Web Analytics Made Easy - Statcounter

وضعیت داروخانه های سراسر شهر و صف های خرید ماسک، الکل و مواد ضدعفونی کننده حاکی از آن است که این روزها تنها نگرانی مردم شیوع کرونا نیست و بابت تهیه نیازهای اولیه خود برای مقابله با این ویروس چینی نیز دغدغه و مشکلات زیادی دارند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، انتشار اخبار شیوع تدریجی ویروس چینی کرونا در برخی از شهرهای کشور در اوایل هفته گذشته موجب افزایش تقاضای عمومی برای خرید و تأمین ماسک، لوازم بهداشتی و مواد ضدعفونی کننده در داروخانه‌ها و مراکز عرضه خدمات بهداشتی در کشور شد و این رشد چشمگیر تقاضا که از پیش توسط هیچیک از دستگاه‌های مقابله کننده با گسترش ویروس کرونا همچون وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پیش بینی نشده بود، بستری پر رونق را برای سودجویان کرونا در بازار محصولات بهداشتی به وجود آورده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در ابتدای برخی از داروخانه‌های تأمین کننده این لوازم در بازار نیز، صف‌های نسبتاً طولانی به چشم می‌خورد و این در حالی است که بر اساس نظر پژوهشگران علوم زیستی، احتمال شیوع ویروس کرونا در تجمعات عمومی و ارتباطات اجتماعی بسیار بیشتر است.

بر اساس مشاهدات میدانی خبرنگار ایمنا از وضعیت بازار افزایش تقاضا برای خرید اقلام مذکور، با افزایش عرضه آنها در داروخانه‌ها همراه نبوده و بسیاری از مردم پس از مراجعه به داروخانه یا مراکز خدمات بهداشتی برای تأمین ماسک یا دستکش طبی، با کمبود یا تمام شدن این اقلام مواجه شده و در شبکه‌های اجتماعی و نرم افزارهای خرید و فروش کالا به دنبال مرکز فروش ماسک، ژل ضدعفونی، مواد گندزدا و دستکش‌های طبی که همگی این روزها در بازار نایاب شده‌اند، می‌گردند.

برخی از کارشناسان و فعالان اقتصادی معتقدند تعداد زیادی از کارخانجات تولید مواد بهداشتی و اقلام ضروری برای مبارزه با بیماری‌های واگیر دار، پس از انتشار اخبار شیوع ویروس کرونا در چین در هفته‌های اخیر، میزان تولید محصولات بهداشتی خود را به حداقل ظرفیت کاهش داده‌اند و با پایین آوردن میزان عرضه محصولات بهداشتی در بازار، خواهان افزایش قیمت اقلام بهداشتی مورد نیاز مردم که این روزها تقریباً از نان شب هم واجب تر است، هستند؛ البته متخصصان ایمنی شناسی بر این باور هستند که استفاده از ماسک‌های طبی نقش چشمگیری در محافظت از انسان در برابر این ویروس ندارد، اما گویا همه مردم اصرار دارند تا با همین ماسک هم که شده، با کرونا مقابله کنند.

یک نگاه اجمالی به وضعیت کنونی بازار، ما را با صدها برگه پشت درب چسبانده شده با عنوان "ماسک و دستکش تمام شد" مواجه می‌کند و اغلب داروخانه‌هایی که این اقلام را در انبار خود داشته‌اند نیز از اتمام مواد ضدعفونی کننده و ژل های بهداشتی گلایه دارند.

ماسک چند؟

یک متصدی داروخانه در خیابان احمد آباد اصفهان به خبرنگار ایمنا می‌گوید: "میزان مراجعه به داروخانه من پس از انتشار خبر شیوع ویروس کرونا در قم، شش برابر شده و در روزهای گذشته برخی از افراد برای خرید ماسک‌های حملات موشکی و شیمایی برای مقابله با کرونا به داروخانه مراجعه کرده‌اند؛ قیمت هر عدد ماسک بدون فیلتر پزشکی تا پیش از شیوع گسترده کرونا در کشور، ۳۰۰ تومان یا کمتر بود اما اکنون قیمت این محصول در سه برند شاخص بازار به ترتیب، یک هزار و ۳۰۰ تومان، دو هزار و ۴۵۰ تومان و دو هزار و ۹۰۰ تومان است. "

احمد ترابی متصدی یک داروخانه در خیابان شیخ طوسی شرقی اصفهان نیز وضعیت بازار را این چنین تشریح می‌کند: "فردی که تا هفته گذشته برای فروش ماسک‌ها و تجهیزات ضدعفونی کننده‌اش به داروخانه‌های این محله التماس می‌کرد اکنون دیگر جواب تلفن داروخانه داران شهر را نمی‌دهد و شنیده‌ام با فروش موجودی انبار ماسک و دستکش خود منفعت قابل توجهی کسب کرده و از کشور خارج شده است.

وی اضافه می‌کند: الکل که به شدت نایاب شده و گمان نمی‌کنم دیگر هیچ داروخانه‌ای در اصفهان الکل ضدعفونی کننده داشته باشد اما ماسک‌های فیلتر دار هنوز تمام نشده قیمت مدل آلمانی آنها در بازار از ۲۱ هزار تومان به ۱۱۵ هزار تومان افزایش یافته است؛ البته با نرخ‌های کمتر از این هم ماسک فیلتر دار در بازار موجود است و قیمت این محصول در داروخانه‌های شهر از ۱۳ هزار تومان تا ۴۵۳ هزار تومان متغیر است. "

ژل ضدعفونی کننده چند؟

محسن سعیدی، یک متصدی داروخانه دیگر که در خیابان فیض اصفهان فعالیت می‌کند به خبرنگار ایمنا درباره قیمت مواد ضد عفونی کننده در بازار می‌گوید: هنوز به مرحله نایاب شدن محصولات در بازار نرسیده‌ایم و فعلاً با کمیاب شدن بخش زیادی از نیازهای عمومی مردم برای مقابله با کرونا مواجه هستیم؛ کمترین قیمت اسپری الکل در بازار ۹ هزار تومان است و شنیده‌ام برخی از مردم به دلیل کمیاب شدن این کالا از مخلوط سرکه برای شست‌وشوی مداوم دست‌ها استفاده می‌کنند.

وی ادامه می‌دهد: ژل ضد عفونی کننده نیز در بازار هنوز نایاب نشده اما به جرأت می‌توان گفت شاید تنها تعداد انگشت شماری از داروخانه‌های شهر، ژل ضدعفونی کننده داشته باشند و شنیده‌ام قیمت آن در بازار به بیش از ۱۸ هزار تومان رسیده است. "

ماسک سهمیه بندی شده است

یک مشتری هم که برای تهیه ماسک معمولی به این داروخانه مراجعه کرده است، به خبرنگار ایمنا می‌گوید: "برای تهیه یک بسته ماسک معمولی برای پخش در مدرسه فرزندم، به بیش از ۱۰ داروخانه سر زده‌ام، ماسک سهمیه بندی شده، به هر نفر بیشتر از چهار ماسک نمی‌فروشند و مدارس اصفهان هیچ سهمیه‌ای در این آشفته بازار ندارند؛ ژل و الکل هم که در اغلب داروخانه‌ها موجود نیست و مردم به شدت سردرگم شده‌اند. "

قابل ذکر است که اغلب متصدیان داروخانه در سراسر شهر حاضر به گفتگو با خبرنگار ایمنا نشده و از وضعیت آشفته بازار محصولات بهداشتی و مواد ضدعفونی کننده اظهار بی اطلاعی کردند.

گزارش از: سپهر زارع -خبرنگار ایمنا

کد خبر 412504

منبع: ایمنا

کلیدواژه: داروخانه حق فنی داروخانه ویروس کرونا کرونا ویروس آخرین اخبار ویروس کرونا کرونا پیشگیری از کرونا ابتلا به کرونا انواع ویروس کرونا درمان کرونا کرونا ویروس چیست شیوع کرونا کرونا چیست واکسن کرونا کرونا در ایران شایعات کرونا ویروس کرونا در ایران آخرین اخبار کرونا مبتلایان کرونا کرونا و شبکه های اجتماعی ماسک n95 ماسک طبی شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق مواد ضدعفونی کننده محصولات بهداشتی داروخانه ها خبرنگار ایمنا ویروس کرونا هزار تومان ماسک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۶۱۱۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمرکز بر تکمیل پروژه‌های توسعه‌ای و شفاف‌سازی/جلوگیری از اعمال سلیقه‌های شخصی

مدیرعامل شرکت ملی مس تکمیل پروژه‌های توسعه‌ای با هدف افزایش ظرفیت تولید در صنعت مس را یک ضرورت و راهبرد اساسی برشمرد و گفت: ایجاد سامانه استعلام قیمت کالا‌های مورد نیاز شرکت مس به شفاف سازی خرید‌ها و جلوگیری از اعمال سلیقه‌های شخصی کمک می‌کند.

به گزارش گروه استان‌ها خبرگزاری دانشجو، حسین مدرس خیابانی مدیرعامل شرکت ملی مس در نشستی با مدیرعامل، اعضای هیأت مدیره و معاونان شرکت سرمایه گذاری مس سرچشمه اظهار کرد: شرکت‌های زیرمجموعه بنگاه‌های اقتصادی یک ظرفیت ارزشمند به حساب می‌آید که استفاده درست و هدفمند از این ظرفیت برای انجام امور و اجرای پروژه‌ها، باعث ایجاد ارزش افزوده و نتایج مطلوب‌تر می‌شود.

* چالش تامین مالی پروژه‌ها 
* ⁠
وی یکی از مهمترین چالش‌های موجود بر سر راه پروژه‌ها را تامین مالی دانست و ادامه داد: در راستای تسریع در تکمیل پروژه‌های توسعه‌ای، باید از همه ظرفیت‌ها مانند اخذ تسهیلات، گواهی سپرده، برات و... برای تامین منابع مالی مورد نیاز بهره گرفت و مانع از تعطیلی پروژه‌ها شد.

او همچنین با تاکید بر اینکه ایجاد سامانه استعلام قیمت کالا‌های مورد نیاز شرکت مس به شفاف سازی و جلوگیری از اعمال سلیقه‌های شخصی کمک می‌کند، طراحی و اجرای این مدل را به عنوان یک مطالبه از شرکت سرمایه گذاری مس سرچشمه مطرح کرد.

مدیرعامل شرکت ملی صنایع مس ایران همچنین در نشست دیگری با مدیرعامل، اعضای هیأت مدیره و معاونان شرکت کانی مس، بر ضرورت تلاش برای تکمیل پروژه‌های توسعه‌ای با هدف افزایش ظرفیت تولید در صنعت مس و همچنین تولید مستمر طرح لیپ لیچینگ سونگون از خردادماه تاکید کرد و گفت: در سال مزین به نام «جهش تولید با مشارکت مردم»، پایداری وضع موجود و تلاش برای افزایش تولید محصول در مجتمع‌های تولیدی شرکت مس و سرعت بخشیدن به روند تکمیل پروژه‌ها از جمله طرح تولید کاتد و کنسانتره مس به عنوان یک راهبرد اساسی مدنظر قرار دارد.

همچنین ایجاد یک پلنت بالانس ملی از طریق واگذاری یک معدن کوچک، استحصال نیکل و سایر عناصر گرانبها، مشارکت در افزایش راندمان خطوط تولید مجتمع‌ها، پیگیری موضوع واگذاری مالکیت و همچنین توانمندسازی صندوق cvc ویرامس، پنج مطالبه مدرس خیابانی از شرکت کانی مس بود که در این جلسه مطرح و مقرر شد اقدامات لازم در این راستا دنبال شود.

دیگر خبرها

  • قیمت مرغ و گوشت امروز ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول
  • پیشنهاد عجیب ایلان ماسک به حامیان فلسطین
  • هشدار دامپزشکی : شیوع بیماری تب کریمه کنگو در فصل گرما
  • اعلام نرخ اقلام اساسی بازار سمنان در روز یکشنبه شانزدهم اردیبهشت
  • برای جلوگیری به موقع از تغییر کاربری نیاز به کمک مردم داریم + ویدئو
  • قیمت مرغ و گوشت امروز ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ + جدول
  • تمرکز بر تکمیل پروژه‌های توسعه‌ای و شفاف‌سازی/جلوگیری از اعمال سلیقه‌های شخصی
  • توزیع محموله‌های بزرگ وارفارین در بازار
  • دغدغه بیماران قلبی؛ کمبود وارفارین داریم؟
  • کمبود وارفارین نداریم/ توزیع در داروخانه‌های منتخب