Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-30@05:35:27 GMT

افزایش خروجی سدهای دز و کرخه در ۷ روز آینده

تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۲۳۷۲۵

افزایش خروجی سدهای دز و کرخه در ۷ روز آینده

فراز رابعی روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا بیان کرد: طبق پیش‌بینی‌ و اخطاریه‌های هواشناسی بارش‌های شدیدی از روز دوشنبه تا چهارشنبه هفته جاری در حوضه‌های آبریز منتهی به خوزستان رخ می‌دهد که مشابه باران‌های سیل آسای فروردین امسال است اما اطمینان می‌دهیم که حوادث فروردین تکرار نمی‌شود.

وی ظرفیت خالی سدهای خوزستان را ۸.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۸ میلیارد مترمکعب بیان کرد و افزود: با توجه به حجم خالی کافی در مخازن سدها، خروجی‌های سدها همانند فروردین گذشته نخواهد بود، اما باید جانب احتیاط رعایت شود و مسوولان به ویژه در پایین دست رودخانه‌ها آماده باشند.

رابعی اضافه کرد: بر اساس برنامهریزی‌ها خروجی سد کرخه از روز دوشنبه پنجم اسفند به ۴۰۰ تا ۴۵۰ مترمکعب برثانیه و خروجی سد دز تا اوایل هفته آینده به ۷۰۰ تا ۷۵۰ مترمکعب برثانیه افزایش می‌یابد.

به گفته وی در صورت وقوع بارندگی‌ها طبق پیش بینی، احتمال دارد خروجی سد دز به یک هزار مترمکعب برثانیه و یا بیشتر نیز افزایش یابد.

وی با اشاره به تشکیل کارگروه بحران و ستاد مدیریت سیل در سازمان آب و برق خوزستان، بیان کرد:شرایط از هفته گذشته رصد شده و با توجه به وجود حجم خالی مناسب در سدها برای کنترل سیلاب، برنامه‌ای برای خروجی فزاینده نخواهیم داشت و برنامه‌ریزی شده که آبگرفتگی اتفاق نیفتد.

رابعی افزود: رواناب‌های تولید شده در بارش‌های آتی، بخشی از ظرفیت سدها را پر می‌کند که به منظور آمادگی سدها برای سیلاب‌های بهاره، این ذخیره باید به تدریج تخلیه شود.

وی با بیان اینکه بر اساس پیش‌بینی‌ها در بالادست کرخه (کشکان) بارندگی‌ها شدید خواهد بود اضافه کرد: بالادست سد دز نیز برفگیر بوده و به نظر می‌رسد رواناب زیادی تولید شود.

وی گفت: با توجه به حجم خالی سدهای حوضه کارون، فعلا برنامه افزایش خروجی را در این حوضه نداریم.

رابعی افزود: هم اکنون در سدهای حوضه کارون ۴.۶ میلیارد مترمکعب، سد کرخه ۲ میلیارد مترمکعب و سد دز ۱.۳ میلیارد مترمکعب ظرفیت خالی وجود دارد.

بارش شدید در شمال خوزستان

معاون سازمان آب و برق خوزستان همچنین نسبت به بارش شدید در حوضه‌های میانی هشدار داد و گفت: در شمال خوزستان از جمله حوضه بالارود و شهرستان های لالی، مسجدسلیمان و اندیکا شاهد بارندگی شدید خواهیم بود که به دلیل نبود سد در این مناطق، امکان تنظیم و برنامه‌ریزی وجود ندارد.

وی ادامه داد: اهالی و شهروندان در این مناطق باید احتیاط لازم را داشته و از تردد در اطراف رودخانه‌ها بپرهیزند.

رابعی افزود: در پایین دست نیز در حدود ۲۰ تا ۵۰ میلیمتر بارش خواهیم داشت که این میزان بارش قابل توجه است.

ادامه خشکسالی در مارون

وی در ادامه با ابراز نگرانی از ادامه خشکسالی در حوضه رودخانه مارون- جراحی گفت: برنامه ریزی برای صرفه جویی در این حوضه در حال انجام است تا با کمترین مشکل نیازهای حداقلی پایین دست در تابستان تامین شود.

رابعی افزود: در شرایطی هستیم که در یک بخش استان با سیل و بخش دیگر با خشکسالی روبه رو هستیم و همزمان با برگزاری نشست های مدیریت سیلاب در حوضه‌های کرخه و دز، جلسات خشکسالی و تنش آبی در مارون در حال برگزاری است.

وی ادامه داد: جبهه بارشی روزهای آینده در حوضه مارون قدرتمند ظاهر نشده و تاثیری نخواهد داشت.

بر اساس این گزارش، اداره کل مدیریت بحران خوزستان از یکشنبه شب حالت آماده باش در خوزستان اعلام کرده است.

این اداره کل همچنین با صدور اخطاریه ای نسبت به تشدید فعالیت سامانه بارشی از پنجم تا هفتم اسفند هشدار داده و اعلام کرده، در ارتفاعات شمال ۱۷۵ میلیمتر باران و بیشتر، در ارتفاعات شرق و شمال شرق ۲۲۰ میلیمتر بارندگی و بیشتر و در مناطق شمال و شمال شرق ۷۰ تا ۱۰۰ میلیمتر بارندگی و در مناطق مرکزی ۳۰ تا ۶۰ میلیمتر بارندگی پیش بینی شده است.

سال آبی گذشته (مهر ۹۷ تا پایان شهریور ۹۸) دومین سال پرآب در خوزستان در نیم قرن اخیر بوده، در این مدت بیش از ۳۰ سیلاب بزرگ و کوچک در این استان رخ داد.

در پی طغیان رودخانه‌های کرخه، کارون و دز ۲۱ شهرستان دچار سیلاب شدند. ۱۳۳ روستا به زیر آب رفت و ۳۷۴ روستا به صورت جزیی و کلی تخلیه شدند.

در فروردین امسال خروجی سد کرخه به بیش از ۲ هزار مترمکعب برثانیه و خروجی سد دز به بیش از سه هزار مترمکعب بر ثانیه رسید.

منبع: جماران

کلیدواژه: انتخابات 98 بودجه 99 ویروس کرونا برق خشکسالی سیل صرفه جویی مدیریت بحران انتخابات 98 بودجه 99 ویروس کرونا امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی مترمکعب برثانیه میلیارد مترمکعب پیش بینی خروجی سد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۲۳۷۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قهرمان سابق لیگ به یک شرط دوباره مدعی می‌شود

به گزارش "ورزش سه"، در بیست و سومین فصل از لیگ برتر، خطر سقوط به دسته اول حسابی یقه تیم‌های جنوبی را گرفته و هیچ کدام از سه تیم جنوب فوتبال کشور، وضعیت خوبی در جدول ندارند. فولاد خوزستان هم در این فصل از چنين قاعده‌ای مستثنی نیست.

ریشه بحرانی که اکنون گریبان فولاد خوزستان را گرفته، به اتفاقات ابتدای فصل جاری برمی‌گردد و اگرچه با ایجاد تغییرات مدیریتی و فنی تا حدی این باشگاه سر و شکل بهتری گرفته، اما همچنان قرمزپوشان اهوازی خطر سقوط را احساس می‌کنند و امیدوارند در 6 هفته پایانی از این بحران عبور کنند.

فولاد که چهارمین تیم پرافتخار فوتبال ایران محسوب می‌شود، روزگاری برای خود آقایی می‌کرد و جولان می‌داد. ملادن فرانچیچ و حسین فرکی سرمربیانی بودند که با فولاد توانستند به ترتیب در لیگ‌های چهارم و سیزدهم، قهرمان شوند و دو مرتبه قهرمانی لیگ برتر را برای قرمزهای خوزستان به ارمغان بیاورند.

سیدمحمد علوی، حسین کعبی، ایمان مبعلی، جلال کاملی‌مفرد، علی بداوی بختیار رحمانی، سروش رفیعی، آرش افشین و بسیاری از ستاره‌های دیگر وقت تیم ملی از دل همین تیم فولاد خوزستان به فوتبال ایران معرفی شدند.

فقط 6 بازی به پایان بیست و سومین دوره لیگ برتر باقی مانده و فاصله فولاد با منطقه سقوط پنج امتیاز است و صنعت نفت آبادان و استقلال خوزستان هم چشم به لغزش فولاد دوخته‌اند. حالا هواداران فولاد امیدوارند که تیم محبوب‌شان از این بحران در هفته‌های آینده عبور کند که اگر این اتفاق رخ بدهد، این امید وجود دارد که فصل بعد دوباره از قهرمان سابق لیگ برتر تیمی را ببینیم که با حضور در بالای جدول هوادارانش را خوشحال می‌کند.

بهرام رضاییان مدیرعامل باشگاه فولاد هم در نشست خبری اخیر خود اشاره‌هایی به برنامه‌های این باشگاه برای موفقیت در فصل آینده داشت.

در یکی دو ماه گذشته حمایت‌هایی که مسئولان کارخانه فولاد از باشگاه انجام دادند و اقداماتی که در راس مدیریت این باشگاه رخ داده، نشان از امیدواری به آینده‌ای بهتر دارد. پس می‌توان امید داشت که اگر فولادی‌ها به سلامت از بحران کنونی عبور کنند و در لیگ برتر باقی بمانند، دوباره این تیم را در شرایطی مناسب از جدول رده‌بندی تماشا کنیم.

دیگر خبرها

  • دلشوره دریاچه ارومیه ادامه دارد/ وعده‌ها محقق می‌شود؟
  • قهرمان سابق لیگ به یک شرط دوباره مدعی می‌شود
  • بارش‌ها در ایران ۹ درصد افزایش یافت / کاهش ۸ درصدی ورودی آب به سدهای کشور
  • تراز دریاچه ارومیه از مرز ۱۲۷۰ متر عبور کرد
  • تراز دریاچه ارومیه از مرز ۱۲۷۰ متر بالاتر رفت
  • وضعیت دریاچه ارومیه برخلاف خوش‌بینی‌ها بحرانی است!
  • پرشدگی کامل ۱۱ سد کشور در پی بارش‌های بهاره+جدول
  • کشف بیش از ۳۰ هزار لیتر گازوئیل قاچاق در کرخه
  • کشف ۳۳ هزار لیتر گازوئیل قاچاق در کرخه
  • کشف ۳۳ هزار لیتر سوخت قاچاق در کرخه