Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک فعال رسانه ای معتقد است رسانه ها باید از بیان و انتشار نکات غیر علمی و بی پایه و اساس در خصوص بیماری «کرونا» که شرایط را ملتهب تر می کند، پرهیز کنند.

«صالح اصغری» جامعه شناس و توسعه دهنده سواد فضای مجازی در گفت وگو با خبرنگار رسانه خبرگزاری فارس درباره شیوع بیماری کرونا و نقش سواد رسانه ای گفت: از سلامت فردی تا انسجام اجتماعی، مساله این است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیماری ویروسی اخیر که برخی شهرهای کشور را درگیر کرده است نگران کننده است و البته این نگرانی طبیعی محسوب می شود چرا که سلامت انسان ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی ادامه داد: اما گاهی این نگرانی منجر به کنش هایی غیر اخلاقی یا غیر مسئولانه ای می شود که  علاوه بر سلامت فردی سلامت اجتماعی را نیز به خطر می اندازد. انسان به مثابه موجودی اجتماعی همواره در معرض خطرات، بلایا و حوادث طبیعی و غیر طبیعی بوده است و به همین  دلیل (سلامت، امنیت، رفاه و..) زندگی اجتماعی خویش را رقم زده است و باید از آن محافظت کند. 

وی ادامه داد: برای یک جامعه ی انسانی سالم همواره برخی شاخص ها مانند دماسنج علائم حیاتی این ارگانیسم زنده را می سنجد. یکی از این شاخص ها، میزان همبستگی و انسجام اجتماعی است.کاهش همبستگی اجتماعی،  سلامت اجتماعی را به خطر خواهد انداخت.

اصغری با بیان اینکه در ادامه به بیانچند نکته مهم می پردازیم، اظهارداشت: جامعه شناسان معتقدند بحران ها و بلایا ظرفیت های چند وجهی دارند به گونه ای که گاهی عاملی جهت تقویت و گاهی باعث تضعیف انسجام اجتماعی می شوند. به عنوان مثال اخباری که از احتکار ماسک در برخی شهر ها به گوش می رسد و قیمت های غیر طبیعی آن نمونه هایی از این کنشگری غیر مسئولانه است که منجر به تضعیف همبستگی اجتماعی می شود و روحیه فردگرایی و نفع گرایی را در جامعه بازنمایی می کند.

وی تاکید کرد: از سویی دیگر چه زیباست تصویر فردی که در فضای مجازی منتشر شد به نحوی که در فروشگاه لوازم آرایشی و بهداشتی خود در اردبیل به ارائه ماسک رایگان به شهروندان می پرداخت و پیام از خودگذشتگی را در سطح جامعه منتشر می نمود و به تبع آن  در حد خود انسجام اجتماعی را تقویت می نمود. آنچه فرهنگ شهروندی مسئولانه در این شرایط از تک تک افراد انتظار دارد اجتناب از کنش های غیر همدلانه تقویت همبستگی اجتماعی است. 
وی با بیان اینکه از منظر روانشناسی اجتماعی گاهی رویداد ها در بستر تاریخی (زمانمندی) و جغرافیایی(مکانمندی) تاثیرات اجتماعی فزاینده تری را از خود به جای خواهند گذاشت که مدیریت آن دشوارتر است، گفت: به عنوان مثال،  سال جاری به دلیل تعدد اتفاقات ناگوار کام مردم را تلخ نموده است. در این بستر زمانی بروز بیماری ویروسی اخیر از حیث روانی تاثیرات فزاینده تری را خواهد گذاشت که همگی می بایست بدان آگاه تر باشیم و مسئولانه تر رفتار کنیم.

وی در ادامه به فارس گفت: در این شرایط همه ما به طور آگاهانه و ناآگاهانه در زمینه تضعیف و یا تقویت همبستگی اجتماعی  تاثیرگذار خواهیم بود و به همین دلیل است که برای بهبود آن هم همه افراد و سازمان ها و حتی افرادی که آسیب دیده‌اند، باید احساس مسئولیت کنند، در غیراین صورت بدون اقدام جامع  مشترک نمی‌توان در راستای رفع مشکلات قدم صحیح و موثری برداشت.

اصفری گفت: ایجاد سیاه نمایی، دو قطبی، مقصریابی، تضعیف روحیه عمومی به بهانه اطلاع رسانی بر خط و مطالبه گری در این شرایط کمکی به حل مساله ای که امروز با ان مواجه هستیم نخواهد کرد و به جز خالی کردن بغض و کینه و دلسرد کردن آحاد جامعه و مسیولین کارکردی ندارد. جامعه ای که از باب ریشه های فرهنگی و اجتماعی جمعگرا محسوب می شود روحیه ایثار و جهاد در آن بسیار پر رنگ است و از سویی دیگر  ظرفیت بالای بسیج را در حوزه های مختلف پزشکی، مهندسی، آموزش، اصناف و جوانان را دارد از  زمینه های قدرتمند همبستگی اجتماعی برخوردار است و تنها با تکیه به این توان و ظرفیت اجتماعی می تواند این وضعیت را پشت سر بگذارد.

این فعال رسانه ای با تاکید بر اینکه الذا همانگونه که سلامت تک تک افراد جامعه موضوعیت دارد و اقدامات آموزشی و پیشگیرانه را می طلبد. سلامت اجتماعی نیز  از اهمیت بالایی برخوردار است و نیاز به آموزش همگانی دارد؛ به نکاتی در حوزه اطلاع رسانی اشاره کرد و گفت: حمایت و تقدیر از کادر پزشکی و درمانی که در خط اول در حال خدمت رسانی هستند و برجسته سازی توانمندی های نیروهای متخصص  در رسانه ها، بازنمایی و برجسته سازی رفتارهای انسان دوستانه، امیدوار کننده و روحیه بخش در شبکه های اجتماعی که منجر به افزایش همبستگی اجتماعی خواهد شد و عدم اعتنا و بازنشر اخباری که منبع آن ناشناخته و معتبر نیست به بهانه اطلاع رسانی سریع و بهنگام از جمله نکاتی است که باید به آن توجه کرد.

وی ادامه داد: پرهیز از بیان و انتشار نکات غیر علمی و بی پایه و اساس در خصوص این بیماری که شرایط را ملتهب تر می کند،ایجاد کمپین های  آگاهی بخشی دقیق و علمی پیشگیرانه برای عموم جامعه، پرهیز از پیگیری و کنجکاوی بیش از حد و غرقگی در اخبار منتشر شده در شبکه های اجتماعی،پرهیز از احساس مسئولیت غیر مسئولانه و ارائه خدمات اطلاع رسانی شهروندخبرنگارانه احساسی و پرهیز از تولید و انتشار اخباری که در این شرایط به دنبال مقصر یابی و به گردن دیگران انداختن مسئولیت این مساله است از جمله مواردی است که باید آنها را رعایت کرد.

انتهای پیام/
 

منبع: فارس

کلیدواژه: رسانه ها فضای مجازی سلامت بیماری همبستگی اجتماعی انسجام اجتماعی اطلاع رسانی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۴۰۳۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شوراهای شهر تنها شورای شهرداری نباشند

فرماندار شهرستان میرآباد گفت: شوراهای شهر نباید تنها شورای شهرداری باشند بلکه باید در تمام جنبه‌های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی فعال باشند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌غربی، حسین خضری، امروز _دوشنبه دهم اردیبهشت_ در آئین تجلیل از شوراهای اسلامی شهر میرآباد اظهار کرد: خدمت کردن با عشق، اخلاص و بدون منت به مردم سرلوحه همه کارهای شوراها و مسئولان قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در هیچ کجای دنیا، مردمانی نظیر مردم این شهرستان وجود ندارد و لایق و شایسته بهترین خدمات هستند، افزود: خدمت کردن با عشق، اخلاص و بدون منت به مردم سرلوحه همه کارهای شوراها و مسئولان قرار گیرد.

فرماندار شهرستان میرآباد با اشاره به اینکه تأسیس نهاد مردمی شوراها یکی از برکات ارزشمند انقلاب اسلامی است تا مردم در فرآیند اداره امور جامعه نقش و مشارکت بیشتری داشته باشند، گفت: شوراهای اسلامی به عنوان نهادی برآمده از رأی مستقیم مردم در نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران هستند.

خضری با تاکید به تعامل و مشارکت آگاهانه شوراهای اسلامی شهر و روستا با مسئولان اجرایی در شهرستان در جهت تحقق سیاست‌های دولت مردمی سیزدهم و گره‌گشائی از مشکلات مردم ادامه داد: تعامل سازنده به یقین راه‌گشا و بنیادین خواهد بود و می‌تواند زمینه را برای توسعه و پیشرفت شهرستان فراهم کند.

وی با تقدیر از اقدامات انجام شده در این دوره شورا نظیر آغاز احداث کمربندی، روکش آسفالت خیابان امام، ساماندهی پارک راهیان نور، زیباسازی شهر و نصب دوربین‌های پایشی گفت: امیدواریم در زمان باقیمانده کارهای نیمه‌تمام به اتمام برسد و پروژه‌های دیگری که ضروری است، شروع شود.

خضری خاطرنشان کرد: از اعضای شورای اسلامی شهرها و روستاها می‌خواهیم که نسبت به نقش نظارتی خود به عنوان وظیفه اصلی اهتمام جدی داشته باشند و شوراهای شهر نباید تنها شورای شهرداری باشند، بلکه باید در تمام جنبه‌های فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی فعال باشند.

کد خبر 749039

دیگر خبرها

  • آسترازنکا به مرگبار بودن واکسن کرونایش اعتراف کرد
  • بیانیه جامعه دانشگاهی آزاد کرمانشاه در اعلام همبستگی با دانشجویان آمریکا
  • روانشناسان نقش بسیار کلیدی در سلامت فردی و اجتماعی دارند
  • شوراهای شهر تنها شورای شهرداری نباشند
  • اجتماع همبستگی با دانشجویان آمریکایی حامی فلسطین +عکس
  • اجتماع دانشجویی در همبستگی با دانشجویان آمریکایی و اروپایی مقابل دانشگاه تهران
  • بیش از ۲۶ هزار شغل در استان بوشهر ایجاد شد+ تصویر
  • برپایی ایستگاه سلامت در سیب و سوران
  • وزیر اول ایرلند شمالی خشونت‌ها در غزه را نسل کشی خواند
  • خیزشی برای همبستگی با مردم غزه