Web Analytics Made Easy - Statcounter

فعالیت سامانه بارشی قوی در استان لرستان و نبود زیرساخت ها این استان را در آستانه سیل دوباره قرار داده است.

خرم آباد_ خبرگزاری شبستان؛

 

در حالی که مردم بیشتر مناطق کشور هم اکنون از ویروس کرونا ترسی بزرگ در دل دارند، مردم لرستان بویژه ساکنان حاشیه رودخانه های استان خطر ویروس کرونا را به فراموشی سپرده و نگران ورود سیلاب به منازل خود هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

لرستان که هنوز زخم سیل 12 فروردین ماه را به تن دارد و اندک زیرساخت های خود را در سیل گذشته از دست داده است، امروز شکننده تر از دیروز در آماج باران و سیل قرار دارد.

 

مردم استان لرستان بویژه ساکنان حاشیه رودخانه ها و مناطق سیل زده با آغاز فعالیت سامانه بارشی قوی در استان و هشدار های هواشناسی تنها به نجات جان خود و فرزندان فکر می کنند و برخی نیز مجبور به اسکان در کمپ های اسکان موقت شده اند.

 

بارش بدون وقفه باران و افزایش دبی رودخانه ممکن است به زودی موجب طغیان رودخانه های استان و راهی شدن سیلاب به منازل مردم شود.

 

گزارش های هواشناسی از ادامه بارش ها تا عصر روز(8 اسفند) خبر می دهد و با توجه به اینکه  میانگین بارش ها از 170 تا 200 میلی لیتر تخمین زده شده، استمرار باران به معنی وقوع سیل دوباره در استان لرستان خواهد بود.

 

بارش باران در شرایط امروز استان لرستان که بخش مهمی از زیرساخت های خود را از دست داده است به معنی افزایش ناگهانی و خارج از تحمل رودخانه‌ها استان و وقوع سیلی دوباره است، که در صورت رخداد بیش از فروردین ماه در استان لرستان خسارت بر جای می گذارد.

 

پل جهادگران خرم آباد زیر آب رفت

 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان با اشاره به آماده باش دستگاه های امدادی و خدماتی در استان لرستان، افزود: امروز و فردا شاهد افزایش دبی رودخانه های استان بویژه خرم رود و کشکان خواهیم بود.

 

غلامرضا آقا میرزایی  با اشاره به اینکه هم اکنون پل جهادگران خرم آباد زیر آب رفته است، افزود: درصورت افزایش دبی رودخانه از عبور  وسایل نقلیه در منطقه ساحلی خرم آباد جلوگیری می شود.

مردم به هشدارها توجه کنند

 

وی با اشاره به احتمال طغیان رودخانه در صورت ادامه بارش باران، افزود: از شهروندان  خرم آبادی می خواهیم خودروهای خود را از ساحل رودخانه خرم آباد جابه جا کنند تا دچار مشکل نشوند، همچنین تاکید می‌شود مردم خودروهای خود را بیمه کنند.

 

مدیرکل مدیریت بحران استانداری لرستان با بیان اینکه هنوز مشکلی در شهرستان های استان به وجود نیامده است، افزود: مردم باید به هشدار ها توجه و همچنان آماده باش باشند.

 

آقا میزایی با اشاره به آماده باش مسئولان و تیم های امداد و نجات، گفت:  براساس پیش بینی‌ها از امروز بعدازظهر تا فردا ۸۰ میلی متر بارندگی در استان داریم.

 

وی با اشاره به سیراب شدن زمین در پی بارش های مستمر باران، افزود: در صورت استمرار بارش ها امکان بروز سیل وجود دارد.

 

دبی رودخانه‌های خرم‌آباد و پلدختر افزایش می‌یابد

 

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان لرستان گفت: با ورود سامانه بارشی جدید به استان دبی سیلابی رودخانه‌های خرم‌آباد و پلدختر افزایش یافته است.

 

 «رضا میرزایی» با اشاره به اینکه برای مقابله با سیل در آماده باش هستیم، افزود:  بر اساس پیش بینی‌ها دبی رودخانه خرم‌آباد  امروز به ۲۵۰ متر مکعب در ثانیه می‌رسد.

 

وی ادامه داد: همچنین دبی رودخانه کشکان در شهرستان های چگنی و پلدختر به ۲ هزار و ۳۰۰ متر مکعب در ثانیه خواهد رسید.

 

میرزایی با بیان اینکه رودخانه کشکان ظرفیت عبور 2000 متر مکعب بر ثانیه را دارد، تصریح کرد: این میزان به علت کامل نشدن دیواره‌های حفاظتی رودخانه کشکان است.

 

وی با بیان اینکه دبی رودخانه خرم رود به ۱۸۰ مترمکعب در ثانیه رسیده است، افزود: با توجه به استمرار بارندگی ها پیش بینی ما این است که پیک سیلاب حوزه رودخانه کشکان در شهر پلدختر و در خرم آباد فردا (8 اسفند) باشد.

 

اعلام آماده باش سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر برای مقابله با سیل در کشور

 

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از آماده‌باش کامل نیروهای امدادی هلال احمر در استان‌های ایلام، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان خبر داد و اعلام کرد: تقویت و شارژ انبارهای امدادی این پنج استان انجام و نمایندگانی از سازمان امداد و نجات به استانهای در معرض سیل اعزام شده است.

 

بنا بر گزارش پایگاه اطلاع رسانی جمعیت هلال احمر، مرتضی سلیمی با اشاره به احتمال جاری شدن سیلاب در استان های لرستان، ایلام، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان گفت: بر این اساس در تماس با مدیران عامل استان ها، نیازهای آنها احصا و تامین شده است.

 

وی افزود: در جلسه ویدئو کنفرانس با مدیران عامل و معاونین امداد استان های در معرض خطر، اقدامات لازم در صورت بروز سیل اعلام شد؛ ضمن اینکه هماهنگی های لازم با مرکز پیش بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی کشور انجام شده است.

 

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر از  اعزام پنج نفر از نمایندگان این سازمان به پنج استان در معرض خطر حوادث جوی ایلام، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان خبر داد و تاکید کرد: تقویت و شارژ انبارهای امدادی استان ها از اقلام زیستی و امدادی، تهیه نقشه شرایط جوی مناطق در معرض آسیب، هماهنگی استقرار بالگرد در ۵ استان در معرض خطر، پیش بینی پنج فروند بالگرد در استان های معین، تعیین استان های معین اول و دوم برای زمان حادثه، هماهنگی برای ارسال بسته های غذایی ۷۲ ساعته به استانهای در معرض خطر، تقویت ناوگان خودروهای امدادی کامیونت، وانت کمکدار و آمبولانس و همچنین هماهنگی با فدراسیون قایقرانی برای در اختیار قراردادن قایق ها و افراد متخصص از جمله اقدامات انجام شده برای مواجهه با شرایط جوی پیش بینی شده در پنج استان کشور است.

 

سلیمی از هموطنان خواست در صورت قرار گرفتن در شرایط اضطراری عمومی یا پیچیده انواع حوادث و سوانح طبیعی، غیرطبیعی و انسان ساخت با شماره اضطراری ملی ۱۱۲ تماس بگیرند.

 

این مقام مسوول در سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر اضافه کرد: تلفن گویای ندای امداد با شماره ۱۱۲ در هر کجا که پوشش تلفن همراه وجود داشته باشد، بدون نیاز به سیم کارت در دسترس است.

 

شارژ انبارهای امدادی 5 استان با احتمال وقوع سیل

 

اسماعیل نجار رئیس سازمان مدیریت بحران کشور نیز روز یکشنبه با اعلام هشدار زودهنگام خطاب به استانداران و روسای ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران سراسر کشور از آن‌ها خواست با توجه به پیش‌بینی بارش شدید باران و برف در روزهای دوشنبه و سه شنبه (پنجم و ششم اسفند ۹۸) اقدامات پیشگیرانه را با قید فوریت اجرا کنند.

 

وی با اعلام این هشدار زودهنگام خطاب به استانداران و روسای ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران افزود: در مورد اخطاریه هواشناسی این سازمان با توجه به پیش بینی بارش شدید باران و برف در نیمه شمالی چهارمحال و بختیاری، شمال شرق خوزستان، غرب اصفهان جنوب و غرب لرستان (حداکثر ۳۰ تا ۵۰ میلی‌متر) از عصر دوشنبه پنجم اسفند پیش بینی های لازم را اعمال کنند.

 

نجار گفت: بارش باران و برف در ارتفاعات از روز سه شنبه ۶ اسفند جاری در چهارمحال و بختیاری، غرب اصفهان، شمال شرق خوزستان، نیمه شرقی لرستان، مازندران، ارتفاعات تهران (حداکثر ۸۰ تا ۱۳۰ میلی‌متر)، کرمانشاه، کردستان، نیمه شمالی ایلام، نیمه غربی لرستان، مرکزی، گیلان، ارتفاعات در استان‌های تهران، جنوب اردبیل، زنجان، قزوین و البرز (حداکثر ۵۰ تا ۸۰ میلی‌متر)، نیمه جنوبی آذربایجان غربی، نیمه جنوبی آذربایجان شرقی، اردبیل، کردستان، زنجان، همدان، قزوین، البرز، تهران، مرکزی، قم، شمال سمنان، نیمه جنوبی ایلام، جنوب اصفهان، شمال کهگیلویه و بویراحمد، گلستان (حداکثر ۳۰ تا ۵۰ میلی‌متر) که احتمال سیلاب، لغزندگی جاده‌های کوهستانی، کاهش دید، آب‌گرفتگی معابر شهری و اختلال تردد در جاده‌های مواصلاتی، ذوب برف و بالا آمدن آب رودخانه‌ها و همچنین احتمال وقوع بهمن در جاده‌های کوهستانی وجود دارد، در آماده باش کامل باشند.

پایان پیام/85

منبع: شبستان

کلیدواژه: اسکان موقت بارندگی سیل سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کهگیلویه و بویراحمد چهارمحال و بختیاری استان لرستان رودخانه کشکان دبی رودخانه معرض خطر رودخانه ها آماده باش پیش بینی خرم آباد میلی متر بارش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۳۶۹۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | شاهکار شهرداری خور و بیابانک اصفهان؛ تبدیل خیابان به رودخانه با بارش باران

264 33

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898869

دیگر خبرها

  • رها سازی آب سد وشمگیر از امروز؛ مردم به حریم رودخانه گرگانرود نزدیک نشوند
  • دیدار وزرای دفاع کشورهای عضو شانگهای در آستانه
  • کاهش منابع آب زیرزمینی و آبدهی رودخانه‌های لرستان
  • فیلم| جاری شدن رودخانه فصلی رفسنجان در پی بارش باران
  • هشدار نارنجی برای یک نیمه کشور | بارش‌های سیل‌آسا و احتمال طغیان رودخانه‌ها در این استان‌ها
  • بارش بی‌سابقه باران در تفت / جاری شدن سیل در رودخانه‌ها+فیلم
  • خروش رودخانه فصلی در روستای سانیج+فیلم
  • وقوع بارش‌های پرحجم بهاری | لزوم توجه به هشدارها
  • وقوع بارش‌های پرحجم بهاری / لزوم توجه به هشدارها
  • ببینید | شاهکار شهرداری خور و بیابانک اصفهان؛ تبدیل خیابان به رودخانه با بارش باران