Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خراسان شمالی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی نسبت به استفاده از قلیان در اماکن عمومی هشدار داد و گفت: علاوه بر مضرات جسمی، استعمال قلیان یکی از عوامل انتقال ویروس کرونا است.

 دکتر افشین دلشاد در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه استفاده از وسایل مشترک مانند قلیان سهم بالایی در انتقال انواع ویروس‌ها دارد، اظهار کرد: پرهیز از استفاده از نوشت افزارهای مشترک مانند خودکار و مداد توصیه می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه سیگار و قلیان می‌تواند سیستم ایمنی بدن به ویژه سیستم ایمنی دستگاه تنفس را تحت تاثیر قرار دهد، ادامه داد: تمام ویروس‌ها از ویروس‌های معمولی سرماخوردگی تا کرونا ویروس جدید و جهش یافته، بدن افراد را تحت تاثیر قرار می‌دهند که در این بین مصرف کنندگان سیگار و قلیان بیش از سایرین در معرض خطر قرار دارند.

دلشاد افزود: زیرا سیستم ایمنی بدن و ریه‌های این افراد به مراتب نسبت به کسانی که مصرف کننده کالاهای دخانی نیستند، در معرض خطر قرار دارد.

وی با تاکید بر اینکه قلیان می‌تواند عوارض به مراتب بدتری برای ریه‌ها داشته باشد، افزود: درحالی که رسانه‌ها،‌ وزارت بهداشت و... تمام تلاش خود را برای اطلاع رسانی‌ در زمینه رعایت آداب تنفسی، شستن دست‌ها، خودداری از روبوسی،‌ دست دادن و... می‌کنند؛ استفاده از وسایل مشترک مانند قلیان سهم بالایی در انتقال انواع ویروس‌ها خواهند داشت.

این مقام مسئول یادآور شد: قلیان توان انتقال تمام عفونت‌های دستگاه تنفسی از جمله کرونا ویروس را دارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی کروناویروس خراسان شمالي ویروس ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۳۳۱۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کمبود این ویتامین‌ها، دلیل شدت شوره سر!

رژیم غذایی شما قطعاً در سلامتی شما نقش دارد، از جمله سیستم ایمنی که بر شدت شوره سر مؤثر است.

اسید‌های چرب امگا ۳:

به گزارش جام جم، این چربی‌های سالم که در ماهی‌هایی مثل سالمون و ماکرل، بذر کتان و گردو وجود دارند به دلیل خواص ضدالتهابی معروف‌اند و می‌توانند به کنترل علائم شوره سر کمک کنند.

ویتامین B ۶ و B ۱۲:

گوشت کم‌چرب، تخم‌مرغ و غلات غنی شده می‌توانند این ویتامین‌های مهم را برای بدنتان تأمین کرده و به پیشگیری از شوره سر کمک کنند.

زینک (روی) و سلنیوم:

این دو ماده مغذی در غلات سبوس‌دار، بعضی از غذا‌های دریایی و مغز‌ها وجود دارند. دو ماده معدنی زینک و سلنیوم می‌توانند پوسته و التهاب را کاهش دهند.

پروبیوتیک‌ها:

غذا‌هایی مانند ماست، کفیر و دیگر غذا‌های تخمیری می‌توانند سلامت روده‌ها و سیستم ایمنی را قوی‌تر کرده و در نتیجه به کنترل شوره سر کمک کنند.

دیگر خبرها

  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک دستاوردی نوین در سازمان انتقال خون
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک از طریق خون
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک از طریق خون دستاوردی نوین در سازمان انتقال خون
  • حذف انتقال ویروس‌های خطرناک از طریق خون با آزمایش مولکولی
  • ویروس کرونا در بدن این مرد هلندی بیش از ۵۰ بار جهش داشت
  • کمبود این ویتامین‌ها، دلیل شدت شوره سر!
  • عجایب جدید از ویروس کرونا؛ مردی پس از ۶۱۳ روز بیماری درگذشت!
  • پلمب ۱۸ واحد صنفی متخلف در اهر
  • ماجرای گاز «خنده» قلیان‌ها چیست؟/ جزییات طرح وزارت بهداشت درباره قلیان «اکسیژن»
  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد