Web Analytics Made Easy - Statcounter

قاسم تبریزی مهمان برنامه‌ی «شب روایت» گفت: انگلیسی‌ها هیچ جا نمیگویند که رضا خان با کودتا روی کار آمده و او را تبرئه میکنند. تبرئه‌ی رضا شاه، تبرئه‌ی استعمار، تبرئه‌ی جریان فراماسونری و جریان بهاییت است.  به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، برنامه‌ی «شب روایت» شامگاه سه شنبه شب ۶ اسفند با "موضوع کودتای سوم اسفند" از شبکه چهارسیما پخش شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



در این برنامه محمد مهدی شیخ صراف با قاسم تبریزی نویسنده و پژوهشگر در مورد موضوع برنامه به گفتگو نشستند.

قاسم تبریزی مهمان برنامه درخصوص کودتای سوم اسفند گفت:عمدتا این کودتا با حمایت انگلیس شروع شد. قزاق خانه در ابتدا توسط روس‌ها در دوران تزار تاسیس میشود و مدیریت و تربیت نیرو برعهده‌ی روس‌ها بوده است. با جنگ جهانی اول و سقوط تزار، قزاق خانه به دست انگلیس‌ها افتاد. نیرو‌های انگلیس در گیلان، همدان، و درقزوین در اختیار این‌ها بود و بعد‌ها به دنبال شناسایی چهره‌هایی بودند که دربرنامه شان باید استفاده کنند.

وی افزود:چند نفر مدعی هستند که ما اول این چهره یعنی رضا خان را پیدا کردیم. یکی حبیب اله هویدا از اعضای تشکیلات بهاییت و مرتبط با انگلیس و دیگری اردشیر ریپورتر که سال ۱۲۷۰ به ایران امد و مسئول سیاسی سفارت انگلیس در ایران بود. او مدعی است که سال ۱۲۹۶ رضاخان را در قزاق خانه پیدا کرده است.

این نویسنده و پژوهشگر در خصوص ویژگی‌های حکومت پهلوی گفت:حکومت پهلوی دو مشخصه دارد یکی اینکه به استعمار وابسته بود و دومین ویژگی ماهیت استبدادی و ضد قانون بودن او بود.

تبریزی در پاسخ به این سوال که چهار ماه منتهی به کودتای اسفند چه اتفاقی افتاد توضیح داد:اگر بخواهیم توضیح دهیم باید قرارداد ۱۹۱۹ را توضیح دهیم. در این قرار داد انگلیس رسما ایران را مستعمره‌ی خودش تلقی میکرد؛ که با مخالفت علما از جمله آیت الله مدرس این قرارداد با شکست مواجه شد. اما انگلیسی‌ها احساس کردند که باید ساختار حکومت را تغییر دهد، اما احمد شاه حاضر نشد که این قرار داد را امضا کند و یکی از دلایلی که احمد شاه را کنار گذاشتند همین بود.

تبریزی همچنین در پاسخ به این سوال که چرا انگلستان ایران را رسما مستعمره‌ی خود نکرد اظهار کرد:چون ایران یک فرهنگ غنی شیعی و اسلامی داشت و در اسلام سلطه‌ی کفار بر جامعه‌ی اسلامی حرام است.

این نویسنده بیان کرد:انگلیسی‌ها هیچ جا نمیگویند که رضا خان با کودتا روی کار آمده و او را تبرئه میکنند. این در حقیقت شگرد مرکز تاریخ نگاری، شرق شناسی و ایران شناسی انگلستان است. تبرئه‌ی رضا شاه، تبرئه‌ی استعمار انگلیس است تبرئه‌ی جریان فراماسونری و جریان بهاییت است. کودتای سوم اسفند ۱۲۹۹ بوده است و یک فروردین ۱۳۰۰ حزب صهیونیست در ایران اعلام موجودیت می‌کند. در سال ۱۳۰۲ به رضا خان نامه میدهند که ما میخواهیم در ایران مجتمع‌های صهیونیستی را تاسیس کنیم. مسئله خیلی روشن است. تبرئه‌ی رضا خان تبرئه‌ی جریان استعمار و بهائیت است.

تبریزی در مورد اینکه چرا این تبرئه اتفاق می‌افتد اذعان کرد:در درجه‌ی اول شما از پادشاه یک کشور استقلال و قانون گرایی میخواهید. رضا شاه نه خودش و نه کابینه هایش هیچ کدام مستقل نبودند.

«شب روایت» به تهیه کنندگی حسین شاهمرادی محصول گروه ادب و هنر شبکه چهار سیما است که سه شنبه‌ها ساعت ۲۳ به صورت زنده پخش می‌شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران شبکه چهارم سیما برنامه شب روایت تبرئه ی جریان تبرئه ی رضا رضا خان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۵۳۳۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحریم مشترک سه کشور علیه ایران | از اشخاص تا هواپیما و کشتی!

وزارت خزانه‌داری آمریکا چند فرد و نهاد را به بهانه تسهیل و حمایت مالی از فروش پهپاد‌های ایرانی تحریم کرد.

 

به گزارش ایسنا، دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا موسوم به «اوفک» روز پنجشنبه، چند فرد و نهاد را با ادعای ایفای «نقش اصلی در تسهیل و تامین مالی فروش مخفیانه پهپاد‌های ایرانی برای وزارت ایران»، تحت تحریم قرار داد.

واشنگتن با بیان اینکه این تحریم‌ها با هماهنگی انگلیس و کانادا اعمال شده‌اند، در ادامه مدعی شد وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران خود «در حمایت از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و جنگ روسیه در اوکراین نقش دارد».

طبق این بیانیه هشت فرد ایرانی، ۱۵ نهاد در ایران، امارات، پاناما و هند، ۲ کشتی و یک هواپیما به لیست تحریم‌های آمریکا اضافه شده‌اند.

وزارت خارجه انگلیس نیز در این راستا اعلام کرد ۲ شخص و چهار نهاد را در ارتباط با برنامه پهپادی و موشکی ایران تحریم کرده است.

«برایان نلسون» دستیار وزیر خزانه‌داری آمریکا در «دفتر تروریسم و اطلاعات مالی» مدعی شد: «وزارت دفاع ایران به بی‌ثبات‌کردن منطقه و جهان با حمایت از جنگ روسیه در اوکراین، حمله بی‌سابقه به اسرائیل و اشاعه پهاد‌ها و دیگر سخت افزار‌های نظامی برای نایبان ایران ادامه می‌دهد».

او همچنین گفت: «ایالات متحده در هماهنگی نزدیک با انگلیس و کانادا از همه ابزار‌های در دسترس برای مقابله با کسانی که از فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران حمایت مالی می‌کنند، استفاده می‌کند».

دیگر خبرها

  • تحریم مشترک سه کشور علیه ایران | از اشخاص تا هواپیما و کشتی!
  • تحریم‌های جدید غرب مرتبط با ایران و روسیه
  • آمریکا تحریم های جدید علیه ایران و روسیه اعمال کرد
  • تحریم مشترک انگلیس، آمریکا و کانادا علیه ایران
  • غرب تحریم‌های مرتبط با ایران و روسیه وضع کرد
  • تحریم‌های جدید آمریکا و انگلیس علیه ایران
  • آمریکا تحریم‌های جدیدی مرتبط با ایران و روسیه وضع کرد
  • تحریم‌ مشترک انگلیس، آمریکا و کانادا علیه ایران
  • استقلال از شکایت ۴۲میلیاردی یک ایجنت تبرئه شد
  • تبرئه استقلال از شکایت ۴۲ میلیاردی یک ایجنت