Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-26@07:57:06 GMT

سطح آب دریاچه ارومیه یک متر افزایش یافت

تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۱۹۸۱۴

سطح آب دریاچه ارومیه یک متر افزایش یافت

ایران اکونومیست-سطح آب در دریاچه ارومیه در بهمن ماه سال جاری ۰.۵۸ سانتی متر افزایش یافته است.

بر اساس مطالعات پایه منابع آب کارگروه احیای دریاچه ارومیه سطح تراز دریاچه ارومیه تا به امروز نسبت به روز مشابه در سال گذشته، ۰.۵۸ سانتیمتر افزایش را نشان می‌دهد، بر همین اساس حجم آب موجود در دریاچه نیز با افزایش ۳.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۶۴ میلیارد مترمکعبی رو به رو بوده است.

بر اساس گزارش‌های کارگروه احیای دریاچه ارومیه، تراز سطح آب دریاچه در روز ۳۰ بهمن ماه به ۱۲۷۱.۳۷ سانتیمتر از سطح دریا رسید، این تراز نسبت به روز مشابه در سال گذشته، ۱۲۷۰.۷۹ سانتیمتر افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش وسعت دریاچه ارومیه در روز ۳۰ بهمن ماه سال جاری ۲۶۷۶.۳۹ کیلومتر مربع بود که این شاخص نسبت به روز مشابه در سال گذشته ۲۳۳۴.۱۱ کیلومتر مربع کاهش و وسعت دریاچه نسبت به میانگین سال مشابه ۱۶۳۶.۶۳ کاهش یافته است.

لازم به ذکر است؛ حجم آب موجود در دریاچه ارومیه در روز ۳۰ بهمن ماه سال جاری، ۳.۶۴ میلیارد مترمکعب بوده است که این شاخص نسبت به روز مشابه در سال گذشته، ۲.۱۱ میلیارد مترمکعب افزایش داشته و نسبت به میانگین دراز مدت ۱۶.۰۴ میلیارد مترمکعب افزایش یافته است؛ بنابراین تراز سطح آب دریاچه ارومیه در تاریخ ۳۰ بهمن ماه سال ۹۸ حدود ۱۲۷۱.۳۷ متر و وسعت دریاچه ۲۸۷۵ کیلومتر مربع را نشان می‌دهد.

گفتنی است؛ عملیات اجرایی طرح ملی نجات دریاچه از سال ۹۳ آغاز شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب ها: دریاچه ارومیه

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: دریاچه ارومیه نسبت به روز مشابه در سال گذشته دریاچه ارومیه بهمن ماه سال ۳۰ بهمن ماه سطح آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۱۹۸۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حل مشکلات انتقال آب به دریاچه ارومیه

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خانه ملت، محمد جواد عسکری اظهار داشت: مسائل محیط زیسیت باید جزء اولویت‌های مهم دستگاه‌های دولت و دستگاه‌های اجرایی باشد، امروز اثرات کم توجهی به این حوزه را با مشکلات به وجود آمده مشاهده می‌کنیم و برای جبران این کم توجهی‌ها لازم است در قالب برنامه حرکت کنیم.   نماینده مردم داراب و زرین دشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه ۲۲۰ حکم مربوط به دستگاه‌های متولی در زمینه قانون هوای پاک وجود دارد که ۲۰ حکم آن اجرا شده، ۶۰ حکم ناقص اجرا شده و مابقی آن تاکنون اجرا نشده اند، ادامه داد: سالانه افراد زیادی به دلیل آلودگی هوا فوت کرده و یا با مشکلات جدی مواجه می‌شوند، دستگاه‌هایی که در زمینه اجرای قانون هوای پاک کم کاری کرده‌اند به عنوان مصداق ترک فعل به دستگاه قضائی معرفی کرده‌ایم.   وی با تاکید بر اینکه راهی جر ایجاد هم افزایی برای اجرای قانون هوای پاک نداریم، عنوان کرد: باید در کشور گفتمان محیط زیستی را ایجاد کنیم و همه عوام و خواص مسائل زیست محیطی را سرلوحه کار خود قرار دهند.   عسکری با بیان اینکه با پیگیری‌ها و نظارت‌های میدانی انجام شده مشکلات انتقال آب به دریاچه ارومیه را برطرف کردیم و روند احیا آن امیدی را ایجاد کرده است، گفت: باید مسائل محیط زیست را جدی‌تر از گذشته ببینیم، درحال حاضر مسائلی از قبیل آلودگی دریا‌ها و دریاچه‌ها با ورود فاضلاب را شاهد هستیم و از سوی دیگر شاهد خشک شدن دریاچه‌های آب شور هستیم که ریزگرد آنها خسارت زیادی را به همراه دارد.   وی با اشاره به اینکه باید مسائل محیط زیستی را به صورت جدی‌تر در کتاب‌های درسی آورده شود، افزود: واحد‌های تولیدی و معادن باید به تعهد خود در زمینه کنترل آلایندگی حاصل از فعالیت عمل کنند. وزارت نفت نیز باید در حوزه زیست محیطی به وظایف خود عمل کند و متاسفانه کم کاری این وزارتخانه پیگیری نشده است.   رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با اشاره به نشست کمیسیون متبوع خود با رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و تاکید بر اینکه باید حوزه محیط زیست را دانش بنیان کنیم، عنوان کرد: خوشبختانه در مناطق حفاظت شده با اقداماتی که صورت گرفته جمعیت قوچ، میش، کل، بز و گوزن زرد ایرانی درحال افزایش است که جای تقدیر دارد و باید این فعالیت‌ها باید تقویت و حمایت قانونی شوند.   وی با اشاره به اینکه آمادگی داریم تا هرگونه حمایتی را در زمینه تقنینی از سازمان حفاظت محیط زیست داشته باشیم، ادامه داد: کم بودن نیروی کار و محیط بان در سازمان حفاظت محیط زیست مشکل ساز است و باید هرچه سریع‌تر این کسری جبران شود.   عسکری با بیان اینکه باید برای کانون‌های ریزگرد‌ها اقدامات جدی و فوری انجام شود، تصریح کرد: در برخی نقاط کشت درخت اکالیپتوس با توجه به رشد سریع ترویج داده شده، اما باید توجه شود که این نوع درخت بسیار آب‌بر بوده و موجب از بین رفتن منابع آبی می‌شود.

دیگر خبرها

  • حل مشکلات انتقال آب به دریاچه ارومیه
  • رهاسازی ۷۷ میلیون مترمکعب حقابه تالابهای اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه
  • آغاز مرحله دوم رها سازی آب از سد سیلوه به دریاچه ارومیه
  • رهاسازی ۷۷ میلیون مترمکعب حقابه تالاب‌های اقماری پارک ملی دریاچه ارومیه
  • دریاچه ارومیه جان تازه می‌گیرد؟
  • آغاز مرحله دوم رها سازی آب از سد سیلوه پیرانشهر به دریاچه ارومیه
  • مرحله دوم رها سازی آب از سد سیلوه به دریاچه ارومیه
  • رها‌سازی مرحله دوم آب از سد سیلوه پیرانشهر به دریاچه ارومیه
  • رهاسازی آب به سمت دریاچه ارومیه | این دریاچه جان تازه می‌گیرد؟
  • افزایش جمعیت گوزن زرد ایرانی در پارک ملی دریاچه ارومیه