امام محمد باقر(ع)، بنیانگذار انقلاب فرهنگی و علمی مکتب اهل بیت(ع) است
تاریخ انتشار: ۶ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۳۸۳۹۵
ایسنا/قم یکی از اساتید حوزه عنوان کرد: امام محمد باقر(ع)، آغازگر یک جنبش و جهاد علمی در مکتب اهل بیت(ع) است و این جنبش در دوران زندگی امام صادق(ع) به اوج و شکوفایی خود رسید.
زاهره سادات میرجعفری در گفتگو با ایسنا با گرامیداشت سالروز میلاد امام باقر(ع) عنوان کرد: مقام علمی امام محمد باقر(ع) بسیار والا و ارزشمند است و ایشان ملقب به باقر یعنی شکافنده علوم است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی بیان کرد: امام محمد باقر(ع)، آغازگر یک جنبش و جهاد علمی در مکتب اهل بیت(ع) است و این جنبش در دوران زندگی امام صادق(ع) به اوج و شکوفایی خود رسید.
این استاد حوزه اظهار کرد: یکی از مهمترین امتیازات امام محمد باقر(ع) این است که حضرت، بنیانگذار انقلاب فرهنگی و نهضت علمی شیعه و بلکه اسلام شمرده میشود، هر چند معارف اسلامی و تشیع به دست فرزندش امام صادق(ع) انتشار و توسعه یافت و به اوج خود رسید، ولی پایه گذاری و تأسیس آن با دست با کفایت امام باقر(ع) بود.
وی خاطرنشان کرد: در دوران امام باقر(ع)، دولت بنی امیه رو به زوال میرفت و مردم نیز به شدت از آنها تنفر و انزجار پیدا کرده بودند و وجود فردی همچون عمربن عبدالعزیز و اختلاف شدیدی که در مملکت اسلامی به وجود آمده بود موجب میشد در هر گوشه و کناری انقلابی به وقوع بپیوندد.
میرجعفری گفت: در آن دوران خلفا به سرعت تغییر می کردند، به گونه ای که در نوزده سال امامت حضرت امام باقر(ع)، پنج خلیفه روی کار آمدند و تغییر افرادی چون ولید بن عبدالملک، سلیمان بن عبدالملک، عمر بن عبدالعزیز، یزید بن عبدالملک، هشام بن عبدالملک از عوامل مهمی بود که زمینه و فرصت مناسبی برای نهضت علمی آن حضرت فراهم کرد.
وی افزود: قبل از زمان عمر بن عبدالعزیز نقل حدیث ممنوع بود و این سنّت سیئه توسط خلفای قبلی بنیانگذاری شده بود که براساس آن، گنجینههای علمی به یاد مانده از پیامبر اکرم(ص) سوزانده شد و یا زیر خاک از بین رفت و یا در سینههای راویان باقی ماند و نقل آنها به عنوان آرزویی به گور برده شد و ضرر و زیانهای جبران ناپذیری بر پیکر احادیث اسلامی وارد کرد.
مسئول رصد آسیبهای اجتماعی معاونت فرهنگی مرکز مدیریت حوزههای علمیه عنوان کرد: از آن زمان بود که کم کم بازار جعل و تحریف احادیث نیز گرم شد و این وضع تا زمان به خلافت رسیدن عمربن عبدالعزیز ادامه داشت تا وی با یک اقدام خردمندانه این بدعت شوم را از میان برد و مردم را به نقل و تدوین حدیث تشویق کرد .
وی اظهار کرد:امام باقر(ع) نیز از این فرصت پیش آمده، به نحو احسن بهره و استفاده برد و شاگردان فراوانی تربیت کرد و علوم بی شماری را به آنها تعلیم داد.
میرجعفری تصریح کرد: سراسر زندگی امام محمد باقر(ع) زهد و دانش بود و جان تازهای به مکتب اسلام بخشید و گشاینده پیچیدگیهای دانش بود.
انتهای پیام
منبع: ایسنا
کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری امام باقر امام محمد باقر ع بن عبدالعزیز بن عبدالملک امام باقر ع
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۳۸۳۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
باید ارتباط میان بنیادهای معرفتی و محیطهای علمی را مشخص کنیم
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت الاسلام والمسلمین حمید پارسانیا در نشست خانه گفتگوی دانشگاه تهران اظهار کرد: درست است که علم با بخشنامه پیش نمیرود، هر چند که در جای خودش به بخشنامه هم نیاز دارد، باید نسبت فرهنگ با علم را تعریف کرد، باید مشخص کنیم که تاریخ و فرهنگ علم را چه میدانیم و از چه سطحی است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: ما در دوران معاصر گرفتار بحران خودآگاهی هستیم، نزاعها و اختلافات مستمر در جریانهای مختلف داشتیم و شاید کمتر اتفاقی در جهان اسلام بوده که وارد ایران نشده باشد، ایران همواره محل تضارب اندیشهها بوده است.
حجت الاسلام پارسانیا ادامه داد: لازم است به برخی از سوالات پاسخ دهیم، نسبت علم و عقل به لحاظ تاریخی چیست، پاسخ به این سوال هویت ما را شکل میدهد، علم چیست؟ تقسیمبندی علوم چگونه است؟ علوم انسانی چیست؟ آیا رشته فلسفه باید در دانشکدههای ادبیات باشد؟ آیا علوم انسانی در مقابل علوم طبیعی است؟ علوم انسانی موضوعی است که با اراده انسان ایجاد میشود، اینها تأملات جدی است.
وی گفت: این چهل سال تجربهای از غفلتها و تلاشها برای خودآگاهی بوده است، وقتی شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شد، ایجاد علوم تاریخی خودمان را از منظر تاریخ تفکر مورد توجه قرار دادیم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: با این حال اجازه ندادیم که مشخص شود علم در تاریخ ما به چه معناست و گفتگوی بین معانی و مفاهیم ایجاد شود. بنیادهای معرفتی ما با ابعاد اقتصادی سیاسی اجتماعی تناسب دارد اما باید ربط آنها را با محیط علمی جستجو کنیم، با ربط اجتماعی انقلاب اسلامی نقطه عطف ایجاد کردیم اما متاسفانه اینکه چه مقدار در بازگشت به مفاهیم معنوی و تقسیم بندی علوم درست عمل کردیم، مشخص نیست.
کد خبر 6091165