Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-26@17:19:20 GMT

ماسک؛ کالای نایاب این روزها در گیلان

تاریخ انتشار: ۷ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۴۹۹۱۰

ماسک؛ کالای نایاب این روزها در گیلان

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: جولان ویروس کرونا در برخی از شهرهای کشور به ویژه در استان گیلان سبب شد تا مسئولان از مردم بخواهند ضمن رعایت بهداشت فردی از حضور در اماکن شلوغ و محل‌های تجمع با توجه به سرعت بالای شیوع این ویروس خودداری کنند.

اما چیزی که در چند روز گذشته مردم اکثر شهرهای استان گیلان را نگران کرده و سبب نارضایتی و حتی گلایه آنها شده نبود ماسک و مواد ضدعفونی کنند است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موردی که هنوز بعد از گذشت چند از شیوع این ویروس و با وجود قول مسئولان برای توزیع این اقلام در میان مردم محقق نشده و علاوه بر ترس و وحشت ناشی از ابتلاء به ویروس کرونا نبود این اقلام نیز زمینه نگرانی شهروندان گیلانی را فراهم کرده است.

متأسفانه چیز دیگری که در این روزهای سخت و پراسترس مردم را اذیت می‌کند سوءاستفاده برخی سودجویان از نگرانی شهروندان و فروش ماسک و انواع مواد ضد عفونی کننده به چندین برابر قیمت است موردی که هر چند توسط تعزیرات حکومتی و چند نهاد دیگر با ایجاد گشت‌های بازرسی تا حدودی کنترل شده اما هنوز هم می‌شنویم فلان داروخانه ماسک ۵۰۰ تومانی را به چندین برابر قیمت می‌فروشد.

سوء استفاده سودجویان از ترس و اضطراب مردم

علیرضا نعیمی که مادرش به بیماری ریوی مبتلاست در این باره در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه با شیوع ویروس کرونا و توصیه پزشکان برای عدم حضور شهروندان در مراکز شلوغ چند روزی است که مادرم در خانه حضور دارد، اظهار کرد: برای تهیه ماسک یکی از چیزهایی که مادر به آن نیاز دارد به بیشتر داروخانه‌های شهر سر زده‌ام اما دریغ از یک ماسک معلومی.

وی با بیان اینکه متأسفانه عده‌ای از ترس و اضطراب مردم برای کسب سود بیشتر استفاده می‌کنند، گفت: قطعاً با تلاش همه این ویروس کنترل می‌شود اما آیا آن فردی که در این روزهای سخت همراه و همدل همشهریان خود نبود می‌تواند با وجدانی آسوده بخوابد.

علیرضا با تأکید بر لزوم نظارت بیشتر از سوی مسئولان در این زمینه، تصریح کرد: شیوع سریع این ویروس خود سبب نگرانی بیش از حد مردم شده است حداقل مسئولان تلاش کنند تا با در اختیار قرار دادن ماسک و مواد ضد عفونی کننده از نگرانی مردم بکاهند.

افزایش تولید ماسک و مواد ضدعفونی کننده در گیلان

گلایه شهروندان از نبود ماسک و مواد ضدعفونی کننده در حالی است که همین چند روز پیش استاندار گیلان در حاشیه بازدید از یک واحد تولید این محصولات، اظهار کرد: در روزهای گذشته با توجه به انتشار ویروس کرونا و افزایش تقاضای شهروندان برای ماسک و محلول‌های ضد عفونی کننده با کمبود در این زمینه مواجه شده‌ایم.

وی با بیان اینکه در همین راستا و برای تأمین تقاضا خط تولید دو واحد صنعتی به صورت ویژه به تولید ماسک و محلول‌های ضد عفونی کننده اختصاص داده شد، گفت: این واحد تولید روزانه چندین هزار ماسک تولید می‌کنند.

استاندار گیلان با اشاره به عرضه ماسک از امروز در سطح استان، افزود: شهروندان باید توجه کنند که بر اساس توصیه مختصصان تنها افراد دارای مشکل و یا کسانی که در مراکز عمومی و درمانی فعالیت دارند باید از ماسک استفاده کنند.

وی با بیان اینکه پیش بینی‌های لازم برای ورود این محصولات از سایر نقاط کشور به استان نیز صورت گرفته و دستورات لازم به سازمان صمت داده شده است، تصریح کرد: میزان تولید ماسک در استان می‌تواند جوابگوی نیاز شهروندان باشد.

زارع با تأکید بر لزوم حفظ آرامش از سوی شهروندان و رعایت توصیه‌های پزشکی، بیان کرد: شهروندان از حضور غیر ضروری در اماکن عمومی و مکان‌های شلوغ جدا خودداری کنند.

کمک سپاه قدس گیلان برای سامان دادن به شرایط

البته با حضور میدانی خبرنگار مهر در سطح شهر و گزارشات رسیده به دفتر خبرگزاری هنوز هیچ مرکزی برای توزیع این ماسک‌ها و مواد ضدعفونی کننده معرفی نشده و شهروندان برای تهیه این ملزومات باید کل شهر را زیر پا بگذارند تا شاید در یکی از فروشگاه‌های عرضه لوازم پزشکی و یا یک داروخانه منصف اقلام مورد نیاز خود را پیدا کنند.

با توجه به شرایط موجود همانند همه بحران‌ها و حوادث بار دیگر سپاه، بسیج و گروه‌های جهادی پای کار آمده و با اعلام آمادگی برای کمک به دانشگاه علوم پزشکی گیلان، با ایجاد شیفت‌های ایثار توسط بسیج کارگری سپاه در واحدهای تولید کننده مواد بهداشتی و ضد عفونی تلاش کردند تا بخشی از مشکلات و کمبود این محصولات در سطح شهر کاهش یابد.

در همین راستا سرهنگ مجید دوهندو فرمانده یگان امنیتی امام علی (ع) سپاه قدس گیلان عصر روز گذشته بود که در حاشیه بازدید از کارخانه تولید مواد بهداشتی در رشت در جمع خبرنگاران با اشاره به شیوع ویروس کرونا در استان گیلان، اظهار کرد: متأسفانه شاهد کمبود مواد ضدعفونی کننده و ماسک در سطح شهرستان مختلف استان گیلان هستیم.

وی در ادامه با بیان اینکه مردم نگران مواد بهداشتی و ضد عفونی نباشند، افزود: این مواد در قالب طرح شیفت ایثار در این واحد در حال تولید است و در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

سرهنگ دوهندو با اشاره به همکاری بسیج کارگری گیلان در زمینه افزایش تولید این مواد، گفت: بسته‌های بهداشتی پس از ثبت درخواست توسط بسیجیان به درب منازل شهروندان گیلانی ارسال خواهد شد.

وی در ادامه از شهروندان گیلانی خواست در صورت نیاز با شماره‌های ۳۳۱۴۲۸۲۴ و ۰۹۱۱۱۳۷۵۸۱۶ تماس و درخواست خود را برای دریافت بسته‌های بهداشتی ثبت کنند و ادامه داد: بخشی از هزینه‌های این بسته‌های بهداشتی از سوی سپاه قدس پرداخت می شود.

افراد عادی به ماسک نیاز ندارند

نباید این موضوع را فراموش کرد که به گفته مسئولان دانشگاه علوم پزشکی گیلان استفاده از ماسک برای شهروندان توصیه نمی‌شود بلکه تنها کادر درمانی بیمارستان‌هایی که با این افراد سر و کار دارند، افرادی دارای بیماری‌های زمینه‌ای و یا افرادی که دچار سرماخوردگی شده باشند باید از ماسک استفاده کنند.

در همین رابطه سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان در گفتگو با خبرنگار مهر با بیان اینکه به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود که افراد عادی از ماسک استفاده کنند، اظهار کرد: شهروندان برای پیشگیری از ابتلا به این ویروس تنها باید بهداشت فردی را رعایت کرده و در منازل خود بمانند.

محمدرضا نقی پور با اشاره به اینکه عدم حضور در اماکن شلوغ خودداری کنند، گفت: تجهیزات پزشکی مورد نیاز برای بخش کادر درمانی بیمارستان‌های ایزوله وجود دارد اما ما نمی‌توانیم این تجهیزات را برای همه بیمارستان‌ها و مراکز درمانی تهیه کنیم.

نقی پور با اشاره به آخرین وضعیت ویروس کرونا در استان گیلان، گفت: تغییری در تعداد مبتلایان و فوتی‌های ویروس کرونا در استان گیلان رخ نداده است.

وی با بیان اینکه تاکنون ۴ مورد مثبت به کرونا در گیلان شناسایی شده است، گفت: دو فوتی نیز از طریق ابتلا به این ویروس در استان گیلان ثبت شده است.

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به ارسال ۷۰ نمونه آزمایشگاهی به تهران، افزود: هنوز جواب این نمونه‌ها از تهران اعلام نشده، در صورت مشخص شدن این نمونه‌ها اطلاع رسانی می‌شود.

کد خبر 4863545

منبع: مهر

کلیدواژه: ماسک طبی استان گیلان ویروس کرونا انتخابات 98 انتخابات مجلس شورای اسلامی مجلس شورای اسلامی ایلام بوشهر تعطیلی مدارس شهرکرد بارش برف گرگان قزوین سیلاب شیراز بارش باران بیرجند دانشگاه علوم پزشکی گیلان مواد ضدعفونی کنند مواد ضدعفونی کننده ویروس کرونا ضد عفونی کننده استان گیلان ماسک و مواد ضد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۴۹۹۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازار سیاه تایر از بین می رود!

تین نیوز

عضو هیات مدیره انجمن صنعت تایر ایران گفت: تایر در بعضی از رینگ ها خریداری و برای افزایش قیمت در انبارک ها احتکار می شد که اکنون با تعادل در عرضه و تقاضا ظرف یک ماه آینده این بازار سیاه از بین خواهد رفت.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، جمال میرزایی اظهار داشت: کمبودی در عرضه تایرهایی با رینگ های ۱۳ و ۱۴ در بازار نداریم و با افزایش عرضه اکنون این تایرها به میزان کافی در بازار موجود است.

میرزایی افزود: مشاهده های میدانی نشان می دهد که تقاضا نسبت به رینگ های ۱۳ و ۱۴ کاهش یافته است.

وی تاکید کرد: با از بین رفتن بازار سیاه در ماه آینده قیمت تایر در بازار کاهشی خواهد شد.

میرزایی با اشاره به افزایش به صورت میانگین ۱۶ درصدی تایرهای سواری گفت: با توجه به افزایش بهای تمام شده محصولات تولیدی ناشی از افزایش نرخ جهانی مواد اولیه، نرخ مواد اولیه داخل ، انرژی و سایر عوامل و نهاده های تولیدی و براساس اخذ مجوزهای قانونی و تصمیمات اتخاذ شده در انجمن صنفی صنعت تایر مقرر شد تا از پنجم اردیبهشت افزایش قیمت اعمال شود.

مدیر عامل گروه صنعتی بارز عنوان کرد: نرخ جهانی مواد شیمیایی از ۱.۲ به ۱.۷ دلار رسید که این امر باعث زیان ده شدن تولید شده است.

وی بیان داشت: تولیدکنندگان تایر در سال گذشته افزایش قیمتی نداشتند و این افزایش قیمت در امسال می تواند تولیدکنندگان را از زیان خارج و منجر به رونق تولید کند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • چند کشور آفریقایی کالای ایرانی می‌خرند؟
  • بخشی از رونق تولید با خرید کالای ایرانی محقق می‌شود
  • یکی از نایاب ترین مدل های بسیار سریع مرسدس بنز (+فیلم و عکس)
  • جمع‌آوری و دستگیری ۵۲۸ معتاد و سوداگر مرگ طی ۲ روز در گیلان
  • پیش بینی تولید ۱۵۰۰ قلم کالای دانش بنیان در مازندران
  • کشف ۲۵ تن مواد اولیه لوازم آرایشی قاچاق در اشتهارد
  • بازار سیاه تایر از بین می رود!
  • دستگاه بلوک زنی
  • (ویدئو) بهترین اتفاقی که این روزها می‌توانست در اصفهان بیفتد!
  • درباره شیر شتر، نوشیدنی محبوب این‌روزها