Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-04@03:05:27 GMT

مهندسان ناسا اینسایت را دوباره راه می‌اندازند

تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۲۱۳۵۷

مهندسان ناسا اینسایت را دوباره راه می‌اندازند

طبق اعلام آزمایشگاه پیشران جت ناسا(JPL)، مهندسان ناسا برنامه جدیدی برای تعمیر فرودگر "اینسایت" که یک سال است در سطح مریخ گیر کرده است، دارند.

به گزارش ایسنا و به نقل از شینهوا، آزمایشگاه پیشران جت ناسا(JPL) می‌گوید مهندسان ناسا برنامه جدیدی برای رها کردن کاوشگر گرمایی فرودگر "اینسایت"(InSight) که یک سال در خاک مریخ گیر کرده است، دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تیم مأموریت در نظر دارد به بازوی رباتیک "اینسایت" فرمان دهد تا بر روی مته که برای چکش زدن به خودش برای ۵ متر پایین رفتن طراحی شده است، فشار بیاورد.

مهندسان امیدوارند که فشار آوردن به این مته، بتواند "اینسایت" را از این مخمصه نجات دهد، همانطور که در ماه‌های اخیر دو بار پس از اینکه "اینسایت" تقریباً دفن شده بود، این کار را انجام داد.

این مته به عنوان بخشی از کاوشگر گرمایی، ۴۰ سانتی متر طول دارد که مجهز به مکانیزم چکش داخلی است و وقتی فرودگر در خاک فرو می‌رود به آن در بیرون آمدن کمک می‌کند.

حسگرهای دما برای اندازه گیری گرمایی که از درون اعماق مریخ به سطح می‌آید، تعبیه شده‌اند تا جزئیات علمی مهمی در مورد شکل‌گیری مریخ و بقیه سیاره‌های سنگی از جمله زمین را نشان دهند.

مته فرودگر "اینسایت" از روز ۲۸ فوریه ۲۰۱۹ تاکنون در خاک مریخ گیر کرده است. تیم ماموریت از آن زمان مشخص کرده است که خاک ناحیه‌ای که "اینسایت" در آن گیر کرده با قسمت‌های دیگر مریخ و آنچه تصور می‌شد، متفاوت است.

به گفته محققان ناسا، "اینسایت" در منطقه‌ای با سطحی ضخیم و شبیه به خاک سیمانی فرود آمده است.

مته برای حرکت به سمت پایین، نیاز به شکافتن خاک دارد. در حالی که سفت بودن خاکی که "اینسایت" اکنون روی آن قرار دارد، اجازه این کار را نمی‌دهد و فشار آوردن مته تنها باعث می‌شود که کاوشگر در جای خود بپرد.

در اواخر ماه فوریه و اوایل ماه مارس، بازوی رباتیک "اینسایت" طی عملیاتی تا تیم بتواند آنچه را که اتفاق می‌افتد، آزمایش کند.

در عین حال، این تیم همچنین در نظر دارد تا از بیلچه استفاده کند تا خاک بیشتری به داخل سوراخی که در اطراف مته ایجاد شده است، منتقل شود. این می‌تواند فشار و اصطکاک بیشتری ایجاد کند و به کاوشگر اجازه دهد تا در نهایت موفق به حفر شود.

اینسایت با موفقیت در تاریخ ۲۶ نوامبر ۲۰۱۸ برای یک ماموریت دو ساله به منظور کاوش عمق سیاره سرخ روی سطح این سیاره نشست.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: ناسا ماموریت اینسایت مريخ گیر کرده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۲۱۳۵۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویر روز ناسا: کهکشانی مارپیچی با طراحی عظیم

به گزارش خبرآنلاین، کهکشان M100 در مقیاس واقعی کیهانی، باشکوه است و نمونه‌ای تمام‌عیار از کهکشان مارپیچی بزرگ و خوش‌تعریف شناخته می‌شود. این کهکشان بزرگ با بیش از 100 میلیارد ستاره، بازوهای مارپیچی کاملاً مشخصی دارد و ازاین‌منظر شبیه به راه‌شیری خودمان است.

کهکشان M100 یکی از درخشان‌ترین اعضای خوشه کهکشانی سنبله است که با نام NGC 4321 نیز شناخته می‌شود. M100 حدود ۵۶ میلیون سال‌نوری با ما فاصله دارد و در جهت صورت‌فلکی «گیسوان برنیس» دیده می‌شود.

در این تصویر تلسکوپی، نمای تمام‌رخ این مارپیچ‌های خوش‌تعریف همراه با کهکشان مارپیچی NGC 4312 که از لبه دیده می‌شود (در سمت راست بالا)، میدان دید گسترده‌ای به پهنای تقریباً ۱ درجه را تشکیل داده است. برای ثبت این تصویر، جمعا ۲۱ ساعت نوردهی شده و تصویربرداری از رصدگاهی تاریک در نزدیکی فلگستاف، آریزونا انجام شده است. خوشه‌های ستاره‌ای آبی و درخشان M100 را در کنار رگه‌های پیچ‌درپیچ گردوغبار نشان می‌دهد، دو ویژگی بارزی که از مشخصه‌های کهکشان‌های مارپیچی به شمار می‌روند. بررسی ستارگان متغیر در کهکشان M100،َ نقش مهمی در تعیین اندازه و عمر کیهان داشته است.

اعتبار تصویر و حق چاپ: درو ایوانز. برای مشاهده عکس در ابعاد بزرگ، اینجا را کلیک کنید.

منبع: تصویر روز ناسا

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1902246 ذوالفقار دانشی

دیگر خبرها

  • موجودات فضایی احتمالا به این دلیل منقرض شده‌اند!
  • تلسکوپ فضایی هابل به زندگی برگشت
  • تصویر روز ناسا: کهکشانی مارپیچی با طراحی عظیم
  • ناسا برای طوفان‌های شدید خورشیدی در مریخ آماده می‌شود
  • انتقال پیام لیزری توسط ناسا به زمین
  • شاید لازم باشد مهندسان دروس علوم انسانی را پاس کنند!
  • ناسا پس از نیم‌قرن نقشه آبی زمین را دوباره ترسیم کرد/ عکس
  • مدعیان آزادی بیان استاد دانشگاه را به زمین می‌اندازند!
  • چرا حضور مجدد انسان در ماه سخت است؟