Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-26@18:30:16 GMT

چسب قوی سازگار با محیط زیست از راه رسید

تاریخ انتشار: ۶ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۳۴۲۲۸

چسب قوی سازگار با محیط زیست از راه رسید

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از نیواطلس، چسب‌های قطره‌ای که معمولاً سطوح مختلف را طی مدت زمان کوتاهی به یکدیگر می‌چسبانند، متشکل از موادی هستند که برای حفظ محیط زیست مناسب نیستند. حال دانشمندان راهی برای تولید این نوع چسب‌ها از مواد گیاهی ابداع کرده اند که در صورت لزوم می‌توان ترکیبات آنها را به راحتی از روی سطوح مختلف پاک کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تولید این چسب مایع با همکاری محققان فنلاندی، چینی و کانادایی صورت گرفته و مهم‌ترین ماده به کار گرفته شده در آن نانوذرات سلولزی است که از گیاهان نسبتاً ارزان حاصل می‌شود. این ذرات حتی می‌توانند از مواد گیاهی دور ریخته شده مانند زباله‌های ناشی از آسیاب کردن محصولات کشاورزی یا حتی کاغذ برداشت شوند.

در نهایت آب هم به این نانوذرات افزوده می‌شود و نتیجه نهایی برای متصل کردن دو سطح به کار گرفته می‌شود. گرم کردن این مجموعه باعث بخار شدن آب و مستحکم شدن چسب می‌گردد. اجزایی که بدین شیوه به هم پیوند بخورند می‌توانند تا حداکثر ۹۰ کیلوگرم وزن را هم تحمل کنند.

در این میان اگر دو سطح پیوند خورده با چسب در دو جهت متفاوت کشیده شوند، پیوند آنها گسسته می‌شود و می‌توان سطوح یادشده را به راحتی از هم جدا کرد. خشک شدن این چسب در دمای عادی محیط حدود دو ساعت طول می‌کشد. اما در دمای بالای ۵۰ درجه سانتیگراد این زمان به میزان زیادی کاهش می‌یابد.

کد خبر 4862666

منبع: مهر

کلیدواژه: چسب زخم صنايع سلولزي حفاظت از محیط زیست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شرکت دانش بنیان نوآوری تحقیقات علمی موبایل هوش مصنوعی گوگل فناوری نانو جشنواره خوارزمی اینترنت سامسونگ فناوری 5G شبکه ملی اطلاعات ماهواره

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۳۴۲۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برای احیای خاک آلوده به پلاستیک ۵۰۰ سال زمان لازم است

حلیا سادات حسینى مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با یادآوری بیانات مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در خصوص محیط زیست گفت: مقام معظم رهبری تأکید کرده‌اند مهم‌ترین موضوع ویژه در بحث زمین، کم‌کاری‌ها و نادیده‌گرفتن فرسایش خاک است که بخشیدنی نیست و اگر بدانیم پلاستیک چقدر در فرسایش خاک مؤثر است، به اهمیت این موضوع پی می‌بریم.

وی ضمن بیان این نکته که هر ۱۰۰ مترمربع خاک حاصلخیز، بالغ بر ۱۰۰ سال طول می‌کشد که احیا شود، ادامه داد: این در حالی است که ۴۰۰ سال طول می‌کشد که پلاستیک در خاک فرسایش یابد که تازه به میکروپلاستیک تبدیل می‌شود که آن هم برای خاک مضر است؛ یعنی بالغ بر ۵۰۰ سال زمان برای احیای خاکی که آلوده به پلاستیک است، زمان نیاز داریم.

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در پایان ضمن قدردانی از شهرداری منطقه ۱۱ و به‌ویژه شهردار به گفته وی متخصص و مردمی این منطقه در برگزاری این برنامه، اظهار امیدواری کرد، با مشارکت مردم و سیاست‌گذاری‌های درست مسؤولان، مصرف پلاستیک مدیریت و به موضوع احیای خاک بیش از پیش توجه شود.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری

دیگر خبرها

  • معضلات از دست دادن اکوسیستم خاک/ حفاظت از خاک را باید جدی بگیریم
  • حفاظت از خاک را باید جدی بگیریم
  • زمین پاک یکی از ارکان مهم محیط زیست است
  • بازگردان پرندگان به طبیعت به همت دوستدار محیط زیست
  • هوش مصنوعی ناسا از سیاره زمین محافظت می‌کند
  • حاشیه رودخانه جاجرود پاک‌سازی شد
  • ضرورت اصلاح قانون معادن به نفع محیط زیست
  • دریای خزر عقب‌نشینی کرد
  • نشست شورا‌های محیط زیست در زاهدان
  • برای احیای خاک آلوده به پلاستیک ۵۰۰ سال زمان لازم است