Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@12:12:09 GMT

درخواست شورای شهر رشت برای تمهیدات پیشگیری از کرونا

تاریخ انتشار: ۳ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۶۹۹۹۴۷۴

درخواست شورای شهر رشت برای تمهیدات پیشگیری از کرونا

به گزارش خبرنگار ایرنا، اسماعیل حاجی پور رئیس شورای اسلامی و بهراد ذاکری رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای اسلامی رشت در نامه ای خواستار تعطیلی اماکن تجمعی غیرضروری از جمله سالن های ورزشی، استخرها، مدارس، آموزشگاه ها، سینماها و محدودیت فعالیت قلیان سراها و کافه ها و رستوران ها و جلوگیری از برگزاری مسابقات، نمایشگاه ها و جشنواره ها، محدودیت ساعات حضور کارکنان در ادارات از طریق دورکاری و فعالیت شیفت کاری برای جلوگیری از گسترش شیوع و ویروس کرونا شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این نامه از استاندار گیلان خواسته شده تا با توجه به بروز و شیوع بیماری کرونا ویروس در سطح شهر رشت و استان گیلان و میزان بسیار بالای شیوع این بیماری در جوامع انسانی در مقایسه با سایر بیماری های مسری مشابه، بعنوان تهدید جدی علیه سلامت و بهداشت عمومی  تمهیدات لازم انجام شود.

رئیس شورا و رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای اسلامی رشت در این نامه محدودیت ساعات حضور کارکنان در ادارات از طریق دورکاری و فعالیت شیفت کاری، حذف وسایل مشترک در اماکن عمومی و الزام به جایگزین کردن آن وسایل با وسایل یک بار مصرف در این اماکن توسط متصدیان از جمله قندان و نمکدان با نظارت مراکز بهداشت و اتحادیه ها و دیگر ادارات ذیربط ، آموزش همگانی به مردم در باره پیشگیری از شیوع بیماری کرونا ویروس با استفاده از حداکثر ظرفیت صدا و سیما و تولید محتوا توسط دانشگاه علوم پزشکی گیلان را خواستار شدند.

بی‌خطر سازی پسماندهای عفونی آغشته به ترشحات بیماران توسط تولیدکنندگان این پسماندها در مراکز درمانی قبل از اضافه شدن به زنجیره پسماند شهری،  ارسال دستورالعمل های ذیربط با بیماری کرونا به تمامی ادارات دولتی به ویژه شهرداری رشت در خصوص کاربرد گندزداها و ضدعفونی کننده‌ها، تهیه و ابلاغ دستورالعمل و نظارت بر نحوه تدفین موارد مشکوک و قرنطینه اطرافیان متوفی و جلوگیری از احتکار مواد شوینده و ضدعفونی کننده و برخورد قاطع و جدی با متخلفان از دیگر موارد درخواست شده در این نامه است.

بر اساس اعلام وزارت بهداشت دو نفر در گیلان به دلیل ابتلا به ویروس کرونا جان باخته اند.

در معمولی‌ترین حالت، این ویروس باعث سرماخوردگی می‌شود اما در مواردی باعث سندروم حاد تنفسی یا همان "سارس" می‌شود که نشانه‌های ابتلا به آن تب، سرفه و تنگی نفس است.

این ویروس که شیوع آن از اواخر دسامبر سال گذشته میلادی (دی ماه) در چین شروع شد، علاوه بر ۳۰ استان و منطقه چین، به شماری دیگر از کشورها از جمله آمریکا، استرالیا، تایلند، مالزی، کره جنوبی، ژاپن، کانادا، سوئد، اسپانیا، فرانسه و امارات متحده عربی نیز سرایت کرده است.

دوره نهفتگی نسبتا طولانی این بیماری تنفسی مرگ‌ بار از چند روز تا دو هفته متغیر است و همین امر موجب می‌شود مبتلایان تا پیش از بروز علایمی چون تب و تنگی نفس به مراکز درمانی مراجعه نکنند.

این ویروس برخلاف ویروس سارس که در سال ۲۰۰۳ در چین شیوع پیدا کرد و پس از سرایت به ۲۶ کشور جهان ۸ هزار و ۱۰۰ نفر  را مبتلا کرد، در دوره نهفتگی نیز از فرد به فرد قابل انتقال است، کارشناسان تهدید واقعی کرونا را در همین قابلیت شیوع و انتشار گسترده آن می‌بینند.

برچسب‌ها رشت گیلان بهداشت و سلامت پروندهٔ خبری کرونا در ایران؛ آخرین اخبار و گزارش‌ها

منبع: ایرنا

کلیدواژه: رشت گیلان بهداشت و سلامت رشت گیلان بهداشت و سلامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۶۹۹۹۴۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شایع‌ترین اختلالات روانی در مبتلایان به کرونا را بشناسید

آفتاب‌‌نیوز :

علیرضا زالی، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، اظهار کرد: مراکز ملی سلامت روانی و اجتماعی جامعه (سراج) نماد انسجام و ساختاریافته مداخلات عمیق پیشگیری، درمان و توابخشی در حوزه بهداشت روانی هستند.

وی به نظام ادغام خدمات اجتماعی در در حوزه مراقبت‌های بهداشت روان در کشور اشاره کرد و گفت: یکی از نقاط بارز و متمایز نظام سلامت در کشور، ادغام حوزه بهداشت و درمان با حوزه سلامت و اجتماعی است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به بازدید‌های میدانی نمایندگان سازمان بهداشت جهانی از سیستم بهداشت و درمان کشورمان اشاره کرد و نظام ادغام یافته روان در مراقبت‌های اولیه را که با نظر کارشناسی و تخصصی در کشور شکل گرفته، نظامی کاربردی و مترقی در کشور توصیف کرد.

زالی بهداشت روان را حوزه‌ای چند وجهی دانست و ضرورت انجام کار‌های گروهی و بین بخشی را در این حوزه مورد توجه قرار داد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تعامل مراکز سراج با فرمانداری‌ها را به عنوان مراجع ذی‌صلاح ارایه خدمت به مردم نشانه دغدغه متولیان کشور نسبت به ارتقای سلامت اجتماعی و روانی جامعه دانست.

زالی به ساختار چند وجهی اهداف مراکز ملی سراج اشاره کرد و افزود: تنها حوزه بهداشت تولیت بهداشت روان را برعهده ندارد و سایر دستگاه‌ها مثل فرمانداری، بهزیستی، استانداری و سایر دستگاه‌ها برای ارایه خدمات باکیفیت‌تر به مردم در اجرای اهداف طرح مذکور همکاری دارند.

وی صنعتی شدن جامعه و‌شتاب‌شهرنشینی را دو‌عامل مهم در افزایش بروز اختلالات روان در دنیا دانست و ضروت مداخلات پیشگیرانه، بهداشتی، درمانی و‌توانبخشی در زمینه روان را یادآور شد.

رئیس دانشگاه به تغییرات ساختاری اختلالات روان بعد از کرونا اشاره کرد و گفت: تغییر در ساختار بیماری‌های روان بعد از پاندمی کرونا مسئله‌ای جهانی است.

وی با اشاره به اینکه مطالعات بیانگر این موضوع است که از هر سه نفر تا هفت نفر، مبتلا به کرونا بدون در نظرگرفتن تعداد ابتلا، دچار اختلالات روان شناختی شده‌اند اضافه کرد: شایع‌ترین اختلال، اختلال مربوط به خواب، عدم خواب عمیق و مطلوب، افسردگی، اختلال ترس و اضطراب پس از سانحه و کماکان گوشه‌گیری است.

 زالی به مطالعات عمیق و‌کاربردی دانشگاه در رابطه با عوارض کرونا اشاره کرد و افزود: بر اساس نتایج این مطالعات چنانچه فردی بعد از ابتلا به کرونا پس از چهار ماه از گذشت بیماری همچنان عارضه‌های بیماری با او همراه باشد، طبق تعریف دچار کرونای مزمن است.

رئیس دانشگاه با بیان اینکه بین ۳۵ تا ۴۵ درصد مبتلایان به کوید طولانی یا مزمن با اختلالات روانی آن دست و پنجه نرم می‌کنند خاطرنشان کرد: افسردگی، کاهش اعتماد‌بنفس اجتماعی، اختلال شناختی و حافظه، و اختلال در خواب از مهمترین عوارض روانی کرونای مزمن است.

وی به تحقیقات دانشگاه و انتشار اولین مقالات علمی در دنیا با سرفصل ارتباط سکته مغزی با کرونا اشاره کرد و گفت: افزایش مراکز ملی سراج راهکار مناسبی برای ارتقای بهداشت روان در مبتلایان به کرونای مزمن است.

 زالی عنوان کرد: ایجاد و افزایش مراکز سراج بستر مناسبی برای غربالگری، ارتقای سطح دانش و آگاهی مردم است.

رئیس دانشگاه یکی از مهمترین دلایل کم‌اظهاری و عدم مراجعه مردم برای درمان بیماری روان را بحث انگ یا برچسب‌زدن در جامعه عنوان کرد و افرود: یکی از اهداف ما برای ایجاد مراکز سراج انگ‌زدایی و ایجاد زمینه مطلوب درمان با حفظ محرمانگی پرونده‌هاست.

به گفته وی طرح ملی سراج ارجاعات مجموعه بهداشت و درمان و نهاد‌های حمایتی مثل فرمانداری و بهزیستی را به‌همراه دارد.

وی به ایجاد ۱۰ مرکز ملی سراج در دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی اشاره کرد و افزود: به طور کلی با توجه به ترسیم برنامه‌های ملی ایجاد ۱۰۰ مرکز سراج در کل کشور دستور کار است، امروز پنجمین و ششمین مرکز ملی سراج توسط دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در شهرستان دماوند و فیروزکوه به بهره‌برداری رسید و در ماه‌های آتی چهار مرکز دیگر نیز وارد چرخه مدار ارایه خدمت خواهند شد.

رئیس دانشگاه به تاکیدات رییس جمهور با محوریت توسعه زیرساخت‌های بهداشتی و درمانی شرق تهران اشاره کرد و جذب نیروی انسانی، تامین تجهیزات و تقویت زیرساخت‌های عمرانی را راهکار تحقق این مهم دانست.

وی با بیان اینکه منطقه دماوند با وجود دو جاده مواصلاتی استان مازندران به تهران، مرکزی مهم در ارجاعات تروماست اضافه کرد: بدون تردید با تلاش بیشتر شاهد تحقق و رشد رو به تزاید شاخص‌های بهداشتی و درمانی در منطقه دماوند و فیروزکوه خواهیم بود.

منبع: خبرگزاری فارس

دیگر خبرها

  • خوزستان عاری از بیماری مالاریا
  • اختلال در ریشه کنی مالاریا در ایران
  • حذف انتقال محلی مالاریا در خوزستان در ۱۰ سال اخیر
  • تجلیل از فعالان عرصه سلامت چهارمحال و بختیاری
  • هپاتیت و مننژیت در حال شیوع در میان فلسطینیان است
  • هشدار وزارت بهداشت غزه درباره شیوع بیماری‌های واگیردار
  • طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد
  • یک همه‌گیری دیگر در راه است!
  • ایرلند: ۱۰۰ درصد فلسطینیان غزه با شبح قحطی مواجه هستند
  • شایع‌ترین اختلالات روانی در مبتلایان به کرونا را بشناسید