Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-26@12:31:17 GMT

بحرانی که «بحرانی» نشد/ اوضاع تحت کنترل است...

تاریخ انتشار: ۷ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۵۴۸۵۱

بحرانی که «بحرانی» نشد/ اوضاع تحت کنترل است...

بارندگی‌های سیل‌آسا در استان همدان بیش از هر نقطه دیگری نهاوند را تحت تأثیر قرار داد، شرایطی که می‌رفت تا بحرانی شود اما با تدبیر و مدیریت بحران وضعیت کنترل شد، در حال حاضر نیز آبگرفتگی ناشی از سیل فروکش کرده و میزان خسارت‌ها نیز در حال برآورد است.

خبرگزاری فارس ـ همدان؛ با پیش‌بینی‌های صورت گرفته سازمان هواشناسی از وقوع بارش‌های سیل‌آسا در جنوب استان، شروع بارندگی‌ها از بعدازظهر دوشنبه در نهاوند آغاز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نهاوند با توجه به موقعیت جغرافیایی و کوهستانی بودن از پربارش‌ترین شهرهای استان است که طی سال جاری شاهد وقوع سیلاب‌های مخرب بوده است.

با توجه به وقوع سیل فروردین‌ماه سال جاری و تجارب ناشی از مدیریت آن در بارش اخیر نیز مدیریت بحران قبل از شروع بارندگی‌ها در محل فرمانداری تشکیل و ضمن تاکید بر آماده‌باش کامل نیروها و لغو مرخصی‌های کارکنان تا پایان بارش، وظایف هر دستگاه مطابق قانون به آنان یادآوری شد.

در ساعات اولیه بارش‌ها به صورت معمولی بود و با اوج آن در روز سه‌شنبه اوضاع به سمت بحرانی شدن رفت به گونه‌ای که در بعد ازظهر سه‌شنبه آبگرفتگی‌ها در شهر و روستاها به ویژه روستاهایی که در نزدیکی و یا حاشیه رودخانه قرار داشتند شد.

سطح آبگرفتگی در چندین روستا از جمله روستای گردچم و فیازمان در بخش مرکزی به مرحله بحران نزدیک شد و آب تا نزدیکی منازل مسکونی رسیده بود.

۱۳ روستای در معرض سیلاب و آبگرفتگی بودند/ وضعیت بحرانی نشد

۱۳ روستای دیگر نیز در معرض سیلاب و آبگرفتگی قرار گرفته بودند و راه‌های ارتباطی ۱۰ روستا از جمله رزینی، شهرک و فارسبان به واسطه بالا آمدن آب رودخانه و بندانحرافی بسته شد.

در برخی از روستاهای این منطقه آب وارد منازل مسکونی شده بود و سطح وسیعی از روستاها را فراگرفت.

با تداوم بارش‌ها در عصر روز گذشته بالا آمدن آب رودخانه موجب آبگرفتگی شدید در بخش زرین‌دشت شد و چهار روستای این بخش یعنی میلاب، بالاجوب، عسگرآباد و گنبد کبود را در معرض خطر جدی قرار داد به گونه‌ای که روستاهای میلاب و بالاجوب در محاصره سیل قرار گرفتند.

بخشدار زرین دشت در این رابطه گفت: با توجه به سرازیر شدن آب رودخانه گیان و همچنین نهرهای محلی و رودخانه گاماسیاب به این منطقه هنگام بارندگی باعث بالا آمدن و سیلاب می‌شود.

  آب ۸۰ مشترک قطع و آبرسانی از طریق تانکر صورت گرفت

در بخش گیان نیز هاشم جهانگیری بخشدار این منطقه گفت: بارش شدید باران در منطقه گیان باعث قطع راه ارتباطی چندین روستا و آسیب رسیدن به شبکه آب شهر گیان شد به گونه‌ای که  آب ۸۰ مشترک قطع و آبرسانی از طریق تانکر آب صورت گرفت.

وی افزود: با توجه با ورود آب به داخل شهر ما تلاش کردیم که آب‌ها را به داخل زمین‌های کشاورزی هدایت کنیم.

۱۹ خانوار در «گردچم» و ۶ خانوار در «فیازمان» جابجا شدند

وضعیت رو به بحران ناشی از بارش که عصر روز گذشته به اوج رسید باعث شد فرماندار نهاوند از ستاد مدیریت بحران استان کمک بگیرد و معاون عمرانی به دستور استاندار به همراه هشت مدیرکل استان شب گذشته به نهاوند آمدند و به صورت میدانی از مناطق روستایی میلاب و بالاجوب بازدید کردند، در این راستا اقداماتی در زمینه لایروبی رودخانه میلاب انجام شد و این روستا را از محاصره سیل خارج کرد.

ستاد مدیریت بحران استان به ریاست معاون عمرانی استاندار ساعت ۲ بامداد در محل فرمانداری نهاوند تشکیل شد و آخرین وضعیت بخش‌ها با ارائه گزارش توسط بخشداران و شهرداران مورد بررسی قرار گرفت.

فرماندار نهاوند در این جلسه گفت: به دنبال بارش‌های شدید ۲ روز گذشته که باعث ایجاد سیل در برخی مناطق روستایی شد زیرساخت‌های شهرستان به شدت آسیب‌ دید.

مراد ناصری با بیان اینکه طی مدت زمان بارش خسارات عمده‌ای به زیرساخت‌های شهرستان وارد شد افزود: علیرغم کنترل سیلاب، بحران اصلی از بعد از بازندگی شروع می‌شود زیرا آسیب دیدن زیرساخت‌ها شرایط سختی را برای ما بوجود آورده است.

وی گفت: ما در روستای «گردچم» به منظو جلوگیری از آسیب‌های احتمالی ۱۹ خانوار و در روستای فیازمان ۶ خانوار را جابجا کردیم و تلاش کردیم که آب به روستاها وارد نشود.

۸۰ درصد شیلات نهاوند در حاشیه رودخانه‌ها از بین رفتند

فرماندار نهاوند با اشاره به خسارت‌های وارده به زیرساخت‌های شهرستان گفت: یکی از حوزه مهمی که در شهرستان دچار آسیب‌دیدگی شده در زمینه آب مناطق روستایی و شهری است به گونه ای که از ۱۷۰ روستای موجود کمتر روستایی وجود دارد که خسارت ندیده باشد.

وی با اشاره به رانش جاده گاماسیاب و راه روستایی تازناب‌ها گفت: در حوزه کشاورزی نیز خسارت زیادی را متحمل شدیم ضمن اینکه ۸۰ درصد شیلات شهرستان که در حاشیه رودخانه‌ها بودند از بین رفتند.

ناصری افزود: در بخش عمران شهری و مسکن شهری و روستایی خسارات عمده‌ای وارد شده که میزان آن براورد شده و به استان اعلام می‌شود.

وی گفت: با توجه به بالا بودن میزان خسارات وارده جبران آن از طریق اعتبارات استانی امکانپذیر نبوده و لازم است از محل اعتبارات بحران به شهرستان توجه ویژه شود.

وقوع سیل و بالا آمدن آب علاوه بر خسارت‌های وارده به زیرساخت‌ها باعث شد بخش زیادی از سایت‌های پرورش ماهی دچار آسیب شوند.

سیلاب و آبگرفتگی ناشی از سیل فروکش پیدا کرده است

علی کمالی‌نژاد سرپرست جهاد کشاورزی نهاوند نیز گفت: با توجه به اینکه اغلب سایت‌های پرورش ماهی در حاشیه رودخانه قرار دارند تعداد زیادی از آنها دچار خسارت تا صد درصد شده‌اند که پس از بازدید از آنها میزان خسارت اعلام می‌شود.

معاون عمرانی فرمانداری نهاوند در خصوص آخرین وضعیت بارندگی گفت: در حال حاضر سیلاب و آبگرفتگی ناشی از سیل فروکش پیدا کرده و با وجود شدت بارش‌ها با تلاش عوامل شهرداری، راهداری و دهیاران از تبدیل به بحران جلوگیری به عمل آمد.

ولی‌الله سیاوش اظهار کرد: امروز مدیرکل شیلات برای بازدید از سایت‌های پرورش ماهی خسارت‌دیده به نهاوند آمد و میزان خسارات وارده بررسی شد.

وی افزود: با قطع بارندگی و بازگشت آب به بستر رودخانه‌ها مرحله بررسی خسارت‌های وارد برابر با فرم‌های مربوطه در حال انجام است که متعاقبا به اطلاع خواهد رسید.

قابل ذکر است بارش‌ها تا بامداد امروز ادامه داشت و از نیمه شب گذشته بارش برف را در شهرستان شاهد بودیم که تا ساعت چهار صبح ادامه داشت؛ در حال حاضر هوای نهاوند ابری است.

انتهای پیام/ 3140/

منبع: فارس

کلیدواژه: سیل بارش نهاوند بارندگی سیل آسا خسارت سیلاب سیلاب و آبگرفتگی حاشیه رودخانه مدیریت بحران گونه ای زیرساخت ها بالا آمدن خسارت ها بارش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۵۴۸۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خانواده نقش قابل‌توجهی در سلامت روان افراد ایفا می‌کند

 فاطمه سرگزی   بیان کرد: خانواده به‌عنوان اولین محیطی که هر فرد اولین تعاملات و تجربیات خود را دارد نقش بسیار حساس و قابل‌توجهی را در چگونگی سلامت روان افراد ایفا می‌کند.

وی با اشاره اینکه آموزش به‌موقع مهارت‌های زندگی می‌توانید در برابر مشکلات، سلامت روان افراد را تا حد زیادی واکسینه کند بیان کرد: کلیه مراکز خدمات جامع سلامت دارای روان‌شناس بالینی هستند که به‌صورت رایگان خدمات روان‌شناختی را ارائه می‌کنند.

مدیر سلامت روان، اجتماعی و پیشگیری از اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان با اشاره به عوامل مؤثر در سلامت روانی خانواده تصریح کرد: ایجاد و تدوین قواعد و مقررات خاص توسط سرپرست خانواده برای حفظ ارزش‌ها، نیازها و اهداف این واحد کوچک و مهم اجتماعی، امری ضروری است. وجود چنین قواعدی باعث ایجاد هماهنگی بین اعضای خانواده در جهت ارتقای سلامت روانی آن‌ها خواهد شد و از بروز نابهنجاری‌ها و کج‌روی‌ها جلوگیری خواهد کرد.

سرگزی با اشاره به اینکه از طریق تقسیم قدرت، یکپارچگی و پشتیبانی اعضای خانواده از یکدیگر،توان مقابله خانواده با بحران‌های زندگی افزایش میابد،خاطرنشان کرد: خانواده‌های سالم، ساختار درونی خود را برای پذیرش موقعیت‌های متغیر و بحرانی اصلاح می‌کنند درحالی‌که خانواده‌های ناکارآمد، ساختار خشک خود را که در برخورد با وضعیت جدید کارآمد نیست، حفظ می‌کنند.

وی گفت: خانواده‌های ناسالم در شرایط بحرانی به‌جای حمایت از یکدیگر و کمک برای حل معضلات روش سرزنش را انتخاب می‌کنند درحالی‌که سرزنش افراد در این شرایط به جز تخریب روحی هیچ حاصلی نخواهد داشت.

مدیر سلامت روان، اجتماعی و پیشگیری از اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی عنوان کرد: در حالت کلی خانواده باید برای حفظ انسجام خود، به‌اندازه کافی پایدار و دارای چارچوب شخصی باشد؛ اما درعین‌حال برای کنارآمدن با موقعیت‌های بحرانی از انعطاف‌پذیری لازم برخوردار باشد.

 وی افزود: در خانواده‌های درهم‌تنیده، مرز بین افراد مبهم است، در نتیجه در صورت بروز بحران، اعضای خانواده واکنش نامعقولی از خود نشان می‌دهند و به طور ناخواسته با هم درگیر می‌شوند.

سرگزی تصریح کرد: والدین درهم‌تنیده با فرزندان، با ممانعت از شکل‌گیری رفتارهای پخته در کودکانشان و وابسته کردن آن‌ها به خودشان و دخالت در توانایی آن‌ها در حل مشکلات، مسائل خانواده را در مواقع بحرانی تشدید می‌کنند.

وی ادامه داد: برای حفظ سلامت روان اعضای خانواده، باید به افراد تفهیم شود که خانواده کلیتی است که از مجموعه اعضای آن فراتر است و منافع و اولویت‌های آن باید بر منافع و مصالح شخصی ارجح باشد.

این مسئول در پایان با اشاره به شناخت تفاوت‌ها در اعضای خانواده گفت: شناخت تفاوت‌ها در خانواده کمک می‌کند تا در قضاوت نسبت به یکدیگر عادل باشند و بتوانند تفاوت در نحوه واکنش یکدیگر را در بحران‌ها و تغییرات ایجاد شده در شرایط زندگی درک کنند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • رهاسازی پسماند‌ها در رودخانه‌ها امری جبران ناپذیر است
  • اختصاص ۱۵۰ میلیارد تومان به راه‌های عشایری خسارت دیده از سیل در کهگیلویه و بویراحمد
  • پیش‌بینی بارش‌های رگباری و تندباد برای ۱۱ شهرستان اصفهان تا آخر شب
  • هشدار نارنجی ادامه بارش‌ها در خراسان جنوبی
  • ادامه بارش‌ها در شرق و شمال اصفهان
  • تخلیه روستاهای بحرانی/ خسارت جانی در زیرکوه نداشتیم
  • ۱۷ گروه ارزیاب خسارت سیل اصفهان را برآورد می‌کنند
  • خانواده نقش قابل‌توجهی در سلامت روان افراد ایفا می‌کند
  • بروز کمترین آسیب باران در بافت تاریخی یزد با همکاری جامعه محلی
  • آسیب بارندگی‌ها به ۷۰ واحد مسکونی در کاشان