Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نفت، هوشنگ فلاحتیان پس از نشست تبیین نحوه برگزاری فراخوان سرمایه‌گذاران طرح‌های پالایشگاهی و پتروپالایشگاهی با بیان این مطلب اظهار کرد: چنانچه سرمایه‌گذاران پس از این تاریخ تقاضای خود را ارسال کنند امکان بررسی آن وجود ندارد، زیرا حقوق بقیه سرمایه‌گذاران ضایع خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: امیدواریم سرمایه‌گذاران با عزم ملی وارد این عرصه شوند تا به اقتصاد کشور کمک کند.

مقاوم‌سازی کشور در مقابل تحریم

معاون وزیر نفت با اشاره به اینکه مجلس شورای اسلامی در نیمه نخست امسال قانون حمایت از توسعه صنایع پایین‌دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی را تصویب کرد، گفت: بر اساس این قانون وزارت نفت مؤظف شد ظرف حداقل دو ماه آئین‌نامه اجرایی این ماده قانونی را به تصویب هیئت وزیران برساند و حداکثر یک ماه پس از آن برای جذب سرمایه‌گذار احداث پتروپالایشگاه‌ها فراخوان دهد.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون با احتساب نفت خام و میعانات گازی حدود ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه ظرفیت برای ساخت پالایشگاه و پتروپالایشگاه در کشور وجود دارد، افزود: بر اساس قانون باید این میزان نفت خام و میعانات گازی به فرآورده با ارزش تبدیل شوند تا افزون بر ایجاد ارزش افزوده، کشور را در مقابل تحریم مقاوم کنیم.

فلاحتیان به تصویب آئین‌نامه اجرایی قانون حمایت از توسعه صنایع پایین‌دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه‌گذاری مردمی از سوی هیئت وزیران اشاره و اظهار کرد: طبق این آئین‌نامه وزارت نفت یک ماه فرصت داشت فراخوان عمومی را برای جذب سرمایه‌گذار ساخت پالایشگاه و پتروپالایشگاه تدوین کند که این آئین‌نامه ۱۳ بهمن‌ماه در تارنمای وزارت نفت (MOP) قرار گرفته است.

احداث پالایشگاه‌ها در سواحل و عمق ۲۰ کیلومتری

معاون وزیر نفت با بیان اینکه در قالب آئین‌نامه اجرایی مقرر شده این پتروپالایشگاه‌ها و پالایشگاه‌ها در سواحل و عمق ۲۰ کیلومتر احداث شود، اظهار کرد: متقاضیان سرمایه‌گذاری برای توسعه پالایشگاه‌ها و پتروپالایشگاه‌ها پس از درخواست خود (۱۷ اسفندماه) از ۲۴ تا ۲۸ اسفندماه امسال می‌توانند به شرکت ملی پالایش و پخش مراجعه و نسبت به دریافت کلمه عبور برای بارگذاری مدارک اقدام کنند.

وی با بیان اینکه از ۲۹ اسفند امسال تا ۲۹ اردیبهشت سال ۹۹ متقاضیانی که تقاضای کتبی ارسال و کد کاربری برای سامانه دریافت کرده‌اند، باید اطلاعات را در سامانه بارگذاری کنند، گفت: وزارت نفت از ابتدای خردادماه ۱۳۹۹ اسناد ارسال شده را مورد بررسی قرار می‌دهد.

فلاحتیان با اشاره به اینکه وزارت نفت بر اساس آنچه قانونگذار ابلاغ کرد پس از طی این مراحل تا پایان اردیبهشت ۹۹ براساس آئین‌نامه اجرایی، ۶۰ روز کاری نسبت به بررسی مدارک زمان خواهد داشت، افزود: وزارت نفت و شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفت ایران پس از پایان این ۶۰ روز، مراتب پذیرش یا رد درخواست را به متقاضیان اعلام خواهند کرد.

تخصیص خوراک نسیه به سرمایه‌گذاران

معاون وزیر نفت با تأکید بر اینکه روح حمایت از احداث پالایشگاه و پتروپالایشگاه با استفاده از سرمایه مردمی مبتنی بر این است که سرمایه‌گذاران بتوانند با تأمین سرمایه اولیه، بقیه سرمایه را از طریق انتشار اوراق مشارکت، بازار سرمایه و تسهیلات بانک‌ها فراهم کنند، اظهار کرد: پس از احداث پالایشگاه و پتروپالایشگاه با استفاده از سرمایه مردمی وزارت نفت تا مدتی خوراک مورد مصرف این پالایشگاه‌ها و پتروپالایشگاه‌ها را به‌صورت نسیه در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌دهد.

به گفته وی، این روال به‌عنوان تنفس خوراک تعریف‌شده، یعنی تا زمانی که سرمایه‌گذاران از محل فروش محصولات تولیدی خود بتوانند پول خوراک را بازگردانند که کمتر از یک سال طول می‌کشد.

فلاحتیان با بیان اینکه بر اساس قانون، تنفس خوراک از محل سهم نفت خام و میعانات گازی که به صندوق توسعه ملی تعلق می‌گیرد، انجام می‌شود، توضیح داد: به عبارت دیگر، این تنفس خوراک از سوی وزارت نفت به سرمایه‌گذاران به‌عنوان تسهیلات از صندوق توسعه ملی تلقی می‌شود و بازپرداخت آن نیز مطابق مقررات صندوق توسعه ملی خواهد بود.

معاون وزیر نفت ادامه داد: با انجام این کار هم مردم منتفع خواهند شد و هم کشور از خام‌فروشی نجات خواهد یافت.

تعداد پالایشگاه‌ها متغیر خواهد بود

فلاحتیان درباره اینکه چه تعداد احداث پالایشگاه و پتروپالایشگاه موردنظر وزارت نفت است، پاسخ داد: ظرفیت ساخت این پالایشگاه و پتروپالایشگاه‌ها بر اساس قانون و برای تولید محصول قابل‌عرضه در بازار جهانی حدود ۲ میلیون بشکه نفت خام خواهد بود، بنابراین از آنجا که ظرفیت این پتروپالایشگاه‌ها متغیر است، تعداد آنها نیز متفاوت خواهد بود و به طرح‌ها و مدل مالی بستگی دارد.

معاون برنامه‌ریزی وزیر نفت درباره بازپرداخت سرمایه‌های مردمی هم با بیان اینکه این بازپرداخت بر اساس قواعد نظام بانکی و سازمان بورس و اوراق بهادار خواهد بود، تأکید کرد: کوچک‌ترین ریسکی متوجه مردم نخواهد بود و سود قابل‌توجه و قابل قبولی هم نصیب آنها خواهد شد

کد خبر 4862906

منبع: مهر

کلیدواژه: پتروپالایشگاه پالایشگاه نفت پالایشگاه تهران بانک مرکزی ایران قیمت دلار وزارت جهاد کشاورزی بورس قیمت نفت تولید نفت بورس تهران وزارت صنعت معدن و تجارت سازمان بورس و اوراق بهادار قیمت سکه بهار آزادی قیمت یورو ایالات متحده آمریکا محمد اسلامی پالایشگاه و پتروپالایشگاه نفت خام و میعانات گازی استفاده از سرمایه پتروپالایشگاه ها آئین نامه اجرایی احداث پالایشگاه معاون وزیر نفت سرمایه گذاران پالایشگاه ها وزارت نفت بر اساس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۳۷۳۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انعقاد ۱۸۲ قرارداد با سرمایه‌گذاران در شهرک‌های صنعتی فیروزآباد

سید مسعود عظیمی در بازدید شهرک‌ها و نواحی صنعتی فیروزآباد با بیان اینکه هم‌اکنون شهرک‌های صنعتی روزبدان و میمند فعال و آماده جذب سرمایه‌گذار است، گفت: فعال‌سازی ناحیه صنعتی جایدشت نیز در برنامه قرار خواهد گرفت.

او تصریح کرد: ۵۵ واحد تولیدی، صنعتی بهره‌بردار با اشتغال ۴۶۰ نفر نیز در شهرک‌های صنعتی فیروزآباد مشغول فعالیت هستند.

عظیمی با بیان اینکه شهرستان فیروزآباد به علت موقعیت جغرافیایی و قرارگیری در مسیر محور مواصلاتی استان با پارس جنوبی از ظرفیت‌های مناسبی برای سرمایه‌گذاری برخوردار است، افزود: توسعه اراضی شهرک‌های صنعتی این منطقه با هدف بسترسازی برای استقرار صنایع در برنامه قرار دارد.

او با اشاره به اینکه در راستای تکمیل زیرساخت‌ها، ۵ پروژه با اعتبار ۱۰ میلیارد تومان در یک سال گذشته در شهرک‌های صنعتی روزبدان و میمند انجام یا در حال انجام است، گفت: این طرح‌ها شامل تکمیل شبکه داخلی آب و فاضلاب و جدول‌گذاری و زیرسازی معابر در شهرک روزبدان و طرح‌های تکمیل زیرسازی و شبکه داخلی آب در شهرک صنعتی میمند است.

 مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی فارس در ادامه با بیان اینکه واحد‌های صنعتی بزرگی در شهرک صنعتی میمند در مرحله استقرار هستند و این شهرک صنعتی افق درخشانی برای توسعه و تبدیل شدن به‌عنوان یک قطب صنعتی دارد، افزود: از واحد‌های صنعتی مطرحی که هم‌اکنون مراحل پایانی ساخت‌وساز را طی می‌کند، دو واحد صنعتی تولید روغن پایه با سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیارد تومان و اشتغال ۶۰ نفر انجام است که نیمه نخست امسال به بهره‌برداری می‌رسد.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • درخواست استاندار جدید لرستان برای خودداری از نصب بنر تبریک
  • آذربایجان‌غربی ۱۸۰۳ اثر ثبت شده ملی دارد
  • مهیا بودن شرایط سرمایه گذاری در خوشاب
  • بیژن زنگنه متهم ناترازی بنزین/ احیای پالایشگاه‌سازی در دولت سیزدهم
  • تحلیل‌های غیر کارشناسی، امنیت سرمایه‌گذاری را از بین می‌برد
  • انعقاد ۱۸۲ قرارداد با سرمایه‌گذاران در شهرک‌های صنعتی فیروزآباد
  • اینجا از هر ۱۰ سرمایه، ۹ تا بر باد می‌رود
  • عربستان به دنبال جذب سرمایه‌گذار برای پروژه نئوم
  • معرفی ظرفیت صادراتی چهارمحال و بختیاری در نمایشگاه اکسپو
  • ‌تأیید درخواست متقاضیان طرح نهضت ملی مسکن ممسنی و رستم