Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@14:41:48 GMT

عروسک‌های شرق اصفهان سفیران صلح شدند

تاریخ انتشار: ۴ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۰۲۸۰۳

عروسک‌های شرق اصفهان سفیران صلح شدند

گروه صلح و دوستی جای‌جاگات از ملیت های مختلف با آرمان «عدالت، صلح و دوستی بین ملت ها» از دهلی نو راهی شدند و قرار است با گذر از ایران، ارمنستان، گرجستان، بلغارستان، صربستان، بوسنی و هرزگوین، کرواسی، ایتالیا و سوییس پیام آور صلح و دوستی باشند.

این گروه در ایران با گذر از استان‌های فارس، بوشهر، هرمزگان، کرمان و یزد  به اصفهان رسیدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این سفر و راهپیمایی صلح‌جویانه دو نمادواره «اسفند بانو» و «گاوچاه»، از عروسک‌های شرق اصفهان به عنوان پیام‌آوران صلح همراه این گروه خواهند شد.

فرزانه سلیمانی نیسیانی ، پژوهشگر هنرو احیاگر نقش و نماد های میراث ناملموس شرق اصفهان در گفت‌ و گو با ایرنا خبر از ثبت ملی دو نمادواره «اسفندبانو» و «گاوچاه» داد و گفت: آخرین دست‌آورد ما ازمیراث ناملموس شرق اصفهان، بازآفرینی عروسک‌های بومی و محلی و نقش و نمادهایی است که در این عروسک‌ها نمود یافته است.

به گفته وی نمادواره «اسفند بانو» و «گاوچاه» در پروسه ثبت ملی موفق بوده‌اند و این دو نماد به عنوان سفیران صلح منطقه شرق اصفهان به گروه صلح و دوستی جای‌جاگات معرفی و اهدا شده‌اند.

وی ادامه داد: با توجه  به این که پنجم اسفند ماه روز زن و زمین در فرهنگ ایران است، این جشن بهانه خوبی شد تا به مناسبت این روز و حضور گروه صلح و دوستی جای‌جاگات در ایران و اصفهان دیدار و گردهمایی با دوستداران فرهنگ اصفهان و فعالان محیط زیست با موضوع  زن، زمین و صلح  داشته باشیم.

مدیر هنرمندسرای بومگردی هورشیدیادآورشد: کمپین جای‌جاگات در سال ۲۰۱۴ در هند راه‌انداری شده و با بیست و پنج هزار عضو  با پنجاه کشور جهان در ارتباط است. چهار نفر از رهبران این گروه در شهرهای جنوب و جنوب‌غربی ایران تا تبریز پیاده‌روی خواهند داشت. اعضای هیات مدیره گروه جای‌جاگات همراه با دبیران اجرایی گروه، پروانه امیریان و پویان خوشبخت دو شب در اصفهان حضور داشتند و با اهالی فرهنگ و هنر و فعالان محیط زیست در محل هنرمندسرای بومگردی هورشید دیدار و گفت و گو داشتند.

اصفهان، شهر دوستدار صلح و دوستی

این فعال فرهنگی هدف از این گردهمایی را معرفی اصفهان به عنوان شهر دوستدار صلح و دوستی بین ملت‌ها خواند و همچنین درباره آنچه که در این  گردهمایی گذشت، گفت: کنشگران فرهنگی و زیست محیطی از چالش‌ها و دغدغه‌هایشان نسبت به خشونت و در مقابل آن از صلح و زمینو تجربه های زیست آنها که منجر به صلح و دوستی شده گفت‌ وگو کردند.

وی تصریح کرد : ما در کشورهای در حال توسعه هستیم و ممکن است چالش‌های مشترکی داشته باشیم و بنابراین می‌توان از تجربه‌هایچندسویه بهره برد اینکه چگونه می‌توان چالش‌ها را به فرصت تبدیل کرد و روح صلح و دوستی را در مسائل و مشکلات اجتماعی  چه به لحاظ سیاسی و اقتصادی حل کرد و فضای آرام توام با امنیت در جامعه ایجاد کرد.

وی افزود: یکی از محورهای این گردهمایی و گفت و گو، معرفی سفرای صلح و دوستی در طول تاریخ  فرهنگی اصفهان است و اینکه این سفیران چه تاثیری در صلح پایدار و صلح جهانی داشته‌اند.

این پژوهشگر هنر، بنیانگذار اولین عروسک خانه بومی و محلی در شهر اصفهان  است و هنرمندسرای هورشید را هم با الهام از همین عروسک‌ها و نمادواره‌ها ایجاد کرده است.

به گفته سلیمانی تعامل بین هنرمندان و فعالان حوزه فرهنگ و هنر اصفهان با سایر شهرها و جامعه بین‌المللی که از دغدغه‌های هنرمندسرای بومگردی هورشید است.

وی با اشاره به اهمیت نقش تعامل و گفت و گوی فرهنگی معتقد است گفت و گو مسیر صلح را ساده تر و روان‌تر می‌کند.

وی در ادامه یادآور شد: اصل ماجرای هنرمندسرای بومگردی، صلح و دوستی است، جایی که فعالان فرهنگی در کنار یکدیگر دوستانه از تمایزها و تشابه‌های فرهنگی بگویند.

سلیمانی معتقد است برای شناخت اصفهان باید سال‌های سال به این شهر خلاق جهانی سفر کرد.

وی درباره معرفی جاذبه‌های فرهنگی و هنری اصفهان در مدت کوتاه حضور گروه صلح و دوستی جای‌جاگات در اصفهان گفت: با توجه به اینکه هردو کشور هند و ایران در زمینه های فرهنگی و هنری غنی هستند و تشابهات زیادی هم دارند و از سویی موضوع راهپیمایی و سفر گروه جای‌جاگات هم دوستی و صلح است سعی‌مان بر این است که در معرفی جاذبه‌های فرهنگی و هنری اصفهان برای اثرگذاری بیشتر به وجه تمایزهای فرهنگی بپردازیم  و از این دریچه اصفهان را بیشتر معرفی کنیم.

سلیمانی همچنین افزود: گروه صلح و دوستی جای‌جاگات از جاذبه های فرهنگی، تاریخی و هنری اصفهان، موزه صلح و هم چنین فعالان و تولید کننده های عرصه فرهنگ و هنر و صنایع دستی دیدار کردند.

همچنین گروه صلح و دوستی جای‌جاگات ضمن دیدار و نشست با مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اصفهان مقرر شد  همکاری ها و رایزنی هایی را  برای برگزاری نمایشگاه هنرهای سنتی اصفهان در ژنو داشته باشند.

در راه تحقق شعار صلح

جای‌جاگات به معنی «سلام به جهان» است و گروه صلج و دوستی جای‌جاگات در یکصد و پنجاهمین تولد ماهاتما گاندی، با راهپیمایی در ۱۰ کشور جهان بنا دارد ارزش های مبارزه بدون خشونت گاندی و همچنیت تعلق زمین به همه را گوشزد و محقق کند.

راجا گوپال پی وی، رییس هیات مدیره گروه صلح و دوستی جای‌جاگات با اشاره به کمک های سازمان ملل به کمپین آنها گفت: افراد زیادی در ژنو هستند که می‌خواهند نتایج کار ما را ببینند. هدفمان این است که ببینیم در کشورهای مختلف چه کارهای برای صلح می‌توان انجام داد.

وی افزود: ما در این سفر و راهپیمایییک ساله، دوستان زیادی پیدا می‌کنیم و یکی از اهداف ما این است که در بازگشت به این کشورها، اتحاد قویتری برای صلح  بنیان کنیم.

پیوند زن و زمین در فرهنگ ایران و هم‌صدایی با صلح

گوپال درباره پیوند زن و زمین در فرهنگ ایران و هم‌صدایی پیام آن با شعار گروه جای‌جاگات بر این باور است که برقرای صلح بدون توجه به زن و زمین امکان‌پذیر نخواهد بود.

 وی با اشاره به قدرت زنان در مدیریت اقتصادهای بومی گفت: زنان می‌توانند حافظان صلح باشند. مردها جنگها را بوجود آورده‌اند و زنها شاید بتوانند صلح ها را رقم بزنند.

رییس هیات مدیره گروه صلح و دوستی جای‌جاگات در ادامه از آلودگی هوا به عنوان بزرگترین تهدید برای زمینیاد کرد و افزود: ما اگر کره زمین را را از این بحران ها نجات دهیم کمک می کنیم به نسل های آینده که بتوانند در این زمین زندگی کنند.

عروسک اسفندبانو، نماد زن و زمین به عنوان سفیر صلح اصفهان به گروه جای‌جاگات معرفی شد. به باور گوپال عروسک نماد آینده است و کبوتر نماد صلح؛ وی  هدف جای‌جاگات را تمرکز بر روی «صلح برای آیندگان» دانست و گفت: عروسک‌ها می توانند پیام‌آوران صلح باشند، باید عروسکها را مردمی‌تر کرد و چیزی که اهمیت دارد این است که عروسکها و نمادواره‌ها باید بخشی از گروه‌های صلح و دوستی باشند تا بتوان آنها را به عنوان سفیران صلح معرفی کرد.

برچسب‌ها مذاکرات صلح اصفهان تاریخ میراث فرهنگی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مذاکرات صلح اصفهان تاریخ میراث فرهنگی مذاکرات صلح اصفهان تاریخ میراث فرهنگی شرق اصفهان زن و زمین عروسک ها گفت و گو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۰۲۸۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای ۲۹ ویژه برنامه در منطقه ۸ ویژه هفته فرهنگی اصفهان

مدیر منطقه ۸ شهرداری اصفهان گفت: اجرای ۲۹ ویژه برنامه فرهنگی در سطح این منطقه به مناسبت هفته فرهنگی اصفهان تحت عناوین پرده خوانی اصفهان، تاتر خیابانی، موسیقی سنتی اصفهان، ورزش باستانی، شخصیت پردازی، همگردی یا اردو و آموزش شهروندی َدر حال برگزاری است.

حسن محمدحسینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به چگونگی رویداد هفته فرهنگی اصفهان اظهار کرد: طبق مصوبه شورای اسلامی شهر اصفهان، سوم اردیبهشت ماه همزمان با ولادت شیخ بهاالدین محمد بن حسین عاملی معروف به شیخ بهایی به‌عنوان روز اصفهان نام‌گذاری و از سوم تا نهم اردیبهشت نیز به عنوان هفته نکوداشت اصفهان تعیین شده است.

وی افزود: شهرداری اصفهان نیز برای نکوداشت این هفته برنامه‌هایی را در سطح شهر اصفهان برگزار می‌کند و این منطقه نیز سبک زندگی و معرفی شخصیت‌ها و مشاهیر اصفهان را در برنامه‌های خود دارد.

مدیر منطقه ۸ شهرداری اصفهان با اشاره به ۲۹ نوع برنامه هفته فرهنگی اصفهان تصریح کرد: یکی از ویژه برنامه‌های این منطقه که هفت شب بعد از نماز مغرب و عشا در بوستان‌ها و مراکز فرهنگی اجرا می‌شود، «شهری به وسعت نصف جهان» با آیتم‌های پرده‌خوانی اصفهان، موسیقی سنتی اصفهان و ورزش باستانی است که به معرفی ۴ شخصیت مؤثر اصفهان قدیم نیز پرداخته می‌شود.

محمدحسینی ادامه داد: پرده‌خوانی ویژه شخصیت‌هایی که نام آن‌ها بر روی معابر اصلی این منطقه منظور شده است؛ جابر ابن عبداله انصاری، ابونعیم اصفهانی، میرعماد، شهید شهبازی است.

وی به رویدادهای محله محوری هفته فرهنگی اصفهان در منطقه ۸ پرداخت و بیان داشت: دیگر برنامه‌های رویداد هفته فرهنگی با عناوین مختلف در فرهنگسراها و کانون‌های فرهنگی سطح منطقه با عنوان‌های اصفهان در بهار، نوجوان و مشاهیر، همچنین عالم شهر برگزار خواهد شد.

مدیر منطقه ۸ شهرداری اصفهان افزود: هم‌گردی، دیگر برنامه‌ای است که به صورت اردو برگزار می‌گردد و شهروندان می‌توانند در این اردو شرکت نموده و از مراکز مهم اصفهان شامل میدان امام خمینی (ره)، پارک ناژوان، تخت فولاد، حرم حضرت زینبیه (س) و پارک آتشگاه دیدن کنند.

محمدحسینی خاطر نشان کرد: امسال در برنامه‌های هفته نکوداشت اصفهان به آموزش شهروندی نیز پرداخته شده است و علاوه بر آن، کارگاه‌های آموزشی تهیه غذاهای سنتی شهر اصفهان به همراه مسابقه محله گردی مجازی که در فرهنگسرای باران برگزار می‌شود.

وی گفت: همایش پیاده‌روی با عنوان «هم پا با اصفهان» از دیگر برنامه‌های این منطقه در بوستان بهشت، همچنین راه‌اندازی ایستگاه ورزش صبحگاهی شهرداری منطقه ۸ از برنامه‌های هفته فرهنگی اصفهان است.

کد خبر 748008

دیگر خبرها

  • معاونان و مدیران فرهنگی سفیران دانشگاه در معرفی دستاورد‌ها هستند
  • هوای اصفهان و ۳ شهر مجاور ناسالم است
  • جای جای اصفهان، رنگ‌وبوی هفته فرهنگی را گرفته است
  • اجرای مانور‌های نمایشی شهر فرهنگی ویژه معماری
  • اجرای ۲۹ ویژه برنامه در منطقه ۸ ویژه هفته فرهنگی اصفهان
  • وضعیت قرمز هوا در دو ایستگاه اصفهان
  • میراث‌فرهنگی اصفهان باید دوباره زنده شود
  • حیدرآباد؛ اصفهانی نو در قلب هندوستان
  • موزه‌ای که به یک فقر تربیتی پاسخ گفت/ اسباب‌بازی، دروازه شور خلاقانه
  • اختتامیه جشنواره سفیران سلامت در رزن