Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فرارو»
2024-04-27@02:49:57 GMT

مجلس یازدهم و انتظارت آتی

تاریخ انتشار: ۵ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۲۹۱۹۹

مجلس یازدهم و انتظارت آتی

دکتر رضا طالعی‌فر*؛ انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی با تمام فراز و نشیب هایش بالاخره با مشخص شدن نفرات برگزیده به ایستگاه آخر رسید، ولی ذکر چند نکته در خصوص انتظارات آتی خالی از لطف نیست امید که مدنظر قرار گیرد:
۱. هرچند در فضای ملتهب کشور متاثر از انواع و اقسام اتفاقات و حوادث بوجودآمده در ۶ ماهه دوم سال ۱۳۹۸، به زعم کارشناسان مشارکت بسیار کم مردم پیش‌بینی می‌شد، ولی بهرحال در اکثر شهر‌ها و روستا‌ها مشارکت میزان قابل قبولی داشت، اما مشارکت حدود ۲۵ درصدی مردم پایتخت و بین ۲۵ تا ۳۰ درصد مردم کلان شهر‌ها خود پیام‌های مهم و جدی در بطن خود دارد که بایستی در اسرع وقت توسط مسوولان بررسی و ریشه‌یابی شود تا این چنین مشارکتی دال بر از دست رفتن سرمایه اجتماعی نظام از سوی شبکه‌های معاند و دشمنان قسم خورده تعبیر نشود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


۲. علیرغم تاکیدات رهبری بر حضور جدی جوانان در عرصه مدیریت کشور مبتنی بر بیانیه گام دوم انقلاب، اما چهره‌های جوان اندکی به مجلس راه پیدا کردند. این مهم حکایت از آن دارد که برای محقق شدن مجلسی جوان متشکل از جوانان متخصص و متعهد هنوز راه پر فراز و نشیبی بایستی پیموده شود.
۳. وجود برخی چهره‌ها که برای بار چهارم، پنجم، ششم یا حتی هفتم مجددا موفق به کسب بیشترین رای در برخی از حوزه‌های انتخابیه شدند قابل تامل است و با اصل چرخش نخبگانی مورد نظر اکثر محققان و دلسزوان نظام منافات دارد. کاش در مجلس جدید برای حل این معضل چاره‌ای اندیشیده شود.
۴. از مجلس جدید انتظار می‌رود که سریعا اصل شفافیت آرا که جزو شعار‌های اکثر کاندیدای مجلس بود محقق ساخته و زمینه را برای پاسخگو کردن هر چه بیشتر دولت در عمر کمتر از دو سال باقیمانده خویش فراهم سازد.
۵. کلیدواژه فساد و مبارزه با آن قطعا یک مطالبه همگانی و ملی است و چه بهتر که مجلس در سال اول خود با همکاری سایر قوا با بسیج تمامی امکانات و توان خود، یکبار برای همیشه با تدوین سازوکاری مشخص فساد و انحصارطلبی را ریشه‌کن سازد هر چند که به علت منافع هنگفت برخی گروه‌ها و جریان‌ها و مافیا‌ها کاری است بس دشوار و طاقت‌فرسا، ولی قطعا با همتی انقلابی، شدنی است.

۶. یکی از مشکلات عمده و خسته‌کننده فعلی کشور عدم صداقت برخی از مسوولان با مردم است. لطفا و خواهشا نمایندگان جدید صداقت با مردم را بر هر اصلی رجحان داده و مطلقا فضای مجلس جدید را به سمت و سوی سیاست بازی، رفاقت‌بازی و... هدایت نکنند.
۷. از مشکلات عمده مجلس قبل، عدم مشارکت جدی همه نمایندگان در ارایه نطق، سخنرانی، ابراز نظر در خصوص طرح‌ها و لوایح و... بود. در واقع برخی نمایندگان دوره پیش مجلس را با خوابگاه و استراحتگاه عمومی اشتباه گرفته بودند. از مجلس جدید انتظار می‌رود با اتخاذ ساز و کاری مشخص بتواند مستمرا فعالیت نمایندگان را زیر نظر داشته و هرگونه تخطی نمایندگان از انجام وظایف قانونی‌شان را در اسرع وقت بدون هیچ ملاحظه‌ای به سمع و نظر آحاد جامعه رسانده و برخورد انضباطی لازم را در این خصوص مبذول دارد.
۸. مجلس جدید باید بتواند شاخصه شجاعت را که مدت‌های مدید به فراموشی سپرده شده بود، در بین کلیه نمایندگان احیا کند تا با اتکا به چنین خصیصه‌ای بتوان به خروجی و عملکرد مثبت این مجلس در عرصه‌های مهمی، چون جنگ اقتصادی و جنگ نرم امید داشت.
۹. این توقع از نمایندگان راه یافته به مجلس وجود دارد که جناح‌بازی، لیست‌بازی، گروه‌بندی و... که نوعا مرتبط با فضای رقابت بود را کنار گذاشته و به عنوان نماینده مردمی و نه جناحی و حزبی کار و فعالیت جهادی کنند.
۱۰. مشکلات مترتب از نظام بودجه‌ریزی از مشکلات قدیمی مجالس کشور است که توقع می‌رود این مشکل به ظاهر لاینحل با بسیج کلیه تخصص‌های موجود در مجلس و بدنه مشورتی آن (مرکز پژوهش‌های مجلس) و استفاده از نظرات کلیه اساتید آگاه و خبره در این حوزه، مرتفع گردد.
هر چند ناگفتنی‌ها در خصوص مجلس جدید بسیار است، اما بنظر می‌رسد اگر مجلس جدید بتواند با تمامی کارشناسان دلسوز کشور صرفنظر از دیدگاه سیاسی اشان همگرایی مستمر و دائمی داشته باشد خواهد توانست بر مشکلات موجود فائق بیاید و جمله کلیدی "مجلس در راس امور است" را بار دیگر محقق سازد. انشالله   *دکترای مدیریت منابع انسانی، عضو هیات علمی و استاد دانشگاه

منبع: فرارو

کلیدواژه: مجلس یازدهم مجلس جدید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت fararu.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فرارو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۲۹۱۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حسینی: دولت به موضوع انتخاب رئیس مجلس دوازدهم ورود نمی‌کند

معاون پارلمانی رئیس‌جمهور گفت: دولت به هیچ وجه به موضوع ترکیب هیات رئیسه و ریاست مجلس دوازدهم ورود نمی‌کند.

به گزارش ایسنا، سید محمد حسینی، درباره اهمیت دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: در مجموع تکلیف ۴۵ کرسی باقی مانده در دور دوم انتخابات مشخص می‌شود که در تهران ۱۶ کرسی خالی مانده است که کرسی‌های تهران اهمیت زیادی دارد، زیرا نمایندگان تهران گرفتاری‌های نمایندگان شهرستان را ندارند و می‌توانند در مسائل کلان کشور و ملی نقش آفرین باشند و وقت بیشتری برای تهیه طرح‌ها و لوایح بگذارند. آن‌ها می‌توانند در ترکیب هیات رئیسه مجلس و روسای کمیسیون‌ها تاثیر زیادی داشته باشند. این نمایندگان و سایر نمایندگان باقی مانده در دو دوم اهمیت و نقش مهمی در مجلس دارند.

وی افزود: امیدوارم همانطور که در دور اول مردم حضور داشتند، در دور دوم هم مشارکت کنند به خصوص که در این دور انتخاب راحت‌تر است و در یک حوزه، مردم از بین دو نفر باید یک نفر را انتخاب کنند. بی تفاوتی سزوار نیست. مردم می‌توانند تحقیق کرده و فرد اصلح را انتخاب کنند. مردم کمک کنند افراد اصلح با پشتوانه رای بالا انتخاب شوند.

حسینی در پاسخ به این پرسش که دولت نظری درباره ترکیب هیات رئیسه و ریاست مجلس دوازدهم دارد؟ گفت: نه، دولت به هیچ وجه به این مساله ورود نمی‌کند. خط مشی رئیس جمهور این بوده که در انتخابات فهرست نداشته باشد در حالیکه در دوره‌های قبل دولت‌ها اینگونه نبوده اند. دولت، انتخاب را به خود مردم واگذار کرده و مردم در انتخاب حود نشان دادند، کسانی که همراهی بیشتری با دولت دارند، پایگاه مردمی بهتری دارند.

وی در پایان گفت: امیدوارم با تعامل سازنده دولت و مجلس، کار‌های اساسی انجام شود. اولویت ما اقتصاد است و به این مساله بها داده شود و لوایح یک فوریتی و دو فوریتی دولت. زودتر در دستور کار مجلس قرار گیرد.

دیگر خبرها

  • حداقل سهم مازندران در هیئت دولت، حضور یک وزیر کشاورزی یا ورزش از نخبگان این استان است
  • پل خورگو وارد فاز اجرا شد
  • موضع دولت درخصوص انتخاب رئیس مجلس دوازدهم
  • طرح ۵۵۰ هزار هکتاری کشاورزی باید در اولویت مجلس پیش رو باشد
  • حسینی: دولت به موضوع انتخاب رئیس مجلس دوازدهم ورود نمی‌کند
  • تحقق توسعه پایدار با همدلی و انسجام مجلس و دولت
  • کنایه مهاجری به ذوالنور: اگر می‌خواهید همین مجلس ضعیف، ضعیف تر نشود از دولت و شخص رئیس‌جمهور حساب کشی کنید
  • پس لرزه برگزاری جلسه مجلس و دولت در دفتر قالیباف نه صحن مجلس
  • ماجرای عجیب رای به مصوبه جنجالی مجلس یازدهم
  • تمام تلاش‌مان را می‌کنیم تا مشکلات دارویی برطرف شود