Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-05@03:34:37 GMT

رمزو راز سالم بودن مغز

تاریخ انتشار: ۳ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۹۹۱۴۲

رمزو راز سالم بودن مغز

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، عادت‌ها بهترین دفاع مغز در مقابل از دست دادن حافظه به شمار می‌آیند. باید‌ها و نباید‌های زیر را برای برخورداری از بهترین عملکرد مغز در حال و آینده در نظر داشته باشید.

چندکاره نبودن
گلن فینی، رئیس بخش روان‌شناسی رفتاری و مدیر اجرایی مرکز مطالعات عصبی ـ. روان شناختی دانشگاه فلوریدا می‌گوید، چندکاره بودن به معنی انجام همزمان دو کار نیست بلکه به معنای انتقال مکرر ـ.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به صورت رفت و برگشت ـ. از یک کار به کار دیگر است. برای داشتن ذهن تیزبین، باید روی انجام یک کار تمرکز کنید و انحراف ذهنی از آن را به حداقل برسانید.

ورزش کردن
ورزش با افزایش انرژی و افزایش جریان خون به مغز باعث می‌شود، در انجام کار‌ها تمرکز بیشتری داشته باشید. فینی می‌گوید، هرچقدر بدن و ذهن را فعال‌تر نگه دارید، شاهد عملکرد بهتری از آن‌ها خواهید بود. مطالعات نشان می‌دهد، تمرینات فیزیکی منظم عملکرد شناختی را افزایش می‌دهد و فاکتور‌های خطر زوال عقل را بهبود می‌بخشد.

طفره نرفتن از خواب
مغز از خسته بودن بدن رنج می‌برد و نمی‌تواند مانند زمانی که بدن استراحت کافی داشته، تمرکز کند. فینی می‌گوید، یک چرت ۱۰ تا ۲۰ دقیقه‌ای در طول روز سطح تمرکز را افزایش می‌دهد. با این حال، خوابیدن بیش از ۴۰ دقیقه ایده خوبی نیست.

دریافت امگا ۳ کافی
این چربی سالم با حفظ سلامت سلول‌های مغز به عملکرد بهتر آن‌ها و در نتیجه، بهبود عملکرد کلی بدن کمک می‌کند. به گفته ماسترینی، اسید‌های چرب امگا ۳ به طور خاص، فعالیت قلب را تقویت می‌کنند و هرچیزی که برای قلب مفید باشد، برای مغز نیز مفید خواهد بود. درواقع بهبود خون‌رسانی به مغز بر اثر عملکرد خوب قلب، مهم‌ترین راه اطمینان از سالم بودن مغز است.

دریافت ویتامین‌های لازم
به گفته فینی، کمبود برخی ویتامین‌های گروه B. (ویتامین‌های B ۱، B ۶، B ۱۲)، ویتامین D؛ و فولیک اسید در کوتاه مدت بر فعالیت مغز تاثیر منفی می‌گذارد و حتی می‌تواند، بروز علائمی مشابه علائم زوال عقل را درپی داشته باشد.

داشتن روابط اجتماعی
ماسترینی می‌گوید، تعاملات اجتماعی مغز را تحریک می‌کند، فعالیت مغز را افزایش می‌دهد و آن را با مسائل قابل حل جدید روبه‌رو می‌سازد که یکی از بهترین راه‌ها برای حفظ ساختار مغز است. در بلند مدت، حل مسائل و مشکلات زندگی بیش از بازی‌ها و تمرینات حافظه به عملکرد شناختی مغز کمک می‌کند.

مقابله با استرس
به گفته ماسترینی، هرچند میزانی از استرس ممکن است محرک خوبی برای به پایان رساندن کار‌ها تا زمان تعیین شده باشد، اما استرس بیش از حد اثر معکوس دارد و از عملکرد موثر مغز در جذب اطلاعات جلوگیری می‌کند. اثرات هورمون‌های استرس مانند کورتیزول در بلند مدت، باعث آسیب و تخریب سلول‌های مغزی می‌شود.

منبع: بهداشت نیوز

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مغز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۹۹۱۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چربی شکم با چه نوشیدنی آب می‌شود؟

 به گزارش تابناک، عصر ایران نوشت: می‌توانید چند تغییر در سبک زندگی خود ایجاد کنید تا در نهایت شکم‌ صاف داشته باشید. کنترل وعده غذایی سالم و ورزش منظم همگی بنای کار برای داشتن اندامی متناسب و خوش فرم هستند.

لیمو و زنجبیل

شگفت انگیز است که چگونه چند ماده ساده می تواند شما را خوش هیکل و سالم نگه دارد. چرا آب گرم؟ زیرا آب گرم به هضم غذا کمک می کند. اول صبح آن را بنوشید و سیستم گوارش خود را به خوبی شروع کنید. لیمو نه تنها سرشار از ویتامین است، بلکه در پاکسازی دستگاه گوارش و کبد نیز نقش دارد که به کاهش وزن کمک می کند. زنجبیل یک سم زدایی طبیعی است و به شروع متابولیسم کمک می کند.

 
 
گریپ فروت و رزماری

این نوشیدنی گریپ فروت و رزماری ترکیبی از مواد مغذی است که برای سلامتی شما مفید است. آب گریپ فروت تازه یک نیروگاه حاوی ویتامین C است که به سم زدایی بدن و کاهش کلسترول کمک می کند. رزماری به سم زدایی کبد کمک می کند که باعث بهبود هضم و افزایش جریان خون می شود.

دیگر خبرها

  • نارنجک جنگی سالم در سلماس کشف شد
  • کشف نارنجک جنگی سالم در سلماس
  • بررسی عملکرد نماگر‌های بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت
  • جلوگیری از سقط عمد ۳ هزار مورد جنین سالم در کشور
  • شاخص کیفی ۲۳ شهر سالم و پاک ثبت شد
  • آبرسانی به ۵۱۱ روستای فاقد آب شُرب سالم در کرمانشاه ظرف ۳ سال
  • هوای اصفهان سالم است
  • جلوگیری از ۳ هزار سقط عمد جنین سالم در کشور
  • یسنا دختر ترکمن صحرا سالم پیدا شد
  • چربی شکم با چه نوشیدنی آب می‌شود؟