Web Analytics Made Easy - Statcounter

تماشای زیبایی‌های قله پلنگا و قاب زیبای روستاهای دره شاهرود در شهرستان خلخال هر بیننده‌ای را متحیر می‌کند.

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، کوچه‌های پربرف خلخال را به قصد تماشای زیبایی دلبرانه قله پلنگا و قاب زیبایی روستاهای دره شاهرود ترک می‌کنیم.

اولین مقصد ما روستای اسکستان در آخرین نقطه بخش مرکزی خلخال است که دروازه ورود به شاهرود خلخال محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این روستا و چند روستای مجاور، بزرگترین باغات تولید گردوی استان را در خود جای داده و روستاییان با تولیدات باغی آن در حال امرار معاش هستند.

بیش از هزاران درخت چند صد ساله گردو سهمی از طبیعت زیبای شاهرود است که قسمت روستانشیان این دیار شده و آب‌های روانش از پای آبشار نره‌گر به طبیعت روستاهای شاهرود زیبایی بخشیده است.

بخش شاهرود در مجموع با ۳۲ روستا در جوار قله پلنگا از یک سو با کوه‌های سر به فلک کشیده استان زنجان ارتباط داشته و از سوی دیگر چشم به زیبایی مه دل‌انگیر جنگل‌های ماسوله و ماجولان دارد.

بخش شاهرود خلخال دارای ۳۲ روستا و جزو متنوع‌ترین بخش‌های استان اردبیل بوده که اقوام مختلف را در کنار خود جای داده است.

شاهرود در یک نگاه شهر زیبایی‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی استان اردبیل است و از گردوهای پرمغز آن گرفته تا لباس‌های زیبای محلی آن و طبیعت نقش در نقش آن، همه معرف این نعمت خداوندی است.

از کوچه باغ‌های پربرف روستای «اسبو» و زیبایی تاریخی روستای «درو» و امامزاده سید حمزه آن خداحافظی کرده و راه به سوی شهر کلور که شهری خفته در جوار قله پلنگا است، در پیش می‌گیریم.

کلور تلفیقی از کوهستان و باغات با چشمه‌های پر آب در کنار امامزده عبدالله از نوادگان امام موسی کاظم(ع) بوده که میزبان گردشگران از همه جای کشور حتی در زمستان است.

روستای شال مقصد همه روزه مردم بخش شاهرود است و اهالی روستاهای شاهرود بیشتر از مرکز بخش، در این روستا که قدمتی چند هزار ساله دارد حضور می یابند؛ از خریدهای روزانه گرفته تا شال‌های بافته شده با نخ‌های طبیعی و صنایع دستی این خطه؛ همه چیز در بازار کوچک روستای شال یافت می‌شود.

روستاهای تیل، دیز، قشلاق دیز، کرین، میان‌رودان، لرد، گلیوان، خللر گیلوان،کهل‌دشت، جلال‌آباد، ماجولان، گلوزان، فرج‌آباد، کهل‌دشت، طهارم‌دشت، خانقاه گیلوان، رکن‌آباد، عزیز‌آباد، تازه‌کند و گندم‌آباد همه جزئی از بخش شاهرود بوده که مهمان‌نوازی از صفات اولیه و خصوصیات اصلی مردمان آن دیار است.

روستای گندم‌آباد آخرین روستای خلخال از سمت زنجان، روستای گیلوان آخرین روستا از سمت ماسوله و ماجولان آخرین روستا از سمت بخش سردار جنگل شهرستان فومن و روستای لرد پرجمعیت‌ترین روستای استان اردبیل است.

لباس‌های محلی اهالی دره شاهرود شاید زیباترین لباس در بین کلیه اقوام ایرانی بوده و رنگ و نقش و نگاره‌های زیبای آن در یک نگاه دل از هر بیننده‌ای می‌رباید؛ از لباس محلی و روسری‌های زنان شاهرود تا شال‌های بافتنی و جلیقه‌های مردانه؛ جلیقه‌هایی که بدن در سرما حس گرمی و در گرما احساس خنکی می‌کند و با فرم خاصی از نمد طبیعی به دست همین روستاییان بافته می‌شود.

از هر چه بگذریم زیبایی آبشارهای بخش شاهرود و باغات زیبای گیلاس شال گذشتنی نیست که در امتداد دره‌ای عمیق در پای قله پلنگا و در هر فصلی میزبان گردشگران و طبیعت‌گردان است.

بخش شاهرود بازارهای محلی زیبا هم دارد؛ در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه بازار محلی در شهر کلور و شال برپا می‌شود‌ و به لحاظ ارتباط نزدیک این دیار با استان گیلان، بازارهای هفتگی از سمت خلخال شروع و تا شهرهای ساحلی گیلان هر روز در یک شهر برگزار می‌شود.

بزرگترین قطب دامپروری بخش شاهرود روستای میان‌رودان با بیش از صدها هزار دام بوده که بیشترین تولیدات دامی از این شهرستان به سایر مناطق کشور ارسال می‌شود.

آبشار سبیه‌‌خانی لرد، آبشار نره‌گر و چشمه‌های پر آب در بخش شاهرود، قلعه خشتی گیلوان، منطقه راس سر میرزا کوچک‌خان، مسیر حرم تا حرم امام‌زاده سید حمزه درو تا امام‌زاده سید عبدالله کلور، جاده زیبای اسکستان، جاده زیبای شال - ماجولان - ماسوله، آب‌گرم معدنی تیل در جاده جعفرآباد به سمت درام و حمام تاریخی درو تنها بخشی از زیباترین مناطق شهرستان خلخال هستند.

باید از مرکز استان اردبیل فاصله ۱۴۵ کیلومتری تا بخش شاهرود را طی کرده و این زیبایی‌ها را از ابتدا تا انتها به نظاره نشست، زیبایی‌هایی که مردمانش از روستا به روستا با زبان‌های محلی مختلف و با آداب و رسوم مختلف زندگی می‌کنند.

هر چند بخش شاهرود در سال‌های اخیر میزبان پروژه ملی کشور یعنی پروژه راه اصلی خلخال - کلور - درام بوده و نیز جاده گردشگری شال - ماجولان - ماسوله است ولی ظرفیت‌های این منطقه می‌طلبد تا توسعه آن در برنامه مسؤولان استان باشد.

انتهای پیام/۳۴۶۳/۸۳۱

منبع: فارس

کلیدواژه: شاهرود زیبایی خلخال روستا ماسوله جاده کوه خبرگزاری فارس استان اردبیل دره شاهرود بخش شاهرود

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۲۲۷۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازسازی روستای دهنو با مصالح بومی و محلی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز چهارمحال و بختیاری؛ معاون بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن استان گفت: فراهم بودن امکانات زیر ساختی و زمین‌های حاصلخیز موجب رغبت اهالی به زندگی در این روستا شده است.
مرادی همچنین از اجرای طرح هادی در ۳۷۱ روستا با اعتبار ۴ هزارو ۵۰۰ میلیارد ریال خبر داد.
به گفته وی، از ۸۰۱ هزار و ۳۰۰ واحد مسکونی روستایی در استان ۵۶ درصد مقاوم سازی شده است.

دیگر خبرها

  • بازسازی روستای دهنو با مصالح بومی و محلی
  • آب شرب پایدار ۲ هزار ساکن روستاهای شاهین‌شهر تامین شد
  • آب شرب پایدار ۲ هزار نفر ساکن روستاهای شاهین‌شهر تامین شد
  • «فهرج»، کاندیدای بهترین روستاهای جهانی گردشگری
  • کلنگ زنی احداث سالن چند منظوره ورزشی در روستای سنگان اشنویه
  • برخورداری ۹۳ درصدی روستاهای شهرستان آزادشهر از طرح هادی
  • رشد تأمین آب شرب پایدار در روستاهای کشور+جدول
  • کاروان سلامت هلال احمر تالش در روستاهای بخش مرکزی تالش اجرا شد
  • ثبت بیشترین بارندگی در روستای تاش شاهرود
  • رفع آسیب‌های زیرساختی به روستاهای دهلران در دستور کار