Web Analytics Made Easy - Statcounter

آنچه امروز در جامعه ما مطرح است این است که رسانه های ما رسانه های واقعی نیستند و وظیفه خود را به درستی انجام نمی دهند از خبرگزاری ها گرفته تا صداوسیما و روزنامه ها به دلایل متعددی واقعیت را نمی گویند.

** خبرگزاری فارس-گروه رسانه: به طور معمول رسانه ها در شرایطی که یک کشور دچار بیماری واگیردار می شود بایدتصمیم هایی را اتخاذ کند که در جهت آرامش کشور گام بردارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما متاسفانه فضای مجازی وضعیت آشفته ای دارد و شایعات مجال یافتن حقیقت را گرفته است. در چنین شرایطی بهتر است رسانه ها که نقش سرنوشت سازی در آینده هر کشور و مردمش دارند پا به میدان گذاشته و با استفاده از تجربیات و دانش و آگاهی لازم ماجرا را مدیریت کنند.

** بهترین تصمیم در این راه کدام است؟

شیوع کرونا در ایران و سایر کشورها امروز به موضوع مهمی تبدیل شده اس اما تعدادی از مردم نمی دانند که باید با این بیماری چه مواجهه ای داشته باشند. برخی از ترس و اضطراب مبتلا شدن به این بیماری نمی دانند که کدام تصمیم و کدام راه بهتر و منطقی تر است. اینکه در خانه بمانند و تحت هیچ شرایطی به بیرون از خانه نروند یا اینکه به شهر دیگری سفر کرده و آرامش روانی خود و خانواده شان را تامین کنند.

 

** آیا سواد رسانه‌ای می‌تواند سرنوشت مردم را تغییر دهد؟

 در این میان برخی معتقدند رسانه نقش موثری را در شرایط بحران بازی می کند و می تواند به راحتی همه اخبار جعلی و فیک را با بهره گیری از سواد رسانه ای به مردم بگوید. در همین زمینه «دکتر سیف الله سیف اللهی» جامعه شناس و کارشناس رسانه اطلاعاتی را در اختیارمان قرار داد.

** در ایران از رسانه چه استفاده هایی می شود؟

 

وقتی می گوییم رسانه باید از دو بعد بررسی کنیم. به طور عام: در دنیا رسانه هایی وجود دارد مثل شبکه های اجتماعی و فضای مجازی که همه اطلاعات را در کمترین زمان ممکن به همه جهان مخابره می کند حال این اطلاعات می تواند درست باشد یا نادرست. باید دید در ایران از این رسانه ها چه استفاده ای می شود و نقش رسانه ها در کشور ما به چه صورت است؟ 

** رسانه‌های ما وظیفه خود را به درستی انجام نمی‌دهند

رسانه ها در سطح عام و با توجه به ابزار و تکنولوژی هایی که پدید آمده برای حل مسائل و مشکلات خود و اطلاع رسانی باید همه را در جریان کار قرار دهد و مدیریت و مردم احساس مسئولیت داشته باشد که مشکلشان را حل کنند.

 

** مردم به رسانه‌ها اعتماد ندارند

یکی از ویژگی های همه رسانه ها دروغ گفتن است. اینکه به مردم دروغ گفته و واقعیت را نمی گویند باعث سلب اعتماد مردم به آنها می شود. اینطور می شود که نه مردم به رسانه اعتماد دارند و نه رسانه به مردم. 

** اگر نمی‌توانید راست بگویید پس دروغ هم نگویید!

در جامعه ما یک نوع آشفتگی وجود دارد که همین باعث شده همه خود را متخصص و مدیر و صاحب نظر می دانند و همدیگر را فریب می دهند. این یکی از ویژگی های جامعه ما بوده و هست. اگر شما به عنوان خبرنگار می توانید، واقعیت را بگویید و اگر نمی توانید اصلا نگویید‌‌‌. من به عنوان جامعه شناس و روانشناس وقتی می خواهم سر کلاس تدریس کنم نگاه می کنم و می بینم که می توانم حقیقت را بگویم و اگر نتوانم اصلا نمی گویم.

** به مردم آگاهی نمی‌دهیم چون که به صلاحشان نیست

رسانه ها اگر می توانند واقعیت را درباره تاریخچه ویروس کرونا و راه های انتقالش به مردم بگویند که این وظیفه را انجام دهند. در شرایط کنونی بهتر است همه رسانه ها به مردم حقیقت را بگویند و واقعیت که انکار کردن ندارد. رسانه ها در همه کشورها در شرایط بحران، اطلاعات دقیق از آمار تلفات و تعداد بیماران مبتلا را در اختیار مردم قرار می دهند و تنها در یک صورت نمی گویند که به صلاح مردم نباشد نه به صلاح خودشان. 

** مردم مجبور به شایعه پراکنی می شوند

ما در بحران هستیم و باید بحران را حل کنیم در بحران بی اعتمادی هستیم که باید حلش کنیم. راه حل دارد و باید تحقیق و بررسی هایی درباره آن انجام داد.در چنین شرایطی اگر عملکرد رسانه بد باشد، رسانه ها اعم از صداوسیما و خبرگزاری ها و شبکه های گوناگون مد نظر است، آن وقت اخبار تبدیل به شایعه می شود. در یک جامعه بسته که مردم نتوانند درست حرف بزنند، رواج شایعه بیشتر می شود و مردم مجبور به شایعه پراکنی و دروغ گویی می شوند و حرف های بسیار ناراحت کننده ای می زنند که نباید بزنند. بنابراین شبکه های مجازی دروغ می گویند و چه می شود کرد؟

 

** عملکرد شبکه های مجازی اصلا خوب نیست

این روزها شبکه های مجازی و اجتماعی بسیار بد عمل می کنند و مردم با توجه به دسترسی که به فضای مجازی دارند از این فضا در حالی استفاده می کنند که گردانندگان این شبکه ها سوء استفاده می کنند و فضا را آشفته می کنند و برخی ها از آب گل آلود ماهی می گیرند.

** رسانه ملی باید به مردم آرامش دهد

رسانه ملی و سایر رسانه ها برای مردم است و با پول مردم و بیت المال اداره می شود و باید به مردم  آرامش بدهند. همه ما در یک آشفتگی اخلاقی زندگی می کنیم و این از بیماری کرونا بدتر است. کرونا عمر محدودی دارد و از بین می رود اما این آشفتگی اخلاقی در بین انسان ها نهادینه شده است. باید برای این درد اجتماعی فرهنگ سازی کنیم و ان را باید از بین ببریم و درمان کنیم چراکه درد اجتماعی عمیق تر از درد جسمی است.در این میان بالابردن سواد رسانه ای نقش بسیار مهمی دارد.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: رسانه ها فضای مجازی سیف شبکه های اجتماعی سواد رسانه ای رسانه ها شبکه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۶۶۷۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شوراها در تاثیرگذاری مردم در سرنوشت خود تاثیرگذار هستند

شهردار پیرانشهر گفت: شوراهای اسلامی شهر، رکن مردم سالاری در کشور هستند که در گسترده‌ترین حالت ممکن، مردم را در تأثیرگذاری بر سرنوشت خویش و چگونگی تعیین وضعیت محل و مکان زندگی خود کمک می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از آذربایجان‌غربی، به مناسبت روز ملی شوراها، فرماندار و شهردار پیرانشهر با حضور در سالن اجتماعات شورای اسلامی شهر ضمن تبریک این روز به اعضای شورای شهر از آنان قدردانی کردند؛ صفر تفاخر شهردار پیرانشهر در این دیدار با تجلیل از فعالیت‌های مثبت و تأثیرگذار اعضای شورای اسلامی شهر، در جهت پیشبرد امور و توسعه هر چه بیشتر شهر، اظهار کرد: شوراهای اسلامی شهر، رکن مردم سالاری در کشور هستند که در گسترده‌ترین حالت ممکن، مردم را در تأثیرگذاری بر سرنوشت خویش و چگونگی تعیین وضعیت محل و مکان زندگی خود کمک می‌کنند.

وی با تاکید بر بر لزوم همراهی و هماهنگی میان شهرداری و شورا در حل مشکلات و اداره امورات شهر افزود: همکاری میان این دو نهاد در شهر پیرانشهر، در بالاترین حالت ممکن خود، ثمرات فراوانی به همراه داشته است.

شهردار پیرانشهر گفت: با پیشرفت‌های بسیار خوبی که در بهبود امور و انجام شایسته طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی در سطح شهر داشته‌ایم، رضایت مردم شریف شهر پیرانشهر را تا حد قابل توجهی به‌دست آورده‌ایم.

تفاخر وفاق، همدلی، برادری و پرهیز از حاشیه را رمز موفقیت شوراها دانست و خاطر نشان کرد: مجموعه شورای اسلامی و شهرداری همواره برادرانه و بر اساس اصول و موازین قانونی به حرکت خود جهت رسیدن به شرایط مطلوب حرکت می‌کنند.

خضر کاک درویشی فرماندار پیرانشهر نیز ضمن تبریک این روز، بر اهمیت شورا و استفاده از خرد جمعی و تجمیع قوا برای رفع مشکلات مردم تاکید کرد.

وی افزود: اعضای شورا منتخبان مردم و چشم امید شهروندان هستند که برای شناسایی، برنامه‌ریزی و رفع مشکلات شهر و شهروندان گردهم آمده‌اند.

فرماندار پیرانشهر تصریح کرد: با توجه به تأثیر عمیق شورا بر روند اجرایی مدیریت شهری، لازم است آگاهی، مردم داری، توجه به نیازها و اولویت‌ها، تعهد و تخصص در تصمیم گیری‌های شورا نقش اصلی را ایفا کند.

علی روشندل رئیس شورای اسلامی شهر پیرانشهر نیز ضمن تشکر از فرماندار و شهردار ابراز امیدواری کرد که همکاری شورا و شهرداری همچون گذشته تداوم داشته باشد.

کد خبر 748867

دیگر خبرها

  • چگونه سرنوشت یک نوجوان تغییر کرد/ پاهای هوتن شکیبا در بتن!
  • هزینه گران مقابله با پهپادهای ایران روی دست آمریکا | تصویر و مشخصات سلاح های موشکی و لیزری
  • دعوت از حکومت برای دیدن یک مناظره | گره خوردن سرنوشت مردم به ذهنیت‌ ساده‌انگارانه | پس‌موضوع حجاب دقیقا چه می‌گذرد؟
  • مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز به وسعت ۳۰۰ هکتار در چهارباغ
  • شوراها در تاثیرگذاری مردم در سرنوشت خود تاثیرگذار هستند
  • تغییر رئیس سازمان سینمایی تکذیب شد
  • مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز به وسعت ۱۱۰ هکتار در کرج
  • مقابله با تغییر کاربری غیرمجاز ۱۱۰ هکتار از اراضی زراعی کرج
  • تغییر محمد خزاعی در سازمان سینمایی تکذیب شد
  • رد شایعات تغییر در مدیریت سازمان سینمایی