Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-26@20:16:10 GMT

مروری بر کتاب «مشاوره و روان‌درمانی سوگ»

تاریخ انتشار: ۶ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۳۱۶۴۱

مروری بر کتاب «مشاوره و روان‌درمانی سوگ»

این کتاب ۲۸۶ صفحه‌ای با شمارگان یک‌هزار نسخه از سوی انتشارات دانشگاه پیام نور به چاپ رسیده و روانه کتابفروشی‌ها شده است.

قیمت هر جلد از این کتاب برای علاقه‌مندان به مطالعه ۱۲۰ هزار ریال است.

مباحث این کتاب در ۱۰فصل ارایه شده که در فصل نخست در خصوص دلبستگی، فقدان و تکالیف سوگ، ارایه نظریه دلبستگی، کنکاش در خصوص وجوه بیمارگونه سوگ، سوگ بهنجار و سوگ و افسردگی توضیحاتی ارایه شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نویسنده این کتاب در فصل دوم با ارایه تکالیف سوگواری و الگوی فرآیند دوگانه سوگواری کوشیده تا درک موثری از فرآیند سوگ را معرفی کند.

در فصل سوم این کتاب پیرامون عوامل تعیین‌کننده سوگ، متغیر میانجی نسبت با متوفی، ماهیت دلبستگی، چگونگی فوت فرد، سابقه تاریخی سوگ، متغیرهای شخصیتی و اجتماعی و روانی و چگونگی پایان دادن به سوگ مطالبی ارایه شده است.

اهداف مشاوره سوگ، شناسایی سخص داغدار در معرض خطر بالا، اصول مشاوره، مراحل آن و تکنیک‌های مفید، مشاوره گروهی در سوگ، تسهیل سوگ از طریق مراسم تشییع جنازه نیز محتوای مطالبی را شامل می‌شود که فصل چهارم کتاب به آن‌ها پرداخته است.

نویسنده این کتاب در فصل پنجم نگاهی گذرا به علل ماندگاری مردم در سوگ، تشخیص سوگ عارضه‌دار و آغاز گام‌های کمک به فرد آسیب دیده دارد.

در فصل ششم کتاب شیوه‌های درمان سوگ، حل و فصل سوگوار نابهنجار، ملاحظات ویژه درمان سوگ، رویا دیدن در مشاوره و درمان سوگ و ارزیابی مستمر نتایج مشاوره به فرد سوگوار مطرح شده و تکنیک‌های زمان‌بندی در این راستا ارایه شده است.

فصل هفتم کتاب نیز به موضوع سوگواری در مورد انواع خاص فقدان‌ها اختصاص دارد و در مورد خودکشی، مشاوره با بازماندگان فرد خودکشی کرده، مرگ ناگهانی، سندم مرگ ناگهانی نوزاد، سقط‌های خودبه‌خودی، تولد جنین مردم و سوگ مورد انتظار و بیماری ایدز پرداخته است.

نویسنده در فصل هشتم در خصوص چگونگی کنترل فرد سوگوار از مرگ کودک، رویکرد مداخله خانوادگی، سوگ سالمندی، نیازهای خانواده در برابر نیازهای فرد و سود خود مشاور توضیح داده است.

فصل نهم کتاب نیز به موضوعاتی چون شرح تاریخچه سوگ و استرس و احساس افسردگی پرداخته و در فصل دهم شیوه مشاوره سوگ آموزش داده شده و طرحی در این راستا ارایه شده است.

این کتاب مقدمه مفصلی دارد که در آن نخست به پیچیدگی‌های سوگ پرداخته و در خصوص سوگ ابراز نشده، ادامه پیوندها، معناسازی از مرگ عزیزان، بازگشت معنوی و آسیب روحی ناشی از سوگ اشاره دارد.

نویسنده معتقد است: یکی از مهمترین مسایل در مدیریت مخاطرات سوگ دستیابی به مفهوم سوگ و شناخت تکالیف ذهنی و روانشناختی، حسی و روحانی در پدیده فقدان عزیزان است.

برچسب‌ها کتابخانه ایرنا استان مرکزی سلامت روان طرح های ترویجی کتابخوانی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کتابخانه ایرنا استان مرکزی سلامت روان کتابخانه ایرنا استان مرکزی سلامت روان ارایه شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۳۱۶۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مروری برچند خبر از گوشه و کنار آذربایجان غربی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، در این بسته ۶۰ ثانیه‌ای چند خبر از گوشه و کنار آذربایجان غربی مرور می‌شود.

 

مرحله اول بزرگترین رقابت علمی کشور از امروز همزمان با سراسر کشوربا حضور داوطلبان گروه‌های آزمایشی ریاضی و فنی و علوم انسانی در آذربایجان غربی نیز برگزار شد.

52 هزار داوطلب  پنجشنبه ۶ و جمعه ۷ اردیبهشت در ۵ گروه آزمایشی در آذربایجان غربی با هم رقابت می‌کنند.

 

فرمانده سپاه شهدای آذربایجان غربی با حضور در منزل طلبه جهادگر مرحوم حجت الاسلام مصطفی حاجی حسینلو درگذشت این طلبه جهادگر را تسلیت گفت.

مرحوم حاجی حسینلو طلبه جهادگر و فرزند سردار شهید علی حاجی حسینلو هفته گذشته براثر سانحه تصادف دعوت حق را لبیک گفت.

 

مسئول نمایندگی ولی فقیه در سپاه شهدای استان در نشست خبری گفت: در گرامیداشت هفته عقیدتی سیاسی سپاه سه هزار برنامه فرهنگی و ترویجی اجرا خواهد شد.

 

 به گفته حبیب زاده رئیس دانشکده علوم پزشکی خوی، شمار داروخانه های خوی به 58 واحد افزایش یافت.

 

هوای استان پایدار و در برخی ساعات با وزش باد و رگبار پراکنده باران همراه خواهد بود.

 

 امروز پنج شنبه   6  اردیبهشت ، برابر با 16 شوال    و  25  آوریل

 

 

 

 

 

 

 

 

دیگر خبرها

  • راه مبارزه با روانشناس‌نماها ارتقاء سواد سلامت روانی جامعه است
  • ارتقاء سواد سلامت روانی جامعه، راهی برای مبارزه با روانشناس‌نماها
  • مروری برچند خبر از گوشه و کنار آذربایجان غربی
  • مروری بر خبر‌های ورزشی ششم اردیبهشت استان قزوین 
  • مروری بر بودجه در سال ۱۴۰۳؛ دست دولت در جیب مردم برای جبران کسری!
  • مروری بر چند خبر کوتاه از ورزش قزوین
  • دهگردشی و ارایه خدمات بهداشتی درمانی در روستا‌های صعب العبور طالقان
  • پیام رئیس سازمان بهزیستی کشور به مناسبت روز روانشناس
  • مروری بر آخرین خبرهای ورزشی استان
  • افزایش ۳۰ درصدی خدمات روانپزشکی بیمارستان ابن سینا