Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حبرگزاری رسمی الجزایر تبون در این سفر سه روزه با « سلمان بن عبدالعزیز » شاه سعودی دیدار خواهد کرد و دو طرف در ارتباط با روابط دوجانبه و مسائل مورد اهتمام مشترک با یکدیگر به بحث و گفت وگو خواهند پرداخت.

این اولین سفر رسمی رئیس جمهوری کنونی الجزایر از یک کشور دیگر از زمان تصدی این منصب در ماه دسامبر سال گذشته میلادی به شمار می آید و دو روز پس از آن انجام می شود که وی میزبان سفر شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر به الجزیره بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کارشناسان سیاسی معتقدند با توجه به اینکه الجزایر همواره در طول تاریخ خود برای حل و فصل اختلافات میان کشورهای عربی و منطقه ای به عنوان میانجی نقش ایفا کرده است، احتمال میانجیگری الجزایر میان عربستان و قطر وجود دارد. به خصوص اینکه الجزایر از ابتدای بروز بحران میان قطر و همسایگانش جانب بی طرفی پیشه کرده است .

کشورهای عربستان ، امارات ، بحرین و مصر  از ۵ ژوئن ۲۰۱۷ ( ۱۵ خرداد ۹۶) با متهم کردن دوحه به حمایت از تروریسم کلیه روابط خود با این کشور را قطع کردند و مرزهای زمینی، دریایی و هوایی با قطر را هم بستند.
کشورهای تحریم کننده، ۱۳ شرط برای از سرگیری روابط با قطر تعیین کردند اما دوحه با بیان اینکه تحریم کنندگان هیچ دلیل قانع کننده برای اثبات ادعاهای خود در اختیار ندارند، تاکید دارد که این شروط در تناقض آشکار با حق حاکمیت این کشور است.

الجزایر از ابتدای بحران در روابط قطر و برخی کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس موضع بی طرف اتخاذ کرد و از کشورهای درگیر این بحران خواست تا « منطق گفت وگو» را به عنوان تنها راه حل پایان دادن به اختلافات میان این کشورها در پیش بگیرند.

تحلیل گران الجزایری به چند دلیل معتقدند الجزایر توانمندترین کشور در زمینه ایفای چنین نقشی است . اولین دلیل آنها آن است که الجزایر در میانجیگری دارای رویکرد دیپلماتیک مستحکم و موفقی است . دومین دلیل موضع بی طرفانه ای است که الجزایر از همان ابتدای بحران اتخاذ کرد.
سیاست مداران و اصحاب رسانه در الجزایر معتقدند به کشوری با مساحت وسیع و منابع بسیار و اعتبار در صحنه بین الملل تعلق دارند و همین امر به الجزیره شایستگی می بخشد تا در این بحران به ایفای نقش بپردازد.
الجزایر در گذشته میان ایران و عراق و همچنین پاکستان و هند و دیگر کشورها پادرمیانی کرده و از نظر تحلیل گران سیاسی الجزایر کشوری است که توانسته این همه اختلافات به هم پیچیده را حل کند ، پس از حل و فصل بحران قطر با دیگر کشورهای عربی که قابل حل به نظر می رسد، عاجز و ناتوان نیست.
ناظران سیاسی معتقدند اگر الجزایر بخواهد به ایفای چنین نقشی بپردازد با موضع مخالف سعودی مواجه خواهد شد به ویژه با توجه به این واقعیت که ریاض و الجزیره به دلیل موضع الجزایر نسبت به سوریه و حمایت الجزایری ها از دولت سوریه روابط خوبی با هم ندارند.
الجزایر از تحولات جاری در سوریه به عنوان یک تجاوز آشکار علیه یک کشور دارای تمامیت ارضی و استقلال نام می برد و خواستار بازگشت سوریه به اتحادیه عرب و ازسرگیری مشارکت دمشق در نشست های آن است.
همچنین حمایت سعودی از  مغرب در خصوص موضوع صحرای غربی باعث شده تا روابط ریاض و الجزیره از یک تنش نسبی برخوردار باشد و همین امر میزان موفقیت آمیز بودن میانجیگری احتمالی الجزایر میان دوحه و ریاض را زیر سوال می برد زیرا یک میانجی می بایست با دو طرف دعوا روابط خوبی داشته باشد.

البته ناظران سیاسی معتقدند که دعوت رسمی به عمل آمده از سوی شاه سعودی از عبدالمجید تبون برای سفر به عربستان حکایت از آن دارد که ریاض در روابط خود با الجزایر در دوران پس از انقلاب مردم این کشور و سرنگونی عبدالعزیز بوتفلیقه تجدیدنظر به عمل آورده است.

۱۴۸۷

برچسب‌ها پاکستان استقلال عراق اتحادیه عرب بحرین هند سلمان بن عبدالعزیز تمیم بن حمد آل ثانی قطر تروریسم بوتفلیقه الجزیره سوریه مصر دوحه الجزایر شورای همکاری خلیج فارس ریاض

منبع: ایرنا

کلیدواژه: پاکستان استقلال عراق اتحادیه عرب بحرین هند سلمان بن عبدالعزیز تمیم بن حمد آل ثانی قطر تروریسم بوتفلیقه الجزیره سوریه مصر دوحه الجزایر شورای همکاری خلیج فارس ریاض پاکستان استقلال عراق اتحادیه عرب بحرین هند سلمان بن عبدالعزیز تمیم بن حمد آل ثانی قطر تروریسم بوتفلیقه الجزیره سوریه مصر دوحه الجزایر شورای همکاری خلیج فارس ریاض

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۴۷۵۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش روسیه به اقدام خصمانه کشورهای بالتیک برای قطع روابط

به گزارش خبرآنلاین «ماریا زاخارووا»، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه تاکید کرد کشورهای حوزه بالتیک شامل لیتوانی، لتونی و استونی که از اعضای ناتو هستند با در پیش گرفتن مواضع خصمانه باعث قطع بیشتر روابط خود با مسکو شدند.

زاخارووا در مصاحبه با خبرگزاری «نووستی» خاطرنشان کرد: «دولت‌های ویلنیوس،‌ ریگا و تالین (پایتخت سه کشور لیتوانی، لتونی و استونی) به دلیل اتخاذ خط مشی خصمانه علنی باعث قطع شدن روابطشان با روسیه در سطوح بین‌دولتی، بین سازمانی، منطقه‌ای و ناحیه‌ای شدند.»

به نقل از ایسنا زاخارووا به آنها هشدار داد که مسکو با اتخاذ تدابیر نامتقارنی به خصومت آنها پاسخ خواهد داد اما توضیح بیشتری در این مورد نداد.

او بیان کرد: «ما با تدابیر نامتقارن به اقدامات خصمانه کشورهای بالتیک، در درجه اول در حوزه‌های اقتصادی و حمل و نقل پاسخ خواهیم داد.»

«دیمیتری مدودف»، معاون رئیس شورای امنیت روسیه و نخست وزیر اسبق این کشور سال گذشته میلادی اعلام کرد کشورهای حوزه بالتیک به روسیه تعلق دارند و از مشاهده عملیات نظامی ویژه مسکو در اوکراین به وحشت افتاده‌اند.

تالین و ویلنیوس هفته گذشته روسیه را به مداخله در ترافیک هوایی در منطقه متهم کردند.

ناتو نیز روز پنجشنبه مدعی شد روسیه دست به جنگ «ترکیبی» در منطقه و کلیت اروپا زده است.

روسیه در ماه فوریه «کایا کالاس»، نخست وزیر استونی و همین طور وزیر فرهنگ لیتوانی و نمایندگان پارلمان سابق لتونی را به اتهام تخریب بناهای متعلق به دوران شوروی سابق در فهرست افراد تحت تعقیب قرار داد.

حامیان این اقدام در این سه کشور مدعی شدند که این بناها یادآور دردناک دوران اشغال شدن از سوی شوروی سابق بوده و باید به منظور همبستگی نشان دادن با کی‌یف حذف شوند.

311311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1903375

دیگر خبرها

  • چالش های عربستان و آمریکا برای انعقاد پیمان امنیتی
  • نگاه هند به جنوب خلیج فارس؛ نزدیکی به امارات، عربستان و عمان
  • سران کشورهای بزرگ به تل‌آویو رفتند تا علیه اسلام اعلام جنگ کنند
  • بازی اتمی بن‌سلمان/ بازگشت ایران و عربستان به عصر تنش؟
  • ویژگی‌های ژئوپلیتیکی کشورهای شیخ‌نشین؛ از اختلافات پیچیده سرزمینی تا همگرایی در ساختارهای اجتماعی ـ تاریخی
  • اتحاد مثلث علیه منافع ایران/ بررسی تأثیرات توافق امنیتی میان آمریکا و عربستان بر روابط سعودی‌ها با ایران
  • اردوغان: کارهای ناتمام‌ خود را در سوریه به پایان خواهیم رساند
  • محورهای رایزنی وزرای خارجه روسیه و عربستان
  • سیاست همسایگی دولت سیزدهم
  • واکنش روسیه به اقدام خصمانه کشورهای بالتیک برای قطع روابط