Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش «پارسینه»، یک بار دیگر نگاه‌ها در رابطه با پرونده هسته‌ای ایران متوجه وین، پایتخت اتریش است؛ جایی که کشورهای باقی مانده در برجام بر آنند تا راه‌حلی برای نجات توافق هسته‌ای با ایران بیابند.

این در حالی است که سه کشور اروپایی فرانسه، آلمان و بریتانیا در واکنش به کاهش گام به گام تعهدات هسته‌ای ایران در راستای فعال‌سازی «مکانیسم ماشه» گام برداشته‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دویچه وله به نقل از خبرگزاری آلمان خبر از برگزاری نشست«کمیته نجات برجام» داده است. در صورت ارجاع پرونده هسته‌ای ایران به سازمان ملل، احتمال تجدید تحریم‌های بین‌المللی ایران وجود دارد.

نشست کمیسیون مشترک برجام در سطح مدیران سیاسی و معاونان وزرای خارجه ایران و گروه ۱+۴ (آلمان، فرانسه، انگلیس، روسیه و چین) امروز، چهارشنبه، به ریاست «سید عباس عراقچی» و «هلگا اشمید» در شهر وین پایتخت اتریش برگزار می‌شود.

در گزارش خبرگزاری آلمان آمده است که هدف از تشکیل این اجلاس یافتن راه‌حلی دیپلماتیک برای مناقشه هسته‌ای با ایران است. جمهوری اسلامی ایران در واکنش به تحریم‌های آمریکا و انفعال کشورهای اروپایی محدودیت‌های ناظر بر غنی‌سازی اورانیوم را به گونه‌ای گام به گام کاهش داده است.

ماه گذشته، جمهوری اسلامی اعلام کرد که در پنجمین دور از کاهش تعهدات برجامی خود، به تعهدات و الزام‌های پیش بینی شده در توافق هسته‌ای پایبند نخواهد ماند. این در حالی است که ناظران سیاسی بر این باورند که جمهوری اسلامی ایران هنوز گامی در راستای نقض کامل برجام برنداشته است.

کشورهای بریتانیا، فرانسه و آلمان نیز روز ۱۴ ژانویه اعلام کرده بودند که چاره‌ای جز کلید زدن سازوکار حل اختلاف برجام موسوم به «مکانیسم ماشه» ندارند. این امر می‌تواند منجر به تجدید و از سر گیری تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران گردد.

دورنمای نشست وین

به‌رغم آن، سه کشور اروپایی ذیربط در توافق هسته‌ای اعلام کرده‌اند که اولویت آن‌ها حفظ و نجات توافق هسته‌ای است. مهلت ۶۵ روزه‌ی تعیین شده در ارتباط با مکانیسم ماشه در صورت توافق کشورهای مربوطه قابل تمدید است.

از این رو، جلسه وین با حضور دیپلمات‌های ارشد کشورهای شرکت کننده در توافق هسته‌ای منهای آمریکا برگزار می‌شود.

خبرگزاری فرانسه نیز با انتشار گزاشی در همین ارتباط اعلام کرده است که هنوز جدول زمانی برای دست‌یابی به توافقی در ارتباط با مناقشه هسته‌ای تعیین نشده است.

این خبرگزاری به نقل از یکی از دیپلمات‌های شرکت کننده در اجلاس وین اعلام کرده است که کشورهای شرکت کننده در این اجلاس تا کسب توافقی درباره مناقشه هسته‌ای با ایران فاصله زیادی دارند.

از این رو، به نظر نمی‌رسد نشست کشورهای ذینفع در توافق هسته‌ای با ایران در روز چهارشنبه ۲۶ فوریه بتواند تغییری تعیین کننده در مناقشه‌هسته‌ای با این کشور ایجاد کند.

 

منبع: پارسینه

کلیدواژه: برجام توافق هسته ای مکانیسم ماشه کمیسیون مشترک برجام اتحادیه اروپا تحریم توافق هسته ای هسته ای با ایران مناقشه هسته ای مکانیسم ماشه اعلام کرده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۵۰۷۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش آمریکا به گزارش اخیر گروسی درباره ایران

به گزارش تابناک، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به گزارش اخیر «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز برای تولید سلاح اتمی، چند هفته فاصله دارد، گفت که برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم.

«ودانت پاتل»، معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به پرسشی درباره گزارش اخیر «رافائل گروسی» مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی مبنی بر اینکه ایران چند هفته تا دستیابی به اورانیوم با غنای لازم برای تولید سلام هسته‌ای فاصله دارد، گفت: «ما از تلاش‌های گسترده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای تعامل با ایران در مورد مسائل دیرینه مربوط به تعهدات پادمانی ایران قدردانی می‌کنیم.»

این مقام وزارت خارجه آمریکا افزود: «ما به حمایت از مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تلاش‌هایشان ادامه خواهیم داد. ما همچنین به مشورت نزدیک با تروئیکای اروپا و سایر شرکا در این مورد ادامه خواهیم داد.»

پاتل تصریح کرد: «رئیس‌جمهور آمریکا به وضوح گفته است که ما تمام تلاش خود را می کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا نمی‌کند. اما ارزیابی‌ای درباره اظهارات گروسی ندارم که ارائه کنم.»

او بار دیگر گفت: «اما مطمئناً از تلاش‌های او (گروسی) برای تعامل با حکومت ایران در رابطه با تعهدات پادمانی آنها قدردانی می‌کنیم.»

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تازگی در گفتگو با شبکه آلمانی دوویچه وله با تکرار ادعاهای سیاسی و تحریک‌آمیز درباره برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان مدعی شد که ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز برای تولید سلاح اتمی، چند هفته فاصله دارد.

رافائل گروسی در گفت‌وگو با دویچه‌وله افزود: «این بدان معنا نیست که ایران در این مدت زمان، سلاح هسته‌ای خواهد داشت. هرچند غنی‌سازی اورانیوم در سطح بالا مایه نگرانی است، اما نمی‌توان به این نتیجه مستقیم رسید که ایران دارای سلاح هسته‌ای است. یک کلاهک هسته‌ای فعال، به چیزهای دیگری به‌غیر از تولید مواد شکافت پذیر نیاز دارد.»

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تصریح کرد: «همچنین به تدابیر جبرانی ایران تحت برجام اشاره و ادعای کاهش دسترسی‌های آژانس به مراکز اتمی ایران را تکرار کرد.»

او گفت: «من بارها به همتایان ایرانی خود گفته‌ام که ما دسترسی و دید لازم را که به اعتقاد من باید ضروری باشد، نداریم و این مساله باعث گمانه‌زنی (درباره برنامه اتمی ایران) می‌شود.»

او مدعی شد: «وقتی همه اینها را کنار هم می گذارید، مطمئناً با علامت سوال های زیادی روبرو می شوید.» گروسی همچنین افزود که این مساله، محور مذاکرات او با مقام‌های ایران است.

منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»
  • واکنش آمریکا به گزارش اخیر گروسی درباره ایران
  • آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم
  • تلاش آمریکا برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای
  • رسانه عبری زبان: کشورهای عربی مانع تلاش ترکیه برای ورود به پرونده غزه شدند
  • آمریکا: مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم
  • آمریکا : مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم؛ نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر / درباره روش‌های ارتباطمان با ایران نظری نمی‌دهیم
  • واکنش رسمی آمریکا در خصوص مذکرات احیای برجام | مذاکره مستقیم در حال انجام است؟
  • توافق الاعرجی با احمدیان درباره توافقنامه امنیتی ایران و عراق
  • توافق مهم امنیتی ایران و عراق + جزئیات