Web Analytics Made Easy - Statcounter

در این قسمت از «ذره‌بین» فارس من سراغ پزشک‌ها رفتیم و سوژه‌های پرتکرار شما درباره‌ی وزارت بهداشت را واکاوی کرده‌ایم. سوژه‌هایی متنوع و پردامنه که البته همه‌ی آن‌ها، مثل کار و زندگی و مردم، این روزها تحت تاثیرِ ویروس ناخوانده‌ی «کرونا» قرار گرفته‌اند.

به گزارش خبرگزاری فارس؛ حساس، ثروتمند و حیاتی. این‌ها شاید بهترین کلماتی باشند که بتوانیم برای توصیف «وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی» استفاده کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وزارت‌خانه‌ی عریض و طویلی که نبض سلامت مردم را به دست دارد، همیشه یکی از پرحاشیه‌ترین نهادهای کشور بوده. گاهی با اظهارنظرهای عجیبِ وزیر سابقش در صدر اخبار قرار می‌گرفت و گاهی با حواشی فرار از مالیاتِ برخی پزشکان. وزارت بهداشت همیشه مهم است و همیشه زیر «ذره‌بین» مردم قرار دارد؛ چون کوچک‌ترین اتفاقی در این وزارت‌خانه می‌تواند حیات و ممات بخشی از مردم را تحت تاثیر قرار دهد. این روزها که هیولای «کروناویروس» بالای سر کشور چرخ می‌زند و مردم را می‌ترساند، بهداشت‌ودرمانی‌ها بیش از گذشته جلوی چشم مردم هستند و تمام حرف‌ها و کنش‌هایشان رصد می‌شود.

 

در این قسمت از «ذره‌بین» فارس من سراغ پزشک‌ها رفتیم و سوژه‌های پرتکرار شما درباره‌ی وزارت بهداشت را واکاوی کرده‌ایم. سوژه‌هایی متنوع و پردامنه که البته همه‌ی آن‌ها، مثل کار و زندگی و مردم، این روزها تحت تاثیرِ ویروس ناخوانده‌ی «کرونا» قرار گرفته‌اند.

 

اول | این ویروس ناخوانده

مثل یک سیل آمد و تمام خبرها را شست. «کرونا»، ویروس خبرساز این روزها از جایی که تصور نمی‌شد وارد کشور شد و در سه-چهار روز، بسیاری از استان‌های کشور را اسیر خود کرد. سوژه‌های کرونایی شما بیشتر رنگ‌وبوی هشدار و نگرانی دارد.

 

آن‌طور که اهل فن می‌گویند خودِ ویروس کرونا، برای بسیاری از مردم خطرناک نیست اما سرعت بالای انتشارش، مردم را ترسانده. سوژه‌ها و کمپین‌های مرتبط با «کرونا» عمدتا بر تعطیلی تمرکز دارند. مثلا درخواست تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها که خیلی زود محقق شد و البته مطالبه‌ی تعطیلی مراسم‌های مذهبی مثل اعتکاف و ممنوعیت فعالیت اماکن ورزشی عمومی مثل استخرها هم به دلیل شیوع کرونا هم در میان خواسته‌های شما هست. یکی از مخاطبین هم با لحنی گلایه‌آلود از مسئولین پرسیده:«چرا قم قرنطینه نشد؟»

 

کرونا، سنگر به سنگر در حال جلوآمدن است و به نظر می‌رسد تعطیلات نوروزی امسال را چند هفته‌ای جلو انداخته. در این اوضاع و احوال، بیش از هرچیز مراقب اعضای خانواده و خودتان باشید. شستن مرتب و مستمرِ دست را هم فراموش نکنید و البته از همه‌ی اینها مهم‌تر؛ نترسید.

 

دوم | ماجرای بیمه‌ها

«تحت پوشش بیمه هست یا نیست؟» این مهم‌ترین سوال مردم در داروخانه‌هاست. قیمت سربه‌فلک‌کشیده‌ دارو و پوشش نیم‌بند برخی بیمه‌ها، تهیه دارو را برای برخی از مردم دشوار کرده. یکی از مخاطبین «فارس من» در سوژه‌ای از تحت‌پوشش نبودن برخی داروهای سرماخوردگی در بیمه‌ی تامین اجتماعی نوشته. این مخاطب در آذر۹۸ گفته برای تهیه چند قلم داروی ساده‌ی سرماخوردگی حدود 38هزارتومان هزینه کرده و بیمه هیچ کمکی به او نکرده.

 

مساله داروهای تحت پوشش بیمه‌ تامین اجتماعی، مساله‌ای است که باید در تعامل بین سازمان تامین اجتماعی و وزارت بهداشت حل شود تا مشکل بیماری مردم، با عدم پوشش بیمه، تشدید نشود. ما پیگیر سوژه‌های شما در این حوزه هستیم. با امضای این کمپین و کمپین‌های مشابه، خبرنگاران فارس را برای مطالبه‌ی این موضوع، کمک کنید.

 

سوم | انسولین، مایه حیات!

خدا نکند کسی گرفتارش شود اما دچار شدن به «دیابت» از آن دست اتفاقاتی است که صبر زیادی می‌طلبد. بیماری قند خون یک داروی همیشگی دارد که باید روزوشب کنار دیابتی‌ها باشد. «انسولین» مایه‌ی حیات بیماران دیابتی است و کم‌شدنش، همه‌ی این بیماران را سخت آزار می‌دهد. 21آذر 98 شما سوژه‌ای با عنوان «ما دیابتی‌ها با کمبود انسولین روبرو هستیم» در سامانه «فارس من» ثبت کردید. ما هم این سوژه را در اولویت گذاشتیم و خیلی زود، زیروبم ماجرا را از زبان « مدیرکل داروی سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت» منتشر کردیم. مسائل و مشکلات بیماران همیشه در اولویت خبرنگاران ماست و البته مسئولین سازمان غذاودارو هم برخلاف برخی از مسئولین، در پاسخگویی به رسانه‌ها خسیس نیستند.

 

چهارم | در آرزوی ایران جوان

«جمعیت» از آن مساله‌های پرچالش و اساسی در تاریخ انقلاب اسلامی است. رشد سریع جمعیت در دهه شصت که یک نسل پرشور و جوان را برای ایران به ارمغان آورد، در آستانه‌ی یک انفجار جمعیتی با بی‌سابقه‌ترین سیاست‌‎های کنترل جمعیت، تبدیل به سقوط آزاد شد. دو دهه پس از اعمال پرفشار سیاست‌های کنترلی، ایران در ابتدای دهه 90 یک بحران شدید جمعیتی را تجربه می‌کرد که با نظرات صریح کارشناسان و تایید رهبر انقلاب، دست‌فرمان جمعیتی کشور عوض شد و سیاست‌های حمایتی برای افزایش جمعیت در دستور کار قرار گرفت. رهبر انقلاب سیاست‌های کلی جمعیت را در سال93 ابلاغ کردند تا مبنای کار و عملکرد مسئولین برای احیای «ایران جوان» باشد.

 

پنج سال از ابلاغ سیاست‌های کلی جمعیت می‌گذرد اما هنوز هم نشانه‌هایی از بی‌توجهی به این سیاست‌ها دیده می‌شود. این موضوع، مورد توجه کاربران «فارس من» هم بوده و در کمپین «لزوم اجرای سیاست‌های کلی جمعیت و مقابله با بحران تحدید نسل» مخاطبین ما خواستار برخورد با مسئولینی شده‌اند که همچنان بر پیاده‌سازی سیاست‌های کنترل و تحدید نسل اصرار می‌کنند. این کمپین  با بیش از 700 امضا، یکی از پرطرفدارترین کمپین‌های «فارس من» بوده که البته هنوز پاسخ مشخصی از جانب مسئولین وزارت بهداشت دریافت نکرده.

 

پنجم | خوشمزه‌های مضر

گذشتن از کالباس و سوسیس، برای خیلی‌ها راحت نیست. این فرآورده‌های گوشتی وسوسه‌انگیز همیشه یکی از محبوب‌ترین اقلام در سبد غذایی مردم هستند و از کودکان حسابی دلبری می‌کنند. اما گمانه‌زنی و ابهام درباره‌ی کیفیت تولید این فرآورده‌های گوشتی زیاد است و همین موضوع باعث شده تا یکی از مخاطبین ما در کمپین «نظارت جدی بر پروسه تولید کالباس و سوسیس شود» از وزارت‌بهداشتی‌ها بخواهد حواسشان را بیشتر بر سوسیس و کالباس‌هایی که به دست مردم می‌رسد جمع کند.

 

 این کمپین با واکنش معاون وزیر بهداشت همراه بود و آقای شانه‌ساز در گفتگو با خبرنگار ما، روند نظارت بر تولید سوسیس و کالباس را مفصل تشریح کرد. رئیس سازمان غذا و دارو در این گفتگو، روند نظارت را اینطور توضیح داد:« این نظارت‌ها توسط معاونت غذا و داروی دانشگاه‌ها علوم پزشکی صورت می‌گیرد و تخلفات، بر اساس نوع تخلف توسط سازمان تعزیرات و مراجع مربوط رسیدگی خواهند شد؛ لازم به ذکر است نحوه بازرسی از کارخانه‌ها به صورت مستمر است و شهروندان نیز می‌توانند در صورت مشاهده تخلف، گزارش‌های خود را به معاونت‌های سازمان غذا و داروی دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور اعلام کنند.»

 

آخر| نمره قبولی در میانه آزمون بزرگ

وزارت بهداشت در مقایسه با برخی از وزارت‌خانه‌ها، پاسخگوتر است. مسئولین بهداشت و درمان،  بسیاری از سوالات و مطالبات شما را بی‌پاسخ نگذاشته‌اند و به خبرنگاران ما که نماینده‌ی شما هستند، عمدتاً روی خوش نشان می‌دهند. با این حساب، نمره‌ی بهداشت و درمانی‌ها در پاسخگویی به مردم، نمره‌ی قابل قبولی است. البته که آزمون بزرگ آن‌ها این روزها و در جریان شیوع ویروس کرونا اتفاق افتاده. هدایت مردم و مدیریت اخبار، برای کاهش ترس و افزایش ایمنی مردم، مهم‌ترین وظیفه‌ی این روزهای دکتر نمکی و تیم وزارت بهداشت است. موج کرونا که فرونشست، درباره این روزها بیشتر می‌نویسیم و بیشتر به سراغ بهداشتی‌ها می‌رویم.

 

ذره‌بین «فارس من» با شماست تا از سازمان‌ها و مسئولین برای کارهای نکرده و سوژه‌های پیگیری نشده، پرسش کند. کنار ما باشید تا با هم، مطالبه‌ کنیم!

 

گزارش از مهدی ملکی‌نسب

انتهای پیام/ع

منبع: فارس

کلیدواژه: فارس من وزارت بهداشت کروناویروس ویروس کرونا کرونا وزارت بهداشت سازمان غذا سیاست ها ذره بین فارس من سوژه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۱۷۵۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نماز جمعه پایگاه مردمی است

حجت السلام والمسلمین محمدعلی نکونام امام جمعه شهرکرد در خطبه‌های نماز جمعه این هفته اظهار کرد: مسئله شعار سال نشان از حضور مردم در عرصه‌های مختلف دارد، اما گاهی گلایه‌هایی در مورد مطرح نکردن مطالبات مردم مطرح می‌شود که باید شورا‌ها واقعیات را مطرح کنند، همچنین مسئولان نسبت به شورا‌ها عنایت لازم را داشته باشند تا با همدلی و همکاری مشکلات مردم رفع شود.

وی با اشاره به روز معلم و شهادت شهید مطهری، افزود: شهید مطهری الگوی تمام عیار، شخصیتی جامع، موثر و مفید برای جامعه به ویژه فرهنگیان است، امروز فرهنگیان با انگیزه در صحنه حاضرند، اما ضرورت‌ها بیش از پیش است.

بیشتر بخوانید

مطالبات مردمی روی میز بررسی

نماینده ولی فقیه در چهارمحال و بختیاری اضافه کرد: تربیت نسل جوان و نوجوان، جهت‌دهی فکری، اخلاقی، علمی و ایمانی آن‌ها کاری است که عمده آن در آموزش و پرورش و به دست معلمان شکل می‌گیرد که باید انگیزه لازم در معلمان ایجاد شود کما اینکه خلاء‌هایی وجود دارد که باید رفع شوند، بنابراین معلمان باید با انگیزه کافی تربیت نسل جوان و نوجوان را مفید و کارا انجام دهند.

نکونام با بیان اینکه نماز جمعه پایگاه مردمی است، ادامه داد: سخن اصلی در این پایگاه‌ها سخن مردم است، مواضع امام جمعه از مواضع رهبری اخذ می‌شود و باید خط مشی رهبری دنبال شود، در مواضع مقام معظم رهبری مطالبات مردم بیان می‌شود به گونه‌ای که ائمه جمعه باید حرف دل مردم را بیان کنند و باید اجازه دهند با رعایت موازین، اخلاق و حفظ حریم و حرمت مسئولان مطالبات بیان شود و با سعه صدر پیگیر و شنوای مطالبات مردم باشند.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • نماز جمعه پایگاه مردمی است
  • حرف دل مردم در تریبون نماز جمعه زده شود
  • وزیر بهداشت: مراکز دندانپزشکی دولتی افزایش می‌یابد
  • شروع کار نمایشگاه کتاب بعد از شیوع کرونا نیازمند شجاعت بود
  • کمبود آمبولانس در خرمشهر بیداد می‌کند
  • مسئولان باید در برابر سوژه‌سازی‌ها کار اقناعی انجام دهند
  • جذب و به کارگیری پرستاران دوران کرونا
  • وضعیت استخدام پرستاران دوران کرونا
  • جذب ۲۱ هزار پرستار بویژه نیروی طرحی دوران کرونا/ تدوین لایحه مادی و معنوی پرستاران
  • ضرورت توسعه نان فیبردار با هدف کاهش ابتلا به سرطان