Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-01@14:41:25 GMT

نگرانی برای تامین کالای عید وجود ندارد

تاریخ انتشار: ۶ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۳۳۸۲۱

نگرانی برای تامین کالای عید وجود ندارد

معاون وزیر صنعت در همایش طرح فراگیر نظارت و بازرسی ویژه ایام نوروز و ماه مبارک رمضان گفت: تدارک خوبی برای افزایش تقاضای مردم داشته‌ایم، بنابراین نگرانی برای تامین کالای عید و ماه مبارک رمضان وجود ندارد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، حسین مدرس خیابانی امروز در همایش طرح فراگیر نظارت و بازرسی ویژه ایام نوروز و ماه مبارک رمضان گفت: ما تدارک خوبی برای افزایش تقاضا داشته‌ایم و به صورت اتوماتیک افزایش تقاضا پیش بینی شده بود، بنابراین نگرانی برای تامین کالای عید و ماه مبارک رمضان وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قائم مقام وزیر صنعت در امور بازرگانی افزود: مردم بدانند هر چقدر خرید انجام دهند باز هم ما ظرفیت جایگزینی کالا را داریم، بنابراین اگر خرید اضافه انجام دهند ممکن است، به دلیل فساد پذیر بودن مواد خوراکی متضرر شوند.

وی با اشاره به لغو برگزاری نمایشگاه های بهاره به علت تشخیص وزارت بهداشت در راستای جلوگیری از شیوع بیماری کرونا اظهار داشت: آنچه را که برای توزیع در نمایشگاه های بهاره تدارک دیده بودین به فروشگاه های زنجیره ای تزریق می‌شود تا از این طریق مردم از آن بهره مند شوند و نیاز بازار تامین شود.

وی با بیان اینکه هیچ گاه به  بروز یک بیماری در دنیا وجه سیاسی قالب نبوده است، افزود: این در حالی است‌ یک مقام سیاسی آمریکا با اشاره به شیوع این ویروس در چین می‌گوید ما به این وسیله به دنبای توقف اقتصاد چین هستیم  و بیان این مطلب به منزله بهره برداری سیاسی از این ویروس است که البته بهره برداری سیاسی در مورد ایران بیشتر است.

وی با بیان اینکه رسانه های بخصوص رسانه های خارجی به بحث ویروس کرونا دامن می زنند و باعث هجوم مردم برای خرید می‌شوند، بیان داشت: بخشی از این رفتار طبیعی است، اما مازاد خرید قطعا باعث متضرر شدن مردم می شود. 

وی با بیان اینکه وزیر صنعت دستور داده اند که شرکت بازرگانی دولتی و امور دام بدون محدودیت کالا به بازار تزریق کند افزود: بنابراین هیچ نگرانی در بحث تهیه ، تامین و توزیع وجود ندارد. 

وی با بیان اینکه تقاضا برای برخی کالاها هیجانی است بیان داشت: برنامه تنظیم بازار شب عید در سه بخش تامین، توزیع و نظارت انجام شده و برای نیاز شب عید تدارک شده است.

قایم مقام وزیر صنعت در امور بازرگانی افزود: در حال حاضر یکی از مسائل و مشکلات دپو و رسوب بیش از حد کالاهای اساسی در بنادر جنوبی و شمالی کشور است که مشخصا در دفتر معاون اقتصادی رئیس جمهور امروز جلسه‌ای در رابطه با رسوب کالا برگزار  می شود.

مدرس خیابانی با اشاره به وارد شدن تقاضای مضاعف مردم برای خرید کالاهای اساسی به بازار به دلیل نگرانی از ویروس کرونا گفت: بخشی از این نگرانی باعث هجوم مردم به فروشگاهها برای خرید بخشی از سرمایه و نقدینگی را حبس می‌کند و ممکن است کالاها به دلیل فساد پذیر بودن قابل  نگهداری نباشد، به همین دلیل به اصناف، فروشگاههای زنجیره‌ای، میادین میوه و تره بار و واحدهای صنفی ابلاغ کرده‌ایم که بدون محدودیت کالا توزیع کنند تا مردم در هر زمان که خواستند بتوانند مایحتاج خود را بدون دغدغه تامین کنند.

انتهای پیام/ب

منبع: فارس

کلیدواژه: وزیر صنعت چین نوروز مدرس ماه مبارک رمضان وجود ندارد وزیر صنعت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۳۳۸۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۷۷۰ هزار خرید کالابرگی توسط مردم/ مشارکت ۸۹ درصد دهک‌های اول تا سوم در طرح فجرانه

مشاور معاون رفاهی و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ۷۷۰ هزار خرید کالابرگی از زمان شروع طرح فجرانه تا ۹ اردیبهشت توسط مردم خبر داد و گفت: بیشترین مشارکت در طرح مربوط به خانوار دهک‌های پایین جامعه یعنی دهک اول تا سوم درآمدی بوده است.

سیدرضا یحیوی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اجرای طرح فجرانه طی سه ماه گذشته بیان کرد: در راستای اجرای سیاست‌های حمایتی دولت سیزدهم و ضرورت تأمین بستر فنی مطمئن و فراگیر برای اجرای آن، طرح فناورانه و نوین با عنوان سامانه شما (شبکه ملی اعتبار) شکل گرفته و آزمایش خود را به خوبی پس داده و در سطح ملی شهر و روستا تثبیت شده است.

وی افزود: دولت سیزدهم با شناسایی اعتبار برای اقشار مختلف جامعه و به ویژه قشر آسیب‌پذیر اولین گام را در توسعه شبکه اعتباری در کشور برداشته است. قول اجرای طرح کالابرگ الکترونیک در این دولت داده شد تا از سفره مردم حمایت شود.

مشاور معاون رفاهی و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یادآور شد: این طرح برای اولین بار در اسفندماه سال ۱۴۰۱ در سطح کشور اجرایی شد که با شیبی بسیار مطلوب و تصاعدی پیشرفت کرده است، به طوری که تراکنش یک روز طرح فجرانه با تراکنش ۶ ماه ابتدایی طرح کالابرگ برابری می‌کند.

به گفته یحیوی، طی سال‌های اخیر به دلایل مختلفی سرانه مصرف کالاهای اساسی کاهش یافت و این مهم در دهک‌های پایین جامعه جدی‌تر است، به‌گونه‌ای که در راستای حمایت غذایی از خانوار یارانه‌بگیر با اولویت خانوار دهک‌های پایین جامعه یک تا ۷ در ایام دهه فجر و تداوم طرح حمایتی تا ماه رمضان و عید نوروز وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی بیش از ۲۰ مدل حمایتی طراحی و تدوین کرده است.

وی با بیان اینکه طرح فجرانه در راستای تهیه ۱۱ قلم کالای اساسی شامل گوشت مرغ، گوشت قرمز، برنج، روغن، ماکارونی، شیر، پنیر، ماست، قند و شکر، تخم مرغ و حبوبات است. قیمت روز سبد مشتمل بر ۱۱ قلم ۷۴۳ هزار و ۷۵۰ تومان بوده که خانوار دهک‌های اول تا هفتم در صورت خرید بسته باید قیمت سال ۱۴۰۱ را به مبلغ ۵۲۳ هزار و ۳۰۰ تومان از جیب خود پرداخت کند و مابه التفاوت آن تا قیمت روز به مبلغ ۲۲۰ هزار و ۴۵۰ تومان از محل اعتبار جدید دولت تأمین می‌شود.

یحیوی با اشاره به اینکه اعتبار جدید (۲۲۰ هزارتومانی) علاوه بر یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزارتومانی فعلی بوده و میزان حمایت دولت از ۱۲۰ هزار تومان اعتبار تشویقی (کالابرگی) به ۲۲۰ هزار تومان افزایش یافته و طی ۳ ماه متوالی اجرایی خواهد شد.

مشاور معاون رفاهی و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: اهم اقدامات صورت گرفته در طرح فجرانه به صورت کلی در دو بخش فنی و عملیاتی است، به‌گونه‌ای که با افزایش بیش از ۳۰۰ برابری تراکنش‌ها تا این لحظه هیچ قطعی و کندی در سامانه ثبت نشده و تولید و انتشار نسخه جدید برنامه کاربردی شما در راستای افزایش سرعت و کیفیت خدمت‌رسانی انجام شده است.

یحیوی خاطرنشان کرد: البته طراحی و استفاده از هوش مصنوعی و روش فناورانه جهت بررسی فاکتورهای فروش و تحلیل رفتار مردم در راستای جلوگیری از تقلب و تخلف احتمالی انجام شده و میزان فروش و وضعیت بازار جهت جلوگیری از کمبود کالا و ایجاد هرگونه صف به صورت فناورانه رصد می‌شود.

مشاور معاون امور رفاهی و اقتصادی وزارت تعاون با بیان اینکه زیر ساخت فناورانه در طرح کالابرگ الکترونیک ایجادشده پاسخگوی کشور بوده، تصریح کرد: در استان مرزی مانند ایلام شاهد مشارکت ۱۰۰ درصدی مردم بوده‌ایم و این نشان از پاسخ‌دهی سیستم و توسعه مناسب طرح دارد.

یحیوی با بیان اینکه اقدامات صورت گرفته در حوزه مدیریت طرح در حال حاضر برای شبکه ملی اعتبار در آمادگی کامل قرار دارد، گفت: مجموعا ۲۲۰ هزار فروشگاه بزرگ و خرد در سطح شهر و روستا متصل به این طرح هستند.

بنابر اظهارات وی، بیش از ۴۰۰ تعاونی مصرف در سطح مناطق روستایی متصل و در حال ارائه خدمت هستند و همچنین تمام ارکان و فروشندگان فروشگاه‌های بزرگ و کوچک در سطح شهر و روستا در یک اقدام گسترده و وسیع توجیه شده و آموزش دیده‌اند.

مشاور معاون امور رفاهی و اقتصادی وزارت تعاون و کار و رفاه گفت: ۲ فروشگاه اینترنتی بزرگ (اسنپ مارکت و دیجی کالا) نیز برای سهولت در خرید کالابرگ، متصل در حال ارائه خدمت هستند و تمام استانداران و سایر دستگاه‌های مربوطه نسبت به ابعاد طرح توجیه شده و در واقع یک شبکه و نهضت خدمت‌رسانی شکل گرفته است.

وی افزود: تیم راهبری و مانیتورینگ ۲۴ ساعته جهت هدایت میدان در حال فعالیت است و بیش از ۱۰۰۰ نفر از همکاران استانی و شهرستانی این وزارت به صورت مستقیم درگیر در طرح هستند. مرکز تماس به استعداد ۱۳۰ نفر تا ساعت ۱۲ شب پاسخگوی مردم بوده و در کنار آن مرکز تماس ۱۲۴ وزارت صمت و همچنین مراکز تماس شرکت‌های پرداخت به استعداد ۱۰ هزار نفر به صورت مستقیم درگیر طرح بوده و پاسخگوی مردم و فروشندگان هستند.

یحیوی ادامه داد: با آماده‌باش حداکثری و درگیری تمام عوامل فنی و اجرایی در سراسر کشور مرحله اول طرح بزرگ فجرانه ۱۸ بهمن ماه ۱۴۰۲ ساعت ۱۱  شروع به کار کرد و تا ساعت ۲۴ شب ۱۸ اسفندماه ادامه داشت. مرحله دوم این طرح بزرگ از ۲۰ اسفند شروع شده و تا ۱۸ فرودین ماه ادامه داشته و مرحله سوم نیز از ۲۱ فروردین ماه سال ۱۴۰۳ شروع شده و برابر برنامه‌ریزی انجام شده تا ۲۱ اردیبهشت ادامه خواهد داشت.

مشاور معاون امور رفاهی و اقتصادی وزارت کار و رفاه با اشاره به میانگین خرید روزانه مردم در طرح فجرانه، اظهار کرد: از زمان شروع طرح تا ۹ اردیبهشت، به صورت میانگین روزانه بیش از ۷۷۰ هزار خرید کالابرگی توسط مردم انجام شده و این یعنی موفقیت بالای طرح در جلب مشارکت مردم و حمایت از سبد غذایی خانوار در مقابل تورم و گرانی؛ طی ۸۰ روز طرح فجرانه توزیع حدود ۱۳۹ میلیون بسته غذایی صورت گرفته و اثر بسیار خوبی در رونق بازار و تولید کارخانجات صنایع غذایی گذاشته است.

یحیوی با بیان اینکه خرید ۱۳۹ میلیون بسته غذایی طی ۸۰ روز یک رکورد بی‌سابقه و تاریخی در خرید فروش کالا بوده و نشان از آمادگی خوب کشور در تامین مایحتاج مردم دارد، افزود: برای تهیه این بسته‌های غذایی در حدود ۱۰۹.۳ همت (۲۶.۷ همت آورده دولت + ۸۲.۶ همت آورده مردمی) منابع مالی مصرف شده است؛ به عبارتی می‌توان گفت ۱۰۹.۳ همت پول به سمت سفره مردم، امنیت غذایی و تامین حداقل کالری مورد نیاز هر فرد هدایت شده است.

مشاور معاون رفاهی و اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین اعلام کرد که در این طرح مردم نیز حدود ۸۲.۶ همت آورده نقدی داشته‌اند و این یعنی مشارکت ۳.۱ برابری مردم نسبت به دولت در اجرای یک طرح دولتی و اعتماد بالا به دولت و خدمات آن رخ داده است.

وی در ادامه به ارائه گزارش عملکرد طرح فجرانه پرداخت و گفت: در مرحله اول طرح فجرانه شاهد استقبال بی‌نظیر مردم در حدود ۸۶ درصد مشارکت بوده‌ایم. در مرحله دوم با توجه به اینکه ۷ روز در ایام تعطیل عید نوروز بوده و در این ایام مشارکت پایین بوده است، شاهد مشارکت ۷۴۸ درصدی بوده‌ایم و در مرحله سوم نیز تاکنون مشارکت حدود ۶۷ درصدی صورت گرفته است که البته تا اتمام این مرحله ۱۰ روز باقی مانده و احتمالا تا ۹۰ درصد مشارکت افزایش یابد.

مشاور معاون امور رفاهی و اقتصادی وزارت کار و رفاه با بیان اینکه بیشترین مشارکت از طرح مربوط به خانوار دهک‌های پایین جامعه یعنی دهک اول تا سوم درآمدی بوده است، تصریح کرد: به طور میانگین ۸۹ درصد خانوار این دهک‌ها در طرح مشارکت کرده‌اند و این موضوع نشان از هدفگذاری و نقطه‌زنی دقیق طرح در حمایت مستقیم و آبرومندانه از سفره این جمعیت آسیب‌پذیر دارد.

یحیوی ادامه داد: طی ۸۰ روز اجرای طرح حدود ۲۶.۷ همت منابع مالی جدید با خطای بسیار پایین و با دقت بالا به سفره مردم تزریق شده و تامین کالا در سقف نیاز طرح و همچنین اختیار عمل در انتخاب نوع کالا و کیفیت آن توسط مردم در کنار فرایند آسان خرید اعتباری تجربه خوبی را در اذهان عمومی شکل داده است.‌

وی افزایش تولید در کشور از مسیر تحریک تقاضا، بهینه‌سازی خدمات دولت از محل مدیریت متمرکز بر امور اعتباری و تولید داشبورد مدیریتی، افزایش تاب‌آوری دولت در ارائه خدمات با استفاده اعتباری مردم از خدمات، عدم ایجاد بار مالی جدید بیش از توان برای دولت، پرداخت یارانه‌های پیدا و پنهان از حالت نقدی به اعتباری، اعتبارات خرد غیرمتمرکز به جای اعتبارات کلان متمرکز فسادزا، حفظ کرامت انسانی موقع دریافت اعتبار، جلوگیری از انحراف یارانه‌ها و نقطه زنی برای رسیدن به مقصود را از جمله مزایای این طرح عنوان کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • زاکانی در جواب انتقاد‌ها از خرید تاکسی‌ها و اتوبوس‌ها از یک شرکت ساختمانی چینی: منتقدین دقت ندارند؛ این شرکت تامین کننده مالی است / تامین کننده خط ۱، ۲ و ۳ مترو هم یک بخش نظامی چین است / وزارت صمت می‌گفت امکان ندارد به شما خودرو بدهند، چون فقط به کشور‌های
  • ۷۷۰ هزار خرید کالابرگی توسط مردم؛ مشارکت ۸۹ درصد دهک‌های اول تا سوم در طرح فجرانه
  • ۹۹ درصد لوازم خانگی تقلبی در اینجا به فروش می‌رسند | چقدر لوازم خانگی تقلبی در بازار وجود دارد؟
  • کالامارکت چیست؟ مارکت پلیس فروش اقساطی کالای دیجیتال و لوازم خانگی
  • توضیحات «زاکانی» درباره قرارداد خرید واگن مترو از چین
  • ۷۷۰ هزار خرید کالابرگی توسط مردم/ مشارکت ۸۹ درصد دهک‌های اول تا سوم در طرح فجرانه
  • آیا حتما به خرید قرص ویتامین C نیاز داریم؟
  • خرید بیش از ۹۵میلیارد ریال وسایل کمک توانبخشی برای معلولان قزوینی
  • تامین ۵۰ درصدی پنبه مورد نیاز صنعت نساجی کشور
  • خرید تضمینی دانه‌های روغنی به بیش از ۶۰ هزارتن رسید