Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-26@19:04:45 GMT

چشم اندازهای اخلاقی سینما

تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۰۰۵۲۴

چشم اندازهای اخلاقی سینما

فیلم «جهان با من برقص» در نگاه اول مخاطب سینمادوست را متوجه کپی‌برداری یا برداشتی علاقه‌مندانه از فیلم «زندگی یک معجزه است»، ساخته امیر کاستوریکا می‌کند.

کمدی موجود در موقعیت‌های اصلی فیلم، اجرای گروه موسیقی در لحظه‌های تنهایی جهانگیر، رابطه جهانگیر و الاغش در صحنه‌های کلیدی و صحنه‌ای که ناهید در مقابل دوربین اپرای فالش می‌خواند، شاید این شباهت را برای علاقه‌مندان سینما یادآور باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
اما راوی «جهان با من به رقص» از انبوه اختیاراتی که روایت در اختیارش قرار داده دچار سردرگمی است و بازخوانی اثر با در نظر گرفتن این شباهت در واقع بیهوده  است.  راوی مجبور است قصه‌اش را با نگاهی به ماه‌های پایانی زندگی جهانگیر آغاز کند اما چون این قصه ظرفیت ارائه در یک فیلم 90 دقیقه‌ای را ندارد پس دوستان جهانگیر را به جشن تولد او دعوت می‌کند. از این طریق قصه‌های دیگری از زندگی دوستان جهانگیر نصیب او می‌شود که تعریف کردنش، مجال ماندن تماشاگر و تحمل فیلم را ایجاد می‌کند. از طرفی راوی نباید تنهایی جهانگیر و کلنجار رفتن او با مرگ را از دست بدهد چرا که این ایده اصلی فیلم است و همان چیزی است که می‌تواند فضای بصری فیلم را به معیارهای زیباشناسی سینما نزدیک کند. پس مجبور است فضای ذهنی جهانگیر را در لابه لای پیرنگ‌های فرعی نمایان سازد. اینجاست که موتیف موسیقایی و سرگرم‌کننده‌ای را به تماشاگر هدیه می‌کند تا هم عناصر بصری فیلم را به رخ بکشد و هم علاقه‌مندی‌های نــــویسنـــــــــــــده و کارگردان را در قالب برداشت‌هایی از فیلم‌های شناخته شده نشان بدهد. به هر ترتیب راوی کار خود را به همین شکل پیش می‌برد و در آخر با خواندن دست‌نوشته‌های جهانگیر و ارائه یک پیام اخلاقی پازل به هم ریخته فیلم را به زحمت در یک نقطه جمع می‌کند. با در نظر گرفتن محبوبیت کارگردان به‌عنوان بازیگر و مجری تلویزیون و با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از تماشاگران فیلم خانواده‌های علاقه‌مند به شوخی‌های سریال لیسانسه‌ها و فوق لیسانسه‌ها هستند، نکته‌ای که پر اهمیت جلوه می‌کند، حضور عناصر پیام رسان در فیلم است. ارائه پیام‌های اخلاقی در یک فیلم، آشکارا وظیفه نویسنده و کارگردان را مشخص می‌کند. سفارش دهنده، پیام از پیش آماده‌ای را به نویسنده می‌دهد و از او می‌خواهد که با در نظر گرفتن چند نکته سفارش او را به فیلمنامه‌ای جذاب تبدیل کند؛ جذب مخاطب و فروش فیلم، رعایت استانداردهای سینما و طراحی پیرنگی که ظرفیت‌های بصری فراوان داشته باشد و گنجاندن پیام اخلاقی مدنظر در لایه‌های پنهان عناصر روایی و بصری فیلم. نویسنده دستور سفارش دهنده را در نوشتن فیلمنامه رعایت می‌کند و کارگردان، به تبع فیلمنامه‌ای پیام محور، وارد فرآیند تولید می‌شود. این روند تولید پرده از شکل و شمایل فریبنده فیلم «جهان با من برقص» بر می‌دارد. جهانگیر باید جایی زندگی کند که چشم انداز‌های زیبایی در اختیار کارگردان قرار دهد و تصویری سینمایی را خلق کند. در میان صحنه‌های پیام محور و سرگرم‌کننده فیلم که شخصیت احسان، فرخ و نسیم با ورودشان به فیلم و مطرح کردن مسأله خیانت استارت آن را می‌زنند، باید یک فرم خاص بصری گنجانده شود. پس صحنه‌های رؤیابینی جهانگیر با حضور جذاب گروه موسیقی در میان طبیعت چشم نواز شکل می‌گیرد؛ همین‌طور شخصیت همزاد او که گاوی زخمی و بیمار است؛ همچنین الاغی که قصه‌های مطایبه‌آمیز را یادآور است. اما زمانی که فیلمساز هم مجبور است سفارش سفارش دهنده را در نظر بگیرد و پیامی اخلاقی صادر کند و هم صحنه‌های جذاب سینمایی را هر طور شده در فیلم بگنجاند، نتیجه کار می‌شود فیلم «جهان با من برقص»؛ فیلمی که به هم ریختگی عجیبی در عناصر بصری دارد و پر است از ارجاعات ناکارآمد تصویری. به اختصار تنها می‌شود به تابلوی شما آخر اشاره کرد که نمی‌دانیم آیا قرار است کاربرد سمبلیک داشته باشد یا تنها بروز یک علاقه‌مندی است. پای‌بندی به روایتی که مبتنی بر اصل پیام‌رسانی صورت می‌گیرد، اجازه شکل یافتن بیانی سمبلیک در این صحنه را نمی‌دهد. پس شخصیت جهانگیر و مسأله مرگ او هرگز نمی‌تواند به چنین تصویری ماهیت زیباشناسانه بدهد. بنابراین عملکرد این صحنه چیزی غیر از ژست «سینمابودن» نیست. عناصر دیگری مثل طبیعت (جنگل، دریا و صحنه‌هایی که چشم‌اندازهای چشمگیر را هدف قرار می‌دهند) نیز به همین اندازه متناقض و بی‌فایده هستند. در نتیجه با در نظر گرفتن ناکارآمد بودن ارجاعات تصویری فیلم، تنها می‌ماند همان سفارش سفارش دهنده (فرقی نمی‌کند که حتماً شخص سفارش دهنده‌ای در فرآیند تولید فیلم وجود داشته باشد؛ تماشای فیلم، حضور یک سفارش دهنده و پیام اخلاقی از پیش آماده‌ای را نشان می‌دهد) که در جهت فروش فیلم و تجربه جدید کارگردان در روند پیام‌رسانی با طعم «خنداندن به هر طریقی» حرکت می‌کند.‌

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: نظر گرفتن سفارش دهنده جهان با من

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۰۰۵۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کارگردان پیشکسوت درگذشت

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین،«لوران کانته» فیلمساز فرانسوی که با فیلم «کلاس» در سال ۲۰۰۸ برنده نخل طلای کن شد، در سن ۶۳ سالگی درگذشت.

۲۴۵۲۴۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899824

دیگر خبرها

  • کارگردان پیشکسوت درگذشت
  • نگاه به سینما جدی نیست/ بررسی پیدایش هالیوود در مستند «پشت صحنه»
  • پشت صحنه تازه‌ترین فیلم پارسا پیروزفر در سینما
  • پشت صحنه تازه ترین فیلم پارسا پیروزفر در سینما | تصاویر
  • سینما باید مسیر درست جامعه را نشان دهد
  • «انعکاس شیطان» آماده نمایش شد/ حضور «پیام خصوصی» در کانادا
  • ویدیو کست| پیام امام رضا علیه‌السلام به محبینش در سفارش به عبدالعظیم حسنی
  • اسفند گذشته سرقت کاهش یافت/ سارقان عید امسال مرخصی نرفتند
  • کاهش آمار سرقت در اسفند سال گذشته
  • صدور کیفرخواست برای تعدادی از متخلفان انتخابات