Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-04@23:31:55 GMT

آزمایشگاه‌های پزشکی با کمبود تجهیزات روبرو هستند

تاریخ انتشار: ۶ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۳۸۲۶۹

آزمایشگاه‌های پزشکی با کمبود تجهیزات روبرو هستند

عضو انجمن علوم آزمایشگاهی ایران گفت: آزمایشگاه‌های تشخیص طبی با معضل افزایش قیمت‌ وسایل، کمبود تجهیزات و مواد مرغوب روبرو هستند که می‌تواند در ارائه نتایج با کیفیت برای بیماران تاثیر منفی بگذارد.

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری فارس، حسن بیات، عضو انجمن  علوم آزمایشگاهی ایران با اشاره به برگزاری کنگره ارتقا کیفیت، اظهار داشت: تعریف کیفیت این است که ویژگی‌های یک فرآورده یا خدمت چنان باشد که برای کاربرد مورد نظر مناسب باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تضمین کیفیت شامل همه کارهایی است که برای اطمینان از کیفیت یک فرآورده یا خدمت، و مناسب بودن آن برای مقصود مورد نظر، انجام می‌شود. 

وی با عنوان این مطلب که محصول فعالیت آزمایشگاه‌های پزشکی، نتایج آزمایش است، ادامه داد: نتایج آزمایش در عرصه‌های گوناگون پزشکی مانند غربالگری و تشخیص بیماری‌ها، انتخاب و تنظیم دارو برای بیماران، و پیگیری روند درمان، نقش مهمی را به عهده دارند. بنابراین لازم است این نتایج از کیفیت کافی برخوردار باشند تا پزشکان بتوانند بر اساس آنها، در راستای بهبودی بیماران تصمیمات درستی بگیرند.

مسئول محور تضمین کیفیت و مدیریت ریسک در کنگره ارتقا کیفیت سال ۹۹، افزود: تضمین کیفیت، همواره از موضوعات مهم آزمایشگاهیان است و تلاش‌های بسیاری در این راستا به کار می‌بندند مانند آموزش و بازآموزی کارکنان آزمایشگاه‌ها، انتخاب دستگاه‌ها و تجهیزات بروز و مواد مرغوب، نظارت بر فرآیندهای مختلف شامل آماده‌سازی بیماران پیش از نمونه‌گیری، نمونه‌گیری، انتقال، پردازش و نگهداری نمونه‌ها در شرایط مناسب، انجام درست آزمایش‌ها، به کار بستن روش‌های پایش کیفیت آماری برای اطمینان از درستی نتایج، و نهایتا نظارت بر گزارش درست نتایج.

بیات با عنوان این مطلب که در سال‌های اخیر مبحث «مدیریت مخاطره» در همه زمینه‌ها از جمله در تضمین کیفیت نتایج آزمایشگاهی مورد توجه قرار گرفته است، گفت: مخاطره یا ریسک ناشی از یک رخداد زیانبار به دو عامل بستگی دارد: نخست، میزان احتمال بروز آن رخداد، و دوم، میزان آسیب‌زایی آن رخداد.

 ادامه داد: رویکرد مدیریت مخاطره بر آن است که مخاطره ناشی از رخداد‌های آسیب‌زا را ترجیحا به صفر برساند، و در صورتی که به صفر رسانیدن مخاطره ممکن نباشد آن را به حد قابل قبول (قابل تحمل) کاهش دهد. 

بیات گفت: اگر میزان آسیب‌زایی یک رخداد خیلی زیاد باشد، مثلا اشتباه منجر به نقص عضو دائم، باید احتمال آن را به صفر یا نزدیک صفر کاهش داد تا مخاطره به حد قابل قبول کاهش یابد. و برعکس، اگر میزان آسیب‌زایی یک رخداد خیلی کم باشد، مثلا اشتباه منجر به کبودی و درد خفیف و گذرا، احتمال بروز بالاتری قابل تحمل است بدون آن که مخاطره ناشی از آن اشتباه بیشتر از حد قابل قبول شود.

وی افزود: رویکرد نوین تضمین کیفیت نتایج آزمایشگاهی بر اساس مدیریت مخاطره، از یک سو با در نظر گرفتن روند تولید نتایج آزمایشگاهی، میزان احتمال تولید نتایج اشتباه و بزرگی اشتباه در نتایج را برآورد می‌کند، و از سوی دیگر با در نظر گرفتن اهمیت آزمایش‌های مختلف در تصمیم گیری‌های مختلف پزشکی و چگونگی استفاده از نتایج آزمایش‌ها توسط پزشکان، پرستاران، و دیگر تصمیم‌سازان بالینی، میزان آسیب‌زایی نتایج اشتباه را برآورد می‌کند، و از برآیند این‌ها مخاطره ناشی از تولید نتایج اشتباه را برآورد و با میزان قابل قبول مقایسه می‌کند.

عضو انجمن علوم آزمایشگاهی ایران ادامه داد: چنانچه مخاطره‌ برآورد شده بیشتر از میزان قابل قبول باشد، باید راهکارهایی برای کاهش مخاطره اندیشید که شامل کاستن از احتمال تولید نتایج اشتباه مانند بازآموزی و افزایش مهارت کارکنان، تعمیر یا تعویض دستگاه‌ها، و به کار بستن معیارهای سختگیرانه‌تر در پایش کیفیت آماری، و یا کاهش آسیب‌زایی نتایج اشتباه مانند اطلاع‌رسانی به پزشکان و پرستاران در باره‌ میزان اعتمادپذیری نتایج و اشکالات احتمالی در درستی نتایج است.

بیات تاکید کرد: در حال حاضر آزمایشگاه‌های تشخیص طبی با معضل افزایش مهار گسیخته قیمت‌ وسایل و مواد از یک سو و کمبود تجهیزات و مواد مرغوب از سوی دیگر دست به گریبان هستند که متاسفانه می‌تواند بر تلاش‌های آزمایشگاهیان در ارائه نتایج با کیفیت و کاهش مخاطره برای بیماران تاثیر منفی بگذارد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: کیفیت پزشکی پزشکان افزایش قیمت آزمایشگاه نتایج اشتباه آزمایشگاه ها نتایج آزمایش تولید نتایج تضمین کیفیت قابل قبول

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۳۸۲۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش پوشش اینترنت نسل چهارم در سرولایت نیشابور 

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی، بخشدار سرولایت نیشابور گفت: اجرای طرح های مخابراتی در حوزه انتقال می‌ تواند زیر ساخت مناسبی برای ارتقای مسائل اقتصادی، آموزشی، بهداشتی و فرهنگی را در منطقه فراهم آورد.

 

باقر صدیقی افزود: با پیگیری های صورت گرفته و همکاری مدیریت مخابرات نیشابور، پوشش اینترنت نسل دوم به نسل چهارم (4G) در  روستاهای گردشگرپذیر کلیدر، خایسک و فهنه از توابع بخش سرولایت افزایش یافت.

 

وی ادامه داد: این افزایش به منظور بهبود کیفیت و عملکرد سرویس دیتا انجام و علاوه بر روستائیان عزیز، زائران و گردشگرانی که به این روستاها سفر می کنند از این خدمات بهره مند خواهند شد.

 

 صدیقی گفت: توسعه و تقویت پهنای باند اینترنت مخابرات، شرایط دسترسی سریعتر مشتریان به محتواهای موجود در فضای مجازی، کاهش ترافیک، بهبود کیفیت و سرعت در انتقال داده ها را فراهم می سازد.

 

وی افزود: پارسال پهنای باند ورودی بخش سرولایت با نصب تجهیزات جدید از ۶۰۰MB به ۱۰GB افزایش یافت.

 

مدیرمخابرات نیشابور هم گفت: با نصب و راه اندازی تجهیزات تکنولوژی 4G بطور همزمان و در روز معلم، روستاهای کلیدر، خایسک و فهنه بخش سرولایت، تحت پوشش اینترنت پرسرعت همراه اول قرار گرفتند.

 

مهندس موسی آبادی افزود: اعتبار هزینه شده در هر روستا با تجهیزات زیرساختی حدود ۱۱ میلیارد ریال است که بر اساس هزینه های سال قبل محاسبه و اعلام شده است.

دیگر خبرها

  • استرس زیاد و کمبود خواب، وزن را افزایش می‌دهد
  • هوای تهران در شرایط قابل قبول
  • هوای تهران پاک است
  • تنفس هوای قابل قبول در پایتخت
  • کیفیت هوای مشهد قابل قبول است
  • ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی در گرو حمایت‌های ارزی
  • کیفیت هوای مشهد «قابل قبول» است
  • کمبود پارکینگ از مشکلات اصلی ترافیک سنندج است
  • افزایش پوشش اینترنت نسل چهارم در سرولایت نیشابور 
  • هوای پایتخت در آستانه پاکی قرار گرفت