Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@03:04:29 GMT

شلیک گاز آشک‌آور در دومین روز اعتراضات لسبوس یونان

تاریخ انتشار: ۸ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۶۲۴۴۸

شلیک گاز آشک‌آور در دومین روز اعتراضات لسبوس یونان

پلیس برای متفرق کردن معترضان به ساخت اردوگاه آوارگان در جزیره لسبوس گاز اشک‌آور و گلوله پلاستیکی شلیک کرده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه خبری بی‌بی‌سی،‌ تصاویر منتشر شده نشان می‌دهد معترضان در حال پرتاب اشیاء به سوی پلیس و محل مشخص شده برای ساخت اردوگاه هستند.

ده‌ها تن از جمله معترضان و افسران پلیس زخمی شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کریاکوس میتسوتاکیس، نخست‌وزیر یونان خواستار آرامش شده است.

اعتراضاتی نیز در جزیره خیوس و ساموس نیز صورت گرفته است.

مقام‌های دولتی در آتن وعده‌ داده‌اند که به جای اردوگاه‌های فعلی در لسبوس، ساموس، خیوس و لروس که بیش از ظرفیت خود جمعیت دارند، اردوگاه‌های تازه‌ای خواهند ساخت.

تمامی این جزایر در ساحل مرز آبی با ترکیه و در مسیر صدها هزار پناهجویی قرار دارند که در سال‌های گذشته تلاش کرده‌اند از طریق دریا خود را به اروپا برسانند. با این همه ساکنان این جزایر به شدت با برنامه‌های دولت مخالفند.

بعد از چند هفته گفت‌وگو میان دولت و مردم محلی، مقام‌های دولتی مخفیانه ماشین‌آلات ساختمان‌سازی را همراه با پلیس ضد شورش راهی لسبوس و خیوس کرده‌اند.

روز چهارشنبه دومین روز اعتراضات در این جزایر بود.

در لسبوس معترضان تلاش کردند به محل تعیین‌شده برای ساخت اردوگاه نزدیک شوند. پلیس گفته است نزدیک به ۱۰۰۰ تن در نزدیکی این محل جمع شده‌اند و به سوی ماموران سنگ پرتاب کرده‌اند. نزدیک به ۲۰۰۰ تن در اعتراضات خیوس شرکت داشته‌اند.

یک سخنگوی پلیس یونان به خبرگزاری فرانسه گفته است که در پی اعتراضات، گروهی به یک هتل که محل اسکان نیروهای پلیس بوده حمله کرده است و هشت تن از آن‌ها را مجروح کرده‌اند.

تصاویر ویدیویی منتشر شده توسط رسانه‌های محلی نشان می‌دهد گروهی به این هتل می‌روند و ماموران پلیس را کتک می‌زنند. به گزارش رسانه‌های محلی، دست‌کم ۵۲ پلیس ضدشورش و ۱۰ معترض در این درگیری‌ها زخمی شده‌اند.

به گزارش رسانه‌های یونانی کوستاس موتزوریس، فرماندار لسبوس غربی از معترضان حمایت می‌کند.

دیمیترا کالوگروپولو، رییس یونانی کمیته امداد بین‌المللی گفته است این تنش‌ها نباید باعث تعجب شود و تاکید کرد تراکم بیش از حد جمعیت در اردوگاه‌ها به نفع هیچکس نیست. به گفته او "مردم محلی احساس می‌کنند جزیره‌شان به زندان تبدیل شده و پناهجویان در شرایطی نامناسب و خطرناک زندگی می‌کنند."

در سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۱۶ صدها هزار پناهجوی سوری در فرار از کشورشان از طریق ترکیه به جزایر یونان آمدند. تعداد این پناهجویان پس از توافقی میان ترکیه و اتحادیه اروپا کاهش یافته بود اما یک بار دیگر این آمار رو به افزایش است و در حال حاضر بیش از ۴۲ هزار پناهجو در این جزایر هستند.

در حال حاضر اردوگاه موریا، در جزیره لسبوس که برای اسکان ۳۰۰۰ تن ساخته شده، نزدیک به ۱۹ هزار پناهجو را در خود جای داده است. وضعیت سایر اردوگاه‌ها نیز به همین منوال است.

فیلیپو گراندی، کمیسیونر عالی آژانس پناهندگان سازمان ملل متحد اخیرا خواستار "پایان وضعیت شرم‌آور و تکان‌دهنده" در این اردوگاه‌ها شده بود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: اعتراضات یونان اردوگاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۶۲۴۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گسترش اعتراضات دانشجویی در پایتخت آمریکا

دانشجویان چندین دانشگاه در شهر واشنگتن آمریکا به دیگر معترضان ملحق شده و ضمن درخواست قطع روابط با رژیم صهیونیستی، خواستار آتش‌بس دائم در غزه شدند.

به گزارش الجزیره، دانشجویی به نام «یاسمین» که تظاهرات را رهبری می‌کند، در خصوص مطالبات دانشجویان به این خبرگزاری گفت که آنان خواستار قطع رابطه با هر شرکتی هستند که به اسرائیل سلاح یا محصولات فناوری می‌فروشد.

به گفته او، معترضان همچنین خواستار لغو اتهامات علیه دانشجویان طرفدار فلسطین شده‌اند. وی تصریح کرد: «بسیاری از ما به دلیل اعتراض ساده با سرکوب، اتهامات و شنود از سوی دانشگاه‌هایمان مواجه هستیم».

امروز (پنجشنبه) یکی از مهم‌ترین مراکز تظاهرات، دانشگاه جورج واشنگتن در نزدیکی کاخ سفید است. گفته می‌شود صد‌ها معترض که برخی از آنان اساتید دانشگاه هستند، در پردیس مرکزی دانشگاه که حدود یک کیلومتری کاخ سفید واقع شده، تعداد زیادی چادر برپا کرده‌اند. 

در روز‌های اخیر صد‌ها دانشجوی آمریکایی در اعتراضات سراسری دستگیر شده‌اند، از جمله بیش از ۱۰۰ نفر در دانشگاه کلمبیا، بیش از ۱۰۰ نفر در دانشگاه امرسون، بیش از ۵۰ نفر در دانشگاه تگزاس در آستین، بیش از ۴۰ نفر در دانشگاه ییل و ده‌ها نفر دیگر در دانشگاه کالیفرنیای جنوبی.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • دانشجویان پاریسی هم به جمع معترضان علیه اسرائیل اضافه شدند
  • موج حمایت از غزه در آمریکا به راه افتاد/ گسترش اعتراضات و بازداشت گسترده اساتید و دانشجویان
  • گسترش اعتراضات دانشجویی در پایتخت آمریکا
  • تحصن حامیان فلسطینی‌ها در دانشگاه‌های آمریکا؛ دانشجویان چه می‌خواهند؟
  • سرکوب اعتراضات دانشجویی حامیان فلسطین در دانشگاه های آمریکا با گارد ایالتی  (+عکس)
  • سرکوب اعتراضات دانشجویی حامیان فلسطین در دانشگاه های آمریکا با گارد ملی  (+عکس)
  • سرکوب اعتراضات دانشجویی حامیان فلسطین در دانشگاه های آمریکا  (+عکس)
  • دانشگاه‌های آمریکا در تسخیر معترضان
  • فریادهای خاموش: روایت‌های ناگفته از حمله به نورشمس | گزارش تصویری
  • غلیان جنبش ضداسراییل در دانشگاه های آمریکا