Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-05-08@20:27:49 GMT

نقش مدیریت شهری در مبارزه با کرونا ویروس چیست؟

تاریخ انتشار: ۶ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۲۹۸۱۷

نقش مدیریت شهری در مبارزه با کرونا ویروس چیست؟

یک دکترای جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری گفت: شهرداری‌ها باید ستاد بحرانی در سطح محلات شهر، به منظور گسترش حکمروایی محله‌ای و گسترش شورایاری‌ها تشکیل دهند تا اطلاع رسانی به معتمدان محله و ارائه خدمات بهداشتی به وسیله شهرداری به بهترین نحو انجام شود.

حسین حاتمی نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه مسئله شیوع ویروس کرونا از دیدگاه حکمروایی خوب شهری قابل بررسی است، اظهار کرد: حکمروایی خوب شهری معیارهایی از جمله پاسخگویی، قانون پذیری، شفاف سازی، مشارکت، عدالت و حقوق شهروندی دارد، چنانچه این معیارها رعایت شود می‌توانیم شیوع این ویروس در شهرها را کنترل کنیم، اما چنانچه این مسئله از دیدگاه حکومت آمرانه از بالا به پایین (مرکزی) مدنظر قرار بگیرد و اطلاع رسانی به نحو درستی انجام نشود، میزان شیوع ویروس نیز بیشتر می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی خاطرنشان کرد: ارتقا اطلاعات پزشکی شهروندان از طریق توزیع راهنماهایی در خصوص روش‌های جلوگیری از ابتلاء به بیماری و ضدعفونی کامل تمامی مراکز ارائه دهنده خدمات عمومی از جمله مترو، اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها از جمله اقدامات ضروری است که باید مورد توجه مدیریت شهری قرار بگیرد.

این کارشناس جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری تصریح کرد: شهرداری باید برای پرسنل خود به خصوص افرادی که در بخش خدمات مشغول به کار هستند، امکانات بهداشتی ارزان قیمت از جمله دستکش یک‌بار مصرف فراهم و کلاس‌های فوری به منظور پیشگیری از بیماری برای آنها برگزار کند.

وی با بیان اینکه اصفهان شهری بین المللی است، گفت: در بسیاری از مراکز شهر اصفهان افرادی از سایر استان‌ها و از خارج کشور حضور دارند بنابراین باید به منظور جلوگیری از شیوع بیماری، امکانات و خدمات بهداشتی متناسبی در این کلانشهر فراهم کرد تا با شفاف سازی و آگاهی بخشی امکان کنترل نسبی این ویروس فراهم شود.

حاتمی نژاد تاکید کرد: به دست آوردن اطلاعات و اندازه گیری شاخص‌های سلامت در همه مناطق شهر به خصوص مناطق حاشیه‌ای اهمیت زیادی دارد زیرا ساکنان این مناطق دچار سو تغذیه هستند و ایمنی بدن آنان پایین‌تر است.

حاتمی نژاد ادامه داد: نقص سیستم ایمنی می‌تواند بر ابتلاء به ویروس کرونا اثرگذار باشد و کسانی که از سیستم دفاعی سالم و قوی برخوردار هستند کمتر دچار این بیماری می‌شوند بنابراین احتمال اینکه تعداد قربانیان در حاشیه شهر بیشتر باشد، بالاتر است.

وی عنوان کرد: تراکم جمعیت نیز در این مناطق بالا و بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر در هر هکتار است در حالی که میانگین تراکم در شهرهای ایران ۹۰ تا ۱۰۰ نفر در هر هکتار است در این مناطق به مسائل محیط زیستی نیز کمتر اهمیت داده می‌شود و خدمات رسانی ضعیف است.

این دکترای جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری با اشاره به اهمیت توجه به مناطق حاشیه‌ای، اظهار کرد: شهر همانند یک موجود زنده است، همانطور که سیستم خون رسانی در یک موجود زنده تمامی بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد، اتفاقاتی که در یک بخش از شهر می‌افتد نیز سایر قسمت‌ها و نواحی شهر را تحت تأثیر خود قرار می‌دهد.

حاتمی نژاد تاکید کرد: شهرداری‌ها باید ستاد بحرانی در سطح محلات شهر، به منظور گسترش حکمروایی محله‌ای و گسترش شورایاری‌ها تشکیل دهند تا اطلاع رسانی به معتمدان محله و دریافت خدمات بهداشتی به وسیله شهرداری به بهترین نحو انجام شود.

وی با اشاره به لزوم پایش شاخص‌های سلامت در هر محله به منظور کاهش میزان شیوع ویروس، تصریح کرد: توجه به مسائلی نظیر الگوهای مصرف، آگاهی نبودن توده‌های مردم نسبت به مسائل بهداشتی و وجود برخی خرافات، ضرورت دارد زیرا همه این موارد در یک شهر پویا و مرتبط با اجتماعات محلی حساس و نیازمند بررسی است.

کد خبر 412153

منبع: ایمنا

کلیدواژه: شهر شهرداری مدیریت شهری کلانشهر شهروند کرونا ویروس ویروس کرونا خط یک مترو اتوبوس ضدعفونی حکمروایی خوب شهری شفافیت شفافیت اطلاعات حقوق شهروندی مشارکت شهروندان خدمات بهداشتی محله های شهر شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق حاتمی نژاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۲۹۸۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارائه خدمات بهداشتی و مراقبتی رایگان به بانوان آسیب پذیر در زاهدان

ایسنا/سیستان و بلوچستان مسئول واحد پیشگیری از بیماریهای واگیر مرکز بهداشت زاهدان گفت: بانوان آسیب پذیر با مراجعه به مرکز خدمات جامع سلامت امیرالمومنین (ع) زاهدان از خدمات بهداشتی و مراقبتی رایگان بهره مند می شوند.

دکتر صبا کیخا در گفت وگو با ایسنا، افزود: مرکز مشاوره ویژه زنان آسیب پذیر، برای ارائه خدمات مختلف به منظور کنترل همه گیری اچ ای وی به گروه های کلیدی در معرض خطر راه اندازی شده است.

وی بیان کرد: زنان آسیب پذیر به همسران زندانیان، همسران مصرف کنندگان مواد یا زنانی که خودشان مصرف کننده مواد هستند یا شرکاء جنسی متعدد یا خارج از چارچوب خانواده دارند اطلاق می شود.

وی گفت: در این مرکز خدمات مامایی، مشاوره بیماری‌های مقاربتی و عمومی، سلامت روان، سبک زندگی و زوج درمانی با حضور پزشک و مراقبین سلامت ارائه می شود.

مسئول واحد پیشگیری از بیماریهای واگیر مرکز بهداشت زاهدان گفت: تست های رایگان از جمله اچ آی وی و هپاتیت و انجام خدمات مامایی، معاینه و درمان، پاپ اسمیر همراه با رعایت اصل «محرمانگی» انجام می شود.

وی ادامه داد: این خدمات در محل مرکز خدمات جامع سلامت امیرالمومنین (ع) واقع در نبش فلسطین ۲۱ انجام می شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تجهیز سازمان مدیریت پسماند شهرداری اراک به جاروب های صنعتی پیاده رویی
  • افزایش ۵ برابری بودجه مناطق ۲۲‌گانه تهران در دوره ششم مدیریت شهری
  • ۵ مددسرا و ۱۰ مرکز جامعه‌پذیری تا پایان سال افتتاح می‌شود
  • کاهش ۸۰۰ درصدی آسیب های اجتماعی با مناسب سازی زیرساخت ها | ۵۰ خودرو در خدمت گشت فوریت های اجتماعی
  • ارائه خدمات بهداشتی و مراقبتی رایگان به بانوان آسیب پذیر در زاهدان
  • آماده‌باش کامل مدیریت شهری مشهد در پی هشدار سطح نارنجی هواشناسی
  • واکسنی که ویروس‌های ظهور نکرده کرونا را از بین می برد!
  • لزوم مبارزه با آفات مگس مدیترانه در باغات مازندران
  • ۶۲ نوزاد غرب خراسان رضوی از سقط نجات یافتند
  • ارائه خدمات رایگان پزشکی و بهداشتی در لاران