Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «عصر ایران»
2024-04-26@10:18:55 GMT

کرونا و بحران همیشگی سواد رسانه‌ای!

تاریخ انتشار: ۸ اسفند ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۷۰۶۵۰۴۸

کرونا و بحران همیشگی سواد رسانه‌ای!

__________________________________________

فرشید اسحاقی- کارشناس رسانه

__________________________________________

 

شیوع ویروس کرونا در برخی شهرهای کشور و ابتلای شماری از هموطنان‌مان به آن، برخی نگرانی‌ها را میان افراد جامعه همراه داشته و بمباران خبرهای راست و دروغ را به خصوص در فضای مجازی موجب شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اتفاقی که عمدتا به افزایش نگرانی مخاطبان منجر شده و فضای عجیبی را در فضای رسانه‌ای کشور ایجاد کرده است. در این میان یکی از عواملی که منجر به تشدید فضای ملتهب رسانه‌ای با محور ویروس کرونا شده است، بی‌توجهی همیشگی به نقش سواد رسانه‌ای و عدم شناخت صحیح در این حوزه است.

این روزها صدها مطلب اجتماعی، علمی، اقتصادی و حتی سیاسی با موضوع ویروس کرونا در فضای شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود که درصد بالایی از آن فاقد سندیت و صحت مبنایی است و شمار قابل توجهی از مخاطبان با باور و انتشار مجدد آن، التهاب رسانه‌‌ای کرونا را دوچندان می‌کنند‌.

این روزها صدها مطلب اجتماعی، علمی، اقتصادی و حتی سیاسی با موضوع ویروس کرونا در فضای شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شود که درصد بالایی از آن فاقد سندیت و صحت مبنایی است/ عکس: prweek

این درحالی است که نگاهی به منابع و مطالب مرتبط با کرونا بیانگر کذب یا بی‌محتوا بودن آن است، اما کم سوادی رسانه‌ای منجر به تشدید انتشار آن می‌شود. از سودجویی مالی در برابر نگرانی مردم برای ابتلا نشدن به بیماری گرفته تا تخریب‌های سیاسی، همه و همه برگرفته از کم توجهی به افزایش سواد رسانه‌ای میان مخاطبان عام است که هزینه‌های گزافی را نیز به مدیریت کشور تحمیل می‌کند.

 

این روزها مطالب و تصاویر کذب یا تاریخ گذشته بسیاری با موضوع کرونا منتشر می‌شود که مخاطب بی‌توجه به نوع بسته‌بندی مطالب، تکنیک‌های تصویری، شیوه‌های القای باور منفی و در نهایت هرآنچه در جنگ رسانه‌ای به عنوان ابزار از آن یاد می‌شود، به خوانش، باور و باز نشر آن می‌پردازد.

توجه به آموزش و افزایش سواد رسانه‌ای میان عموم شهروندان از جمله مسائلی است که عمدتا از سوی سیاست‌گذاران فرهنگی و رسانه‌ای کشور مورد غفلت قرار گرفته و برخی رسانه‌ها همچون صدا و سیما با توجه به گستردگی نفوذ، توجه به ارتقای سواد رسانه ای را به فراموشی سپرده‌اند.

در لابه‌لای انبوه برنامه‌های تلویزیونی و مطالب تولید شده در فضای مجازی، خبری از توجه به ارتقای سواد رسانه‌ای برای عدم باور هر مطلب و نوشته‌ای درباره کرونا نیست. این در حالی است که با به‌كارگیری سواد رسانه‌ای، تسلط فرد در فهم خروجی رسانه افزایش ‌یافته به ‌این ‌ترتیب فرد به ‌خوبی می‌داند از رسانه چه می‌خواهد و فعالانه به ارزیابی نقادانه محتوای آن می‌پردازد تا معنای پیام‌هایی با قابلیت‌های اثرگذاری بر سبك زندگی‌ خود را دریابد.

سواد رسانه‌ای مجموعه‌ای از مهارت‌های قابل یادگیری است كه دسترسی به توانایی، ایجاد انواع پیام‌های رسانه‌ای وتجزیه و تحلیل آنها را در بر می‌گیرد. اگر سواد رسانه‌ای را علم تنظیم كننده روابط میان مخاطب و رسانه‌ها براساس هنجارهای درونی شده بدانیم، نباید از جایگاه آن در سیاست‌های رسانه‌ای كشورها غافل شویم و برای خروج از آشفتگی‌های اجتماعی، باید بیش از پیش به آن بها دهیم.
_________________________________________

بیشتر بخوانید:

«خانواده» خط مقدم مغفول مانده حوزه سواد رسانه ای پدیده Disinfomedia؛ تهدیدی در خلأ آموزش سواد رسانه‌ای تفکر و سواد رسانه ای

_____________________________________________________________

لینک کوتاه: asriran.com/0030GB

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: سواد رسانه ای کرونا اجتماع بحران سواد رسانه ای ویروس کرونا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۶۵۰۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیانیه پرسپولیس علیه شایعات نقل و انتقالاتی

به گزارش "ورزش سه"، باشگاه پرسپولیس پیرامون شایعات شکل گرفته در مورد بحث‌های نقل و انتقالاتی و لیست مازاد این باشگاه بیانیه‌ای صادر کرد و به تکذیب این شایعات پرداخت.

این باشگاه نوشت:"به اطلاع هواداران عزیز و رسانه‌های محترم می‌رساند؛ اصولا وجود چنین لیستی در این مقطع از رقابت‌ها منطقی نیست و در جریان جلسات مدیرعامل و سرمربی تیم نیز صحبتی به میان نیامده است.

همچنین همان‌طور که هواداران و فعالان رسانه‌ای اطلاع دارند، در روزهای جاری، نقل و انتقالات مالکیتی باشگاه جریان دارد و این مساله سیاست‌ها و امکانات مالی باشگاه در فصل نقل و انتقالات را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد.

همچنین هیچگونه پیشنهادی از باشگاه‌های داخلی یا خارجی به باشگاه داده نشده و تمام این اخبار کذب با هدف به حاشیه بردن تیم در‌ این شرایط حساس رقابت‌های لیگ و جام حذفی است. در چنین فضایی شاهد هستیم که هر روز یک داستان جدید برای پرسپولیس ایجاد می‌شود.

یک روز هجمه تمدید قرارداد به راه می‌اندازند و روز دیگر درباره لیست مازاد و موارد مشابه سخن به میان می‌آید.

از نظر باشگاه پرسپولیس، این جریان‌سازی‌ها حداقل دو هدف را دنبال می‌کند. یکی بر هم زدن تمرکز و آرامش باشگاه و اعضای تیم و دیگری منحرف کردن توجه افکار عمومی و رسانه‌ها از اتفاقات و اقدامات غیرمتعارف دیگر.

امیدواریم رسانه‌های محترم در جریان انتشار اخباری که منابع خاص در اختیار ایشان قرار می‌دهند، هم به صحت خبر و هم به جهات مختلف آن توجه نمایند."

دیگر خبرها

  • رسانه ملی و لزوم توجه به تکنیک‌های خبری رسانه‌های معاند
  • دوره توانمندسازی کنشگران فضای مجازی در قزوین برگزار شد 
  • برگزاری دوره سواد رسانه‌ای برای ۱۵۰ معلم در قزوین
  • نخستین کارسوق سواد رسانه‌ای ویژه دانش آموزان درآمل برگزار شد
  • با «مثبت آموزش» به روز باشید
  • امضای تفاهم نامه همکاری میان معاونت قرآن و عترت و نهضت سواد آموزی
  • تفاهم نامه میان معاونت قرآن و عترت و نهضت سواد آموزی منعقد شد
  • بیانیه پرسپولیس علیه شایعات نقل و انتقالاتی
  • برگزاری نخستین کارسوق سواد رسانه‌ای ویژه دانش آموزی درآمل
  • برگزاری دوره توانمندسازی کنشگران رسانه و فضای مجازی