Web Analytics Made Easy - Statcounter

جذب ۱.۴ میلیارد دلار کالای معدنی ایران توسط سه کشور، افزایش آمار چک‌های برگشتی در کشور، آغاز پیش فروش ایران خودرو با موعد تحویل ۱۴۰۰، یارانه معیشتی شنبه واریز می‌شود برخی از اخبار اقتصادی امروز شبستان است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، مهمترین اخبار اقتصادی امروز چهارشنبه هفتم اسفند ماه شبستان به شرح زیر است:

جذب ۱.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۴ میلیارد دلار کالای معدنی ایران توسط سه کشور

بررسی آمار تجارت خارجی در دوره هشت ماهه امسال نشان می دهد که سه کشور عراق، ترکیه و افغانستان در مجموع یک میلیارد و ۴۸۱ میلیون دلار کالای بخش معدن وصنایع معدنی کشورمان را جذب کردند. در دوره مورد بررسی در مجموع هشت میلیون و ۵۰۰ هزار تن کالای تولیدی این بخش روانه این سه کشور شد.

سال ۱۳۹۷ به ازای هرتن صادرات مواد معدنی ۱۶۰ دلار ارزآوری فراهم شد و در مجموع بیش از ۹.۲ میلیارد دلار ارزش صادرات ثبت شد.

طبق خبر ایرنا، بررسی صادرات به کشور عراق در دوره این گزارش نشان دهنده صدور پنج میلیون و ۷۱۳ هزار تن کالای معدن و صنایع معدنی به ارزش ۷۹۸ میلیون دلار دارد که این رقم بیش از ۵۰ درصد صادرات به این سه کشور را شامل می شود.

همچنین ترکیه نیز در این مدت ۵۱۲ هزار تن کالا به ارزش ۳۹۳ میلیون دلار را جذب کرد و افغانستان هم در این مدت ۲ میلیون و ۲۷۵ هزار تن کالای معدن وصنایع معدنی ایران را به ارزش ۲۹۱ میلیون دلار از آن خود ساخت.

اکنون موضوع کرونا به عنوان یکی از دغدغه های تجارت خارجی ایران محسوب می شود و قطع ارتباط و یا عدم پذیرش محموله های تجاری به مقاصد کشورهای همسایه برنامه های این بخش را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

بررسی عملکرد تجارت خارجی در حوزه معدن وصنایع معدنی گویای آن است که ماهانه یک میلیون و ۶۳ هزار تن کالاهای این بخش بین سه کشور عراق، ترکیه و افغانستان توزیع شده و ارزش ماهیانه آن هم رقم ۱۸۵ میلیون دلار را نشان می دهد.

 

افزایش آمار چک‌های برگشتی در کشور

براساس تازه‌ترین آمار بانک مرکزی بالغ بر ۸ میلیون و ۴۰۰ فقره چک به ارزشی حدود ١١٠٥ هزار میلیارد ریال در دی ماه ١٣٩٨ در کل کشور مبادله شد که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب ۴.۸ درصد و ۱۲.۴ درصد افزایش نشان می‌دهد. در ماه مورد گزارش در استان تهران حدود ٢ میلیون و ۸۰۰ هزار فقره چک به ارزشی حدود ٥٦٨ هزار میلیارد ریال مبادله شد.

۵۱ درصد از تعداد چک‌های مبادله‌ای کل کشور در دی ماه ۹۸ در سه استان تهران، اصفهان و خراسان رضوی مبادله شده است که به ترتیب با ۳۲.۷ درصد، ۱۰.۳ درصد و ٨ درصد بیش‌ترین سهم را در مقایسه با سایر استان‌ها دارا بوده‌اند. همچنین ۶۴.۱ درصد از ارزش چک‌های فوق در سه استان تهران (۵۱.۴ درصد)، اصفهان (۶.۵ درصد) و خراسان رضوی (۶.۲ درصد) مبادله شده است که بیشترین سهم را در مقایسه با سایر استان‌ها دارا بوده‌اند.

چک‌های وصولی

بالغ بر ٧ میلیون و ۷۰۰ هزار فقره چک به ارزشی بـیش از ٩٩٣ هـزار میلیارد ریال در دی ماه ١٣٩٨ در کل کشور وصول شد که نسبت به ماه قبل از نظر تعداد و مبلغ به ترتیب ۴.۹ درصد و ۱۲.۹ درصد افزایش نشان می‌دهد. از کل تعداد و مبلغ چک‌های مبادله شده در ماه مذکور به ترتیب ۹۱.۸ درصد و ۸۹.۹ درصد وصول شده است. درصد تعداد و مبلغ چک‌های وصول شده در آذرماه ١٣٩٨ به ترتیب معادل ۹۱.۷ درصد و ۸۹.۵ درصد و در دی ماه ١٣٩٧ به ترتیب برابر ۸۹.۴ درصد و ۸۸.۱ درصد بوده است.

حدود ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار فقره چک به ارزشی بالغ بر ٥١٧ هزار میلیارد ریال در دی ماه ١٣٩٨ در استان تهران وصول شد که از نظر تعداد ۹۲.۶ درصد و از نظر ارزش ۹۱.۲ درصد از کل چک‌های مبادله‌ای وصول شده است. در ماه مذکور در بین سایر استان‌های کشور، بیش‌ترین نسبت تعداد چک‌های وصولی به کل چک‌های مبادله‌ای در استان، به ترتیب به استان‌های گـیلان (۹۳.۵ درصد)، یزد (٩٣ درصد) و البرز (۹۲.۷ درصد) اختصاص یافته است و استان‌های کهگیلویه و بویراحمد (۸۴.۸ درصد)، چهارمحال و بختیاری (۸۷.۸ درصد) وکردستان و لرستان (هرکدام ۸۸.۳ درصد) پایین‌ترین نسبت تعداد چک‌های وصولی به کل چک‌های مبادله شده در استان را به خود اختصاص داده‌اند.

 

آغاز پیش فروش ایران خودرو با موعد تحویل ۱۴۰۰

شرکت ایران‌خودرو برنامه فروش مشارکت در تولید برخی از محصولات این شرکت با موعد تحویل مهر تا اسفند ۱۴۰۰ را اعلام کرد.

این گروه صنعتی در این طرح خودروهای پژو۲۰۶ تیپ۲، پژو پارس ال. ایکس، سمند EF۷ دوگانه‌سوز، سمند EF۷ بنزینی، پژو ۲۰۷، دنا و دنا پلاس را به صورت مشارکت در تولید عرضه می‌کند.

این پیش‌فروش از ساعت ۱۱ امروز (هفتم اسفند) آغاز می‌شود.

گروه صنعتی ایران‌خودرو از ابتدای امسال تا پایان بهمن ماه ۳۵۷ هزار و ۸۵۹ دستگاه خودرو تولید کرد.

 

کشف بیش از ۲۹ هزار میلیارد ریال کالای قاچاق در گمرک طی ۱۱ ماه

سیدروح اله لطیفی گفت: تعداد کل پرونده های قاچاق کالا، کاشف گمرک در سال ۹۸ به تعداد سه هزار و ۹۲۶  فقره وبه ارزش ۲۹ هزارو ۳۷۰ میلیارد و ۷۹۳ میلیون و ۷۸۷ هزارو ۹۶۴ ریال است. که این آمار در مدت زمان یکسان در سال ۹۷ بالغ بر ۳۱۸۶ پرونده قاچاق تشکیل شده وبه ارزش ۶ هزارو ۹۵۸ میلیارد و ۲۲۴ میلیون و ۲۳۵ هزارو ۴۵۳ ریال بوده است که میزان کشفیات کالای قاچاق توسط گمرک افزایش ۴.۹ برابری را نشان داده که قابل توجه به نظر می رسد.

سخنگوی گمرک با اشاره به مجموع مبادلات بازرگانی کشور اضافه کرد، در یازده ماهه سال ۹۸، میزان صادرات قطعی کالاهای غیر نفتی کشور والبته به استثنای نفت خام، نفت کوره و نفت سفید وهمچنین بدون صادرات از محل تجارت چمدانی بالغ بر ۱۲۵ میلیون و ۲۹۰ هزار تن  وبه ارزش ۳۸ میلیاردو ۵۹۷ میلیون دلار بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۷ افزایشی ۱۷.۶۱ درصدی در وزن وکاهشی ۴.۴۸ درصدی در ارزش دلاری داشته است. همچنین میزان واردات کشور در این مدت با افزایشی ۱۰.۸۴ درصدی در وزن و ۲.۳۱ درصدی در ارزش دلاری در مقایسه با مدت مشابه سال ۹۷ به ارقام ۳۴ میلیون و ۴۰۲ هزار تن  و ۳۹ میلیارد  و ۹۴۰ م میلیون دلار رسیده است.

این مقام مسئول گمرکی افزود: طی ۱۱ ماهه سال ۱۳۹۸، بیشترین میزان صادرات کشور، به مقصد کشورهای چین با رقمی بالغ بر هشت میلیارد و ۸۷۰  میلیون دلار وسهم ۲۲.۹۸ درصد از کل ارزش صادرات، کشور عراق باهشت میلیارد و ۵۰۸ میلیون دلار وسهم ۲۲.۰۴ درصد، کشور ترکیه با چهار میلیارد و ۹۶۱ میلیون دلار وسهم ۱۲.۸۵ درصد، کشور امارات متحده عربی با چهارمیلیارد و ۷۷ میلیون دلار وسهم ۱۰.۵۶ درصد وکشور افغانستان با  دو میلیارد و ۱۴۳ میلیون دلار وسهم ۵.۵۵ درصد از کل ارزش، صورت گرفته است.

 

یارانه معیشتی شنبه واریز می‌شود

چهارمین مرحله از یارانه حمایت‌های معیشتی ساعت ۲۴ روز شنبه (۱۰ اسفند) به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد. کمک‌های معیشتی به تناسب بعد افراد خانوار پرداخت خواهد شد، به گونه‌ای که برای خانوارهای یک نفره ۵۵ هزار تومان، دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، چهار نفره ۱۷۲ هزار تومان، پنج نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان واریز انجام خواهد شد.

در این مرحله، ۲۸۶ هزار و ۱۴۹ خانوار دیگر که درخواست بررسی مجدد آنها از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تایید شده، یارانه حمایت معیشتی اسفند ماه و مراحل قبل را همزمان دریافت خواهند کرد.

 

موافقت مدیرعامل سایپا با پیشنهاد تغییر نام «رهام» به «شاهین»

چندی پیش یک پژوهشگر محیط‌زیست و حامی گونه‌های در معرض خطر انقراض شاهین ایرانی، به مدیرعامل سایپا پیشنهاد کرد در راستای حفظ و حراست از این پرنده باشکوه، نام محصول جدید این گروه خودروسازی را به "شاهین" تغییر دهند، در ادامه چند انجمن دیگر نیز این پیشنهاد را به مدیران سایپا ارائه دادند.

سیدجواد سلیمانی، مدیرعامل سایپا نیز پس از ارجاع موضوع به کمیته نامگذاری محصولات و بررسی‌های کارشناسی کمیته مذکور با این پیشنهاد موافقت کرد و به دلیل اینکه گروه خودروسازی سایپا در طراحی محصول جدید خود از شاهین ایرانی الهام گرفته است، دستور داد در راستای انجام مسئولیت‌های اجتماعی این گروه خودروسازی، محصول جدید سایپا "شاهین" نامگذاری شود.

شاهین سایپا نخستین محصول از مگاپلت‌فرم ملی این گروه خودروسازی، موسوم به SP100 به شمار می آید و قرار است توليد انبوه آن از سال آينده آغاز شود.

سايپا توليد ۱۲ هزار دستگاه از اين محصول را براي سال ۹۹ برنامه‌ريزی كرده و می خواهد تيراژ توليد آن را در سال ۱۴۰۱ به صد هزار دستگاه برساند.

 

همتی: تورم زیر ۲۰ درصد دور از ذهن نیست

عبدالناصر همتی نهمین نشست دوره‌ای رئیس‌کل بانک مرکزی با اقتصاددانان با اشاره به شرایط خاص و حساس کشور گفت: بانک مرکزی با در نظر داشتن شرایط کشور، بیشتر تلاش خود را بر تأمین ثبات و آرامش بازارهای پول و ارز داشته است‌



رئیس‌کل بانک مرکزی ضمن قدردانی از پیشنهادات و ایده‌هایی که از طرف اقتصاددانان و سایر کارشناسان مطرح می‌شود، گفت: با توجه به مرجعیت گفته‌ها و نظرات صاحب‌نظران در جامعه از آنان دعوت می‌شود برای تقویت تولید ملی و خنثی‌سازی تحریم‌های ظالمانه و تداوم ثبات بازارها‌، با مسئولین همراهی و امید را در جامعه تقویت کنند. 



رئیس شورای پول و اعتبار درباره حجم نقدینگی عنوان کرد: هر چند نرخ ۲۸ درصد برای نقدینگی بالاست؛ اما با توجه به شرایط کشور و نیز کاهش درآمدهای نفتی، انحراف سه درصدی این نرخ از میانگین ۵۰ ساله نقدینگی، نشان از کنترل شرایط دارد و برای کنترل آن از ابزارهای مختلف استفاده خواهیم کرد.



رئیس‌کل بانک مرکزی با اشاره به پیش‌بینی‌ها و فرضیات مطرح شده توسط حوزه معاونت اقتصادی این بانک برای نرخ تورم در سال آتی اظهار کرد: با توجه به پیش‌بینی‌های به عمل آمده، تورم زیر ۲۰ درصد دور از ذهن نیست، هر چند باید این امر را در نظر داشت که سال ۹۹، سالی دشوار است که تنها با انسجام و همدلی می‌توانیم از شرایط خاص آن عبور کنیم./

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: اخبار اقتصادی خبرگزاری شبستان اخبار هزار میلیارد ریال گروه خودروسازی چک های مبادله بانک مرکزی تعداد و مبلغ ایران خودرو استان تهران چک های وصول نشان می دهد کالای معدن مبادله شده هزار تومان کشور عراق مبادله شد دی ماه ماه ١٣٩٨ استان ها وصول شد سه کشور هزار تن ۴ درصد ۵ درصد ۱ درصد ۸ درصد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۵۵۶۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قیمت دلار و یورو امروز سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳

قیمت هر اسکناس دلار در معاملات امروز (سه‌شنبه) مرکز مبادله ارز و طلای ایران با افزایش ۱۸۱ تومانی به ۴۳ هزار و ۸۹۶ تومان و نرخ یورو با افزایش ۲۰۰ تومانی به ۴۶ هزار و ۷۳۶ تومان رسید.

به گزارش تابناک اقتصادی، هر اسکناس دلار امروز (سه‌شنبه، چهارم اردیبهشت) در مرکز مبادله ارز و طلای ایران با ۱۸۱ تومان افزایش نسبت به روز گذشته، ۴۳ هزار و ۸۹۶ تومان داد و ستد شد.

قیمت حواله دلار آمریکا نیز با ۱۷۱ تومان افزایش نسبت به روز کاری قبل، ۴۰ هزار و ۹۷۶ تومان معامله شد.

قیمت هر اسکناس یورو با افزایش ۲۰۰ تومانی به ۴۶ هزار و ۷۳۶ تومان و حواله آن با افزایش ۱۹۹ تومانی نسبت به دیروز، ۴۳ هزار و ۶۲۸ تومان قیمت خورد.

اسکناس درهم امارات نیز در روز جاری ۱۱ هزار و ۹۵۲ تومان و حواله درهم ۱۱ هزار و ۱۵۷ تومان معامله شد که نسبت به روز گذشته ۴۶ تومان افزایش داشته است.

دیگر خبرها

  • صادرات ۵۰۰ میلیون دلار اقلام نساجی در سال گذشته
  • واردات قهوه ۷۵ درصد افزایش یافت
  • صادرات محصولات نساجی به ۴۸۹ میلیون دلار رسید
  • واردات قهوه 75درصد افزایش یافت / کدام کشورها صادرکننده عمده قهوه به ایران بوده اند؟
  • تجارت ۵ میلیارد دلاری گمرکات کردستان در سال گذشته
  • اسلحه واجب‌تر از نان شب؛ رکوردشکنی هزینه‌های تسلیحاتی
  • رکوردشکنی هزینه‌های تسلیحاتی در سطج جهانی
  • افزایش صادرات از گمرک شهرصنعتی کاوه
  • ارزش صادرات صنایع‌دستی از آذربایجان‌غربی ۲۲ درصد افزایش یافت
  • قیمت دلار و یورو امروز سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳