Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-27@03:11:58 GMT

توافق آتش‎بس، آزمون امریکا برای طالبان

تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۰۰۵۲۸

توافق آتش‎بس، آزمون امریکا برای طالبان

مذاکرات امریکا برای توافق صلح با گروه تروریستی طالبان در افغانستان پس از حدود دو سال در آستانه نهایی و امضا شدن است. در همین ارتباط از نخستین ساعات بامداد دیروز طرفین آتش‌بسی یک هفته‌ای را آغاز کردند تا بعد از رسیدن افغانستان به آرامش نسبی، 10 اسفند پیمان‌نامه صلح به امضا برسد.

به گزارش شبکه خبری «الجزیره»، این توافق آتش‌بس 7 روزه که از آخرین ساعات روز جمعه میان طالبان، امریکا و ارتش افغانستان برقرار شده است امیدها را به پایان جنگ 18 ساله این کشور افزایش داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

براساس اعلام منابع آگاه در صورتی که این آتش‌بس به توافق صلح بینجامد، طالبان خواستار خروج کامل نیروهای نظامی امریکا شده است. اما امریکا از کاهش نیروهایش صحبت کرده و هنوز به درخواست طالبان چراغ سبز نشان نداده است. از همین رو همچنان قضاوت درباره به نتیجه رسیدن این مذاکرات سخت است.
جمعه شب «مایک پمپئو»، وزیر امور خارجه امریکا با اشاره به این آتش‌بس به‌عنوان گام موفقیت‌آمیز به سوی صلح پایدار، از امضای قرارداد نهایی تا 29 فوریه (10 اسفند) خبر داد: «پس از این توافق صلح، مذاکرات داخلی افغانستان نیز آغاز خواهد شد.» «نیویورک تایمز» نیز نوشت: طالبان با تأیید این روند صلح در یک بیانیه، از تبادل زندانیان پس از برقراری توافق صلح خبر دادند. «سراج‌الدین حقانی»، رئیس طالبان هم در همین رابطه گفت: «اطمینان دارم، رهایی از سلطه خارجی‌ها می‌تواند راهی برای بازسازی سیستم اسلامی و برقراری حقوق برابر در افغانستان باشد. شرایطی که زن‌ها نیز حق تحصیل و کار داشته باشند و از وضعیت برابری با مردان برخوردار شوند.» در همین حال «اشرف غنی» که کمتر از یک هفته از انتخاب جنجالی‌اش برای تصدی کرسی ریاست جمهوری افغانستان می‌گذرد، در شبکه‌ای تلویزیونی حاضر شد و با اعلام اینکه این توافق از نیمه شب جمعه(به وقت محلی افغانستان) آغاز شده است گفت: «با وجود آتش‌بس، ارتش در این یک هفته در وضعیت آماده‌باش خواهد بود.» پیش از مصاحبه تلویزیونی «غنی»، «جاوید فیصل» سخنگوی امنیت ملی افغانستان تأکید کرده بود: «فعالیت‌های ما برای مقابله با دیگر گروه‌های مبارز مانند داعش ادامه خواهد داشت. دولت محلی و نیروهای امنیتی از شخص رئیس‌جمهوری دستور می‌گیرند و موظف به اجرای دستورات در زمان آتش‌بس هستند.»
طالبان که از سال 2001 با مداخله امریکا و هم‌پیمانانش در افغانستان، قدرت قطعی خود را از دست داده بود، در حالی حاضر به برقراری آتش‌بس شد که پیش‌تر در مذاکرات با مقامات کابل از مواضعش کوتاه نیامد و توافق صلح را به بن‌بست کشاند.
فرصت تاریخی برای افغانستان
دونالد ترامپ که از همان ابتدای دوره ریاست جمهوری‌اش برای دوره 4 ساله دوم نیز برنامه‌ریزی کرده بود، در حالی نمایندگان امریکایی را پای میز مذاکره با طالبان کشاند که قصد داشت تا پیش از پایان 2020 و برگزاری انتخابات، سربازانش را پس از جنگی 18 ساله به خانه بازگرداند. براساس آمارها حدود 14 هزار نظامی امریکایی و 17 هزار نظامی از کشورهای عضو ناتو و هم‌پیمانانشان در پایگاه‌های افغانستان مستقر هستند. اما با وجود حضور گسترده نیروهای نظامی امریکایی در خاک این کشور، طالبان کنترل کاملی بر افغانستان در سال‌های اخیر داشته است.
استقبال از آتش‌بس
پس از بیانیه‌های منتشر شده درباره آتش‌بس موقت و وعده صلح پایدار سه گانه طالبان، امریکا و ارتش افغانستان، وزیر خارجه پاکستان با استقبال از این توافق در بیانیه‌ای مراتب رضایتمندی کشورش را اعلام کرد: «ما امیدواریم احزاب افغانستان از این فرصت تاریخی برای ایجاد صلح و ثباتی پایدار برای افغانستان بهره بگیرند.»
«ینس استالتنبرگ»، دبیر کل ناتو نیز گفت: «این آتش‌بس یک فرصت حیاتی برای محک خواست و قدرت طالبان برای کاهش خشونت در منطقه خواهد بود. این شرایط فضا را برای مذاکره افغان‌ها در مسیر صلح پایدار و اینکه خاک این کشور هرگز برای تروریست‌ها امن نخواهد بود، تسهیل خواهد کرد.»
با وجود این اظهارات «هارون میر»، تحلیلگر سیاسی افغانستانی معتقد است: «در راستای دستیابی به توافق نهایی، دولت افغانستان و طالبان باید مذاکرات سخت و فشرده‌ای را تجربه کنند تا بتوانند به امتیاز دوگانه‌ای دست یابند. این شرایط زمان زیادی خواهد برد چراکه باید علاوه‌بر تأمین منافع همه طرف‌ها، قدرت‌های منطقه‌ای و همسایگان افغانستان را نیز راضی کند.» براساس آمار سازمان ملل از سال 2009 تاکنون، بیش از 100 هزار نفر در افغانستان کشته و مجروح شده‌اند. این در حالی است که 34 هزار نفر از کشته‌ها غیرنظامیان و به طور عمده کودکان بوده‌اند.

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: توافق صلح آتش بس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۰۰۵۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحریم های آمریکا ظالمانه است

امیر خان متقی، سرپرست وزارت خارجه طالبان محدودیت‌‌های وضع‌شده بانکی از سوی آمریکا را یک عمل انتقام‌جویانه و ظالمانه خواند و گفت این عمل توجیه اخلاقی و قانونی ندارد.

وی همچنین افزود برخی کشورها به پناهگاه، آموزش‌گاه و تمویل‌گاه داعشیان تبدیل شده است.

‏متقی افزود: «در یک کشور به داعش نیروی انسانی زمینه‌سازی می‌شود، کشور دیگر مسیری شده که داعشیان از آنجا عبور می‌کنند و کشور سومی هم پناه‌گاه، مراکز تمویل‌ و محلات برنامه‌ریزی در اختیار داعشیان قرار داده است.»

وی تأکید کرد درصورتی که این سه کشور مسئولیت خود را ادا کنند، در افغانستان و منطقه هیچ مشکلی وجود نخواهد داشت.

وزیر خارجه کشور همچنین گفت که در نتیجه سیاست خارجی متوازن و اقتصادمحور طالبان، افغانستان در ۳۸ کشور جهان نمایندگی سیاسی دارد.

وی با تأکید بر اینکه افغانستان به‌عنوان یک کشور امن و پیشرفته، در حال مبدل شدن به مرکز اقتصاد و ترانزیت است؛ از کشورهای منطقه و جهان خواست تا از این فرصت‌ها در افغانستان استفاده خوب کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • نشست دوجانبه طالبان و هیأت ترکمنستانی
  • طالبان به دنبال دانش خودروسازی
  • بازداشت عضو جمعیت اسلامی افغانستان در کابل
  • آزادی ۶ مرزبان بازداشت شده در جنوب شرق کشور
  • بازداشت مرزبان ایرانی توسط‌ طالبان | سرنوشت مرزبانان چه شد؟
  • تحریم های آمریکا ظالمانه است
  • کمک های بشر دوستانه قزاقستان به کابل رسید
  • جابجایی بیش از ۷۴ هزار تن کالا از طریق خطوط آهن افغانستان
  • طالبان از سلاح جنگی جدید "ساخت افغانستان" رونمایی کرد (فیلم)
  • کرسی افغانستان در سازمان ملل به طالبان واگذار شود