رسانه ها با استفاده از تکنیک های علوم شناختی به بستر و بافت بحران های اجتماعی بپردازند
تاریخ انتشار: ۷ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۴۴۳۱۱
رسانه ها با استفاده از تکنیک های علوم شناختی به بستر و بافت بحران های اجتماعی بپردازند .کمیت و کیفیت واکنش شناختی، هیجانی و رفتاری به اطلاعات ارائه شده از سوی رسانه ها در مورد لایه های پنهان بحران موضوعی شخصی و فردی است.
به گزارش گروه علمی ودانشگاهی خبرگزاری فارس-فاطمه آشوبی؛ جایگاه علوم شناختی درفضای رسانه را نمی توان نادیده گرفت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
علوم شناختی علمی میان رشتهای است و شاخه های متعددی را دربر میگیرد، اندیشمندان و دانشمندان زیادی روی این قضیه کارمیکنند وهرروز این علم جدیدترمی شود.
اینکه رسانهها در کجای کار این علوم قرار می گیرند یکی از ابعاد مهم علوم شناختی است، تفکر و شناخت بر موضوعات گروهی جامعه یکی از ابعاد این علم را دربرمیگیرد.
امروزه بسیاری از کشورهایی که رسانههای دنیا را در دست دارند آنگونه که خودشان میخواهند سوق میدهند و میپرورانند از علوم شناختی استفاده فراوان کردهاند.
رسانهها میتوانند جلوههای شناختی را به انسان ارائه دهند، البته این امر مستلزم هنرهای رسانهای، شیوه بیان و مخاطب شناسی است.زمانی رسانه می تواند حرفی را به مردم بقبولاند و آنها را به سویی جهت دهد که فکر و ذهن مردم وآداب و رسوم جامعه خویش را بشناسد و شیوه متفاوتی را در بیان خودش بکار گیرد که تمام این عوامل به علوم شناختی وابسته است.
دراین زمینه به سراغ محمدمهدی شمسایی (عضو مرکز تحقیقات سلامت معنوی دانشگاه علوم پزشکی ایران،مدرس دانشگاه وعضوکمیته علمی نخستین کنفرانس علوم شناختی ورسانه رفتیم،تامخاطبان را با علوم شناختی و رابطه آن با رسانه آشناکنیم.
آنچه در این مطلب می خوانید:
*رسانه امن و سالم فقط متعهد به فیدبک دادن به جامعه بر اساس توانمندیها و فضیلت های جامعه است
*استفاده علوم شناختی از نروفیدبک و بایوفیدبک به عنوان ابزارهای مهم درمان
*ارائه بازخورد از لایه های پنهان بحران قدرت کنترل اعضای جامعه برای تصمیم گیری را بالا می برد
*شخصی بودن واکنش شناختی به اطلاعات ارائه شده از سوی رسانه ها در مورد لایه های پنهان بحرانها
*رسانه امن و سالم فقط متعهد به فیدبک دادن به جامعه بر اساس توانمندیها و فضیلت های جامعه است
فارس: ارتباط علوم شناختی و رسانه در چیست؟
شمسایی: یکی از وظایف و رسالتهای رسانه هابه عنوان کنشگران اجتماعی با سطح تاثیرگذاری کلان و گسترده،پرداختن به معضلات و مشکلات جامعه با هدف ارتقای سلامت و کیفیت زندگی و روابط بین فردی است. وقتی جامعه در شرایط بحران، نیاز به تصمیم گیری، مواجهه با شرایط و تجاربی جدید میگردد رسانه نقش مهمی در کمک به جامعه برای مقابله سالم و واکنش سازگارانه به این شرایط دارد؛ همانطور که درمانگر در رابطه ای فردی و بسیار جزیی تر در ارتباط با مراجع خود به آن میپردازد.
در علوم شناختی برای درمان و بهبود شرایط و کیفیت زندگی مراجعه کننده گان مبتلا به فشارخون، بیش فعالی، اختلالات کنترل تکانه و سلوک، میگرنو.... از نروفیدبک و بایوفیدبک به عنوان ابزارهای مهم درمان استفاده می شود.
علوم شناختی برای درمان و بهبود شرایط و کیفیت زندگی مراجعه کننده گان مبتلا به فشارخون از نروفیدبک و بایوفیدبک به عنوان ابزارهای مهم درمان استفاده می کند.
فیدبک یا بازخورد یکی از تکنیکهای اصلی رویکرد رفتارگرایی است که با استفاده از آن فعالیت الکتریکی مغز فرد ثبت و در قالب امواج مغزی (به شکل شبیهسازی شده در یک بازی کامپیوتری یا فیلم ویدئویی) به او نشان میدهند. با دیدن پیشرفت یا توقف بازی و گرفتن پاداش یا از دست دادن امتیاز یا تغییراتی که در صدا یا پخش فیلم به وجود میآید، پی به شرایط مطلوب یا نامطلوب امواج مغزی خود برده و سعی میکند تا با هدایت بازی یا فیلم، وضعیت تولید امواج مغزی خود را اصلاح کند.به عبارتی ابزاری است که با ارائه بازخورد از فرایندهای درونی و کاملاً غیرارادی بدن مانند امواج مغزی، ضربان قلب، درجه حرارت بدن را میتوان کنترل و خودتنظیم کرد. پس در این روش، هیچ سیگنال خارجی و ورودی به مغز ارائه نمیشود فقط اطلاعاتی از درون بدن که فرد از آن آگاه نیست، به صورت واضح و دقیق به وی ارائه و بازخورد داده میشود و همین بازخورد ساده به تنهایی منجر به کنترل بخش های پنهان و درونی بدن و به عبارتی درمان میشود.
حال این فرایند را از سطح یک فرد مبتلا به یک اختلال و دریافت بازخوردهایی از درون پنهان با استفاده از ابزار بایو یا نروفیدبک؛ به سطح تمامی اعضای جامعه در شرایط بحران (بحرانهای روانی حاصل اطلاعات گسترده و بعضاً نامعتبر)، توسط رسانه ها، گسترش و تعمیم دهیم. در چنین شرایطی عملکرد رسانهای غیرمتعهد، پمپاژ و ارائه اطلاعات از بیرون به درون جامعه به منظور هدایت و کنترل افکار عمومی با اهداف و منفعت شخصی یا سیاسی است. در صورتی که همانطور که در نروفیدبک خبری از سیگنالی بیرونی نیست .
*ارائه بازخورد از لایه های پنهان بحران قدرت کنترل اعضای جامعه برای تصمیم گیری را بالا می برد
فارس:رسانه از چه لایه هایی از بحران بازخورد ارائه می کند؟
رسانه متعهد و در خدمت سلامت و ارتقای کیفیت زندگی فردی و اجتماعی اعضای جامعه، فقط از لایه های پنهان بحران و مشکل، بازخورد ارائه میکند تا اعضای جامعه در تصمیم گیری و کنترل بخشهای پنهان و غیرقابل کنترل بحران، قدرت کنترل پیدا کنند. هر چند برخی از اجزای بحران به طور کامل تحت کنترل اعضای جامعه نیست، ولیکن (پس از دریافت بازخورد و آگاهی اعضای جامعه از این لایه های پنهان)کمیت و کیفیت واکنش شناختی، هیجانی و رفتاری به این اطلاعات کاملاً موضوعی شخصی و فردی است.
واکنش شناختی اعضای جامعه به اطلاعات در مورد لایه های پنهان بحران موضوعی شخصی است
مثلاً هر چند ورود ویروس کرونا به جامعه بشری در کنترل و اختیار بسیاری از افراد جامعه نبوده ولیکن با دریافت بازخورد از لایه های پنهان این ماجرا، اعضای جامعه قدرتمند میشوند تا واکنشاشان به این ماجرا تحت کنترل خودشان قرار گیرد و هیجانها و رفتارهای خارج از کنترل که موجب نگرانی دیگران شود از خود بروز ندهند. این همان فرایندی است که در فیدبک و نروفیدبک اتفاق میافتد. جامعهای که رسانه های سالم و امن آن متعهد به ارائه بازخود به اعضای خود هستند، اعضای آن قدرتمند میشوند تا به مسائل پیدا و ناپیدای جامعه واکنشی کنترل شده با نقش درمانی ارائه دهند.
فارس: جامعه به چه بازخوردی نیازمند است؟
*بازخورد مورد نیاز جامعه اطلاعات پنهانی و درون ماجرا است
شمسایی: تا اینجا متوجه شدیم بازخوردی که جامعه به آن نیازمند است، دریافت اطلاعات از ظاهر و بروز بیرونی ماجرا و بحران نیست و پرداختن صرف به ظاهر این بحرانها اعضای جامعه را دچار بحرانهای جدیدتری کرده و به بحران قبلی هم نمیتوانند واکنش درستی نشان دهند. بلکه برای کنترل این ظاهر بحرانی نیازمند به اطلاعات پنهانی و درون ماجرا هستیم. پس اگر اتفاقی رخ میدهد یک رسانه و اکنش نشان میدهد نه صرفاً به خود اتفاق بلکه به لایههای پنهانی که باعث این اتفاق شده است.بازخورد از این بخشهای پنهان میبایست مانند بازخورد در بایوفیدبک و نروفیدبک از ویژگیهایی خاصی برخوردار باشد تا اثر درمانی و هدایتی رشد دهنده داشته باشد.
*فوری بودن،اصیل بودن (درستی و اعتبار) و بافت ویژگی های بازخورد در رفتارگرایی
فارس:ویژگی های بازخورد مناسب را بفرمایید؟
شمسایی:در رفتارگرایی بازخورد مناسب بازخوردی است که فوری و بدون وقفه باشد. اصلیترین ویژگی بازخورد، که آن را تبدیل به بازخورد میکند فوری بودن آن است. بازخوردهای با تاخیر به میزان تاخیر از میزان اثربخشی آنها کم میشود تا جایی که میزان زیاد این تاخیر اثر آن را صفر یا معکوس میکند.
ویژگی دیگر بازخورد، اصیل بودن (درستی و اعتبار) است. مانند کودکی که در یک مهمانی شلوغی میکند وقتی بیرون از آن مکان کودک از مادر سؤال میکند من آرام بودم آیا از من راضی هستید، مادر در پاسخ میگوید بله، تو خیلی خوب بودی. این یک بازخورد غیراصیل غیرواقعی است. در بازخورد اصیل هر آنچه در لایه های پنهان اتفاق افتاده بیان شود. تمامی بازخوردهای دریافت شده در بایوفیدبک کاملاً اصیلاند و اطلاعات درون بدن فرد بر حسب ملاحظه شرایط وی حذف یا تولید نمی شود. اگر اصالت در اطلاعات وجود نداشته باشد جامعه بازخوردی دریافت کرده که فقط زمینه ساز دریافت و توجه به بسیاری از اطلاعات متناقض شده است.
این بازخورد،دقیق و روشن،اطلاعات مربوط به جنبه های پنهان و آشکار ماجرا، را ارائه میدهد. یعنی کمیت (شدت، مدت، فراوانی و...)و کیفیت اطلاعات را دقیق و با شفافیت حداکثری ارائه میدهد.
ویژگی دیگر بازخورد مناسب توجه به بافت (بافت زمانی، مکانی،تاریخی، موقعیتی، روانی و هیجانی که اتفاق در آن رخ داده) و بستر بروز اتفاق و شرایط مورد نظر است. زمانی که خانمی معلمی به دانش آموز خود میگوید اینکه علیرغم مشکلات جسمی و تازه وارد بودن در این کلاس (مدرسه یا شهر)، جواب درستی به سوال دادی؛ به این ویژگی بازخورد توجه داشته است. رسانه هم باید به بستر و بافت بحرانهای اجتماعی توجه جدی نموده و با استفاده از تکنیکهای تقویت شناختی در علوم شناختی به آنها بپردازند.
رسانه هم باید به بستر و بافت بحرانهای اجتماعی توجه جدی نموده و با استفاده از تکنیکهای تقویت شناختی در علوم شناختی به آنها بپردازد.
برخی رسانه ها در مرور داستان انقلاب و دفاع مقدس به خوبی به این ویژگی توجه میکنند. پس بازخورد مناسب، بازخوردی است که اهمیت ماجرا را با توجه به بافت زمانی، تاریخی، اجتماعی، اقتصادی و... نشان دهد. به این بافت که توجهی به آن نمیشود زمینه میگویند و اصل ماجرای مورد توجه قرار گرفته شکل گفته میشود. بازخورد مناسب به جای تاکید صرف به شکل، با بافت و زمینه ماجرا نیز توجه دقیقی میکند.
یکی از بخشهای مهم یک بازخورد مناسب در رفتارگرایی معنوی (فعالسازی رفتار مبتنی بر ارزشها) این است که گام بعدی مورد انتظار از فرد یا جامعه نیز در آن بیان شود. گامی که 1: فرد یا جامعه در اولین گام و به راحتی توان انجام آن را داشته باشد. 2: گامی کوچک و در نزدیکترین زمان ممکن باشد(نه گامهای بلند و در دراز مدت)3: و از همه مهمتر این که گامی که بر اساس توانمندیها، فضیلتهای درونی، پیشینه هویتی و فرهنگی و تجارب گذشته و موفق فرد یا جامعه باشد.
بازخورد مناسب، بازخوردی است که اهمیت ماجرا را با توجه به بافت زمانی، تاریخی، اجتماعی، اقتصادی و... نشان دهد.
ایرانیان در سرزمین خشک گناباد چند نسل بدون هیچ چشم داشتی و با آگاهی از اینکه هیچ خیر و برکتی از زحمت آنها به خودشان نمیرسد به کندن قنات پرداختن و امروز خیر فراوانی برای اهالی آن منطقه دارد؛ (دکتر غریب و....مثالهایی از این دست را خودتان بر حسب صلاحدید اضافه نمایید)
در صورتی که رسانه غیر متعهد بدون توجه به زمینه ها، بدون توجه به این پیشینه ها قدم بعدی و رفتار مورد نظرش را به مخاطبان خود دیکته می کنند. رسانه امن و سالم فقط متعهد به بازخورد دادن به جامعه بر اساس توانمندیها و فضیلتهای جامعه می پردازد.
انتهای پیام/
منبع: فارس
کلیدواژه: رسانه جامعه کیفیت زندگی علوم شناختی استفاده از تکنیک بر اساس توانمندی ها علوم شناختی علوم شناختی کیفیت زندگی اعضای جامعه امواج مغزی رسانه ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۴۴۳۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
۲ شاخصه مهم «هیئت» از نگاه رهبر انقلاب/ جمعیت ملاک سنجش نیست
حجت الاسلام پناهیان در نشست هم اندیشی سالیانه ۷۰۰ هیئت رزمندگان اسلام ضمن معرفی دو شاخصه مهم هیئت از نگاه رهبر انقلاب گفت: کسی حق ندارد هیئت خود را با جمعیت، رسانه ای بودن یا نبودن و ... بسنجد. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، بیست و هشتمین نشست هماندیشی سالیانه و سراسری 700 هیأت رزمندگان اسلام در سراسر کشور از صبح امروز در مشهد مقدس آغاز شد. در این نشست علما و مسئولان مربوطه به تبیین سیاستها و برنامههای هیأت رزمندگان اسلام در سال 1403 پرداختند.
در روز آغازین این همایش، حجت الاسلام راشد یزدی با موضوع «اخلاق در هیئت» صحبت کرد. او گفت: در این جلسه میخواهم دو جمله مهم اخلاقی بیان کنم که درس بزرگی برای همه ما خواهد بود، اما قبل از بیان این دو مورد، باید مقدمه ای را بگویم.
اهدای قرآن ویژه فلسطین به هیئت آستان قدس رضوی در مالزیحجت الاسلام راشد یزدی بیان کرد: فلاسفه بحثی در مقوله حرکت دارند و معتقدند حرکت بر دو نوع است: «حرکت قطعیه» و «حرکت توسطیه». حرکت قطعیه بدین معناست که همه شما از نقاط مختلف ایران به سمت مشهد مقدس حرکت کردید تا در این همایش حضور داشته باشید. در نقطه مقابل، حرکت توسطیه در درون حرکت قطعیه قرار دارد و به معنای آن «هدف و نیتی» است که شما برایش در اینجا گردهم آمدید. دقت داشته باشید همه اعمال عبادی از این دو حرکت برخورداراند. برای مثال، در حین نماز، قامت می بندیم و وارد نماز می شویم و اعمال آن را انجام می دهیم. همه این کارها، حرکت قطعیه نام دارد اما حرکت توسطیه، آن است که نماز را برای چه کسی و به چه دلیلی خواندید؟ اگر نماز را برای خدا خواندید، حرکت توسطیه شما، پاک خواهد بود اما اگر غیر از این باشد، ناپاک است.
اگر مُهر اخلاص بر هیئت زده شود، عمل ما پسندیده خواهد بود
وی اضافه کرد: فراموش نکنید که خداوند متعال برای ارزیابی اعمال ما به حرکت توسطیه نگاه می کند. در روایتی از پیامبر اسلام آمده است: خدا به طول، عرض و حجم عمل نگاه نمی کند، بلکه به «عمق» عمل نظر می کند. همچنین در روایت دیگری از افرادی یاد می شود که حج خود را برای غیر خداوند انجام دادند و بنابراین هیچ خیری برایشان نوشته نشده است. درس مهمی که از این دو روایت برای امروز ما دریافت می شود این است که اگر مُهر اخلاص پروردگار بر اعمال، روضه و هیئت داری ما زده شد، عمل ما پسندیده خواهد بود و در بازار ملکوت عرضه خواهد شد. خریدار این عمل هم خود خداوند است اما اگر مُهر اخلاص بر اعمال ما زده نشود، هیچ ارزشی ندارد. بنابراین شرط کافی برای پذیرش اعمال «اخلاص» است. برای مثال، در آیه ای از قرآن می خوانیم: «من عمل صالحا او ذکر او انثی و هو مومن ...»
او در بخش دیگری از سخنان خود گفت: اکنون در جمع شما اهالی هیئت رزمندگان قرار داریم و باید این سوال را از خود بپرسیم که مدال «رزمندگان» را برای خدا زدیم یا غیر خدا؟ اگر کسانی را به سوی هیئت دعوت می کنیم باید در راستای جلب نظر الهی باشد نه غیر از آن. حضرت موسی به خداوند گفت: خدایا می خواهم سوالی ازت بپرسم؛ سوال بسیار حساسی است اما پرسشگر آن نیز حضرت موسی کلیم الله است که از جایگاه بسیار بالایی برخوردار است. حضرت پرسید: خدایا، اگر تو خدایی داشتی، برای جلب نظر او چگونه عبادتش می کردی؟ چه میزان نماز می خواندی و روزه می گرفتی؟ پروردگار متعال جواب داد: «اگر من خدایی داشتم، برای جلب نظر او به بندگانش خدمت می کردم.»
وی در پایان گفت: امیدوارم هیئت رزمندگان همانطور که با اخلاص شروع کرده، با همین اخلاص ادامه بدهد و فرزندان شما جایتان را بگیرند.
در بخش دیگری از نخستین روز همایش هیات رزمندگان اسلام، سیدمحمدرضا آل داود با موضوع «سواد رسانه ای و جنگ شناختی» صحبت کرد. او گفت: رهبر معظم انقلاب در 6 فروردین ماه سال 1403 سخنان بسیار مهمی را در جمع شاعران بیان کردند که 2-3 هفته بعد همه ما اهمیت آن را درک کردیم. ایشان فرمودند: «در دنیای امروز، چالش ها و درگیری ها، چالش های رسانه ای است و بیش از آنکه ابزارهای جنگی در عقب راندن دشمن تاثیر بگذارند، رسانه ها موثراند. جنگ، جنگ رسانه ای است و هر کس رسانه قوی تری داشته باشد در اهدافش موفق تر خواهد بود.» دقت داشته باشید که رهبر معظم انقلاب درباره جنگ شناختی صحبت کردند.
وی با اشاره به یک سند افشا شده از آمریکایی ها درخصوص جنگ شناختی گفت: سال ها قبل سندی از آمریکایی ها به دست آمد که عنوان اصلی آن چنین بود: «آمریکایی ها چگونه می توانند ذهن ها و قلب ها را در جهان اسلام تسخیر کنند؟» در سال 2004 یکی از محققین آمریکایی متوجه شد که ما در قلب مان 40 هزار نورون عصبی داریم و یکی از راه اصلی تسخیر قلب ها، «هک ادراکی» است. موضوع هک ادراکی بسیار گسترده است اما یکی از شیوه های آن استفاده از فضای مجازی و تاثیرگذاری با استفاده از آن است. سند دیگری هم از آمریکایی ها به دست آمده است که می گوید: «در جنگ شناختی و ادراکی هر چه قدر بیشتر اطلاعات جمع آوری کنیم، تاثیر بیشتری بر اذهان خواهیم داشت.»
نیاز به تشکیل یک سپاه سایبری در فضای مجازی داریم
این کارشناس رسانه با تاکید بر اینکه امروز بیش از هر زمان دیگری نیاز به تشکیل یک سپاه سایبری در فضای مجازی داریم، گفت: در درون این سپاه سایبری باید نیروهای دغدغه مند و مردمی بسیجی داشته باشیم تا بتوانند فعالیت دشمنان در فضای مجازی را خنثی کنند. در عملیات وعده صادق دیدید که ایران تبدیل به تنها کشوری شد که به 4 کشور مهم هسته ای دنیا، حمله موشکی موفق انجام داد، اما آیا در فضای مجازی و بازنشر اطلاعات و اخبار نیز به همین اندازه موفق بودیم؟ جالب است بدانید حجم تولید محتوا در روزهای قبل از عملیات مذبوحانه اسرائیلی ها به اصفهان، 8 برابر تولید محتوای آنان بعد از عملیات وعده صادق است. این موضوع بسیار قابل تامل است. به نظر می رسد در حوزه جنگ شناختی ضعف هایی داریم که باید پوشش داده شود.
4 فعالیت مهم دشمن در فضای مجازی و جنگ شناختی
وی تاکید کرد: فراموش نکنید که دشمن در حوزه جنگ شناختی چند کار بسیار مهم انجام می دهد که یکی از آنها تضعیف روحیه است. بارها شده که از من می پرسند ما در فضای مجازی چه باید بکنیم؟ پاسخ می دهم که باید به گونه ای مجهز شویم که در بمباران اطلاعاتی در فضای مجازی دچار تضعیف روحیه نشویم. یکی از بخش های مهم جهاد تبیین، ارتقای سواد رسانه ای جامعه است. جامعه ما نباید درگیر یک خبر تقطیع شده بشود و روحیه خود را ببازد.
آل داود بیان داشت: کار دیگری که دشمن در حوزه جنگ شناختی انجام می دهد بی ثبات سازی است. یکی از مصادیق بی ثبات سازی، تغییر سبک زندگی زنان و مردان ما با استفاده از فضای مجازی و شبکه های اجتماعی است. در این شرایط، اگر می خواهیم در این زمینه ورود پیدا کنیم و با جنگ شناختی دشمن مقابله کنیم باید سراغ افسران جنگ نرم برویم. افسر کسی است که شجاعانه هیمنه دشمن را میشکند. فضای مجازی هیئت باید تبیین گر باشد و به مقابله با دشمن در فضای مجازی بپردازد. بحران سازی دیگر کاری است که دشمن با استفاده از فضای مجازی به آن دامن می زند و از آن بهره می گیرد. فعالیت چهارم دشمن نیز عادی سازی است که نمونه آن را در موضوع حجاب می بینید.
وی در پایان گفت: امروز سنگین ترین جنگ نرم تاریخ علیه ما جریان دارد و آنهم اغوای توده های عوام توسط خواص اغوا شده است. خواص چگونه اغوا می شوند؟ دشمن آنها را حرام خور و تبدیل به حیوان جلاد و بی رحم میکند. چه کسی باید این خواص را به مسیر درست بازگرداند؟ بدون شک، هیئت؛ نباید شبکه اجتماعی هیئت به شبکه اجتماعی اینستاگرام ببازد. عمر شبکه اجتماعی هیئت، مسجد، راهیان نور و اربیعن بسیار طولانی تر از فناوری های غربی است و حتما بر آنها مقابله خواهد کرد.
حجت الاسلام احمد پناهیان با موضوع «بایدها و نبایدهای هیئت» صحبت کرد.
او در مقدمه سخنان خود با اشاره به اهمیت زیارت امام رضا علیه السلام گفت: امام معصوم و امت هر دو حقی بر گردن هم دارند؛ امام رضا می فرمایند اگر شما حقی که ما گردن شما داریم را ادا کردید، سپس نوبت به ما می رسد که حق شما را ادا کنیم. بنابراین در وهله اول، شیعیان باید حق امام را ادا کنند.
هیئت، مهم ترین بخش های قدرت نرم جمهوری اسلامی
وی با اشاره به «بایدها و نبایدهای هیئت» گفت: موضوع صحبت امروز من بایدها و نبایدهای هیئت است و می خواهم یکی از بایدهای هیئت را از بیان رهبر معظم انقلاب به شما بگویم. دستور مقام معظم رهبری در دیدار ایشان با جمعی از مداحان در میلاد حضرت زهرا سلام الله علیها بسیار روشن است. ایشان می فرمایند: هیئت از مهم ترین بخش های قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران است. در این قدرت نرم، دو شاخصه مهم وجود دارد؛ یکی، توانایی برانگیختن و حرکت آفریدن است.
پناهیان تاکید کرد: زمانی هیئت قدرت نرم به شمار می رود که برانگیزنده باشد و در جامعه حرکت ایجاد کند. یک هیئت می تواند برنامه ای برگزار کند که هیچ تاثیری در شرایط معنوی، اخلاقی و شرعی جامعه خود نداشته باشد. دقت داشته باشید اگر هیئتی مراسمی را برگزار کرد و نتوانست موج آفرینی کند، رسالت خود را به درستی انجام نداده است.
حجت الاسلام احمد پناهیان با اشاره به قدرت نرم هیئت در طول تاریخ انقلاب اسلامی گفت: البته هیات های ما از قدرت خوبی برخوردار بودند که نمونه آن را در خرداد 1342، سال های 1356 و 1357 میبینیم. هیئت ها بودند که موج پیروزی انقلاب اسلامی را به وجود آوردند. فراموش نکنید که هیچ مجموعه ای به اندازه هیئت چنین قدرتی را ندارد. هیئتی ها به معارف اهل بیت مجهز هستند و همین موضوع قدرت برانگیزنده بسیار بزرگی است. برای برانگیختن، اولین گام گفتمان سازی است. فضای مجازی هم باید در اختیار این گفتمان سازی قرار گیرد.
او با اشاره به شاخصه دوم هیئت که می تواند قدرت نرم آن را تثبیت کند، گفت: شاخصه دوم هیئت که نباید از آن غافل شد، هدف زنی دقیق است. معظم له در همان دیدار به صورت مفصل درباره ماجرای موشک ها صحبت کردند و تاکید داشتند همانطور که موشک های ما نقطه زنی می کند، هیئت های ما نیز باید نقطه زنی کند. هیئت های ما باید بدانند که در روزگار امروز دقیقا به چه موضوعاتی باید بپردازند؟ محرم امسال باید به صورت دقیق بدانیم که درباره چه موضوعاتی صحبت کنیم تا نقطه زن باشیم؟ از منبری بخواهیم درباره چه موضوعی صحبت کند؟ مداح درباره چه موضوعی بخواهد؟ اینکه بگوییم آقا بیا و هر چه دلت خواست بخوان، بسیار اشتباه است.
مسیر ارزیابی هیئت مشخص است
پناهیان در پایان گفت: از الان به بعد، مسیر ارزیابی هیئت مشخص است. شاخص ها معلوم است و باید براساس همین شاخصه ها هیئت ها را ارزیابی کرد. از این به بعد کسی حق ندارد هیئت خود را با جمعیت، رسانه ای بودن یا نبودن و ... بسنجد. هیئتی موفق است که پویایی ایجاد کند و تاثیرگذار باشد. دوستان، هیئت را جدی بگیرید. هیئت، قدرت نرم امام زمان است و امیدوارم با هدایت خود ایشان عالم را برای حکومت جهانی حضرت مهیا کنیم.
براساس این گزارش، در نخستین روز از برگزاری همایش هیات رزمندگان اسلام، کارگروه های تخصصی با موضوعات مختلف مرتبط با هیئت تشکیل شد.
انتهای پیام/