Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/همدان دومین باشگاه مقاله خوانی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با موضوع کارکردهای اجتماعی کتابخانه‌های عمومی و با محوریت نقش کتابخانه‌های عمومی در کاهش محرومیت‌های اجتماعی برگزار شد.

دومین باشگاه مقاله‌خوانی کارکردهای اجتماعی کتابخانه‌های عمومی استان همدان با محوریت «نقش کتابخانه‌های عمومی در محرومیت‌زدایی اجتماعی» با حضور مدیرکل آموزش، پژوهش و نوآوری نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، مشاور عالی استاندار همدان، اساتید علم اطلاعات و دانش شناسی، اساتید حوزه علوم اجتماعی و کارشناسان اداره کل بهزیستی استان همدان به همراه برخی از کتابداران و مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در دومین باشگاه مقاله خوانی، مقاله «آیا برای همه دسترس‌پذیر است؟ کتابخانه عمومی و محرومیت اجتماعی» مطرح و موردبحث و بررسی قرار گرفت.

عاطفه زارعی، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان در این نشست با بیان اینکه باشگاه‌های مقاله خوانی در کتابخانه‌های عمومی از سالجاری آغاز شد، اظهار کرد: هدف از برگزاری این باشگاه مقاله خوانی برقراری ارتباط بین امور پژوهشی و اجرایی و استفاده از گزارش‌هایی است که در این حوزه در اقصی نقاط جهان منتشرشده و تجربیاتی را بیان کرده است.

وی با اشاره به اینکه باید بتوانیم از این تجربیات برای توسعه کتابخانه‌های عمومی و نقشه‌های استراتژیک بهره ببریم، افزود: کتابخانه‌های عمومی تنها محلی برای امانت کتاب و قرائت‌خانه نیست بلکه کارکردهای اجتماعی با محوریت کتاب برای آن تعریف شده است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان با بیان اینکه امید است بتوانیم تجربیات جدید در حوزه کتابخانه‌های عمومی را در سال‌های آینده به کار ببریم، تصریح کرد: کتابخانه‌های عمومی ما مراجعانی دارند که به دنبال خدمات اجتماعی هستند.

زارعی ادامه داد: امروز کتابداران با توجه به نیازی که احساس می‌کنند اقدامات خلاقانه‌ای در راه اجرای نقش اجتماعی کتابخانه انجام می‌دهند که بهتر است آن را سازمان‌یافته‌تر و علمی‌تر کنیم.

وی با بیان اینکه یکی از اهداف باشگاه مقاله خوانی ایجاد ارتباط بیشتر بین کتابخانه‌های عمومی و جامعه علمی و دانشگاهی است، خاطرنشان کرد: این ارتباط باعث می‌شود اعضای هیئت‌علمی و کتابداران از تجربیات یکدیگر بهره ببرند.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان همدان گفت: کتابخانه‌های عمومی در حوزه‌های کسب‌وکار و مشکلات اجتماعی منطقه خود ورود کرده و راهکارهای خلاقانه‌ای ارائه می‌دهند.

زارعی با اشاره به اینکه برای ایفای نقش اجتماعی کتابخانه‌های عمومی از تجربیات سایر حوزه‌ها استفاده خواهیم کرد، یادآور شد: به دنبال این هستیم که نقش کارکردهای اجتماعی کتابخانه‌ها را در جامعه پررنگ‌تر کرده به‌طوریکه فقط محلی برای مدیریت اطلاعات صرف نباشد و به مرکز و پایگاهی برای اشتراک دانش تبدیل شود.

آیا برای همه دسترس‌پذیر است؟

نسیم انصاری، کتابدار کتابخانه شهید مظاهری و عضو شورای پژوهشی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان همدان نیز به ارائه مقاله «آیا برای همه دسترس‌پذیراست؟ کتابخانه عمومی و محرومیت اجتماعی» پرداخت.

وی با بیان اینکه در این نشست به نقش کتابخانه‌های عمومی در کاهش محرومیت‌های اجتماعی می‌پردازیم، گفت: در کارگروه پژوهشی اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان به بررسی مقالات و پژوهش‌های مختلفی در داخل و خارج از کشور پرداختیم و درجه نخست به این نتیجه رسیدیم که مقالات متعددی در حوزه اجتماعی به نگارش درآمده است اما در حوزه موردبحث یعنی نقش کتابخانه‌ها در کاهش محرومیت‌های اجتماعی محدود بود.

این کتابدار با اشاره به اینکه کتابخانه‌های عمومی نقش و اهداف متعددی دارند که یکی از آن‌ها هدف اجتماعی است که شاید فراتر از سایر نقش‌هایش باشد، اظهار کرد: از رسالت‌های کتابخانه‌ها ارائه خدمات به اقشار و سنین مختلف است بنابراین نقش بسزایی در کاهش آسیب‌های اجتماعی و محرومیت‌زدایی در این حوزه می‌توانند داشته باشند.

انصاری افزود: محرومیت‌های اجتماعی ابعاد وسیعی دارند و در کنار موضوعاتی چون فقر، فقر اجتماعی، نابرابری‌های اجتماعی، محرومیت از شغل، درآمد و سلامت به آن پرداخته می‌شود.

وی با بیان اینکه این موارد در جامعه بسیار مؤثر است و می‌تواند جامعه را به مخاطره بیندازد، تصریح کرد: بنابراین کتابخانه‌ها باید پناهگاهی برای همه افراد جامعه باشند و در کاهش محرومیت‌های اجتماعی ایفای نقش کنند.

وی گفت: بین مقالات که جستجو شد به پژوهشی با عنوان «آیا برای همه دسترس‌پذیراست؟ کتابخانه عمومی و محرومیت اجتماعی» که توسط Muddiman D, Durrani S, Pateman J, Dutch M, Linley R, Vincent J در ۲۰۱۱ منتشر شده، آشنا شدیم که آن را بررسی می‌کنیم.

کتابدار کتابخانه شهید مظاهری نیز اظهار کرد: مطالعه حاضر نخست به بررسی موضوعات پیرامون محرومیت اجتماعی و ارزیابی عملکرد کتابخانه‌های عمومی انگلستان در زمینه محرومیت‌زدایی پرداخته است.

وی تصریح کرد: در پایان نیز راهکارها و پیشنهادهایی را در زمینه تدوین خط‌مشی‌هایی برای ایفای نقش کتابخانه‌ها درباره اقشار محروم جامعه ارائه می‌دهد تا کتابخانه‌ها در آینده خدمات خود را به‌صورت مؤثرتر به سمت گروه‌ها و اجتماعات محروم پیش ببرند.

انصاری با اشاره به اینکه استراتژی کتابخانه‌های عمومی برای شناخت محرومیت اجتماعی در این پژوهش مطرح‌شده است، افزود: اتخاذ راهکارهای تأمین‌کننده با اولویت قرار دادن نیازهای افراد و جوامع محروم، ایجاد نوآوری در نقش کارکنان کتابخانه برای ایجاد یک رویکرد پاسخگوتر اجتماعی و آموزشی، هدف قرار دادن گروه‌ها و اجتماعات محروم و تأمین نیازهای آنان، توسعه رویکردهای مبتنی بر جامعه در کتابخانه‌ها از طریق مشارکت با جوامع محلی، تحولات فناوری اطلاعات و ارتباطات و شبکه‌ها با تمرکز بر نیازهای افراد محروم، تجدیدنظر در هویت کتابخانه عمومی برای ارتباط بیشتر با فرهنگ‌های جوامع محروم و گروه‌های اجتماعی از جمله این استراتژی‌هاست.

وی با بیان اینکه راهکارهایی برای محرومیت‌زدایی اجتماعی در سطح سیاست‌های کتابخانه‌های عمومی نیز این پژوهش عنوان می‌کند، تصریح کرد: تهیه و پیاده‌سازی استراتژی‌های بلندمدت توسط مسئولان کتابخانه‌های عمومی برای مقابله با محرومیت‌های اجتماعی (مانند بودجه امن و پایدار، حمایت و نوآوری، نظارت و ارزیابی و ...)، تدوین استراتژی‌های محلی موردنیاز برای جبران کمبود زمان برای استفاده از کتابخانه‌ها توسط گروه‌های محروم، تدوین سیاست‌های برابر و عاری از تبعیض توسط مسئولان کتابخانه‌های عمومی برای گروه‌های محروم جامعه، هدفمند کردن منابع کتابخانه‌ها به سمت جوامع محروم و غیریکدست اجتماعی، تدوین چشم‌انداز و شیوه‌های کار و قوانین مطابق با دیدگاه اکثریت جوامع از جمله پیشنهادهای این کتابخانه است.

انصاری گفت: پیشنهادهای این مقاله شامل تدوین استراتژی‌های طولانی‌مدت توسط مسئولان کتابخانه‌ها برای مقابله با محرومیت‌های اجتماعی، تدوین خط‌مشی هماهنگ برای همکاری بخش‌های دولتی با کتابخانه‌های عمومی به منظور مقابله با محرومیت‌های اجتماعی، بهبود دسترس‌پذیری کتابخانه‌ها برای افراد محروم اجتماعی توسط انجمن کتابخانه‌ها و ایجاد سازوکاری مناسب برای این امر، مدرن‌سازی خدمات کتابخانه با بهره‌گیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات، انجام تحقیقات دقیق در زمینه نیازهای اطلاعاتی گروه‌های محروم توسط مؤسسات تحقیقاتی و نهادهای تأمین اعتبار و دعوت از افراد محروم اجتماعی به کتابخانه برای تأمین نیاز اطلاعاتی توسط مسئولان کتابخانه‌ها می‌شود.

کتابخانه‌ها مطالبه گری در مردم را ایجاد کنند

ابوالفضل باب‌الحوائجی، رئیس دانشگاه علمی و کاربردی بهزیستی همدان نیز اظهار کرد: ما امروزه آسیب‌های اجتماعی را شاهدیم که جوامع برخوردار نیز به آن مبتلابه هستند.

وی با بیان اینکه آسیب‌های اجتماعی در مناطق مختلف شهری متناسبت با وضعیت اقتصادی و فرهنگی انواع مختلفی دارد، افزود: برای حل این مشکلات یک سیاست از مرکز ابلاغ می‌شود که گاهاً فرض منطقه‌ای و بومی را درنظر نمی‌گیرند.

رئیس دانشگاه علمی و کاربردی بهزیستی همدان با اشاره به اینکه بسیاری از مواقع عملکرد دستگاه‌های مختلف به‌صورت موازی در این حوزه پیش می‌رود و چند دستگاه با یکدیگر بدون هماهنگی به یک موضوع ورود می‌کند، تصریح کرد: آسیب اول استان همدان اعتیاد است و حدود سه تا چهار درصد جامعه را دربرمی‌گیرد.

باب‌الحوائجی با بیان اینکه تعریف محرومیت در هر جامعه متفاوت است، ادامه داد: بیشتر محرومیت‌ها در حاشیه شهر است و ما به دنبال حل این مشکلات هستیم.

وی با اشاره به اینکه مقالاتی باید توسط کتابداران تهیه شده و این مقالات به طرح تبدیل و در کشور ابلاغ شود، خاطرنشان کرد: بهزیستی تقسیم وظایف‌های خود را بر محرومیت‌های اجتماعی تعریف شده متمرکز کرده است و به‌صورت عام ورود نمی‌کند.

رئیس دانشگاه علمی و کاربردی بهزیستی همدان با بیان اینکه اقدام اصلی بهزیستی مداخله است، گفت: باید در حوزه پیشگیری ورود کنیم چرا که موفقیت در این حوزه میزان مداخله را کاهش و نتایج بهتری را به دنبال خواهد داشت.

باب‌الحوائجی با بیان اینکه برداشت من از کتابخانه عمومی این است که مکانی برای پر کردن اوقات فراغت مردم هر منطقه است، اظهار کرد: مداخله کار کتابخانه عمومی نیست و به سازمانی بازمی‌گردد که برای این کار بودجه می‌گیرد بنابراین کتابخانه‌ها می‌توانند خوراک فکری مردم را تأمین و نیازسنجی لازم را انجام دهند.

وی با اشاره به اینکه کتابخانه می‌توانند سازمان‌های مداخله‌گر چون بهزیستی را کمک کند که در چه حوزه‌هایی در هر منطقه ورود کند، افزود: نیازسنجی و ایجاد مطالبه گری در جامعه به‌طوریکه مردم بدانند برای رفع نیاز خود به کدام سازمان و یا نهاد مراجعه کنند.

رئیس دانشگاه علمی و کاربردی بهزیستی همدان تصریح کرد: کتابخانه‌ها نسبت به نظرسنجی از مردم و جامعه اقدام کنند تا آموزش‌هایی که در جامعه نیاز است به دست آید و مثمر ثمر باشد.

باب‌الحوائجی با بیان اینکه بیش از ۷۰ مجموعه تسهیل گری در همدان وجود دارد، ادامه داد: این افراد ممکن است اطلاعات لازم از هر منطقه را نداشته باشند و کتابخانه‌های عمومی بهترین منبع برای جمع‌آوری و ارائه این مطلب هستند.

وی با بیان اینکه کمیته امداد، بهزیستی، شهرداری و ... در حوزه‌های مختلف کاهش محرومیت‌ها فعالیت می‌کنند، خاطرنشان کرد: هزینه‌ای که انجام می‌شود با بازخوردی که گرفته می‌شود همسان نیست و علت آن‌هم نبود هماهنگی بین این دستگاه‌هاست.

رئیس دانشگاه علمی و کاربردی بهزیستی همدان با اشاره به اینکه هر جامعه با هر سطح برخورداری آسیب مخصوص به خود را دارد، گفت: اگر جامعه برخوردار باشد، دلیلی بر نبود آسیب اجتماعی نیست.

باب‌الحوائجی با بیان اینکه کتابخانه‌ها اطلاعات لازم به اقشار و جامعه خود را ارائه دهند، اظهار کرد: ۹۶ درصد جمعیت همدان، نگرش منفی به اعتیاد دارند و این نشان می‌دهد که آگاهی باعث حل مشکل اعتیاد نشده است.

وی با اشاره به اینکه ارائه اطلاعات، یک تخصص است، یادآور شد: این نوع جلسات باعث می‌شود نظرها نزدیک و اثرگذاری در جامعه افزایش یابد.

در ادامه کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان همدان، به ارائه دیدگاه‌ها و تجربیات خود پرداختند. 

مریم رستگاری، مسئول کتابخانه عمومی اعتمادیه همدان نیز با بیان اینکه آسیب‌های اجتماعی بسیار پراکنده و گسترده است، گفت: محرومیت اجتماعی به معنای محدودیت مادی و جنسیتی است که در داخل کشور چندان به آن پرداخته نشده است.

وی با اشاره به اینکه محرومیت اجتماعی نیز یکی از آسیب‌های اجتماعی به‌حساب می‌آید، اظهار کرد: این نشست‌ها به من به‌عنوان یک کتابدار کمک کرده است که به نقش کتابخانه‌ها از دریچه دیگر نگاه کنم و با دقت بیشتری به درخواست مراجعه‌کننده خود بنگرم.

الهام نظری‌منظور، مسئول کتابخانه فرهنگسرای ولایت واقع در منطقه خضریان همدان نیز با بیان اینکه این کتابخانه در مناطق آسیب‌پذیر همدان واقع‌شده، اظهار کرد: در طول یک سالی که کتابخانه افتتاح‌شده است تجربیات بسیاری در حوزه کارکردهای اجتماعی کتابخانه‌های عمومی را به دست آوردیم و برای پاسخگویی به این نوع نیازهای مراجعه‌کنندگان حلقه‌های مطالعاتی را ایجاد کردیم و مشاورانی از شهرداری و بهزیستی ما را کمک می‌کنند.

محبوبه احمدوند، کتابدار کتابخانه ولایت شهرستان ملایر نیز با بیان اینکه این کتابخانه در منطقه محروم واقع‌شده است، گفت: در نوبت بعدازظهر برای خانم‌های خانه‌دار و دختران کلاس‌های مختلف آموزشی برگزار می‌کنیم چرا که خانواده‌ها تمکن مالی ندارند و ما باید آنان را در یادگیری کمک کنند. کتابخانه ولایت در محله‌ای که مستقر است به‌تمامی محافل فرهنگی که در کشور وجود دارد، بدل شده است.

فاطمه نقوی، کتابدار کتابخانه کوثر همدان نیز با بیان اینکه ریشه مشکلات بیشتر ما از ناآگاهی می‌آید، خاطرنشان کرد: چالش عمده ما عدم استقبال بزرگسالان از کتابخانه بود که برای حل این مشکلات از بسیج و کلینیک اندیشه نیک کمک گرفتیم و کارگاه‌های مختلف فرزندپروری، همسرداری و... برگزار کردیم.

جمشید چایانی، مسئول کتابخانه شهید اشرفی اصفهانی شهرستان کبودرهنگ نیز گفت: نقش کتابخانه‌های عمومی برای از بین بردن فقر و ریشه‌کن کردن آن می‌تواند مؤثر باشد. کتابخانه‌ها در مراکز روستایی می‌توانند اطلاعات لازم درباره شیوه‌های مدرن درباره کشاورزی و دامپروری را ارائه دهند. کتابخانه‌های عمومی می‌توانند روش‌های پس‌انداز، ایجاد قدرت چانه‌زنی و ... به افراد روستایی آموزش دهند و دولت را حل بسیاری از معضلات یاری رسانند.

رسولی، کتابدار کتابخانه عمومی شهید مطهری فامنین نیز با اشاره به اینکه کتابخانه در مداخله درمانی بسیار به مددجویان کمک کرده است، اظهار کرد: کتابخانه‌ها در رفع آسیب‌های اجتماعی بسیار مؤثر هستند به‌طوریکه وقتی مددجویان کمیته امداد با کتاب آشنا شدند، مشکلاتشان کاهش یافته است. کارگاه‌های آموزشی برای زنان خانوار در کتابخانه برگزار شد. برای پرخاشگری نوجوانان نیز کارگاه‌های پیشگیری برگزار شد که در مجموع این اتفاقات باعث شده که این افراد به کتاب نزدیک شده و علاقمندانه از کتاب استفاده کردند.

قنبری، کتابدار کتابخانه شاهد همدان نیز اظهار کرد: این کتابخانه در یک منطقه محروم واقع‌شده است اما مردم به‌صورت خودجوش در برنامه‌ها شرکت می‌کنند.

فائزه آقاملائی، مسئول کتابخانه عمومی بامداد شهر فرسفج نیز با اشاره به اینکه کتابدار باید فردی باهوش و زیرک باشد، بیان کرد: احساس کردیم که اعضای کتابخانه به آموختن دانش کامپیوتر نیاز دارند که این دوره‌ها برگزار شد.

محرومیت را از وجه‌های مختلف بررسی کنیم

علی‌اکبر فامیل روحانی، استاد علم اطلاعات و دانش‌شناسی در استان همدان نیز گفت: محرومیت‌ها را از جنبه‌های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی باید بررسی کرد.

بهروز بیات، استاد علم اطلاعات و دانش شناسی نیز با بیان اینکه مسئولیت محرومیت‌زدایی بر عهده کیست؟ خاطرنشان کرد: مهمترین نقش کتابخانه‌ها توانمندسازی و آگاهی سازی است. مهم‌ترین مشکل ما جهل نیست بلکه توهم دانایی است و کتابخانه‌ها می‌توانند این توهم را به واقعیت بدل کنند. اگر ما بتوانیم جامعه‌ای توانمند داشته باشیم محرومیتی نیز نخواهیم داشت.

حسین اصغرنژاد، استاد علم اطلاعات و دانش شناسی در استان همدان نیز با بیان اینکه کتابداران و کتابخانه‌ها به دنبال مداخله نیستند بلکه برخورد غیرمستقیم را دنبال می‌کنند، گفت: کتابخانه، فرهنگسرا، موزه، سینما و ... برای این است که افراد جامعه در بسترهای فرهنگی قرار گیرند تا سطح فرهنگ جامعه افزایش یابد. کتابخانه عمومی دانشگاه همه مردم است و تلاش دارد که سطح آگاهی جامعه را ارتقاء دهد که در صورت موفقیت، بسیاری از محرومیت‌ها و دغدغه‌ها برطرف می‌شود.

حسین وکیلی مفرد، عضو هیئت‌علمی دانشگاه نیز با اشاره به اینکه برخی از موارد که در مقاله ارائه شد در کشور ما نیز مصداق دارد، خاطرنشان کرد: هیچ برنامه و سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی جامعه برای ایفای نقش اساسی کتابخانه‌های عمومی نداریم.

ژاله سلیمی‌فر، دیگر استاد علم اطلاعات و دانش شناسی در استان همدان نیز با بیان اینکه در حوزه کارکردهای اجتماعی کتابخانه‌های عمومی مسئله‌ای نو و جدید است، گفت: خوشبختانه کتابداران خلاقانه در این حوزه ورود کردند و در حال ایفای نقش جدید کتابخانه‌های عمومی هستند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه اگر بخواهیم کتابخانه‌های عمومی در حوزه محرومیت‌زدایی وارد شوند آیا بودجه‌ای دارند؟ ادامه داد: سیاست‌گذاری این اتفاق و برنامه‌ریزیان توسط چه کسی انجام می‌شود.

لزوم همگرایی بین دستگاه‌ها برای کاهش محرومیت‌های اجتماعی

رضا قیاسی، مشاور عالی استاندار همدان نیز با بیان اینکه کتابداران بیش از اینکه کتابدار باشند یک جامعه‌شناس، پرستار و مسئول آموزش هستند، گفت: کتابداران کتابخانه‌های عمومی در مسیری پیش می‌روند که اثرگذار هستند.

وی با اشاره به اینکه این نوع جلسات باید ادامه یابد، اظهار کرد: همه سازمان‌ها دغدغه جامعه را دارند اما برای اثرگذاری نیاز به هماهنگی دارد تا در توسعه مؤثر واقع شوند.

مشاور عالی استاندار همدان با بیان اینکه جامعه توسعه‌یافته وقتی توانمندی فرهنگی و اقتصادی افزایش یاید، آمار بزهکاری کاهش می‌یابد، افزود: اگر سطح آگاهی و توانمندی مردم ارتقاء یابد، به طور حتم کمتری خواهند دید.

قیاسی با اشاره به اینکه آثار تعلیم و تربیت و تحصیلات به‌طور کامل بر افراد قابل‌مشاهده است، تصریح کرد: البته شاهد هستیم که با وجود آگاهی‌های لازم شاهد مشکلاتی چون اعتیاد در اقشار مختلف جامعه را برطرف نمی‌کند.

وی با بیان اینکه نسل جوان منابع عظیم انسانی ما است، ادامه داد: ما امیدواریم که این جلسات همچنان ادامه یابد.

کتابخانه عمومی در رفع تبعیض مؤثر هستند

محمد جوهرچی، مدیرکل آموزش، پژوهش و نوآوری نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز در این نشست تصریح کرد: کتابخانه‌های عمومی به‌صورت واقعی عمومی نخواهد شد، مگر آن که عموم ذی‌نفعان از اقشار مختلف در مدیریت و بالندگی آن کمک کنند.

وی با بیان اینکه جلساتی چون باشگاه مقاله خوانی بیشتر ابراز نیاز نهاد کتابخانه‌های عمومی برای مشارکت عام و طبیعتاً خواص و نخبگان جامعه برای اینکه کتابخانه‌های عمومی را رصد کنند تا از خدمات مختلف غنی شود، است، ادامه داد: امیدوارم نهاد بتواند از انجمن‌های مختلف و باشگاه‌هایی این‌چنینی استفاده کند و از مجاری مختلف و معرفتی بهره‌ببرد.

مدیرکل آموزش، پژوهش و نوآوری نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه امید است یکی از ورودی‌های این نوع جلسات ارائه ایده‌های مختلف باشد، خاطرنشان کرد: یکی از دریچه‌هایی که برگزاری جلساتی چون باشگاه مقاله خوانی می‌گشاید، بررسی یافته‌های علمی پیشین است.

جوهرچی با بیان اینکه مقاله متمرکز بود بر چند کلیدواژه محرومیت با تأکید بر نابرابری و تبعیض گفت: بخشی از نابرابری‌ها را کتابخانه می‌توانند برطرف و امکانات لازم را در اختیار مردم قرار دهند.

وی گفت: در متون مرجع کتابخانه عمومی، سه کار ویژه برای چنین کتابخانه‌هایی تعریف شده است؛ کار ویژه نخست، اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی است و عمدتاً با تلقی معمول ما از کتابخانه سازگار است و از طریق منابع کتابخانه‌ای به‌ویژه کتاب و سایر منابع اطلاعاتی صورت می‌گیرد. کار ویژه دوم، آموزش و یا یادگیری مادام‌العمر است که باید از آموزش‌های مدرسه‌ای و دانشگاهی فراتر برود و بیشینه آموزش‌های موردنیاز مردم برای زندگی بهتر را تا پایان عمر به آنها ارائه دهد. سومین کار ویژه کتابخانه‌های عمومی، مربوط به فراغت فرهنگی و ایجاد فضاهایی برای ایجاد و تقویت ارتباط بین اقشار گوناگون مردم، به‌عنوان صاحبان و عاملان فرهنگ است.

مدیرکل آموزش، پژوهش و نوآوری نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با بیان اینکه کتابخانه‌ها چه در غرب و چه در ایران از این قضیه فاصله دارد، اظهار کرد: اگر در این حوزه کتابخانه ورود نکند حذف نخواهد شد.

جوهرچی با اشاره به اینکه همه مجموعه‌ها به عدالت برابری و زندگی خوشایند کمک کنند، افزود: کتابخانه‌ها نمی‌توانند منفعل بماند تا یک نفر به آن مراجعه کند و کتاب در اختیارش قرار دهند بنابراین نیاز به اصلاح ساختارهای درونی دارند تا در سطح جامعه باقی بمانند. این نقش باید در قالب هویتی کتابخانه‌ها باشد تا از مداخلات مزاحم با سایر بخش‌ها پرهیز کند.

به گزارش ایسنا، نخستین جلسه باشگاه مقاله خوانی شهریورماه گذشته با موضوع کارکردهای اقتصادی کتابخانه‌های عمومی با حضور هیئت‌رئیسه انجمن علمی ارتقا کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار شده بود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری مقاله کتابخانه کارکردهای اجتماعی کتابخانه های عمومی کل کتابخانه های عمومی استان همدان مدیرکل کتابخانه های عمومی استان کاهش محرومیت های اجتماعی باب الحوائجی نقش کتابخانه های عمومی کتابخانه های عمومی همدان نیز کتابخانه ها کتابدار کتابخانه آسیب های اجتماعی محرومیت اجتماعی نقش کتابخانه ها استان همدان نیز مسئول کتابخانه کتابخانه عمومی کتابخانه ها محرومیت زدایی مدیرکل آموزش برگزار شد ایفای نقش اداره کل کار ویژه حوزه ها گروه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۰۸۱۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه‌اندازی کتابخانه سیار در مناطق مختلف شهری و روستایی اراک ضروری است

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی بر راه‌اندازی کتابخانه سیار در مناطق مختلف شهری و روستایی اراک تاکید کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مرکزی، علی گودرزی زاده پیش از ظهر امروز _پنجشنبه سیزدهم اردیبهشت_ در جلسه با پارلمان کودک اظهار کرد: کتابخانه سیار فعلی این نهاد در طول هفته در پنج روستا خدمت رسانی می‌کند.

وی افزود: در روزهای جمعه و مناسبت‌هایی که وجود دارد، کتابخانه سیار در بخش‌های مختلف شهر در حال خدمت رسانی است.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی بر راه‌اندازی کتابخانه سیار در مناطق مختلف شهری و روستایی اراک تاکید کرد.

گودرزی زاده افزود: کتابخانه سیار در قالب یک خودرو مینی‌بوس جوابگوی نیاز شهروندان کلان‌شهر اراک با این وسعت و جمعیت نیست.

وی خاطرنشان کرد: یکی از مطالبات پارلمان کودک استفاده از کتابخانه‌های سیار است، این کتابخانه‌ها می‌تواند در مناطق محروم و در شهر و در حاشیه شهرها در ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی کمک کننده باشد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی اضافه کرد: با توجه به نقشی که این کتابخانه‌ها می‌تواند در کارهای فرهنگی ایفا کند از شهردار اراک و اعضای شورا که دغدغه این مهم را دارند، درخواست داریم یک خودرویی در اختیار این نهاد قرار گیرد تا با مناسب سازی به صورت کتابخانه سیار در خدمت همشهریان باشد.

گودرزی زاده ادامه داد: در خصوص مطالبه شورای کودکان برای ایستگاه مطالعه هم، هم اینک در کتابخانه‌ها ایستگاه مطالعه وجود دارد.

وی گفت: با توجه به مطالبه برای ایجاد ایستگاه مطالعه در ایستگاه‌های اتوبوس و تاکسی این آمادگی وجود دارد که کتاب‌هایی در این محل‌ها قرار داده شود تا مورد استفاده شهروندان قرار گیرد.

مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان مرکزی اظهار کرد: یک درخواست و مطالبه وجود دارد مبنی بر اختصاص کتابخانه‌های مادر و کودک در پارک‌ها و مراکز تفریحی که امید می‌رود با در اختیار قرار دادن فضای مورد نیاز، این نهاد را در خدمت رسانی بهتر به شهروندان یاری کنیم.

گودرزی زاده ادامه داد: این خدمت رسانی تنها در حد قفسه برای کتاب نباشد، بلکه در صورت نیاز به مادران و کودکان مشاوره ارائه شود.

کد خبر 750087

دیگر خبرها

  • تجلیل از برگزیدگان دومین دوسالانه نشان هدهد سفید در گیلان
  • روایتی از نامهربانی مردم با یار مهربان + فیلم
  • راه‌اندازی کتابخانه تخصصی ارتباطات در تبریز
  • راه‌اندازی کتابخانه سیار در مناطق مختلف شهری و روستایی اراک ضروری است
  • رونمایی از کتاب «دنیای کسی را عوض کرده‌ای؟»
  • مشارکت ۳۱ استان کشور در دومین دوره جشنواره ملی دوست من کتاب
  • شماره هجدهم کتاب هدهد سفید در نمایشگاه کتاب رونمایی می‌شود
  • افزایش ۲۰ درصدی اعضای کتابخانه‌های فعال در استان اردبیل
  • اهتمام نهاد کتابخانه های عمومی برای حمایت از آثار ادبیات پایداری
  • کارگاه‌های آموزشی شعر و داستان کودک و نوجوان در همدان