Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-26@12:36:54 GMT

پنجمین نشست ترانس کاسپین در «واشنگتن» برگزار می‌شود

تاریخ انتشار: ۸ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۶۴۵۸۹

پنجمین نشست ترانس کاسپین در «واشنگتن» برگزار می‌شود

پنجمین نشست ترانس کاسپین با حضور برخی از کشورهای ساحلی خزر و منطقه به میزبانی «واشنگتن» برگزار خواهد شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، پنجمین نشست ترانس کاسپین به ابتکار مراکز مطالعاتی آمریکا موسوم به «مرکز سیاسی خزر» و «بنیاد میراث» و همکاری سفارتخانه‌های افغانستان، آذربایجان، گرجستان، قزاقستان، تاجیکستان، ترکیه و ازبکستان در 15-17 آوریل (27-29 فروردین) در «واشنگتن» برگزار می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در بیانیه مطبوعاتی مرکزی سیاسی خزر آمده است:در این نشست نمایندگان نهادهای سیاسی و تجاری آمریکا و کشورهای دهلیز ترانس کاسپین در مورد ظرفیت‌ها و چالش‌های تقویت تعاملات استراتژیک و همچنین فرصت‌های جدید تجاری و سرمایه گذاری به نفع همه طرف‌های علاقه مند تبادل نظر خواهند کرد.

در بخش دیگری از این بیانیه گفته شده است: دهلیز تجاری و ترانزیتی ترانس کاسپین یک پروژه همگرایی منطقه‌ای، میانجی تجاری و اتصال دهنده ترانزیتی مهم بین اروپا و آسیا می‌باشد. این دهلیز در قسمت غربی دریای خزر آذربایجان، گرجستان و ترکیه و در قسمت شرقی آن قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ازبکستان و افغانستان را فرا گرفته و بازاری با بیش از 200 میلیون نفر جمعیت و حجم تجارت 400 میلیارد دلاری را در اختیار دارد.

دهلیز تجاری و ترانزیتی ترانس کاسپین همچنین اقتصادهای اتحادیه اروپا و چین را به هم متصل و دسترسی بیشتر به روسیه، خاورمیانه، پاکستان و هند را فراهم خواهد کرد.

بنا به گفته برگزارکنندگان نشست، ارتباط تجارت، جمعیت و اقتصاد و همچنین وجود شبکه‌های گسترده و یکپارچه زیربنایی، مناطق ویژه اقتصادی و اقدامات هماهنگ گمرکی-فرامرزی دهلیز ترانس کاسپین را دارای اهمیت استراتژیک کرده است.

با وجود برخی از اقدامات واشنگتن در زمینه توسعه ارتباطات منطقه‌ای از طریق خطوط لوله نفت گاز نظیر خط لوله نفتی «باکو - تفلیس - جیهان»، دهلیز گاز جنوب و راه آهن  «باکو - تفلیس - کارس» و «دهلیز لاجورد» و همچنین قالب جدید همکاری‌های منطقه‌ای «5+1»، آمریکا در حوزه تجارت با کشورهای این دهلیز هنوز از اتحادیه اروپا و چین به طور قابل توجهی عقب است.

بنابر این، برگزارکنندگان پنجمین نشست ترانس کاسپین به آن به عنوان فرصت جدیدی جهت بحث و بررسی موضوعات مربوط به توسعه و گسترش همکاری‌ها با واشنگتن نگاه می‌کنند.

برگزاری این گونه اجلاس در آمریکا بیشتر یک موضوع سیاسی تا موضوع اقتصادی و تجاری است که همواره غرب برای مقابله با نفوذ روسیه و ایران در منطقه خزر اجرا می‌کند،.

انتهای پیام/.

منبع: فارس

کلیدواژه: کاسپین اتحادیه اروپا واشنگتن افغانستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۶۴۵۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قشم به عنوان منطقه آزاد برتر در حوزه اقتصادی و سرمایه گذاری انتخاب شد

هرمزگان-جام جم انلاین- مشاور رییس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد تجاری، صنعتی و ویژه اقتصادی از سازمان منطقه آزاد قشم به سکانداری عادل پیغامی به عنوان منطقه آزاد اول و برتر در حوزه اقتصاد تقدیر کرد. 

به گزارش  روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد قشم، براساس ارزیابی عملکرد شاخص های اقتصادی سال ۱۴۰۲ حوزه های مختلف مناطق آزاد، منطقه آزاد قشم در حوزه موضوعات اقتصادی (سرمایه گذاری، تولید و صادرات) حائز رتبه اول و برتر در همایش ملی تمامی مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی شد.

حجت‌ الله عبدالملکی در همایش ملی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی سراسر کشور که در مشهد مقدس در حال برگزاری است با اهدای لوح از زحمات عادل پیغامی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم به منظور ارتقای شاخص های اقتصادی جزیره تقدیر کرد.

 

بنابراین گزارش، افزایش صادرات و صادرات مجدد، به بیش از ۵۰۵ میلیون دلار، تراز تجاری مثبت ۳۱۳ میلیون دلاری، رشد صدور و تمدید ۲۰ درصدی مجوزهای سرمایه گذاری، رشد حجم سرمایه‌گذاری در شیلات و کشاورزی به میزان ۱۰۰ درصد، رشد ۱۱ درصدی تعداد ثبت شرکت‌ها، رشد حمل و نقل و ترانزیت به نسبت تردد خودرو و مسافر به میزان ۲۷ درصد، رشد اشتغال ۲۵ درصدی ایجاد شده در واحدهای صنعتی، عقد قرارداد تحویل ۸۰ قطعه زمین برای فعالیت‌های صنعتی از جمله مهمترین دستاوردهای اقتصادی منطقه آزاد قشم در سال گذشته است.

با برنامه ریزی صورت گرفته تلاش می شود این رویکرد مطابق با شعار "جهش تولید با مشارکت مردم" و با بکارگیری توان فعالان اقتصادی این جزیره ادامه یابد.

 

دیگر خبرها

  • پنجمین جشنواره فرهنگی و گردشگری سی ترمی در زهک برگزار شد
  • قشم به عنوان منطقه آزاد برتر در حوزه اقتصادی و سرمایه گذاری انتخاب شد
  • فاز دوم شهرک صنعتی محمودآباد راه‌اندازی می‌شود
  • پایان ماجراجویی آمریکا در آفریقا
  • طرح نور در مجتمع های تجاری اطراف حرم رضوی اجرا می‌ شود
  • سفر هیئت بلندپایه تجاری ترکمنستان به کابل
  • کاسپین آبی ساری قهرمان مینی فوتبال زیر ۱۴ سال مازندران
  • اجلاس اتاق‌های بازرگانی فضای اقتصادی اصفهان را تغییرمی‌دهد
  • برگزاری مرحله مقدماتی پانزدهمین و بیست و پنجمین دوره مسابقات قرآن کریم، نهج‌البلاغه و اذان ویژه مجموعه منطقه دو عملیات انتقال گاز ایران
  • شصت و پنجمین سالگرد ارتحال آیت الله العظمی بروجردی برگزار شد