Web Analytics Made Easy - Statcounter

افزایش نرخ دلار و بیماری کرونا، قیمت سیر و لیمو ترش و برخی محصولات غذایی را در کردستان بالا کشید.

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، هر ساله با نزدیک شدن ایام پایانی سال و عید نوروز مسئولان تنظیم بازار در راستای ایجاد آرامش در بازار تمهیدات مختلفی را در دستور کار قرار می‌دهند.

سی و دومین جلسه ستاد تنظیم بازار استان کردستان با ریاست معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار کردستان با چند دستور کار از جمله موضوع تنظیم بازار در ایام عید، نظارت بر عرضه کالاهای بهداشتی و جلوگیری از سوءاستفاده سودجویان برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برگزاری نمایشگاه‌های بهاره

رئیس اداره بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان در این جلسه اظهار کرد: در حال حاضر 423 تن آرد و 486 تن برنج تایلندی در استان موجود است.

طاها سمیعی خاطرنشان کرد: در تامین توزیع کالاهای اساسی برای این ایام یک‌هزار و 300 تن برنج 1121 و 600 تن شکر تامین شده است.

وی تصریح کرد: براساس هماهنگی‌های لازم، 4 هزار و 842 تن در بخش صنعت و کشاورزی اعلام نیاز شده است.

به گفته رئیس اداره بازرگانی داخلی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کردستان، 220 تن گوشت منجمد طرح معیشتی و 220 تن مرغ منجمد هم برای این ایام در نظر گرفته شده است.

وی از  برگزاری نمایشگاه عرضه مستقیم کالا و برنامه‌های پیش‌‌بینی شده در این راستا اشاره کرد و گفت: نمایشگاه بهاره در قالب 110 غرفه برپا می‌شود و برای شهرستان‌های تابعه هم اختیارات نحوه برگزاری به شهرستان‌ مربوطه واگذار شده و درمجموع 560 غرفه نمایشگاه در استان پیش‌بینی شده است.

وی زمان برگزاری نمایشگاه بهاره را 14 تا 23 اسفندماه جاری عنوان کرد و گفت: اقلام اساسی شامل پروتئینی، پوشاک، کیف و کفش، خرما و غیره با ۱۰ تا ۱۵ درصد کاهش نسبت به قیمت بازار در این نمایشگاه عرضه خواهد شد.

افزایش چند برابری قیمت برخی کالاها

رییس اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت کردستان هم در این نشست اظهار کرد: توجه به افزایش تقاضای عمومی در پایان سال به منظور آرامش بخشی و تامین و توزیع مناسب کالاهای اساسی، حوزه نظارت و بازرسی سازمان از یکم اسفند ماه جاری تا ۱۵ فروردین سال آینده طرح نظارت بر بازار را در دو بخش کالایی و خدماتی برگزار می‌کند.

فرزاد سردارزاده خاطرنشان کرد: در بخش کالایی نظارت بر روند توزیع کالاهای اساسی و در بخش خدماتی هم نظارت مستقیم بر واحدهایی همچون شرکت‌های مسافربری‌، اماکن اقامتی، زیارتی، سیاحتی، خشکشویی‌ها و انبارها و غیره انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: همزمان در کنار اجرای طرح نظارتی، به عنوان رئیس تنظیم بازار استان در ستاد خدمات سفر نقش اساسی را خواهیم داشت.

سردارزاده از افزایش قیمت برخی کالاها در بازار خبر داد و گفت: با توجه به شیوع کرونا و تبلیغ وسیع در فضاهای مجازی و افزایش قیمت دلار، در یکی دو روز اخیر قیمت برخی کالاها در استان افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: سیر از کیلویی 20 هزار به 50 هزار تومان، لیموترش از 5 هزار  به 25 هزار تومان، زنجبیل از 40 هزار به 90 هزار تومان افزایش یافته است.

سردارزاده اضافه کرد: در برخی اقلام بهداشتی مثل ماسک، مایع ضدعفونی کننده نیز با افزایش قیمت و در برخی اقلام با کمبود مواجه هستیم.

تقاضا برای کالاهای بهداشتی افزایش یافت

رییس سازمان تعاون روستایی کردستان هم اظهار کرد: براساس تجربه سال‌های قبل احساس می‌شد که در نیمه دوم اسفند با افزایش قیمت کالا در بازار مواجه باشیم اما افزایش قیمت‌ها از اول اسفند شروع شده است.

پیمان اسکندری خاطرنشان کرد: طی چند روز اخیر تقاضا برای کالاهای بهداشتی افزایش پیدا کرده است و میزان فروش آن براساس اطلاعاتی که از شرکت‌های تعاون روستایی‌ داریم نسبت به مدت مشابه چندین برابر شده است.

وی پیشنهاد کرد: برای جلوگیری از رشد بیشتر قیمت‌ها، توزیع کالاهای اساسی ویژه عید از دهم اسفندماه در استان آغاز شود.

وجود 2000 تن برنج در کردستان

نماینده شرکت بازرگانی دولتی ایران در کردستان هم در این جلسه اظهار کرد: ۲۰۷ هزار تن گندم در انبارهای استان موجود است که تا پایان اسفند باید ۱۰۰ هزار تن آن به خارج استان صادر کنیم.

جمال صالحی تصریح کرد: یک‌هزار و 500 تن برنج 1121 و بیش از 426 تن برنج تایلندی و و ۶۵۰ تن روغن در استان داریم.

تولید 8.1 میلیون قطعه جوجه در کردستان

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان اظهار کرد: 8 میلیون و ۱۰۰ هزار قطعه جوجه در استان تولید شده است.

شهریار حنیفی اضافه کرد: در حال حاضر هیچ مشکلی در تامین گوشت قرمز و سفید در استان نداریم بلکه مازاد بر نیاز نیز موجود است.

مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهاد کشاورزی کردستان  اضافه کرد: ۹۷ هزار و ۷۴۸ تن کنجاله سویا، ۴۵ هزار و ۶۰۲ تن ذرت، بیش از 7هزار تن جو تا پایان بهمن ماه امسال در استان توزیع شده است .

حنیفی گفت: یک‌هزار و 821 تن انواع کود شیمایی شامل پتاس، ازت و فسفر در استان موجود است.

حساسیت در برگزاری نمایشگاه‌های بهاره 

نماینده دانشگاه علوم پزشکی هم اظهار کرد: دانشگاه علوم پزشکی کردستان هرساله برنامه سلامت نوروزی را از 20 اسفند تا 20 فروردین انجام می‌دهد و با نظارت بر اماکن مختلف زمینه رفاه شهروندان و مسافران نوروزی فراهم شود.

وی تصریح کرد: با توجه به مشکل به وجود آمده در مورد بیماری کرونا انتظار داریم نمایشگاه‌های بهاره حدالاامکان برگزار نشود و یا بحث ضدعفونی و سواکردن بخش خوراکی به ویژه اقلام پروتئین در آن مدنظر قرار گیرد.

انتهای پیام/2330/71

منبع: فارس

کلیدواژه: افزایش قیمت کردستان قیمت سیر نمایشگاه های بهاره برگزاری نمایشگاه قیمت برخی کالاها کالاهای اساسی تنظیم بازار افزایش قیمت تن برنج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۲۹۶۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش‌بینی قیمت‌ها در بازار خودرو؛ وارداتی‌ها گران‌تر می‌شوند؟!

بازار خودرو طی سه ماه اخیر شرایط آشفته‌ای از نظر قیمت پیدا کرده است. گران شدن پژو پارس و رسیدن ۲۰۷ به یک میلیارد و گران شدن ۲۵ درصدی خودرو‌های چینی، شرایط را برای مصرف‌کنندگان واقعی سخت‌تر کرده است. سیاست‌های دولت در رابطه با خودرو نیز تاکنون فقط موجب افزایش قیمت و سخت شدن شرایط خرید برای خریدار واقعی شده است.

به گزارش انتخاب، احسان گائینی، کارشناس خودرو، درباره افزایش قیمت خودرو‌های خارجی طی چند ماه اخیر به خبرنگاران گفت: اگر ما از نیمه‌ی بهمن تا پایان فروردین را به عنوان دو ماه اخیر در نظر بگیریم، در ماشین‌های وارداتی چینی، میانگین ۱۵ درصد افزایش قیمت داشتیم که در برخی از مدل‌ها تا ۲۵ درصد افزایش را هم مشاهده کردیم. مثلاً فونیکس اف. ایکس از ۱ میلیارد و ۹۵۰ میلیون به ۲ میلیارد و ۳۵۰ میلیون افزایش قیمت را تجربه کرده بود. به هر حال بازار در نوساناتی که با افزایش نرخ ارز داشت، دچار چالش بود و بازار شب عید در اسفند هم مؤثر بود. در فروردین نوسانات ارزی خیلی مؤثر بود. بازار در یک هفته اخیر خیلی داغ نبوده و تعداد خرید و فروش‌ها پایین است. بازار به سمت رکود است و همچنان قیمت‌ها نسبت به آنچه در دی و بهمن داشتیم، بیشتر است؛ و افزود: عرضه‌ی بیشتر و در دسترس بودن خودرو‌های جدید برای خریداری می‌تواند نرخ‌ها را کاهشی کند؛ متأسفانه طی ماه‌های گذشته این عرضه نیز زیاد نبوده و بهتر است اگر می‌خواهیم قیمت‌ها کاهشی باشد، میزان تزریق خودرو به بازار تسهیل شود.

وی درباره سیاست‌های دولت در حوزه ماشین‌های خارجی بیان کرد: با توجه به محقق نشدن وعده‌ای که بابت واردات گسترده با برند‌های متفاوت داده شده بود و همچنان هم ادامه دارد و بوی خوشی از سمت واردات نمی‌آید، مسلماً در ماشین‌های وارداتی و خودرو‌هایی که در گذشته وجود داشت، افزایش قیمت را همچنان خواهیم داشت. بازار در سگمنت خودرو‌های وارداتی بسیار خالیست و به نظر نمی‌رسد امیدی بابت متعادل شدن خودرو‌های وارداتی وجود داشته باشد. خودرو‌های وارداتی عمدتاً بیش از ۵ سال کار کرده‌اند و همچنان قیمت‌های در حال افزایش دارند.

این کارشناس خودرو درباره قیمت غیرواقعی خودرو‌های خارجی در ایران اظهار داشت: قیمت خودرو‌های خارجی در کشور ما گاه ۴ تا ۵ برابر مدل روز خودرو با مدل‌های ۵ سال کارکرده معامله می‌شود. دلیل اصلی عدم وجود خودروی وارداتی صفر با مدل‌های متنوع است. با توجه به واردات محدودی که انجام شد، خودرو‌های وارداتی قیمت‌هایی دارند که نزدیک به سه برابر قیمت واقعی‌شان است. اگر سیاست‌ها به سمت واردات بیشتر برود، تنها راه کاهش قیمت است، در غیراین صورت قیمت‌ها به شدت افزایشی است و واسطه‌ها از آن استفاده می‌کنند.

ائینی در رابطه با تأثیر واردات خودرو بر کاهش قیمت خودرو داخلی گفت: با توجه به شرایط بازار خودرو در کشور، با برنامه‌ریزی کارشناسی شده و استفاده از اهل فن در حوزه‌ی خودرو، با همکاری دولت، برنامه‌ریزی درست و تصویب قوانینی که واردات را تسهیل کند، در سگمنت خودرو‌های وارداتی بازار بهتری را ایجاد کنیم. در خودرو‌های داخلی نیز زمانیکه خودرو وارداتی زیاد شود، قیمت آن‌ها نیز کاهش می‌یابد. قیمت خودرو‌های داخلی بسیار بالاست؛ اینکه ۱ میلیارد تومان برای ۲۰۷ هزینه کنیم.

دیگر خبرها

  • رصد بازار حبوبات در استان یزد
  • برپایی نمایشگاه خوداتکایی دانش‌آموزان مدارس شبانه‌روزی کردستان
  • برپایی نمایشگاه خوداتکایی دانش‌آموزان کردستان در سنندج
  • آخرین وضعیت پرداخت مطالبات چایکاران/ آغاز چین بهاره از روزهای آینده
  • کاهش قیمت طلا در بازار جهانی فلزات گران بها
  • نفت در مدار رشد؟
  • پیش‌بینی قیمت‌ها در بازار خودرو؛ وارداتی‌ها گران‌تر می‌شوند؟!
  • برپایی نمایشگاه عکس‌های قدیمی سنندج
  • قیمت پیاز ، اولین شوک بازار در سال ۱۴۰۳
  • میان افزایش حقوق کارگران و قیمت کالاها، توازن برقرار شود