Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-28@04:02:34 GMT

ملخ‌های کیش بومی نیستند و مهاجر‌ند

تاریخ انتشار: ۶ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۳۴۷۵۴

ملخ‌های کیش بومی نیستند و مهاجر‌ند

رئیس روابط عمومی سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی گفت: ملخ‌هایی که در جزیره کیش مشاهده می‌شوند بومی نیستند و ملخ‌های مهاجر صحرایی بشمار می‌روند.

محمدرضا میر رئیس روابط عمومی سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در کیش در رابطه با مشاهده حرکت دسته جمعی ملخ‌ها در این جزیره عنوان کرد: ملخ‌هایی که در جزیره کیش مشاهده می‌شوند و از روز جمعه ریزش کرده‌اند، بومی نیستند و ملخ‌های مهاجر صحرایی بشمار می‌روند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: باتوجه به پیش بینی که سازمان فائو انجام داده بود و بررسی‌های کارشناسان حفظ نباتات، انتظار هجوم مجدد ملخ‌ها می‌رفت و امسال همانند سال گذشته در استان‌های جنوبی کشور شاهد این آفت خطرناک هستیم.

رئیس روابط عمومی سازمان حفظ نباتات وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: حجم ریزش‌ها تازه شروع شده و این ابتدای کار است و قطعاً تا اواخر اردیبهشت‌ماه با ریزش‌های متعددی مواجه هستیم.

میر با ذکر این نکته که این ملخ‌ها جزو خطرناک‌ترین آفات نباتی است که درگیر آن هستیم، تأکید کرد: برای دفع این آفت، امکانات و ادوات و سموم مورد نیاز هماهنگی شده و این اطمینان را می‌دهم که اصلاً جای نگرانی نیست.

وی در همین زمینه عنوان کرد: سال قبل هم این ریزش‌ها را داشتیم و تجربه آن‌را داریم، البته سال گذشته در کیش ریزش چندانی نداشتیم ولی مناطق دیگری از استان هرمزگان به طور وسیعی با این موضوع درگیر بودند.

میر بیان داشت: در جزیره کیش کارشناس جهاد کشاورزی مستقر است و تاکنون در سطح 6 هکتار مبارزه در این چند روز برای مقابله با این ریزش صورت گرفته و هر موقع نیاز به سمپاشی باشد همکاران ما اقدام خواهند کرد.

رئیس روابط عمومی سازمان حفظ نباتات عنوان کرد: کنترل محیط جزیره به نسبت اراضی که در کشور داریم برای ما کار راحتی است و هیچگونه مشکلی وجود ندارد، امیدواریم که بعد از این شاهد ریزش در جزیره کیش نباشیم.

این مقام مسئول در جهاد کشاورزی در رابطه با خصوصیات ملخ‌های مهاجم گفت: خواستگاه اصلی ملخ صحرایی با نام علمی (Schistocerca gregaria) کشورهای حوزه دریای سرخ از شبه جزیره عربستان، یمن و سودان و اتیوپی و اریتره است.

وی ادامه داد: حشرات عجیب و باهوشی هستند که در رنگ‌های مختلفی وجود دارند و و این هوش آنها کار مبارزه را کمی سخت‌تر می‌کند.

میر گفت: آنها بوی سبزه را از 200 کیلومتری  تشخیص و هرگونه سبزی را مورد تغذیه قرار می‌دهند و حتی دیده شده چوب درختان را هم می‌خورند و هر ملخ تا 2 برابر وزنش تغذیه می‌کند.

وی افزود: شرایط اقلیمی و جهت وزش باد در هجوم بردن به یک منطقه تأثیرگذار است و الان شرایط برای ورود به کشور برایشان فراهم شده است.

انتهای پیام/ 88043

منبع: فارس

کلیدواژه: جزیره کیش وزارت جهاد کشاورزی کشاورزی استان هرمزگان ملخ مهاجر جهاد کشاورزی جزیره کیش ملخ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۳۴۷۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برداشت کلزا در بهبهان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، مدیر جهاد کشاورزی بهبهان گفت:امسال ۴۲۰۰ اراضی آبی و ۴۰۰ هکتار اراضی دیم شهرستان بهبهان زیر کشت کلزا رفته است.

لاله نیرومند افزود: ازشروع فصل برداشت دانه روغنی کلزا در بهبهان تاکنون افزون بر ۷ هزار تن کلزا برداشت شده است.

وی ادامه داد: پیش بینی می‌شود افزون بر ۹۰۰۰ تن دانه کلزا از مزارع زیر کشت این محصول در شهرستان بهبهان برداشت شود.


  مدیر جهاد کشاورزی بهبهان اظهار کرد: کارخرید دانه روغنی کلزا همزمان با برداشت در چهارمرکز در بخش‌های مرکزی وزیدون آغاز  وتاکنون ۷۶۰۰ تن کلزا از کشاورزان خریداری شده است.



دیگر خبرها

  • آغاز توزیع تخم نوغان در شهرستان شفت
  • روز مزرعه دانه های روغنی در لرستان
  • ۵۴۳ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان، برآورد اولیه خسارت سیل به بخش کشاورزی
  • جنگ علوفه شروع شده است
  • توزیع ۲۰ تن گوشت منجمد گوسفندی در استان قزوین 
  • افزایش ۱۰۰ درصد کشت کلزا در شهرستان نهاوند
  • برداشت موز گلخانه‌ای در شهرستان داراب
  • داورزن هزار و ۷۰۰ نفر شتر دارد
  • برگزاری جشنواره پخت نان محلی در شهرستان اهر
  • برداشت کلزا در بهبهان