Web Analytics Made Easy - Statcounter

قطور و زرآباد از توابع شهرستان خوی در آذربایجان غربی تاکنون ۶۰ بر اثر زلزله لرزیده است و بیش ۱۰ گروه جهادی استان آمادگی خود را برای کمک رسانی این مناطق اعلام کرده‌اند.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، زمین لرزه‌ای به بزرگی ۵/۷ ریشتر در روز‌های گذشته منطقه قطور و زرآباد از توابع شهرستان خوی درآذربایجان غربی را لرزاند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
قطور، یکی از روستا‌های شهرستان خوی است که روی خط زلزله قرار گرفته است و تاکنون نزدیک به ۶۰ پس‌لرزه در این منطقه رخ داده علت این زمین‌لرزه را سامانه گسلی گیلاتو ــ سیه‌چشمه ــ خوی دانسته اند. حالا مردم این منطقه علاوه بر سرمای طاقت فرسا باید دل‌نگران زلزله هم باشند.
این زمین لرزه به در ۴۳ روستا آسیب رساند که حدود ۱۰ روستا خسارت بالایی داشته است و بعضی منازل به طور کامل تخریب شده اند. با برآورد‌های انجام شده بیش از ۳۵۰۰ واحد مسکونی در اثر زلزله آسیب جزئی و کلی وارد شده است.
خوشبختانه این زلزله خسارت جانی در بر نداشت؛ اما حدود ۹۵ نفر صدمه دیدند که از این تعداد ۸۵ نفر به صورت سرپایی مداوا شدند و ۱۰ نفر به بیمارستان‌های شهرستان خود انتقال پیدا کردند. کمک و امداد رسانی کارهای اولیه است که با وقوع زلزله باید انجام شود.   در این راستا، در لحظات اولیه زلزله گرو‌هایی از سپاه و بسیج و هلال احمر برای امداد رسانی در منطقه حاضر شدند که به گفته رئیس هلال احمر ماکو ۲ تیم عملیاتی با ۳۰۰ دستگاه چادر، اقلام زیستی از ماکو به منطقه زلزله‌زده خوی اعزام شد. با کمک ادارات راهداری و شهرداری، سه دستگاه کامیون جهت کمک به منطقه زلزله‌زده قطور خوی اعزام شد.   آمادگی گروه‌های جهادی به مناطق زلزله زده رحیم عباس زاده، مسئول بسیج دانشجویی استان آذربایجان غربی در این رابطه به ما می‌گوید: روستا‌های آذربایجان غربی بر اثر زلزله قطور خوی تحت تاثیر قرار گرفتند که از این تعداد، اماکن مسکونی روستا خسارت دیده اند. گروه‌های جهادی آمادگی خود را برای اعزام به مناطق زلزله زده اعلام کردند که یک گروه ۲۵ نفره از شهرستان سلماس و دو گروه جهادی از ارومیه آماده هستند.
عباس زاده می‌افزاید: در ابتدای وقوع زلزله گروه‌های امدادی راهی این مناطق شدند و هر زمانی که به ما اطلاع بدهند همراه با ملزومات و برای امداد رسانی آماده اعزام خواهیم شد.   استقرار تیم دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در مناطق زلزله زده به غیر از گروه‌های جهادی عمرانی و هلال احمر دانشجویان و اساتید پزشکی هم بیکار ننشستند و در قالب یک تیم راهی این مناطق شدند. جواد آقازاده، رئیس دانشگاه علوم پزشکی ارومیه در این رابطه می‌گوید: با وقوع زلزله در استان آذربایجان غربی گروه‌های امداد به این مناطق اعزام شدند در این راستا، تیم‌های پزشکی در منطقه قطور مستقر است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ارومیه می‌افزاید: در حال حاضر تیم‌های بهداشت روان و محیط بر اساس پروتکل در حال فعالیت هستند و همچنین اقلام غذایی خشک از سوی هلال احمر بین مردم منطقه در حال توزیع است.
بعد از کمک رسانی دانشجویان پزشکی کار به دانشجویان جهادی عمرانی می رسد. باقری، مسئول جهاد سازندگی بسیج دانشجویی آذربایجان از حضور تیم‌های جهادی شهرستان خوی برای بررسی میزان خسارت در منطقه خبر می دهد.  
باقری می‌گوید: از بین ۳۰ روستایی که براثر زلزله خسارت دیدند با برآورد که انجام شد، حدود ده روستا بالای ۷۰ درصد تخریب داشته است.

مسئول جهاد سازندگی بسیج دانشجویی آذربایجان غربی می‌افزاید: در روز اول مردم مناطق زلزله زده مشکل کمبود چادر برای اسکان داشتند که با تمهیدات که استانداری از قبل انجام داده بود با توزیع صحیح، چادر اضافه آمد.

وی می‌گوید: روز گذشته فرمانده سپاه استان، فرمانده قرارگاه و پشنتیبانی شمال غرب و جهاد سازندگی استان در مناطق زلزله زده حضور داشتند با بررسی‌های انجام شده در حال حاضر امکان فعالیت‌های جهادی وجود ندارد.

باقری می‌افزاید: قبل از حضور فعالیت‌های گروه جهادی باید آوربرداری با ماشین‌های انجام شود که در این راستا صعب العبور بودن روستا‌ها کار را سخت‌تر کرده است و با این وجود اقلام اولیه از سوی سپاه و نهاد متولی امر توزیع شده است.

مسئول جهاد سازندگی بسیج دانشجویی آذربایجان غربی می‌افزاید: حدود ده گروه جهادی از آذربایجان غربی آماده اعزام به این مناطق هستند، اما هنوز مرحله آوار بردای به اتمام نرسیده است و هر زمانی نیاز باشد این گروه‌ها اعزام می‌شوند.

به گفته وی از گروه‌های جهادی در خواست شده ایستگاه کمک‌های مردمی راه اندازی کنند و اقلام مورد نیاز مانند مواد خوراکی جمع آوری کنند.    هیچ چیز دردناک‌تر از این نیست که در یک لحظه با ارزش‌ترین چیزهایی که داری یعنی خانه و خانواده ات در معرض خطر قرار بگیرد کمک به تهیه مایحتاج ضروری زلزله‌زدگان کمترین کاری است که می توان انجام داد با این کار نشان می دهیم به یاد آنها هستیم.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: مناطق زلزله زده آذربایجان غربی بسیج دانشجویی گروههای جهادی مناطق زلزله زده آذربایجان غربی گروه های جهادی بسیج دانشجویی جهاد سازندگی شهرستان خوی گروه جهادی هلال احمر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۵۹۶۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وضعیت آلودگی هوای تهران امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق

کیفیت هوا در کلان‌شهر تهران امروز با قرار گرفتن روی شاخص ۷۵ در وضعیت هوای سالم (زرد) ثبت شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سنجش کیفیت هوا امروز _چهارشنبه پنجم اردیبهشت_ در دستگاه سنجش کیفیت هوای ایستگاه‌های پاسداران با شاخص ۱۰۴ و پاکدشت با شاخص ۱۰۸، در وضعیت هوای ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی) قرار دارد.

بر این اساس سنجش کیفیت هوا امروز در ایستگاه‌های آتی‌ساز با شاخص ۵۳، امام خمینی با شاخص ۶۷، باغستان شهریار با شاخص ۵۱، پارک رازی با شاخص ۵۸، پونک با شاخص ۵۲، پیروزی منطقه ۱۳ با شاخص ۵۶، پیشوا با شاخص ۸۶، تهران پارک شکوفه با شاخص ۹۸، دانشگاه تهران با شاخص ۹۰، دانشگاه شهید بهشتی با شاخص ۸۱، رباط‌کریم با شاخص ۵۸، ژئوفیزیک با شاخص ۷۱، سرخه‌حصار با شاخص ۹۹، سلامت با شاخص ۷۹، شادآباد منطقه ۱۸ با شاخص ۶۵، در وضعیت هوای سالم (زرد) قرار دارد.

همچنین ایستگاه‌های شریف منطقه دو با شاخص ۹۱، شهرری منطقه ۲۰ با شاخص ۷۰، شهرداری منطقه دو با شاخص ۵۸، شهرداری منطقه ۱۱ با شاخص ۶۹، شهرداری منطقه ۱۹ با شاخص ۸۳، شهرداری منطقه ۲۲ با شاخص ۷۱، فرمانداری شهرری با شاخص ۸۰، لواسانات با شاخص ۷۵، مسعودیه منطقه ۱۵ با شاخص ۵۹، ملارد با شاخص ۵۸، منطقه ۱۵ با شاخص ۹۸، میدان فتح منطقه ۹ با شاخص ۶۶، ورامین با شاخص ۷۰ و وردآورد منطقه ۲۲ با شاخص ۷۷ در موقعیت هوای سالم (زرد) ثبت شدند.

به این ترتیب، سنجش کیفیت هوا در ایستگاه‌های اتوبان محلاتی منطقه ۱۴ با شاخص ۴۸، اسلام‌شهر با شاخص ۳۲، پردیس با شاخص ۳۱، چشمه با شاخص ۵۰، دماوند با شاخص ۱۳، شهریار با شاخص ۴۵، علم و صنعت با شاخص ۴۹، قدس با شاخص ۳۴، در موقعیت هوای پاک (سبز) ثبت شدند.

شاخص کیفی هوا از صفر تا ۵۰ هوای پاک (سبز)، ۵۱ تا ۱۰۰ هوای سالم (زرد)، ۱۰۱ تا ۱۵۰ ناسالم برای گروه‌های حساس (نارنجی)، ۱۵۱ تا ۲۰۰ ناسالم برای عموم (قرمز)، ۲۰۱ تا ۳۰۰ بسیار ناسالم (بنفش) و ۳۰۱ تا ۵۰۰ بسیار خطرناک (قهوه‌ای) است.

کد خبر 747392

دیگر خبرها

  • جریان گاز در مناطق سیل‌زده خراسان جنوبی و کرمان پایدار است/ اعزام تیم‌های امداد برای خدمت‌رسانی
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق
  • خدمت رسانی گروه‌های جهادی در مناطق کمتر برخوردار خانمیرزا
  • راه اندازی هفت ایستگاه سلامت و خانه بهداشت در شهرستان همدان
  • بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در حل مشکلات مردمی، پیشتاز باشد
  • گروه جهادی نجوا در سیستان و بلوچستان آغاز به کار کرد
  • وضعیت آلودگی هوای تهران امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ + شاخص به تفکیک مناطق
  • مدارس سمپاد در مناطق عشایری راه‌اندازی می‌شود
  • توزیع ۳۵ هزار بسته معیشتی در مناطق سیل زده استان سیستان و بلوچستان توسط ستاد اجرایی فرمان امام
  • توزیع بسته‌های معیشتی در مناطق سیل زده جنوب