Web Analytics Made Easy - Statcounter

ساعت 24-پس از توفان نوسانی سوم اسفندماه، روز یک‌شنبه بازارها وضعیت باثبات‌تری داشتند و میزان تغییرات قیمتی کاهش یافت. در چهارمین روز اسفندماه، معاملات بازیگران بزرگ زودتر از همیشه و از حدود ساعت ۱۰ صبح کلید خورد؛ آنها قیمت را در این فاصله از ۱۵ هزار و ۴۰۰ تومان به ۱۵ هزار و ۶۰۰ تومان رساندند

 پس از این یک ساعت کمی هیجانی، با شروع رسمی بازار، فضا کمی آرام‌تر شد و شاخص ارزی نیز در مسیر تعدیل قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ساعت ۴ بعدازظهر در معاملات عمده، دلار با قیمت ۱۵ هزار و ۳۵۰ تومان معامله می‌شد که ۱۰۰ تومان بیشتر از روز شنبه بود. این در حالی بود که در اولین روز هفته شاخص ارزی ۸۶۰ تومان افزایش قیمت را تجربه کرده بود. برخی خبرها حاکی از آن بود که پس از ساعت ۴بعدازظهر فروش‌های ارزی زیاد شده بود و ممکن است تحت‌تاثیر آن دلار امروز با قیمت پایین‌تری آغاز به‌کار کند.

به گفته فعالان،‌ رشد شارپی روز شنبه موجب شده بود که معامله‌گران در روز یکشنبه با احتیاط بیشتری خرید و فروش کنند. این دیدگاه در بازار وجود داشت که وقتی قیمت یکباره و با سرعت زیادی رشد می‌کند،‌ احتمال زیادی برای افت آن وجود دارد؛ چراکه از یک‌سو عده‌ای سعی می‌کنند از خریدهای خود با فروش سودگیری کنند و از سوی دیگر، بازارساز نیز با قدرت می‌تواند از قیمت‌های بالاتر اقدام به عرضه ارز کند. در این میان، عده‌ای از فعالان عنوان می‌کردند که معامله‌گران بزرگ در روز یکشنبه تاکتیک تازه‌ای را در پیش گرفته بودند؛ در واقع این دسته به‌جای اینکه اقدام به فروش اسکناس نقدی کنند،‌ سعی می‌کردند با خالی‌فروشی در معاملات فردایی تا حدی خود را از خطر ریزش یکباره قیمت‌ها حفاظت کنند. در این میان، اگر مشاهده می‌کردند قیمت دلار در حال افزایش است،‌ معامله خالی فروشی خود را با کمی ضرر می‌بستند؛‌ ولی هم‌زمان می‌توانستند اسکناس نقدی خود را حفظ کنند.

در این میان، عده‌ای از فعالان باور داشتند چنین اتفاقی در بازار آزاد رخ نداده است. از نظر این گروه، وضعیت بازار مانند روزهای قبل بود و در حالی که تقاضا بالا بود، عرضه بیشتر ارز موجب شده بود که قیمت رشد زیادی را تجربه نکند و حتی در اواخر روز در جاده کاهشی قرار بگیرد. از نظر آنها، یک انتظار برای ریزش و اصلاح قیمت در بازار وجود دارد،‌ ولی معامله‌گران زمانی که می‌بینند همچنان تقاضای اسکناس در بازار است، بی‌گدار اقدام به فروش نمی‌کنند. دیدگاه‌های دیگری نیز در مورد رشد قیمت دلار وجود داشت. گروهی بر بالا ماندن نرخ حواله درهم اشاره می‌کردند و عده‌ای بر ادامه تاثیر‌گذاری جو روانی حاصل از رفتن ایران به لیست سیاه FATF اشاره می‌کردند. دسته‌ای نیز نگرانی مربوط به ورود ویروس کرونا به ایران را در افزایش قیمت موثرمی دانستند.

در روزی که قیمت دلار در بازار آزاد رشد کمتری را به ثبت رساند، بازارساز ارزی نیز سعی کرد که قیمت فروش صرافی‌های منتخب خود را به نرخ معاملات آزاد نزدیک‌تر کند. دیروز صرافی‌های منتخب دولتی قیمت فروش دلار خود را ۲۲۰ تومان افزایش دادند و روی عدد ۱۴هزار و۷۵۰ تومان قرار دادند. در واقع بازارساز همچنان کانال ۱۵ هزار تومانی را به رسمیت نشناخت ولی سعی کرد با نزدیک کردن قیمت خود به بازار از ورود تقاضای کاذب به معاملات جلوگیری کند.

یکی از مهم‌ترین نگرانی‌هایی که دیروز در مقابل نیروهای افزایشی بازار قرار گرفت، تغییر مسیر قیمتی سکه بود. در دومین روز هفته، سکه ۱۰۰ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای ۵ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان رسید. این قیمتی بود که در سایت صنف فروشندگان سکه و جواهر درج شده بود. در این میان، برخی معامله‌گران حتی عنوان می‌کردند سکه قیمت‌های پایین‌تری را نیز ثبت کرده است. برخی از فعالان باور داشتند، معامله‌گران سکه بازیگران باهوش بازار هستند و وقتی آنها فروشنده می‌شوند، یعنی اینکه تصور می‌کنند افزایش قیمت دلار ادامه نخواهد یافت. در این میان، دیروز نیم‌سکه و ربع‌سکه برخلاف سکه‌تمام گران شدند. نیم‌سکه با ۳۰ هزار تومان افزایش به بهای ۳ میلیون و ۳۰ هزار تومان رسید. ربع‌سکه نیز با ۲۰ هزار تومان رشد به بهای یک میلیون و ۸۵۰ هزار تومان رسید.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

منبع: ساعت24

کلیدواژه: معامله گران هزار تومان قیمت دلار ۱۵ هزار عده ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۲۴۵۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

منتظر کاهش قیمت دلار باشیم؟

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، روند شاخص ارزی در تعطیلات هفته قبل برخلاف گذشته کاهشی بود. به‌طور معمول در روزهای تعطیل و نیمه‌تعطیل فعالان افزایشی با استفاده از عمق کم معاملات اقدام به رشد نرخ ارز می‌کنند، اما در چند روز گذشته این اتفاق رخ نداد و نرخ فردایی دلار کاهشی ثبت شد. همچنین در روزهای اخیر انتشار یک خبر جدید از سوی سازمان امور مالیاتی نیز احتمال بازگشت رونق به بازار طلا را افزایش داد.

بیشتر بخوانید: قیمت طلا، سکه و دلار پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳

روند معاملات فردایی دلار در بازار تعطیل روز شنبه کاهشی بود. به عقیده برخی از کارشناسان میل بازار ارز غیررسمی به افت قیمت است. پس از تخلیه هیجانات و ریسک‌های سیاسی بازار در هفته‌های اخیر نرخ ارز غیررسمی دچار یک افت قیمت چشمگیر شد. به‌طور مثال قیمت هر برگ اسکناس دلار آزاد که برای ساعاتی در کانال ۷۰ هزار تومانی قیمت خورده بود تا رقم ۶۰ هزار و ۶۰۰ تومان کاهش یافت. این افت قیمت چشمگیر سبب شد برخی از فعالان ارقام پایین‌تر را نقطه ورود مناسب جهت خرید دارایی تلقی کنند و در نتیجه یک تقاضای جدید وارد بازار شد. پس از ورود تقاضای مذکور شاخص‌های ارزی دچار اصلاح نرخ شدند و قیمت دلار آزاد مجددا به کانال ۶۲ هزار تومانی بازگشت. اما مشاهدات به عمل آمده از روند معاملات این ارز گویای آن است که نرخ به سطوح قیمتی پایین‌تر میل می‌کند. عمدتا در روزهای تعطیل، معامله‌گران خرد با استفاده از غیبت معامله‌گران کلان اقدام به رشد نرخ در بازار فردایی می‌کنند. اما این در حالی است که در روز شنبه نه تنها این اتفاق صورت نگرفت، بلکه نرخ‌های فردایی از آخرین نرخ نقدی هفته گذشته نیز پایین‌تر ثبت شد. به عقیده برخی از تحلیلگران کاهش ریسک‌های سیاسی در کنار وجود سیگنال‌هایی از بهبود شرایط منطقه سبب شده تا چشم‌انداز نرخ ارز برای برخی از فعالان بازار با ثبات یا کاهشی باشد. گفتنی است که هر برگ اسکناس دلار در بازار غیررسمی روز پنج‌شنبه با حدود ۱۵۰ تومان کاهش نسبت به نرخ روز چهارشنبه در رقم ۶۱ هزار و ۶۰۰ تومان معامله شد. این در حالی است که نرخ ارز مذکور در بازار فردایی روز شنبه در بازه قیمتی ۶۱هزار تا ۶۱ هزار و ۵۰۰ تومان ثبت شد.

منبع: دنیای اقتصاد

انتهای پیام/

کد خبر: 1229468 برچسب‌ها دلار

دیگر خبرها

  • قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز ۱۴۰۳/۰۲/۱۷
  • قیمت دلار، سکه و طلا در بازار امروز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • اتحاد دلاری در کانال ۶۰ هزار
  • حکمرانی آرامش در بازار طلا و ارز
  • حکمرانی آرامش در بازار طلا و ارز/ قیمت‌ها ریزشی شد
  • دلار باز هم نزولی شد
  • پیش‌بینی مهم از آینده بازار طلا
  • قیمت دلار، سکه و طلا در بازار امروز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • منتظر کاهش قیمت دلار باشیم؟
  • کاهش قیمت دلار در راه است؟