Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، مسعود الماسی، معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان امروز گفت: شالیکاران از دی امسال تا کنون ۹۰ هزار هکتار معادل ۳۸ درصد از شالیزار‌های خود را شخم اول یا زمستانه زدند.

او افزود: با توجه به وجود روان آب‌های ناشی از نزولات آسمانی و رها کردن آب سد سفیدرود پیش بینی می‌شود این مقدار تا پایان امسال به ۸۰ درصد می‌رسد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت: کشاورزان همه ساله ۸۰ درصد شالیزارهایشان را با استفاده از آب باران و برف شخم زمستانه می‌زنند.

مسعود الماسی، با بیان اینکه حدود ۱۷۲ هزار هکتار از شالیزار‌های گیلان تحت پوشش شبکه آبیاری و زهکشی سد سفید رود است، افزود: بیشترین آب سد سفیدرود برای نشاء و آبیاری در مراحل رشد رویشی و زایشی برنج استفاده می‌شود.

او گفت: مصرف بهینه و به موقع از آب‌های سطحی، بهره گیری از نزولات جوی، مدیریت مصرف و از بین رفتن کانون‌های زاد آوری آفات گیاهی به ویژه کرم ساقه خوار برنج از مزایای شخم زمستانه شالیزار‌ها است.

وحید خرمی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گیلان هم از رها کردن آب سد مخزنی سفید رود خبر داد و گفت: با توجه به آبگیری ۸۵ درصد حجم مخزن و شرایط مطلوب پوشش برفی حوضه آبریز سد سفیدرود، پیش بینی مجدد بارش در روز‌های آینده و برای فراهم کردن شرایط تخم ریزی ماهیان خاویاری آب بزرگ‌ترین سد مخزنی استان رها شد.

او، با بیان اینکه گنجایش سد سفید رود یک میلیارد و ۵۰ میلیون مترمکعب است افزود: آب ۱۷۲ هزار از ۲۳۸ هزارهکتار شالیزار گیلان از این سد مخرنی ۵۰ ساله تامین می‌شود.

 

انتهای پیام/م.ع

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی کشاورزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۴۷۸۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح کشت چوب در ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی خوزستان

به گزارش خبرنگار مهر، علی اکبر حسینی محراب بعد از ظهر امروز چهارشنبه در نشست بررسی طرح زراعت چوب در استان خوزستان بیان کرد: زراعت چوب به عنوان یک کار جدید است که می‌تواند بخشی از کانون‌های ریزگرد را تحت پوشش قرار داده و در کنار آن موجب شکل‌گیری تولید صنایع چوب و ایجاد زنجیره اشتغال در استان شود.

وی افزود: طرح زراعت چوب در قالب سفر هیأت دولت مطرح شد و مورد تأیید دولت قرار گرفت. خوزستان حدود ۶ میلیون هکتار زمین دارد و اجرای این طرح در ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی استان در طول چهار سال پیش‌بینی شده است.

حسینی محراب ادامه داد: در هر هکتار از طرح زراعت چوب بیش از یک هزار درخت اکالیپتوس و گونه‌های مشابه کشت می‌شود که پس از چهار سال به تولید می‌رسد و در این مدت از برگ آن برای گرفتن اسانس استفاده می‌شود که برای این امر نیز چند کارخانه راه‌اندازی شده است.

استاندار خوزستان اظهار کرد: در سال زراعی جاری کشت نهال در حدود ۱۷ هزار و ۴۰۰ هکتار از اراضی استان انجام شده و رقم مصوب ۴۶ هزار هکتار بوده که رقم قابل توجهی است؛ درخواست‌هایی که شرکت‌ها و کشاورزان مختلف داشتند، بیش از ۱۰۰ هزار هکتار است.

حسینی محراب گفت: تاکنون و در مجموع ۲ هزار هکتار در زمینه زراعت چوب در استان زیر کشت رفته است و کشتی که در سال زراعی جاری شده بیش از ۸.۵ برابر نسبت به گذشته است.

وی افزود: آماری که در سامانه منابع طبیعی کشور برای کشت نهال ثبت شد، ۹۰ هزار هکتار است که ۷۳ هزار هکتار از آن فقط به خوزستان اختصاص دارد و ۱۷ هزار هکتار برای سایر استان‌ها در نظر گرفته شده است.

استاندار خوزستان با اشاره به اینکه شهرک‌های صنایع چوب و مبلمان می‌تواند در کنار اجرای طرح زراعت چوب در استان ایجاد شود، عنوان کرد: فارغ‌التحصیلان دانشگاهی می‌توانند نقش مهمی در پیشبرد این پروژه داشته باشد.

کد خبر 6088140

دیگر خبرها

  • سند ۱۷۱ هکتار از اراضی ملی پردیس صادر شد
  • ساماندهی لندفیل سراوان ۸۴ درصد پیشرفت دارد/ضرورت مدیریت زباله تر خانگی
  • کشت گندم و جو در چهار هزار و ۵۰۰ هکتار از مزارع رخ
  • ۱۴ همت پروژه اقتصادی و عمرانی گیلان در سفر رئیس جمهور به بهره‌برداری می‌رسد
  • فعالیت ۲۱ بانک نشا در آمل/کشت مکانیزه ۲۴ هزار هکتاری
  • اجرای طرح کشت چوب در ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی خوزستان
  • درخواست سازمان جهاد کشاورزی از شالیکاران گیلانی
  • انبوه سازی بیش از ۳۵ هزار واحد مسکن ملی در ۹ شهر گیلان
  • (تصاویر) آزادسازی ۵۰ هکتار از اراضی ساوجبلاغ
  • نشاکاری ۲۵ درصدی شالیزار‌های محمودآباد