Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-29@17:26:55 GMT

کتاب « اسناد گیلان در دوره مشروطیت» منتشر شد

تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۰۲۴۱۰

کتاب « اسناد گیلان در دوره مشروطیت» منتشر شد

کتاب « اسناد گیلان در دوره مشروطیت» توسط انتشارات کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی منتشر شد.

«عباس پناهی» در گفت وگو با خبرگزاری شبستان اظهار کرد: این کتاب نتیجه چندین سال پژوهش بر اسناد منتشر نشده گیلان در عصر مشروطه است.

عضو هیات علمی دانشگاه گیلان با اشاره به خدمات گیلانیان در پیروزی جنبش مشروطه اظهار کرد: این اسناد، تاریخ توده‌های مردم در آستانه تحولات جنبش مشروطه را به تصویر می‌کشد و از این منظر بسیار حائز اهمیت است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

این استاد تاریخ پژوهشکده گیلان شناسی توضیح داد: این کتاب اسناد تاریخی دوره زمانی ۱۲۸۸ تا ۱۳۰۳ خورشیدی را شامل می‌شود و به‌نوعی حساس‌ترین برهه زمانی را در بر می‌گیرد. زمانی‌که گیلان آبستن حوادث زیادی از جمله فتح تهران توسط مجاهدان مشروطه و همچنین جنبش جنگل به رهبری میرزا کوچک جنگلی و سرکوب این جنبش توسط رضا خان و آغاز عصر مدرنیته بوده است.

 

پناهی افزود: این اسناد از بین بیش از پنج هزار عریضه مردم به مجلس شورای ملی مورد بررسی و پژوهش قرار گرفته است. این عریضه‌ها از نظر کمیت بیشتر مربوط به سال‌های پیش از نخست‌وزیری رضا خان است.

 

نویسنده کتاب «اسناد گیلان در دوره مشروطیت» ابراز کرد: اسناد مورد بررسی قرار گرفته در ۶ محور دسته‌بندی شده است؛ دسته نخست، اسناد مربوط به عریضه‌های ملکی است که بیشترین حجم اسناد را تشکیل می‌دهد. دلیل آن این است که بعد از شکست جنبش مشروطه و با قدرت گرفتن دوباره مالکان، ایشان به دهقانان فشار مضاعفی وارد می‌کردند.

 

وی ادامه داد: تداوم این فشارها موجب نگارش شکواییه‌های ملکی و زمین زیادی شد که از گیلان به مجلس شورای ملی فرستاده می‌شد، به‌ویژه مردم عادی و رعایای بی‌سرپناه به دلیل اینکه حقوق ملکی آنها ضایع شده بود و در مرکز گیلان، گوش شنوایی برای شنیدن حرف‌های آنان وجود نداشت، توده‌ها عریضه‌ها و شکواییه‌های خود را به مجلس می‌فرستادند.

 

پناهی بیان کرد: دسته دوم اسناد مربوط به عریضه‌هایی است که مردم دوایر دولتی شکواییه داشتند و دادرسی و رفع ظلم و ستم از حاکمان و مالکان را طلب می‌کردند.

 

وی سومین فصل مورد بررسی را دادخواهی اصناف یر شمرد و اظهارداشت: گروه‌های صنفی و به‌ویژه بازرگانان و ماهیگیران از نفوذ اقتصادی و انحصاری روسیه در گیلان و فشار این کشور بر مردم گیلان، شاکی بوده و خواستار رسیدگی به این امر بودند.

 

این مورخ همچنین اظهار داشت: در دسته دیگر از اسناد مورد بررسی قرار گرفته، شکواییه مردم از ضعف مدیران ادارات دولتی، فساد مدیران، تعویق حقوق و مزایای کارمندان دولتی و به‌طور کلی نارسایی نظام بروکراسی اداری دولت مرکزی در گیلان است.

 

پناهی افزود: بخش دیگر نیز شکایت تجارتخانه‌ها و مردم از دولت به بهانه فقدان پول است که از پرداخت بدهی خود به مردم شانه خالی می‌کرد. در بین اسناد و عریضه‌های موجود، تعداد اندکی از اسناد نیز در ارتباط با جنبش جنگل موجود است.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه گیلان درباره اهمیت این اسناد ابراز کرد: اسناد یاد شده می‌توانند نقش مهمی در تحلیل و توصیف اوضاع اجتماعی، فکری و اقتصادی گیلان در سال‌های پس از مشروطه تا به قدرت رسیدن رضا شاه داشته باشد.

 

گفتنی است، کتاب «اسناد گیلان در دوره مشروطیت» (مجلس دوم تا پنجم شورای ملی) به همت انتشارات کتابخانه، موزه و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی در قطع وزیری و در ۵۴۴ صفحه به قیمت ۵۰ هزار تومان منتشر شد.

پایان پیام/595

منبع: شبستان

کلیدواژه: معرفی کتاب مورد بررسی عریضه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۰۲۴۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دانشجویان گیلانی از جنبش دانشجویی آمریکا و اروپا حمایت کردند

به گزارش خبرنگار مهر، همزمان با گسترش جنبش دانشجویی در دانشگاه‌های آمریکا و اروپا، جمعی از دانشجویان و استادان دانشگاه گیلان ظهر یکشنبه در تجمعی از خیزش دانشجویان و اساتید آزادی خواه حامی فلسطین آمریکایی و اروپایی پشتیبانی کردند.

دانشگاهیان دانشگاه‌های گیلان با برپایی تجمعات گسترده پس از اقامه نماز در مساجد، میدان‌های اصلی دانشگاه‌ها، حمایت خود را از دانشجویان و اساتید دانشگاه‌های آمریکا و اروپا حمایت خود را از استادان و دانشجویان معترض به جنایات رژیم کودک کش اسرائیل، اعلام داشتند.

کد خبر 6091129

دیگر خبرها

  • واکاوی ابعاد جهش تولید با مشارکت مردم در «نقش ما» منتشر شد
  • دانشجویان گیلانی از جنبش دانشجویی آمریکا و اروپا حمایت کردند
  • «فلسطین و توطئه صهیونیستی انگلیسی» به کتابفروشی‌ها آمد
  • رئیس شورای شهر: سال آینده نمایشگاه کتاب به «شهر آفتاب» منتقل می‌شود
  • حمایت مردم گیلان از جنبش‌های دانشجویی در امریکا و اروپا
  • دولت قانون ساماندهی اجاره بها را تا قبل از شروع فصل جا به جایی مستاجران اجرایی کند
  • چاپ دوم کتاب «ترجیع‌بند در شعر نو» منتشر شد
  • سلبریتی تراز یعنی پهلوان رزاز
  • بیمارستان رضوی مشهد: تکذیب فروش اسناد حاوی اطلاعات بیماران به عنوان کاغذ باطله
  • تکذیب فروش اسناد حاوی اطلاعات بیماران به عنوان کاغذ باطله