Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-26@15:44:40 GMT

پخت نان برای مردم قحطی زده

تاریخ انتشار: ۸ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۶۱۹۴۹

پخت نان برای مردم قحطی زده

همشهری آنلاین- شهره کیانوش راد: شیخ الاسلام محمد حسن مهماندوست آنقدر خوش تیپ و خوش لباس بود که مردم محله او را شیخ بلژیکی صدا می کردند و آوازه خوشنامی اش در شمیران پیچیده بود. « مجید ناطقیان» از اهالی محله حصار بوعلی شنیده های خود از شیخ الاسلام مهماندوست را برای ما روایت می کند.

 شیخ الاسلام  محمد حسن مهماندوست زمین و باغ های بسیاری در شمیران داشت  اما  این موضوع هیچگاه او را دچار غرور نکرد تا مانع ارتباط خوبش با اهالی شمیران شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

تلاش او در عرصه سیاست موجب شد تا بتواند به مجلس اول و دوم راه پیدا کند و از این راه برای احقاق حق مردم تلاش کند. شیخ الاسلام مهماندوست در روزگاری که خانواده ها برای فرستادن فرزندانشان به مدرسه رغبت نداشتند مدارس شبانه روزی ساخت و خانواده ها هم با اعتمادی که به معتمد محله خود داشتند با خیال راحت فرزندانشان را به مدرسه می فرستادند.  اغلب شاگردان راه تحصیل را ادامه دادند و وکیل و پزشک شدند تا به مردم خدمت کنند. شمیرانی ها به شیخ الاسلام اعتماد کامل داشتند تا جایی که سند ازدواج خود را نزد او به امانت می سپردند.

پخت و توزیع نان برای نیازمندان

مهماندوست املاک بسیاری داشت که از خیابان دولت شروع می شد و تا اراج و جماران و منظریه ادامه می یافت.  فرمانفرما که یکی از چهره های شناخته شده آن دوره بود چشم طمع به یکی از باغ های شیخ الاسلام دوخت و عاشق یکی از باغ های او شد. نوه شیخ الاسلام روایت می کرد که پدربزرگش مقابل خواسته فرمانفرما رقم بالایی گفته بود اما فرمانفرما این پول را پرداخت کرد تا باغ را بخرد. سال 1320  بالاخره موفق شد این باغ را خریداری کند و مبلغ پیشنهادی را به شیخ الاسلام بدهد. فروش باغ همزمان با اواخر حکومت پهلوی اول شد که اوضاع اقتصادی ایران به هم ریخته بود. زمانی که توزیع گندم سهمیه بندی شد، شیخ الاسلام که می دانست مردم در مضیقه هستند با پول به دست آمده از فروش باغ، حواله گندم خرید. بعد از رفتن رضا شاه، قحطی سراسر شهر را فراگرفت. نان قوت غالب مردم به خصوص طبقات پایین جامعه بود. به همین دلیل در هر گوشه شهر مردم به دنبال لقمه ای نان سرگردان و مجبور بودند از گندم های نامرغوب برای تهیه نان استفاده کنند. شمیران هم از این تغییرات بی نصیب نمانده بود. در همین زمان شیخ الاسلام، تعداد زیادی زن و مرد را به خانه اش آورد تا آن گندم ها را آرد کنند و نان بپزند و رایگان میان مردم توزیع کرد.  پخت و توزیع نان در خانه شیخ الاسلام 2 سال و تا زمان سر و سامان گرفتن اوضاع اقتصادی طول کشید.

 شیخ الاسلام مهماندوست سال 1328 درگذشت اما نام او بر خیابانی از فرمانیه نشان از قدردانی اهالی نسبت به فردی است که در روزهای سخت آنها را تنها نگذاشت.

کد خبر 487264 برچسب‌ها منطقه ۱ گندم همشهری محله

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: منطقه ۱ گندم همشهری محله شیخ الاسلام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۶۱۹۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شرط موفقت شوراها، ارتباط مستقیم با مردم است

امام جمعه شهرستان نقده گفت: مناقشات سیاسی، جناحی و فردی و سلایق شخصی باعث عدول از وظایف تعیین شده می‌شود و اگر شوراها می‌خواهند موفق باشند باید در ارتباط مستقیم با مردم بوده و بین شهروندان حضور یابند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌غربی، حجت‌الاسلام حسین فصیح‌نیا امروز _جمعه هفتم اردیبهشت_ در خطبه‌های آئین عبادی سیاسی نماز جمعه شهرستان نقده با اشاره به روز کارگر اظهار کرد: قشر زحمت‌کش جامعه بشریت و جامعه اسلامی کارگران هستند که در اسلام جایگاهی مقدس دارند و پیامبر (ص) دست کسی که روزی حلال کسب می‌کرد را بوسیدند.

وی افزود: طبق فرمایش مقام معظم رهبری کارگران ستون فقرات اقتصاد کشور هستند و اگر کارگر وجود نداشته باشد کشور فلج می‌شود.

امام جمعه شهرستان نقده گفت: جهش تولید در کشور با توجه به کارگران ممکن خواهد شد و اگر مسئولان به بیانات و منویات رهبری عمل کنند کشور به مشکل نمی‌خورد.

حجت‌الاسلام فصیح‌نیا تأکید کرد: بیمه‌های کارگری، امنیت شغلی، ایمنی نیروی کار و شناسایی استعدادها و به‌کارگیری متخصصین از جمله مواردی است که در حوزه کارگران باید به آن توجه شود.

وی با اشاره به نهم اردیبهشت روز شوراها تصریح کرد: شوراهای شهر و روستا از دین اسلام اخذ شده و در دین ما به خرد جمعی و مشورت تأکید شده است و باید در خرد جمعی شوراها با هم تفاهم داشته باشند.

حجت‌الاسلام فصیح‌نیا ادامه داد: مناقشات سیاسی، جناحی و فردی و سلایق شخصی باعث عدول از وظایف تعیین شده می‌شود و اگر شوراها می‌خواهند موفق باشند باید در ارتباط مستقیم با مردم بوده و بین شهروندان حضور یابند.

وی عنوان کرد: شوراها طبق قانون ۳۴ وظیفه دارند که ۳ وظیفه انتخاب شهردار، تصویب بودجه شهر و نظارت بر شهردار جز وظایف قانونی و مهم شوراها هستند که نباید در آن‌ها غفلت شود؛ شورای شهر باید مشکلات اولویت‌دار شهر را شناسایی و از نظرات متخصصان و کارشناسان برای توسعه شهری استفاده کنند.

امام جمعه شهرستان نقده خاطرنشان کرد: باید در مدت باقیمانده از شورای شهر تفاهم را افزایش داده و اختلافات به فضای رسانه‌ای کشیده نشود و اگر کسی خلافی کرده مراجع قانونی باید رسیدگی کنند نه اینکه در فضای مجازی مطرح شده و مانور داده شود.

حجت‌الاسلام فصیح‌نیا با اشاره به جلسه استیضاح شهردار نقده و عدم رأی آوردن استیضاح و احترام به نظرات جمعی شورا تصریح کرد: مطرح کردن مسائل داخلی مدیریت شهری در فضای مجازی هیچ تأثیری نداشته و باید از التهابات موجود در شورای شهر کاسته شود چرا که ضرر این موضوعات به نقده می‌رسد و از شهردار نیز باید در مدت باقی‌مانده حمایت شود.

وی با اشاره به سالروز شهادت استاد مطهری و روز معلم افزود: معلمی موضوع مهمی بوده و شغل انبیا است و انسان‌ها از جهالت به آگاهی و معرفت هدایت می‌کنند؛ معلم باید در جامعه مؤثر بوده و به مسائل داخلی و خارجی بی‌تفاوت نباشد و در عرصه‌های اجتماعی و سیاسی باید دغدغه داشته باشند.

کد خبر 748114

دیگر خبرها

  • آمریکا و رژیم صهیونیستی بیش از پیش منزوی شده اند
  • شرط موفقیت شوراها، ارتباط مستقیم با مردم است
  • شرط موفقت شوراها، ارتباط مستقیم با مردم است
  • تسریع در تکمیل جاده پلدختر - خرم‌آباد مطالبه مردم است
  • معارفه امام جمعه جدید شهر میانرود دزفول
  • سازمان جهانی غذا: کودکان غزه دچار سوتغذیه شده‌اند
  • برداشت گندم از مزارع شهرستان دشتی
  • تا کمتر از دو ماه دیگر، غزه تمام مراحل قحطی را پشت سر می‌گذارد
  • ایرلند: ۱۰۰ درصد فلسطینیان غزه با شبح قحطی مواجه هستند
  • لزوم نظارت بر تولید نان از مزرعه تا سفره