Web Analytics Made Easy - Statcounter

وضعیت دانشگاه‌های خراسان شمالی را با مسئله ویروس کرونا مروری می‌کنیم. از شرایط خوابگاه‌ها گرفته تا دایر بودن کلاس‌ها و تصمیماتی که کانون ها، انجمن‌های علمی و تشکل‌ها به صورت خودجوش گرفته اند.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، حسین اکبری؛ هر سال در اسفند ماه دانشگاه‌ها داغ است و پرهیجان. پرشور است و پر رفت و آمد و همه در تدارک اقداماتی هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
برخی کانون‌ها و انجمن‌های علمی اسفند را بهترین زمان برای کار‌های اجرایی خود می‌دانند و تشکلی مانند بسیج دانشجویی نیز مقدمات سفر راهیان نور را فراهم می‌کند. خلاصه همه درگیر هستند.

اما سال جاری فضا متفاوت است. درون دانشگاه سرد، خلوت و بی رفت و آمد، اما در مقابل فضای مجازی داغ داغ. به طوری که هر لحظه ممکن است خبری تازه بر روی صفحات شبکه‌های اجتماعی بالا بیاید و اگر اندکی باتاخیر به روز شوی از اخبار جا می‌مانی و این مسئله در آمیخته شده با ویروس کرونا. ویروسی که این روز‌ها خواب و آسودگی را از دانشجویان گرفته. حال چقدر از این ترس واقعی و چه میزان کاذب است بماند.

از این رو وضعیت دانشگاه‌های خراسان شمالی را مروری می‌کنیم. از شرایط خوابگاه‌ها گرفته تا دایر بودن کلاس‌ها و تصمیماتی که کانون ها، انجمن‌های علمی و تشکل‌ها به صورت خودجوش گرفته اند.

ماجرا به صورت ویژه از یکشنبه هفته جاری شروع شد. حوالی عصر بود که زمزمه‌های گسترش کرونا به گوش رسید و همین امر موجب شد تا مسئولان دانشگاهی به فکر چاره بیفتند تا مبادا دانشجویانشان با این بیماری مواجه شوند.

چراغ اول روشن شد/ تعطیلی تا پایان سال!
چراغ اول را دانشگاه فنی و مهندسی اسفراین روشن کرد. این دانشگاه در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که کلاس‌های عملی به طور کلی تا پایان سال لغو و حضور در کلاس‌های تئوری به صورت اختیاری است و حضور غیابی انجام نمی‌شود.


کم کم اعتراض‌های دانشجویان برای لغو کلاس‌ها در شبکه‌های مجازی بیشتر می‌شد که در این بین جمعی از تشکل‌های دانشجویی خطاب به استاندار خراسان شمالی نامه‌ای را منتشر کردند.

در این نامه که تشکل‌هایی مانند انجمن اسلامی دانشگاه آزاد و دانشگاه بجنورد، شورای صنفی دانشگاه بجنورد و دانشگاه علوم پزشکی و برخی دیگر آن را تایید کرده بودند از استاندار خواسته شد تا تعلل مسئولان را تمام کند و دستور تعطیلی دانشگاه‌ها را صادر نماید.

در نهایت همان شب کمیته اطلاع رسانی، کنترل و پیشگیری از ویروس کرونا خراسان شمالی خبر تعطیلی دانشگاه‌های استان را تا پایان هفته اعلام کرد. از سوی دیگر برخی از مسئولان دانشگاهی با انتشار پیام‌هایی در فضای مجازی به صورت مستقیم و غیر مستقیم از دانشجویان غیر بومی خواستند تا هرچه سریع‌تر به شهر‌های خود رفته و از خود مراقبت کنند.

به این ترتیب زمینه‌ی ترک و تخلیه خوابگاه‌ها مهیا شد. از صبح روز بعد دانشجویان اقدام به ترک خوابگاه کردند و به تبع آن به شهر‌های خود که بعضا چند صد کیلومتر دور‌تر از محل تحصیلشان بود، رفتند. شواهد نشان می‌داد که بناست دانشگاه‌ها تا پایان سال ۹۸ به صورت کامل تعطیل شود.

حمل و نقل ویژه برای دانشجویان
لذا دانشجویان به سمت منازل خود راهی شدند. این موضوع خود یک مشکل دیگر را آفرید و آن هم کمبود ناوگان حمل و نقل بود.

از این رو سبحانی، معاون حمل و نقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان شمالی گفت: با توجه به تعطیلی دانشگاه‌ها و درخواست برای سفر با ناوگان عمومی، هجوم واره زیاد شد که البته بیشتر آن به مقصد مشهد و نیز استان‌های شمالی بود.

وی افزود: برای خدمات رسانی بهتر به این دانشجویان، ۶ دستگاه ناوگان اتوبوس در مسیر مشهد و ۲ دستگاه ناوگان اتوبوس در مسیر استان‌های شمالى، تامین شد.

در کنار این مسئله دانشجویان جهادی بی کار ننشستند. بسیج دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی طی نامه‌ای از در اختیار گذاشتن تمام ظرفیت‌ها برای مسائل آموزشی و درمانی خبر داد.

آغاز موج جدید نگرانی ها
اما ناگهان یک خبر دوباره موج نگرانی‌ها را افزایش داد. سخنان رئیس جمهور مبنی بر عادی شدن روال کشور از روز شنبه باعث شد تا گروه‌های مختلف به هر شکل نظر و مخالفت خود را عنوان کنند.

در ابتدا شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی طی اطلاعیه‌ای از دانشجویان خواست به صورت خودجوش اقدام به تعطیلی کلاس‌ها کنند. متن اطلاعیه به این شرح است:

با توجه به هدف تعطیلی چند روزه دانشگاه (که ابتدائا با مخالفت مسئولین دانشگاه همراه بود) جلوگیری از اجتماع خوابگاهی و دانشجویی بود و اکنون بازگشت بعد از ۵ روز آنان در تضاد با اصول پیشگیری و مدیریتی است؛ لذا در صورت عدم اعلام تعطیلی دانشگاه توسط مسئولین کشوری و استانی و ریاست دانشگاه، شورای صنفی از دانشجویان درخواست دارد به صورت خودجوش اقدام به تعطیلی دانشگاه و ترک خوابگاه تا انتهای سال کرده و تا فراهم نشدن شرایط مناسب اقدام به بازگشت به دانشگاه و خوابگاه نکنند.

ضمنا شورای صنفی تمام قد و قاطعانه مخالفت خود را با تصمیم دولت مبنی بر شروع فعالیت‌های آموزشی دانشگاه از شنبه اعلام میدارد و از تمامی حقوق دانشجویان مبنی بر اعتصاب و نیامدنشان به دانشگاه حمایت می‌کند.

پس از نگرانی پزشکان و پرستاران و موضع قاطع آنان، کانون‌ها و تشکل‌های سایر دانشگاه‌ها نیز به بیان نظر خود پرداختند.

در یکی از این اطلاعیه‌ها کانون همیاران سلامت دانشگاه بجنورد شرح داد:

با توجه به صحبت‌های انجام شده با مسئولین دانشگاه از جمله مدیر گروه‌های رشته‌های مختلف و اساتید هیئت علمی و همچنین مراکز فرهنگی و مشاوره‌ی دانشگاه کلاس‌ها تا ۱۳ فروردین برگزار نخواهد شد و یا در صورت برگزاری نه استادی حضور و غیاب می‌کند و نه درسی ارائه می‌شود، زیرا که حفظ سلامت دانشجویان مهم‌تر از سایر فاکتور‌ها در این موقعیت حساس است.

همچنین از شما عزیزان تقاضا داریم که به منظور حفظ سلامت جسمانی و روانی خود در خانه‌هایتان بمانید و در این مدت از تعطیلات اجباری خود با رعایت بهداشت فردی لذت ببرید.

انجمن علمی روانشانسی نیز در مطلبی بیان کرد:

ضمن عرض سلام و ادب به استحضار می‌رساند با توجه به شیوع بیماری جدید کرونا ویروس و لزوم پیشگیری، انجمن علمی (با توجه به شخصیت حقوقی) اقدام به تحریم کلاس‌ها تا عید و پذیرش مسئولیت آن می‌کند و اطمینان می‌بخشد هیچ عقب ماندگی درسی صورت نخواهد گرفت.

در نهایت و پس از این اعتراضات ساعتاتی قبل وزارت بهداشت اعلام کرد که دانشگاه‌های سراسر کشور هفته آتی نیز تعطیل هستند و به این ترتیب دانشجویان توانستند نفسی راحت کشیده و از زیر بار یک بار روانی خارج شوند. اما قطعا این پایان ماجرای کرونا و دانشجویان خراسان شمالی نخواهد بود و باز هم این ماجرا ادامه دارد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: تعطیلی دانشگاه ها ویروس کرونا دانشگاه خراسان شمالی دانشگاه بجنورد خوابگاه دانشجویی خراسان شمالی تعطیلی دانشگاه صورت خودجوش شورای صنفی دانشگاه ها حمل و نقل کانون ها تا پایان کلاس ها تشکل ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۵۸۵۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امیرعبداللهیان: برخورد نیروهای امنیتی آمریکا با دانشجویان معترض نسل‌کشی صهیونیست‌ها نگران کننده است

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان با انتشار مطلبی در صفحه شخصی خود در فضای مجازی در واکنش به حمله پلیس آمریکا به دانشجویان معترض نسبت به جنایات رژیم صهیونیستی نوشت: سرکوب و برخورد خشن پلیس و نیروهای امنیتی آمریکا با اساتید و دانشجویان معترض به نسل‌کُشی و جنایات جنگی رژیم اسرائیل در دانشگاه‌های مختلف این کشور، عمیقاً مورد نگرانی و انزجار افکار عمومی جهان است.

بیشتر بخوانید: امیرعبداللهیان: اتحادیه اروپا نباید از توصیه واشنگتن برای رضایت رژیم جنایتکار اسرائیل پیروی کند

وی افزود: این سرکوب، در راستای تداوم حمایت و پشتیبانی تمام عیار واشنگتن از رژیم اسرائیل بوده و به روشنی گویای سیاست دوگانه و رفتار متناقض دولت آمریکا نسبت به آزادی بیان است.

وزیر امور خارجه کشورمان تصریح کرد: در پی نسل‌کشی دهها هزار تن از زنان و کودکان فلسطین، بویژه پس از کشف گورهای دسته جمعی بیماران و مجروحان و کادر درمانی در محیط بیمارستان ناصر در نوار غزه، موج جهانی انزجار از رژیم اسرائیل و حامیان آن غیرقابل کتمان است.

کاخ سفید باید حمایت از جنایات جنگی رژیم اسرائیل را فوراً متوقف کند و پاسخگو باشد.

کد خبر: 1228412 برچسب‌ها حسین امیرعبداللهیان

دیگر خبرها

  • امیرعبداللهیان: برخورد نیروهای امنیتی آمریکا با دانشجویان معترض نسل‌کشی صهیونیست‌ها نگران کننده است
  • رئیس مجلس نمایندگان آمریکا از رئیس دانشگاه کلمبیا خواست استعفا دهد
  • ۲۰ کیلوگرم تریاک در عملیات مشترک پلیسی در خراسان شمالی کشف شد
  • چرا اعتراضات دانشجویان آمریکایی به جنگ غزه در حال افزایش است؟
  • غوغای طوفان فلسطین در دانشگاه‌‍‌های آمریکا؛ چرا واشنگتن نگران حمایت از فلسطین هستند؟
  • کلاس های چهره به چهره صاحبان صنایع با دانشجویان برگزار می شود
  • لزوم تربیت نیروی متخصص مورد نیاز خراسان شمالی توسط دانشگاه‌ها
  • خدمت بی منت بسیج جامعه پزشکی یزد
  • جنگ غزه کلاس‌های درس دانشگاه کلمبیا را مجازی کرد
  • تعطیلی کلاس‌های دانشگاه کلمبیا برای تظاهرات‌های ضداسرائیلی