Web Analytics Made Easy - Statcounter

نکته‌ای که در انتخابات پررنگ به نظر می‌رسد تغییر طوفانی و شدید در چینش نمایندگان بهارستان است. بسیاری از نمایندگان فعلی مجلس که ۷۰ نفر برآورد می‌شوند رد صلاحیت شدند و بسیاری دیگر نتوانستند رأی لازم را کسب کنند.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری آنا، انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روند شمارش آرا کماکان ادامه دارد. تاکنون در بیش از ۱۵۰ حوزه انتخابیه نمایندگان آن در بهارستان مشخص شده‌اند.

نکته‌ای که بسیار در این انتخابات پررنگ به نظر می‌رسد تغییر طوفانی و شدید در چینش نمایندگان بهارستان است. بسیاری از نمایندگان فعلی مجلس که ۷۰ نفر برآورد می‌شوند رد صلاحیت شدند و بسیاری دیگر نتوانستند رأی لازم را کسب کنند.

اصلاح طلبان از این موضوع مستثنا نبوده‌اند. آنها که ابتدا بر طبل تحریم انتخابات کوفتند بالاخره با سنجش میدانی اوضاع راضی شدند با تمام توان در انتخابات شرکت کنند.

از ابتدا شاید به نظر می‌رسید، اصلاح‌طلب بعد از شکست در انتخابات علم احراز صلاحیت را بلند کنند و بگویند که میزان مشارکت اگر کاهش پیدا کند از عدم صلاحیت آنهاست.

موضوعی که حتی از سوی رئیس جمهور هم رد شد. اصلاح طلب از شب گذشته و با آمدن نتایج میدانی صندوق‌ها رأی اعلام می‌کنند که صلاحیت آن‌ها تأیید نشده است. البته این موضوع از سویی بسیار از اصلاح‌طلبان دیگر هم مورد تردید قرار گرفته است، تا جایی که محمد قوچانی، سردبیر روزنامه اصلاح‌طلب سازندگی نوشته است که شکست آن‌ها در انتخابات به دلیل عملکرد فراکسیون امید و اول روحانی است.

از سویی دیگر اگر فرض بگیریم روند کاهش مشارکت مردم به دلیل سوء مدیریت اصلاح طلبان نبوده این موضوع را نمی‌تواند پذیرفت که آن‌ها نیروی در کف انتخابات نداشته‌اند، برعکس این موضوع تداعی می‌شود که آن‌ها در بیش از ۲۴۵ حوزه به گفته‌ای حسن روحانی گزینه برای رقابت داشته‌اند.

بخشی از حوزه‌های مطرحی که اصلاح‌طلبان و تیم دولت کاندیدا انتخاباتی داشته و بازنده شده‌اند به‌صورت اختصاصی توسط خبرگزاری آنا احصا شده که به شرح ذیل است:

۱-حوزه انتخابیه تهران: ۳۰ نفره لیست امید به رهبری مجید انصاری که شکست خوردند.

۲-حوزه دماوند و فیروزکوه: خانزادی و شاهرخ رامین شکست خوردند.

۳-حوزه بهشهر و نکا: شاعری از اعضای نزدیک به دولت و جریان اعتدال که در مقابل شریعتی شکست را پذیرفت.

۴-میناب: فاطمه ذوالقدر نماینده فعلی تهران که تغییر حوزه انتخابیه داد ولی باز پیروز نشد.

۵- جلال میرزایی: وی در حوزه انتخابیه ایلام از رقبای خود شکست خورد.

۶-انصاری: در حوزه انتخابیه داراب که توسط جریان اصلاحات حمایت می‌شد ولی در انتخابات شکست خورد.

۷-تاج‌الدین: از حوزه انتخابیه اصفهان شرکت کرد که نتوانست به مجلس راه پیدا کند.

۸-خدیجه ربیعی: از فعال اصلاح طلب که در حوزه انتخابیه بروجن از ورود به بهارستان بازماند.

۹-قربانی: از حوزه بجنورد که نتوانست وارد مجلس شود.

۱۰- سالار قاسمی: مدیرکل اصلاح طلب آموزش و پرورش البرز که از حوزه قزوین وارد گود رقابت انتخابات شد و شکست خورد.

۱۱-داود محمدی: نماینده فعلی قزوین و مورد حمایت حزب اعتدال و توسعه که از ورود به بهارستان بازماند.

۱۲-سکینه الماسی: نماینده فعلی بوشهر که در انتخابات مجلس شکست خورد.

۱۳- محسن علوی: نماینده لامرد و فرزند وزیر اطلاعات دولت فعلی که از این حوزه انتخابیه نتوانست وارد مجلس شود.

۱۴-مهرداد لاهوتی: نماینده لنگرود و نزدیک به دولت که از راهیابی به مجلس بازماند.

۱۵-محمدرضا خباز: نماینده ادوار مجلس و استاندار سابق سمنان در دولت روحانی که از حوزه کاشمر وارد مجلس نشد.

۱۶-مازنی: نماینده فعلی تهران که از حوزه انتخابیه گرگان شرکت کرد ولی شکست خورد.

این افراد و لیست‌ها نمونه‌ای کوچک از شکست بزرگ اصلاح طلب در انتخابات مجلس است که به نظر می‌رسد آن‌ها می‌خواهند برای شکست‌هایشان پوششی به نام صلاحیت را مطرح کنند.

انتهای پیام/4127/

منبع: آنا

کلیدواژه: اصلاح طلبان انتخابات نمایندگان بهارستان حوزه انتخابیه نماینده فعلی اصلاح طلبان اصلاح طلب شکست خورد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۹۸۱۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نباید کسی تصور کند «دور دوم انتخابات مجلس» فاقد اهمیت است

«علی‌اکبر علیزاده» در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، با اشاره به اهمیت دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم اظهار کرد: از آنجایی که مجلس شورای اسلامی در همه حوزه‌ها مجاز به قانون‌گذاری است و در جمهوری اسلامی ایران جایگاه بالایی دارد، مشارکت بالای مردم در انتخابات باعث تشکیل مجلسی قوی می‌شود.

وی افزود: نباید اینگونه تصور شود که مشارکت مردم در دور دوم انتخابات اهمیتی ندارد؛ مشارکت پُرشور مردم در حوزه‌هایی که به دور دوم کشیده شده است، بسیار اهمیت دارد. نماینده‌ای که با پشتوانه رأی بالا راهی مجلس شود، قطعاً مؤثرتر از نماینده‌ای خواهد بود که پشتوانه رأی بالایی نداشته است.

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر مشارکت در انتخابات بالا باشد، مجلسی قوی به وجود می‌آید و اگر مجلس قوی و با پشتوانه رأی بالا باشد، دولت‌ها چاره‌ای ندارند جز اینکه در ریلی که مجلس می‌گذارد، حرکت کنند.

علیزاده تصریح کرد: همچنین زمانی که مجلس قوی باشد، قدرت نظارت بالایی خواهد داشت و می‌تواند تخطی از اجرای قوانین را به خوبی شناسایی کرده و به دستگاه‌ها و مسؤولان اجرایی کشور گوشزد کند که در ریل قانون حرکت کنند.

منتخب مردم دامغان در مجلس دوازدهم ادامه داد: هنوز ۴۵ نماینده مجلس دوازدهم مشخص نشده است و از آنجایی که این افراد قطعاً تأثیر زیادی بر مجلس آینده خواهند داشت، بر این اساس نباید کسی تصور کند که دور دوم انتخابات مجلس فاقد اهمیت است.

وی اظهار کرد: مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی بسیار مؤثر است چراکه آیت الله مدرس هم یک نماینده بود و بر این اساس حتی یک نماینده روی مجلس تأثیر دارد و نباید دور دوم انتخابات مجلس کم اهمیت جلوه داده شود؛ برای مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم نیز باید رسانه‌ها به ویژه صداوسیما امکان تبلیغات برابر را برای داوطلبان دور دوم انتخابات فراهم کنند.

نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی گفت: باید اهمیت دور دوم انتخابات به خوبی برای مردم تبیین شود تا مردم در حوزه‌های انتخابیه‌ای که انتخابات به دور دوم کشیده شده است، حضور پُر شوری پای صندوق‌های رأی داشته باشند. تبیین و آگاهی‌بخشی به مردم، مهم‌ترین کاری است که باید مورد توجه باشد.

علیزاده اظهار کرد: در نظام جمهوری اسلامی ایران حضور و مشارکت مردم در عرصه‌هایی مانند انتخابات اهمیت زیادی دارد و امیدواریم مردم مشارکت بالایی در مرحله دوم انتخابات مجلس داشته باشد.

انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی در ۱۱ اسفندماه ۱۴۰۲ در ۲۰۸ حوزه انتخابیه سراسر کشور برگزار شد که انتخابات ۲۱ حوزه به مرحله دوم کشیده شد. قرار است دور دوم انتخابات مجلس روز ۲۱ اردیبهشت برگزار شود.

کد خبر 6084386 زهرا علیدادی

دیگر خبرها

  • تحویل صندوق‌های اخذ رأی الکترونیکی به حوزه انتخابیه قائم شهر
  • چرا مشارکت در دور دوم انتخابات مجلس مهم است؟
  • برگزارنشدن الکترونیکی دور دوم انتخابات مجلس در ورامین
  • دور دوم انتخابات مجلس در تبریز الکترونیکی برگزار می‌شود
  • نباید کسی تصور کند «دور دوم انتخابات مجلس» فاقد اهمیت است
  • انتخابات مجلس در ورامین تمام الکترونیک نخواهد بود
  • انتخابات ۲۱ اردیبهشت در حوزه انتخابیه ورامین تمام الکترونیک نیست
  • رأی‌گیری در حوزه انتخابیه کرمانشاه، به‌صورت الکترونیکی برگزار می‌شود
  • 21 اردیبهشت برگزاری دومین دور انتخابات مجلس در حوزه انتخابیه بیرجند، درمیان و خوسف
  • سمیرم و لنجان ۲۱ اردیبهشت ماه میزبان دور دوم انتخابات مجلس هستند