Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر جهاد کشاورزی نکا گفت: با آغاز اسفندماه و به منظور کاهش جمعیت آفات زمستان‌گذران در سطح باغات مرکبات، طرح مبارزه زمستانه با این آفات و بیماری‌های رایج در 200 هکتار از باغات شهرستان نکا آغاز شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ سید شبر موسوی در گفت و گو با خبرنگار بلاغ با اشاره به تلاش شکل گرفته برای دفع آفات سردزیست باغات از آغاز طرح مبارزه زمستانه با بیماری‌های رایج و آفات در سطح 200 هکتار از باغ‌های مرکبات نکا، اظهار کرد: در راستای کاهش جمعیت آفات زمستان‌گذران این طرح در باغ‌های مرکبات به مدت سه هفته انجام می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی با تأکید بر لزوم توجه باغداران به برخی نکات ضروری در اجرای این طرح، افزود: لازم است باغداران با اطمینان از عدم بارندگی در مدت 24 الی 48 ساعت پس از روغن‌پاشی از محلول 15 لیتر روغن امولوسیون در 1000 لیتر آب همراه با کنه‌کش بهره ببرند.

مدیر جهاد کشاورزی نکا استفاده از مشاوره با کارشناسان حفظ نباتات و کلینیک‌های گیاه پزشکی قبل از اقدام به مبارزه با آفات را ضروری برشمرد و خاطرنشان کرد: پنج هزار و 800 هکتار باغ مرکبات در سطح شهرستان نکا وجود دارد که باید در این طرح شرکت کنند.

این مسئول در ادامه از اجرای طرح تجهیز و یکپارچه سازی اراضی شالیزاری در بیش از سه هزار و 600 شالیزار نکا خبر داد و اضافه کرد: احداث جاده دسترسی بین مزارع، آسان شدن کاشت، داشت و برداشت مکانیزه شالیزارها، کاهش هزینه‌های تولید و افزایش درآمد کشاورزان، افزایش محصول، ابعاد منظم کرت‌ها، افزایش مبادلات و ارتباطات بهره‌برداران، نهر و زهکش از مزایای اجرای طرح تجهیز و یکپارچه‌سازی شالیزارها محسوب می‌شود.

وی گفت: آخرین مرحله از اجرای این طرح در اراضی شالیزاری روستای کلت نکا با اعتبار 325 میلیون تومان بوده که با اجرای آن 24 هکتار از اراضی شالیزاری این روستا تجهیز و 25 بهره‌بردار از مزایای آن بهره‌مند می‌شوند.

موسوی به تولید روزانه 50 تن شیر خام در سطح شهرستان نکا اشاره و تصریح کرد: از ابتدای سال 98 تاکنون 16 هزار و 700 تن شیر در 320 واحد دامی کوچک و بزرگ این شهرستان تولید شده است.

وی تولید شیر خام در سطح شهرستان نکا از ابتدای زمستان تا ابتدای اسفند را سه هزار و 200 تن اعلام کرد و افزود: این درحالی است که 80 درصد تولیدات شیر این شهرستان در واحدهای کوچک و سنتی روستای تولید و آماده عرضه می‌شوند.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: شهرستان نکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۶۱۲۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اقدامات سازمان بوستان‌ها برای مبارزه با سفیدبالک‌ها در فصل بهار

مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران درباره مبارزه با آفت سفیدبالک توضیحاتی ارائه داد.

به گزارش ایسنا،‌ علی محمد مختاری اظهار کرد: افزایش شهرنشینی و رشد جمعیت در کلان شهرهایی نظیر تهران و وجود آلودگی‌های زیست محیطی در این کلان شهرها، نیاز به فضای سبز و گسترش آن را به عنوان یکی از مهمترین عوامل موثر در کاهش آلاینده ها مطرح می کند.

وی افزود:  آفات و بیماریها یکی از عوامل خسارت برای فضای سبز شهری هستند که در صورت عدم کنترل می توانند سالانه خسارت جبران ناپذیری را وارد سازند. از این رو یکی از مسائل پر اهمیت در حوزه نگهداری و حفظ فضای سبز شهری حفاظت از گیاهان در برابر خسارت آفات و بیماریها است که یکی از چالش های حائز اهمیت برای دست اندرکاران فضای سبز شهری است. سازمان بوستانها و فضای سبز شهر تهران در راستای حفاظت از محیط زیست و درختان در برابر آفات و بیماریهای موجود ، اقدام به انجام مدیریت تلفیقی با آفات و بیماریها (IPM) نموده که مقابله با آفات و بیماری‌ها تنها از طریق مبارزه تلفیقی و مکانیکی و بیولوژیکی انجام می پذیرد و در موارد حساس از سموم گیاهی استفاده می‌شود که برای عموم شهروندان و محیط زیست مضر نباشد.

وی با تاکید بر اینکه سال های اخیر به دلیل افزایش بیماریهای ناشی از آلودگی‌ها، گرم شدن کره زمین، نبود زمستان های سرد تا حد زیادی بیماری های موجود در فضای سبز را افزایش داده است، ادامه داد: بیماری‌های مهمی همچون سفیدک ها، شانکرها و آفاتی همانند سفید بالک، سوسک برگ خوار نارون پسیل، زیتون سوسک چوبخوار و پوستخوار، شته و.... در این کلان شهر شیوع یافته اند که با انجام اقدامات تلفیقی مهار و تحت کنترل قرار میگیرند.

مختاری در ادامه برخی از آفات و بیماریهای شایع در فضای سبز شهر تهران را معرفی کرد و گفت: سفید بالک ها علائمی در زیر برگها و اطراف رگبرگها گیاه میزبان (توت زیتون) هستند و از شیره گیاه مکیده و از خود ماده چسبناک عسلک بجا می گذارند.

بنا براعلام سایت شهر، وی درخصوص روش‌های مبارزه با سفید بالک‌ها هم تصریح کرد: این کار دو روش دارد؛ مکانیکی و زراعی و از طریق پایش مستمر با نصب کارت و نوارهای زرد، آبشویی مستمر و منظم، روغن پاشی بهاره، حذف و امحاء پاجوش‌ها و تنه جوش ها و سرشاخه های آلوده، تغذیه و کوددهی و مواردی از این دست انجام می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • نصب تله‌های فرمونی برای پایش آفات در شهرستان بن
  • آغاز برداشت گل محمدی در شهرستان سبزوار
  • مبارزه علیه سن مادر در ۱۸ هزار هکتار از مزارع رزن
  • مبارزه شیمیایی با آفات مزارع گندم و جو مازندران
  • نصب تله‌های فرمونی جهت پایش آفات در شهرستان بن
  • ۱۵۴ هزار هکتار مزارع گندم و جو مازندران مبارزه شیمیایی شد
  • مبارزه با سن مادر غلات در بیش از ۲۵ هزار هکتار از مزارع اسدآباد
  • خطر ۷ نوع آفت در کمین درختان تهران | نحوه مبارزه شهرداری با این خطرات
  • عملیات مبارزه با آفات در ۷۰ هکتار از جنگل‌های کامیاران
  • اقدامات سازمان بوستان‌ها برای مبارزه با سفیدبالک‌ها در فصل بهار