Web Analytics Made Easy - Statcounter

لعیا جنیدی، معاون‌حقوقی رئیس‌جمهور در یادداشتی به مناسبت روز وکیل تاکید کرد: روز هفتم اسفند ماه در هر سال یادآور جایگاه والای نهاد وکالت و استقلال آن از هر وابستگی در فرآیند دسترسی مردم به حق‌ها و عدالت است.

به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، متن یادداشت لعیا جنیدی معاون حقوقی رییس جمهور به شرح زیر است:

برای اجرای عدالت و دفاع و تضمین حق‌ها و آزادی‌های شهروندان کنش‌گران متعددی نقش ایفاء می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این میان، وکیل از جمله برجسته‌ترین کنش‌گران است که با تلاش و بکارگیری توان تخصصی خود در عرصه عدالت و فرآیند رسیدگی، حق دسترسی شهروندان به عدالت را تأمین می‌کند و هم اوست که با بهره‌گیری از آموزه‌های حقوقی در راستای تحقق و اجرای اصول و حق‌های بنیادین حقوق یعنی،آزادی، قانونمندی، انصاف و برابری گام برمی‌دارد.

بنابراین، وکیل با حضور خود در پهنه عدالت علاوه بر این که تضمین کننده حق دفاع طرفین دعوی (خواهان، خوانده و متهم، بزه دیده)است، اسباب حمایت و اجرای حق‌ها و ضوابط را در سراسر فرآیند رسیدگی فراهم می‌آورد. ایفاء این نقش از سوی وکیل به بایسته‌های متعددی نیاز دارد که استقلال وکیل و نهاد وکالت از شاخص‌ترین آن‌هاست.

استقلال وکیل، گویای مستقل بودن وی از هر کنش‌گر و نهادی برای به انجام رسانیدن مهم‌ترین مأموریت تحقق حق دفاع است و استقلال نهاد وکالت علاوه بر یادآور بودن تلاش‌های گذشتگان و یاوران حقوق و عدالت در سال‌های پیشین، گویای مستقل بودن آن از هر نوع وابستگی به نهادهای رسمی در فرآیند اجرای عدالت و رسیدگی منصفانه است.

استقلال نهاد وکالت دارای کارکرد و فایده‌های مختلف به ویژه از حیث حقوقی و اجتماعی است. اما، شاخص‌ترین آن پذیرش رویکرد مشارکتی و به رسمیت شناختن جامعه مدنی در پهنه عدالت است تا از این رهگذر نهادی مستقل به ارائه توان تخصصی خود در راه اجرای عدالت، یاری رسانیدن به دیگر کنش‌گران نظام عدالت و نیز ارزیابی عملکرد این فعالان در این مسیر مبادرت ورزد.

به همین جهت، سیاست‌گذاران حقوقی باید استقلال نهاد مذکور که از شاخص‌های سطح فرهنگ و تمدن حقوقی است را بیش از گذشته تقویت نمایند، تا مستقل بودن این مجموعه از ساختار رسمی عدالت زمینه‌ای مناسب برای شناخت وضعیت و سطح نظام حقوقی و قضایی و سنجش تدابیر و اقدام‌های تصمیم‌گیران در این عرصه فراهم آورد و نشان دهنده واقعیت‌های حقوقی و اجتماعی باشد.

روز هفتم اسفند ماه در هر سال یادآور جایگاه والای نهاد وکالت و استقلال آن از هر وابستگی در فرآیند دسترسی مردم به حق‌ها و عدالت است. هم‌چنین، این روز به یاد‌ آورنده سال‌ها تلاش موافقان عدالت است که علاوه بر همت گماردن برای بدست آوردن جایگاه مستقل نهاد وکالت با کوشش فراگیر در مسیر تحقق آزادی، قانونمندی و انصاف همّت گمارده‌اند.

معاون حقوقی رئیس جمهور این روز و رویداد مهم تاریخی، اجتماعی و حقوقی را به همه جامعه حقوقی و وکیلان محترم دادگستری که می‌کوشند با رویکردی دانش بنیان و مبنا قرار دادن پارسایی و اخلاق‌مداری در راستای تحقق هدف‌ها و آرمان‌های والای بشر، خصوصاً‌ کرامت انسانی، آزادی، حاکمیت قانون، عدالت و دفاع منصفانه از حق‌های موکلان و نیز منافع جامعه گام بردارند، تبریک می‌گوید.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: معاون حقوقی رئیس جمهور روز وکیل لعیا جنیدی نهاد وکالت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۴۷۲۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روش و نرخ محاسبه خدمات قضایی به کمک مشاوره حقوقی

به گزارش بازرگانی خبرگزاری مهر، درخواست رسیدگی کردن از محاکم قضایی، به نحوی که به صدور حکم و سپس اجرای حکم بیانجامد، با پرداخت هزینه‌هایی برای طرفین همراه خواهد بود. اما به صورت یک اصل کلی، شخصی که در نهایت باید از عهده پرداخت هزینه‌های دادرسی و اجرا برآید، شخص محکوم است. زیرا محکوم برخی از مقررات را نادیده گرفته است و در نتیجه محکمه قضایی را مشغول کرده است.

از جمله هزینه‌هایی که در جریان اجرای آرای قضایی به گوش می‌خورد و باید توسط محکوم پرداخت شود، به عنوان نیم عشر دولتی شناخته می‌شود. موضوعی که در این نوشته قصد داریم به معرفی آن بپردازیم.

منظور از نیم عشر دولتی چیست؟

عشر در لغت به معنای یک دهم است. در نتیجه نیم عشر به معنای نصف یک دهم است. می‌دانیم که نصف یک دهم می‌شود یک بیستم یا همان پنج درصد. پس زمانی که از نیم عشر صحبت می‌کنیم، مقصود ما پنج درصد است.

اما پنج درصد از چه چیزی محل نظر ما است؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که رسیدگی قضایی با برخی از هزینه‌ها در مرحله رسیدگی و نیز در مرحله اجرای رای همراه است. از محل هزینه‌های یاد شده است که بودجه سیستم قضایی تامین شده و امکان ادامه خدمات آن فراهم است.

نیم عشر دولتی از جمله مواردی است که به مرحله اجرای آرا بازمی‌گردد. به نحوی که مبلغ پنج درصد از ارزش اسناد رسمی و یا مواردی همچون مهریه زوجه، در زمان اجرای احکام و به سبب اجرای حکم، از محکوم و یا از زوجه دریافت خواهد شد.

البته در برخی از نوشته‌های نیم عشر دولتی را از نیم عشر اجرایی جدا می‌دانند. به نحوی که نیم عشر اجرایی را به پنج درصد از مبلغ محکوم به و کلیه خسارات مرتبط با آن نسبت می‌دهند که در مرحله اجرای رای، و پس از صدور اجراییه باید از محکوم اخذ شود.

حال آن که نیم عشر دولتی را به برخی موارد خاص همچون اجرای مهریه نسبت می‌دهند که به عنوان وجه نقدی به نفع صندوق دولت از ذی‌حق، یعنی زوجه اخذ می‌شود. که در این صورت مبدا محاسبه میزان مهریه زوجه خواهد بود و نیم درصد از آن پیش از اجرای مهریه باید توسط زوجه به صندوق دولت پرداخت شود.

اما بنا بر تاکید مشاوره حقوقی باید توجه داشته باشیم که این تقسیم‌بندی همواره انجام نمی‌گیرد و در واقع نیم عشر دولتی را به هر دو حالت‌های یاد شده نسبت می‌دهند و در یک نگاه کلی‌تر آن را بررسی می‌نمایند.

نحوه محاسبه نیم عشر دولتی چگونه است؟

نیم عشر دولتی را دانستیم که مبلغ پنج درصد از اجراییه مربوطه است. اما این هزینه چگونه محاسبه می‌شود یا به عبارت دیگر پایه و مبدا محاسبه آن چیست؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که مبلغ نهایی مقرر شده در یک رای قضایی، مبنای تعیین نیم عشر به حساب می‌آید. برای مثال چنانچه در رای تنها به اصل خسارت یا مبلغ اولیه و اصلی اشاره شده باشد، همان مبلغ اصلی است که پایه نیم عشر ما را تشکیل می‌دهد.

اما اگر در رای قضایی به خسارت‌های دادرسی، خسارت تاخیر تادیه یا مواردی همچون حق الوکاله وکیل نیز پرداخته شده باشد، جمع مبالغ یاد شده، پایه و مبدا نیم عشر است. به نحوی که مبالغ مذکور را جمع زده و نتیجه را در نیم درصد ضرب می‌کنیم. عدد به دست آمده نیم عشر دولتی ما در این مورد است.

در مواردی همچون اجرای مهریه زوجه، مبدا و پایه محاسبه نیم عشر، مهریه زوجه است که قرار است به مرحله اجرا درآِید. پس همانگونه که مشاهده می‌شود، مبدا محاسبه، یا پایه اصلی ما، مجموعه هزینه‌ها و مبالغی است که در رای قضایی مورد توجه قرار گرفته است و قرار است که به موقع اجرا گذاشته شود.

نیم عشر دولتی چه زمانی پرداخت می‌شود؟

در ماده ۱۸۱ از قانون ثبت اعلام شده است که کسی که اجرائیه به ضرر وی در حال اجرا است باید از عهده پرداخت نیم عشر دولتی برآید. پس همانگونه که مشاهده می‌شود، مسئولیت پرداخت نیم عشر به عهده محکوم است. و نیز زمان پرداخت نیم عشر، هنگامی خواهد بود که پرونده قضایی به صدور رای نهایی انجامیده و در نهایت به مرحله اجرای رای ورود نموده است.

مبنای تعیین زمان پرداخت نیم عشر را زمان صدور اجرائیه می‌دانیم. به نحوی که پس از صدور اجرائیه و ابلاغ آن به طرفین پرونده قضایی و نیز پس از آن که ده روز از صدور اجرایی گذشت، پرداخت نیم عشر برای محکوم مستقر خواهد شد و نامبرده باید از عهده پرداخت آن برآِید.

استثنائات بر پرداخت نیم عشر دولتی شامل چه مواردی است؟

نیم عشر دولتی را اصولاً محکوم پرونده و یا زوجه که قصد اجرای مهریه خود را قبل یا بعد از دعوای طلاق دارد باید پرداخت نماید. همچنین دانستیم که زمان پرداخت نیم عشر دولتی، هنگامی است که رای اجرایی صادر شده است و در خصوص مهریه زوجه پیش از اجرای مهریه است.

با این حال برخی از استثنائات وجود دارد که می‌تواند محکوم را از پرداخت نیم عشر مبری سازد و نیز پرداخت نیم عشر را از عهده زوجه در ابتدای امر بردارد. این شرایط عبارتند از موارد ذیل:

اجرای رای قضایی به صورت داوطلبانه و توسط محکوم: چنانچه محکوم شخصاً تا ۱۰ روز پس از صدور اجراییه از عهده پرداخت آن برآید، از پرداخت نیم عشر دولتی معاف خواهد شد.

توافق بر نحوه اجرای رای توسط طرفین رای قضایی: چنانچه پس از صدور اجراییه و تا مدت ۱۰ روز پس از آن، محکوم و محکوم له، یعنی طرفین رای قضایی، نسبت به چگونگی و زمان اجرای حکم با هم به توافق برسید، پرداخت نیم عشر دولتی از محکوم برداشته خواهد شد.

احراز اعسار زوجه یا محکوم: اعسار قضایی به شرایطی گفته می‌شود که شخص یا به دلیل نداشتن اموال و یا حتی به دلیل دسترسی نداشتن به اموال خود، از پرداخت برخی از هزینه‌ها معاف می‌گردد. نحوه اعمال معافیت عبارت است از اینکه نامبرده باید درخواست اعسار خود را به مرجع رسیدگی تقدیم نماید. درخواست اعسار باید حداقل با شهادت دو شخص همراه باشد. در صورتی که درخواست اعسار نامبرده پذیرفته شود، از پرداخت نیم عشر دولتی به صورت موقت معاف خواهد شد.

نتایج عدم پرداخت نیم عشر دولتی

چنانچه نیم عشر دولتی در مدت زمان مقرر قانونی توسط محکوم پرداخت نگردد، مرجع رسیدگی این حق و اختیار را دارد که برای نامبرده دستور جلب صادر نماید. همچنان که می‌تواند دستور اخذ نیم عشر دولتی از محل اموال و دارایی‌های محکوم را صادر نماید.

در واقع نیم عشر دولتی همچون یک بدهی مالی است که به عهده محکوم و به نفع دولت مستقر شده است. به همین سبب طبیعی می‌نماید که امکان استفاده از کلیه ساز و کارهای قانونی برای اجرا و وصول آن وجود داشته باشد.

از جمله این ابزارهای قانونی، عبارت است از صدور دستور جلب محکوم. البته در این فرض، چنانچه محکوم بتواند اعسار خود را احراز نماید، دستور جلب وی لغو می‌شود و پرداخت نیم عشر دولتی به زمانی که نامبرده تمکن مالی داشته باشد به تاخیر می‌افتد.

به عنوان نکته پایانی باید اشاره کنیم که در برخی از شرایط و مواقع، امکان پرداخت قسطی نیم عشر دولتی وجود دارد. این امر به ویژه زمانی که مهریه زوجه مبلغ سنگینی است و زوجه باید پیش از اجرای مهریه از عهده پرداخت آن به صندوق دولت برآید مهم و موثر است.

این مطلب، یک خبر آگهی بوده و خبرگزاری مهر در محتوای آن هیچ نظری ندارد.

کد خبر 6094070

دیگر خبرها

  • تلاش برای رفع ابهام‌ها و اجرای کامل توافق اسفند ۱۴۰۱
  • روش و نرخ محاسبه خدمات قضایی به کمک مشاوره حقوقی
  • نکات حقوقی و قوانین مربوط به دیه
  • نگرانی از کاهش سطح دینداری و افزایش بی اعتمادی در جامعه در یادداشت عباس عبدی
  • خود را مکلف به دفاع از حقوق عامه کسانی می‌دانیم که زبان شکایت ندارند
  • جرم معلم بلاگرها چیست؟ + فیلم
  • عدالت باید در اجرای پروژه‌های عمرانی خوزستان رعایت شود
  • سید محمد خاتمی: کشور در شرایط حساسی به سر می‌برد/ چشم امید ما برای عبور از بحران‌ها و گشودن افق‌ها به نهاد دانشگاه و دانشگاهیان است/ اولین کار مجلس هفتم تثبیت قیمت‌ها بود و دیدیم که تورم روز به روز افزایش پیدا کرد
  • مراقبت از جایگاه وکلا و کارشناسان دادگستری ضروری است
  • سیاسی‌بازی در شوراها مانع خدمت‌رسانی می‌شود