به گذشته تکیه نکرد بلکه بیداری در جامعه ایجاد کرد و اسلام از محدوده کتاب ها و تریبون ها خارج و وارد میدان عمل شد. تمام مردم و اقشار مختلف جامعه به اسلام روی آوردند و نتیجه اش سرنگونی استبداد شد و مستکبران نتوانستند آن را به زانو درآورند و این همان الگوی اسلام پیشرفته برای آزادگان جهان است.

«اسلام توانست الگویی برای زندگی، اقتصاد و دیگر ابعاد مختلف معرفی کند و این موفقیت تنها بر اساس اخلاق و معنویت به دست نیامد بلکه با تمسک به ارزش ها و توانمندی های ملت ایران بود».

وی افزود: پیام گام دوم انقلاب، اسلام را از متون کتاب ها و شعارهای خشک خارج کرده و اسلام در عمل وارد صحنه شده و در برابر استکبار جهانی ایستاده است و تمام مستضعفان جهان به آن دل بسته اند و فهمیده اند که می توان حکومتی با تکیه بر اسلام و معارف آن تشکیل داد.

ریاض صوما  نویسنده و کارشناس مسائل سیاسی و راهبردی نیز در سخنانی گفت: پیام گام دوم انقلاب به جوانان خطاب شده تا به آنها دیدگاه سیاسی ارائه و انقلاب را معرفی کند و راهبرد عمومی ایران در منطقه و جهان را معرفی کرده است.

وی با بیان این که استقلال و تکیه بر فرهنگ و اراده و اهمیت اقتصاد در این پیام نشان داد که این دو مقوله (فرهنگ و اقتصاد) ۲ اصل مهم در استقلال است، افزود: انقلاب دینی باید نسبت به فرهنگ و هویت دینی تمام فرهنگ های دیگر انعطاف پذیر باشد.

انیس نقاش مدیر مؤسسه مطالعاتی «امان» هم در این نشست گفت: در خصوص ناتوانی ایران در معرفی صحیح دستاوردهای خود به دیگران باید بگویم مشکل در فرهنگ ایرانی است و آن همان تواضع ایرانی است که نمی تواند خود را به بهترین وجه معرفی کند، که این امر ریشه در فرهنگ آنها دارد.

وی در ادامه گفت: مشکل دیگر گفتمان جهانی است، چرا که شما با زبان ویژه خود سخن می گویید و زمانی که شما بخواهید با دیگران حرف بزنید حتی اگر بر حقانیت خود ایمان هم داشته باشید نمی توانید آن را به مخاطب تفهیم کنید بنابراین باید با زبان خودشان با آنان صحبت کنید و آن زبان را به درستی بشناسید.

انیس نقاش افزود: مشکل دیگر این است که شما که توانستید طرح و نقشه آمریکا  را در منطقه برهم بزنید به رغم این موفقیت نتوانستید نظام حکومتی خود را به دیگران معرفی کنید تا الگویی برای جهانیان شود. به رغم چالش هایی که قدرت نظامی ایران برای آنها ایجاد کرده، اما نتوانسته خطرهای امپریالیسم و نقاط ضعف خود را شناسایی کند.

مدیر مؤسسه مطالعاتی امان با اشاره به گذشت چهل سال از پیروزی انقلاب گفت: ما هنوز در فضای انقلاب به سر می بریم، انقلاب این گونه نیست، امام از همان آغاز با تایید اشغال سفارت آمریکا نشان داد که این کشور دشمن است، فتوای قتل سلمان رشدی نشان داد که ایران فراتر از مرزها عمل می کند.

وی افزود: با این همه، توانایی ایران در اجرای عملیات خارج از خانه خود همچنان با مشکل روبروست به ویژه که انقلاب ایران قرار است به انقلاب جهانی حضرت مهدی متصل شود حال چگونه می تواند این پیام را برای جهانیان شرح و تفسیر کند؟ ما باید شعار مرگ بر آمریکا را برای جوانان تفسیر کنیم و اندیشه و اهداف صهیونیست ها را باید با زبان دنیا برای جهانیان شرح دهیم.

سپس خانم احلام بیضون کارشناس مسائل سیاسی پرسش هایی را به شرح ذیل مطرح کرد: ایران برای ایجاد موازنه میان علم و دین چه کرده است؟ تعداد مؤسسه های دینی در مقابل تعداد مؤسسه های علمی چه میزان است؟

قاسم قصیر نویسنده و روزنامه نگار لبنانی گفت: باید دید ایران تاکنون چه کرده و چالش ها چیست؟ هنوز می گویند ایران الگوی مناسبی در اقتصاد، سیاست و... ارائه ننموده است و برای آینده موانعی وجود دارد تا بتوان ایران را به عنوان الگو و زبان جهان و با بیان امروزی به دنیا معرفی کرد.

«نکته دیگر در خصوص آینده پژوهی این است که گفته می شود ایران بین سال های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۵  قدرت مهمی در جهان خواهد بود، باید در این زمینه کار کرد و مهمترین مشکل ایران، مسئله اقتصادی است که نتوانسته الگوی جهانی ارائه کند، امیدوارم این جلسه سرآغاز کنفرانسی علمی شود».

توفیق شومان تحلیل گر مسائل سیاسی نیز با بیان این که مخاطب پیام گام دوم جوانان هستند، گفت: جوانان بودند که انقلاب کردند و میزان جمعیت جوان در ایران بالاست. لذا این پیام می خواهد به جوانان بگوید انقلاب چه نتایجی داشته و به کجا خواهد رفت.

«همچنین درباره اندیشه سیاسی ایران، رسانه و گفتمان و وحدت اسلامی و انسانی با مقایسه ای گذرا بین پیش از انقلاب و پس از آن، باید گفت ما اندیشمندانی در سطح بهشتی، مطهری و شریعتی نداریم و یا نمی شناسیم، مشکل کجاست؟ شومان افزود: اندیشمندان کنونی ایران گفتمان رسانه ای با خارج را از دست داده اند و جنجال های رسانه ای، آنها را از صحنه رسانه ها بیرون کرده است، ایرانی ها هنوز نتوانسته اند دستاوردهای خود را به درستی به خارج معرفی کنند. در روابط خارجی ایرانی ها، به ویژه با جهان عرب باید بازنگری صورت گیرد.

محمد فقیه مدیر بخش آنلاین المیادین گفت: انقلاب اسلامی ادامه دار است و مانند یک حکومت نیست که بخواهد تمام شود. آمریکائیها متوجه شده اند که ایرانی ها توانمند و تأثیر گذارند و در اینده کشوری قدرتمند خواهند بود، لذا نمی خواهند چنین اتفاقی بیافتد.

وی افزود: آمریکائی ها در منطقه، اسرائیل و عرب ها را در اختیار دارند، بنابراین تحمل پیدایش یک قدرت جدیدی را ندارند.

جهاد سعد نایب رئیس مرکز مطالعات اسلامی لبنان  نیز گفت: ما از شهید بهشتی، مطهری، جلال آل احمد و علی شریعتی بسیار خوانده ایم، اما در حال حاضر مشکل داریم، زیرا آثار دانشمندان کنونی برای ما ترجمه نمی شود. لذا هنوز بسیاری از شخصیت های فکری را نمی شناسیم.

وی افزود: باید گفت ایران تنها به عنوان یک کاتالیزور برای انقلاب های دیگر جهان می تواند عمل کند. هانری کُربَن اندیشمند فرانسوی درباره ایران گفته که «حسین» از دل تاریخ آنها را به جلو می راند و «مهدی» در آینده منتظر آنهاست. مردم ایران به امام خمینی ایمان داشتند و به سخنان او گوش دادند و عمل کردند.

حیّان حیدر عضو نشست گفتگوی ملی لبنان به  ریاست سلیم الحُص از دیگر حاضران در این نشست نیز گفت: تردیدی نیست که در بیست سال اول انقلاب، ایران در برابر استکبار غرب ایستاد و همین امر باعث شد تا دانشگاههای غربی، مقاومت و ایستادگی ایران را در برابر فشارهای غربی تدریس کنند و ساده زیستی ایرانیان را برای مقابله با فشارها  مورد بررسی قرار دهند.

وی افزود: نوعی قصور و کوتاهی در معرفی جمهوری اسلامی ایران وجود دارد و شاید ایران هنوز گرفتار زبان و ادبیات خود است، عرب ها علمایی دارند که ریشه آنها ایرانی بوده اما تمام علوم خود را به زبان عربی می نوشتند. کشورهای عربی زیادی وجود دارند که با پشتوانه غرب، به دشمنی با ایران برخاستند.

علی شُکر استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه لبنان هم گفت: محور اصلی پیام گام دوم جوانان است. از هفت محور این پیام ،  ۲ محور محتوای اقتصادی و علمی دارد و پنج محور بر مسائل معنوی و ارزش های اخلاقی که جهان امروز فاقد آن است، تاکید کرده است.

حمزه البشتاوی شاعر و ادیب فلسطینی و عضو دفتر سیاسی جبهه ملی آزادی بخش فلسطین، گفت: ابعاد معنوی، اخلاقی، سیاست خارجی و مسئله فلسطین در این پیام برجسته تر دیده می شوند.

وی افزود: پس از انقلاب تحول بزرگی در جهان عرب رخ داده است. باید ایران با جنبش های عربی مختلف ارتباط برقرار کند چرا که با این کار دیگر نیازی به برقراری ارتباط با دولت های عربی نخواهد داشت.

ناصر قندیل تحلیل گر مسائل سیاسی و سردبیر روزنامه البناء گفت: جنبش هایی که ما در جهان غرب تجربه کردیم زیر مجموعه دو هدف استقلال و توسعه بوده اند. به طور مثال آلمان شرقی از نظر فکری و نظری مستقل نبود و زیر مجموعه شوروی قرار گرفت و آلمان غربی در اوج صنعت و عملگرا بود اما در زیر مجموعه آمریکا جا گرفت.

«در تجربه عربی ما جمال عبدالناصر را داشتیم که هر دو شکست خوردند. کسانی که عبدالناصر را بالا بردند نتوانستند مانع شکست او از اسرائیل بشوند. اما ایران توانست با ۱+۵ مذاکره کند و در نهایت حرف خود را پیش ببرد».

وی افزود: مثال دیگر این که اتحاد جماهیر شوروی نتوانست مقاومت کند و فرو ریخت اما تجربه چهل ساله ایران توانست برای چهار دهه آینده خود برنامه ریزی کند.

قندیل ادامه داد: الگوی استقلال و توسعه در کشور ایران شرط اصلی برای موفقیت بوده و مسائلی مانند اخلاق و معنویت ضمانت برای اجرای این دو اصل هستند.

عبدالملک سُکریّه رییس شورای ملی مقاومت در برابر سازش گفت: امام خمینی هنوز در حد و اندازه ای که باید میان جوانان ما معرفی شود، نشده است. لذا برادران ما در ایران باید به آن توجه کنند. انقلاب اسلامی زمانی رخ داد که تمام جهان بر ضد آن صف آرایی کردند و ایران با سختی توانست مسیر خود را باز کند و ادامه دهد.

نشست بررسی گام دوم انقلاب اسلامی در لبنان مورد استقبال قرار گرفت و شرکت کنندگان بر تداوم چنین نشست هایی تأکید کردند.

برچسب‌ها پیروزی انقلاب اسلامی ایران بیروت گام دوم انقلاب دهه فجر

منبع: ایرنا

کلیدواژه: پیروزی انقلاب اسلامی ایران بیروت گام دوم انقلاب دهه فجر پیروزی انقلاب اسلامی ایران بیروت گام دوم انقلاب دهه فجر گام دوم انقلاب انقلاب اسلامی اسلامی ایران انقلاب اسلام پیام گام دوم سیاست خارجی مسائل سیاسی دیگر کشورها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۹۷۷۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیام استاندار مازندران به مناسبت گرامیداشت هفته معلم

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مازندران، متن کامل پیام یوسف نوری استاندار مازندران به شرح زیر است:

بسم الله الرحمن الرحیم

۱۲ اردیبهشت سالروز شهادت عالمی نستوه، دانشمندی وارسته و معلمی متفکر و مجاهد است که در کسوت تعلیم و تربیت نقش بی‌بدیلی در پیروزی انقلاب اسلامی داشت و بی‌شک استاد شهید مطهری چهره تاثیرگذار و بهترین الگو برای جایگاه والای معلمی است.

معلمی افتخاری بزرگ و دارای شرافت و منزلت بالاست و معلمان طلایه‌داران عرصه تعلیم و بسترساز نجات انسان از ظلمات جهل هستند.

شالوده توسعه هر کشور به همت، تلاش و زحمات معلمان در مدارس شکل می‌گیرد و ارتقای مادی و معنوی جامعه بسته به پویایی و انگیزه معلمان است. از طرفی نظام جمهوری اسلامی نیز جایگاه ویژه‌ای برای معلمان و تعلیم و تربیت متصور است و امامین انقلاب همواره بر لزوم تکریم معلمان و تجلیل آنان تاکید کرده‌اند و رویکرد دولت سیزدهم نیز حفظ و پاسداشت شأن و عظمت جایگاه معلمان است.

اینجانب ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره شهید والا مقام استاد مرتضی مطهری و شهدای گرانقدر سنگر تعلیم و تربیت؛ روز معلم را به تمامی اساتید، معلمان، فرهنگیان و زحمتکشان عرصه علم آموزی در کشور به‌ویژه معلمان شریف استان مازندران، دیار علویان تبریک عرض نموده، توفیق روزافزون آنان را در کنف عنایات خاصه حضرت ولی عصر (عج) و تبعیت از منویات منویات مقام معظم رهبری (مدظله العالی) از درگاه خداوند متعال خواستارم.

دیگر خبرها

  • پاسخ رهبر انقلاب به نامه رییس سازمان تبلیغات
  • گفتمان انقلاب اسلامی در دنیا فراگیر شده است
  • پاسخ رهبر انقلاب به نامه رییس سازمان تبلیغات اسلامی: کار قرآنی در شمار مبارک‌ترین کارهای اسلامی و جهادی است
  • اعلام فهرست انتخاباتی جمعیت جوانان انقلاب اسلامی برای تهران + اسامی
  • بررسی بخشنامه های بانک مرکزی در نشست کمیته رعایت قوانین و مقررات
  • آیت‌الله جزایری از هیچ تلاشی برای اهداف انقلاب فروگذاری نکرد
  • پیام تبریک رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی به مناسبت روز معلم
  • پیام تبریک فرماندار ویژه مهاباد به مناسبت گرامیداشت روز معلم
  • پیام تبریک فرمانده سپاه لرستان به مناسبت روز معلم
  • پیام استاندار مازندران به مناسبت گرامیداشت هفته معلم