Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شریان»
2024-03-19@08:19:32 GMT

رازی به قدمت اهرام مصر

تاریخ انتشار: ۷ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۴۵۱۹۶

رازی به قدمت اهرام مصر

آتش‌سوزی اخیر استرالیا باعث درد و رنج بسیاری از انسان‌ها و حیوانات شد اما در میان این داستان‌های دلخراش یک خبر خوب برای سیستم پارک استرالیا وجود داشت. بخشی از پارک ملی و سایت میراث فرهنگی یونسکو Budj Bim در جنوب غربی ویکتوریا آنقدر سوخته بودند که آب‌های زیرزمینی باستانی را آشکار کردند.

به گزارش شریان نیوز،   این پارک (که با نام پارک ملی Mount Eccles نیز شناخته می‌شود) که در سایت Budj Bim قرار دارد، در واقع یک آتشفشان خاموش 584 فوتی است که در کنار آن قدیمی‌ترین و بزرگترین سیستم آبرسانی جهان قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آتش‌سوزی ماه دسامبر یک کانال 82 فوتی و بخش‌های بسیاری از یک سیستم آبرسانی قدیمی را آشکار کرد.

 

این سیستم توسط گروهی از مردم بومی به نام گوندیتیمارا (Gunditjmara)، چندین هزار سال پیش از اهرام مصر ساخته شده است. اعتقاد بر این است جمعیت گوندیتیمارا ها تا قبل از وورد انگلیسی‌ها به استرالیا (اوایل دهه 1800) هزار نفر بوده است.

این سیستم آبرسانی در جریان گدازه‌های آتشفشان و از سدهای کوچک و بزرگ و همچنین چندین کانال طولانی ساخته شده است، همچنین بندهای بزرگتری برای مهار و برداشتن کوآنگ (Kooyang)، یک نوع مارماهی استرالیایی نیز ایجاد شده بود. شکار این مارماهی پایه مهمی برای اقتصاد مردم بومی برای هزاران سال (طبق گفته یونسکو) بوده است.

گوندیتیماراها سنگ‌های آتشفشانی را برای هدایت و کنترل جریان آب به نفع خود و محیط زیستشان تنظیم کرده‌اند. دانش مهندسی مورد استفاده برای ایجاد سیستم آبرسانی به طریق داستان‌های شفاهی به گوندیتیمارا (این گروه از مردم محلی هنور بخش زیادی از اراضی و تکنیک‌های باستانی اجدادشان را حفظ کرده‌‌اند) منتقل شده است.

این پارک به طور مشترک متعلق به شرکت قدیمی Gunditj Mirring و پارک ویکتوریا است. این پارک به دلیل ارزش‌های فرهنگی بومی به شدت حفاظت می‌شود، Budj Bim هزار و یکمین مکانی است که در ژوئن 2019 در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شد.

مدرک کاندیداتور Budj Bim در صفحه Budj Bim سایت یونسکو قرار دارد و اطلاعات و تاریخچه مفصلی درباره این سایت ارائه شده است. بخش‌های اضافه شده به فهرست میراث جهانی بخش شمالی این آب‌راه دست‌ساز بوده که نمونه‌ای استثنایی از نبوغ و همچنین تعامل مثبت انسان با محیط زیست بوده است. این مدیریت حیرت‌آور محیط همان چیزی است که  گوندیتیماراها توانستند به کمک آن، خود و فرهنگشان را برای هزاران سال حفظ کنند.

در گذشته این پارک از بازدیدکنندگان استقبال می‌کرد و بازدید کنندگان می‌توانستند در میان صخره‌ها و در امتداد کانال‌ها در داخل و خارج از غارهای که توسط گدازه‌های آتشفشان ایجاد شده بودند، قدم بزنند. همچنین در کنار دریاچه که به دهانه آتشفشان منتهی می‌شد، پیاده‌روی کنند و در میان درختان که معمولا خرس‌های کوالا پنهان شده ‌بودند، راه بروند.

متاسفانه به دلیل آتش‌سوزی استرالیا پارک ملی Budj Bim تعطیل شده است. اصابت یک صاعقه در دسامبر 2019 آتش‌سوزی را شروع کرد که بیش از 15 هزار هکتار از اراضی خشک را سوزاند. گزارشگر خبری استرالیا، سارا جین‌بل (Sarah Jane Bell) به نقل از دنیس رز (Denis Rose) گفته است که بخش عمده‌ای از سیستم آب‌رسانی باستانی سالم باقی مانده است. اگرچه هنوز قادر به بررسی کل سایت نیستند.
آتش‌نشان‌ها برای اینکه کمترین آسیب را به سیستم آب‌رسانی وارد کنند از تکینک‌های کم‌اثر اطفای حریق استفاده می‌کردند.

منبع: شریان

کلیدواژه: سیستم آبرسانی آتش سوزی سیستم آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shariyan.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شریان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۴۵۱۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) رازی که کسی نمی‌دانست؛ استرس شدید هادی چوپان در مسابقات

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

زی‌سان: فیلم بالا تصاویری از هادی چوپان بعد از مسابقه آرنولد کلاسیک انگلستان را نشان می‌دهد که از شدت خستگی و استرس شدید روی زمین دراز کشیده است. هادی چوپان توانست در مساقات آرنولد کلاسیک انگلستان قهرمان دسته اوپن شود و جایزه ۱۵۰ هزار دلاری را به خانه ببرد.  

tags # هادی چوپان سایر اخبار توصیه عجیب دانشمندان؛ به این دلیل مهم گوشت مار پیتون بخورید! از حمام در خون دختران باکره تا خوردن خون کودک؛ آیا انسان راه غلبه بر مرگ را پیدا می‌کند؟ (عکس) جانور عجیبی که آنقدر رابطه جنسی برقرار می‌کند تا بمیرد! تجربه نزدیک به مرگ چیست و چه حسی دارد؟

دیگر خبرها

  • نجات جان ۲ جوان با انجام عمل جراحی مغز در بیمارستان رازی سراوان
  • نجات جان ۲ جوان در بیمارستان رازی سراوان
  • نجات جان ۲ جوان با جراحی شگفت‌آور در بیمارستان سراوان
  • (ویدئو) رازی که کسی نمی‌دانست؛ استرس شدید هادی چوپان در مسابقات
  • مرز رازی برفی است
  • آغاز بارش برف در مرز رازی خوی
  • ماهیانه به بیش از ۲۱ هزار نفر در بیمارستان رازی سراوان خدمات ارائه می‌شود
  •  آتش سوزی بزرگ در قاهره ؛ استودیوی بزرگ اهرام ویران شد | ببینید
  •  جلسه خانگی قرآن «عاشقان ثارالله» با ۸۲ سال قدمت در شهرستان ابهر
  • مسجد جامع ارومیه آماده میزبانی از مسافران نوروزی