Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-05-01@17:11:26 GMT

قدرت روان درمانی مقابله با کرونا فراموش نشود

تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۲۳۷۱۹

قدرت روان درمانی مقابله با کرونا فراموش نشود

بزرگ‌نمایی، فاجعه‌سازی، داشتن نگرش منفی و ایجاد ترس و هیجان‌های منفی به ضرر مقابله با ویروس کرونا تمام می‌شود درحالی که باید با اقدامات مثبت به دور از تفکرات منفی برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری تلاش کرد.

یک روانشناس در هرمزگان و عضو انجمن مشاوران ایران روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنامعتقد است: سرمنشا اصلی این فشارهای روانی و ایجاد ترس و واهمه در دل مردم بیشتر از سوی رسانه‌های بیگانه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مهدی طاهری کُندر بیان داشت: با وجود آگاه‌سازی‌ها از سوی وزارت بهداشت مبنی بر ضعیف‌ بودن اثر کرونا نسبت به  آنفولانزا اما در کشور یک ترس و نگرانی غیرمنطقی از کرونا ایجاد شده که بیشتر به جنبه روانی آن برمی‌گردد.

وی ادامه داد: القائات رسانه‌های بیگانه در نبود کیت‌های تشخیص و تجهیزات پزشکی مناسب باعث شده تا عده زیادی که خود را روشنفکر می‌دانند این نگرانی‌ها را در دل مردم و مجامع عمومی گسترش می‌دهند.

این مشاور خانواده، بیان داشت: از سویی ایجاد هیجان‌های منفی از سوی کارشناسان بهداشتی و پزشکی در شبکه‌های اجتماعی یا حتی رسانه ملی باعث می‌شود یک هنجار به ناهنجار تبدیل شده و اثرات سویی بر روان مردم ایجاد شود.

طاهری کُندر ابرازداشت: توجه نکردن به بعد روانی ویروس کرونا باعث شده مردم به داروخانه‌ها برای خرید ماسک و ژل‌های پاک‌کننده هجوم بیاورند و عده‌ای نیز از این مساله سواستفاده می‌کنند.

ساخت کیت های تشخیص کرونا درایران

عضو انجمن مشاوران ایران اضافه کرد: درحالی که شبکه‌های خارجی القا می‌کنند تجهیزات پزشکی برای مقابله با کرونا در ایران وجود ندارد دانشمندان ما در وزارت دفاع اولین نمونه از کیت‌های تشخیص کرونا ساخته‌اند.

وی گفت: رسانه‌های کشور باید از این ظرفیت‌های تولید شده داخلی برای آگاهی‌دادن به مردم به صورت ویژه و گسترده استفاده کنند تا آسیب‌های روانی این ویروس در ذهن‌ها از بین برود.

طاهری کُندر هم‌چنین توصیه کرد: دانشگاه‌های علوم پزشکی و ستاد بحران و جامعه‌های هدف باید از دیدگاه روان‌شناسان در راستای کاهش اثرات روانی این موضوع استفاده کرده تا آرامش فکری به مردم تزریق شود.

این مشاور روان‌شناسی افزود: همفکری، مشارکت و اعزام اعضای پایه‌کار و فعال در انجمن مشاوران ایران در کنار بسیج جامعه پزشکی به سراسر کشور ضروری به نظر می‌رسد.

وی در این رابطه به زلزله بم و استفاده از حضور روان‌شناسان در کنار تیم پزشکی و امدادگران اشاره کرد که با مشاوره‌های فردی به مبتلایان و ایجاد آرامش روانی به خانواده‌های آنان می‌توان از آسیب‌ها و افسردگی‌ها جلوگیری کرد.

طاهری کُندر اضافه کرد: مصاحبه‌های تلویزیونی و رادیویی با روان‌شناسان و آگاهی دادن به مردم از نظر بعد روانی آن نیز موضوعی اثرگذار در کاهش آسیب‌های روانی این بیماری است.

عضو انجمن مشاوران ایران معتقد است: برخی از مشاوران با دل و جان برای کمک کردن به مردم حاضر هستند در این کارهای خیر شریک شوند، بنابراین انجمن مشاوران کشور می‌تواند از این فرصت در کاهش آسیب‌های روانی مردم استفاده موثر داشته باشد. 

وی هم‌چنین توصیه کرد: در کنار توجه به هشدارهای بهداشتی و فردی، به خانواده‌ها به خصوص پدربزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها آگاهی داده شود که اگر نوه‌ها به منزل شما نیامدند برای این است که شما بیمار نشوید.

واژه نوپدیدی (Emerging) را در خصوص بیماری‌های عفونی که برای نخستین بار در سطح دنیا، منطقه تحت سکونت یا در جمعیت جدیدی ایجاد می‌شود، عنوان می‌شود؛ از طرفی اگر عوامل بیماری زایی که پیش از این وجود داشته اما اخیراً از شدت بیشتری برخوردار گردیده‌اند یا حتی دستخوش مقاومت دارویی واقع شده‌اند نیز در زمره بیماری‌های نوپدید قرار می‌گیرند.

اغلب آن‌ها بین انسان‌ها و حیوانات مشترک بوده (موسوم به زئونوز) و بسیاری قابلیت انتقال انسان به انسان را دارا هستند.

شاید اولین بار که در دهه ۱۹۶۰ میلادی ویروس‌های کرونا شناسایی شدند، تصورش کمی سخت بود که بتواند چند دهه بعد به یک همه‌گیری جهانی (پاندمی) بدل گردد؛ البته همه این ویروس‌ها به خودی خود کشنده نیستند و اکثریت قریب به اتفاق آن‌ها علائمی به صورت تب بالا، سرفه و تنگی نفس را گاهی همراه با اسهال موجب می‌شوند.

منبع: جماران

کلیدواژه: انتخابات 98 بودجه 99 ویروس کرونا خانواده دانشگاه های علوم پزشکی زلزله شبکه های اجتماعی وزارت بهداشت انتخابات 98 بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی انجمن مشاوران ایران آسیب ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۲۳۷۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مصالحه ۷۰ درصدی پرونده‌ها در اصفهان

فرمانده انتظامی استان اصفهان، مصالحه ۷۰ درصدی پرونده‌های تشکیل شده در کلانتری‌ها طی سال گذشته را حاصل تلاش متعهدانه و دلسوزانه ۹۰ روانشناس شاغل در مجموعه این فرماندهی عنوان کرد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان و به نقل از پایگاه خبری پلیس، سردار حمید علینقیان‌پور ضمن تبریک روز جهانی روانشناس و مشاور به جامعه روانشناسان و مشاوران کشور گفت: در عصر پرتلاطم حاضر که انسان‌ها هر روز با مشکلات و چالش‌های مختلفی دست و پنجه نرم می‌کنند، موضوع  سلامت روح و روان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

وی افزود: امروز همگان دریافتند جامعه‌ای که از نظر روحی و روانی دچار آسیب باشد نمی‌تواند پیشرفت کرده و به اهداف عالیه‌ای که برای خود در نظر گرفته، دست یابد و بر همین اساس نقش روانشناسان و مشاوران بسیار حائز اهمیت بوده و وجود این افراد برای هر جامعه‌ای لازم و ضروری است.

فرمانده انتظامی استان اصفهان از روانشناس و مشاور به عنوان  سنگ صبور، محرم اسرار مردم و مرهم دل‌های رنجور یاد کرد و گفت: با توجه به نقش مفید و مؤثری که روانشناسان و مشاوران در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و کمک به بزه آسیب‌دیدگان جامعه دارند، استخدام و بهره‌گیری از این افراد در دستور کار پلیس قرار گرفت و امروز که بیش از 2 دهه از فعالیت این عزیزان می‌گذرد، منشأ اثرات خیر هم برای مجموعه سازمان انتظامی کشور و هم برای عموم مردم بودند.

سردار علینقیان‌پور افزود: هم اکنون 90 روانشناس و مشاور و مددکار اجتماعی در مجموعه فرماندهی انتظامی استان اصفهان مشغول فعالیت هستند که اکثر آنها تحصیلات عالیه دارند و به گره گشودن از مشکلات مردم و تامین آرامش روانی جامعه تلاش می‌کنند.

وی افزود: در سال گذشته 86 هزار و 207 نفر به مرکز مشاوره  آرامش و واحدهای مشاوره و مددکاری مستقر در کلانتری‌های استان مراجعه کردند که بالغ بر 70 درصد از پرونده‌های ارجاعی به آنان به صلح و سازش منجر و از ورود این پرونده‌ها به دستگاه قضایی جلوگیری شده است.

فرمانده انتظامی استان اصفهان، برگزاری 3 هزار و 308 جلسه در قالب طرح مشاوره فعال، برگزاری 24 جلسه مشاوره گروهی، تالیف یک جلد کتاب در حوزه روانشناسی خانواده و هزار و 724 مورد تعامل و همکاری با سایر نهادها و سازمان های دولتی و غیردولتی در جهت ارائه خدمت رسانی بهتر به مردم را از جمله مهم‌ترین اقدامات مرکز مشاوره آرامش این فرماندهی در سال گذشته برشمرد.

برخی از موفقیت‌های پلیس مرهون زحمات روانشناسان استپلیس در خدمت مردم/2 شهروند سنندجی نجات یافتند

سردار علینقیان‌پور با بیان اینکه  از 110 کلانتری در سطح استان 79 کلانتری دارای واحد مشاوره و مددکاری هستند و حداقل یک روانشناس در آنجا به مراجعان خدمت‌رسانی می‌کند، گفت: تقویت و تجهیز کلانتری‌های فاقد واحد مشاوره و مددکاری به این واحد و استفاده از کارشناسان مشاوره در دست اقدام است.

فرمانده انتظامی استان اصفهان در خاتمه با قدردانی از تلاش‌ها و زحمات روانشناسان و مشاوران که  سلامت  و آرامش روحی و روانی را به مردم هدیه می‌دهند افزود: بی‌شک این عزیزان نقش بزرگی در امنیت روانی جامعه دارند و پلیس همواره این تلاش را ارج نهاده و به عنوان حافظ امنیت جامعه از دانش و تخصص آنان برای آرامش و آسایش هرچه بیشتر جامعه بهره می‌برد.

 

انتهای پیام/170

دیگر خبرها

  • مگر دیوانه ام که به روانشناس مراجعه کنم؟!/ تفاوت روانشناس با روانپزشک چیست؟
  • پرستاران ۳۰ درصد از جمعیت نظام سلامت هستند
  • اعتراف یک شرکت تولیدکننده مهم واکسن کرونا به عوارض نادر و لخته خون
  • آسترازنکا به مرگبار بودن واکسن کرونایش اعتراف کرد
  • «افعی تهران» خط قرمزهای اتاق درمان را رد می‌کند/ ارتباط بین روان‌درمانگر و مراجع، ضد روان درمانی است
  • وحید شمسایی: یک برند، پول عجیبی به من می داد تا برای تبلیغات برنج بخورم؛ مردم تولدم را فراموش می‌کنند اما سالگرد برنج نخوردنم را تبریک می‌گویند! / فیلم
  • بسیاری از اختلالات روانی ریشه جسمانی دارند
  • روانشناسان نقش بسیار کلیدی در سلامت فردی و اجتماعی دارند
  • مصالحه ۷۰ درصدی پرونده‌ها در اصفهان
  • اختلال ترس از فراموش شدن چیست؟