Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس حوزه رسانه با بیان اینکه رسانه‎‌های داخلی وظیفه دارند روایت رسانه‌های معاند را خنثی کنند، گفت: همچنین رسانه‌های داخلی و رسمی کشور باید واقعیت‌ها را به طور شفاف و صادقانه برای مردم روایت کنند.

گروه سیاسی خبرگزاری آنا، رسانه‌های معاند و بیگانه بعد از ماجرای سیل و سقوط هواپیمای مسافربری اوکراینی، این بار در ماجرای شیوع بیماری کرونا وارد میدان شده‌اند تا در راستای جنگ روانی،  شبه‌افکنی و نیز کاهش اعتماد عمومی، عملیات رسانه‌ای خود را وارد فاز جدیدی کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حالی‌که کرونا به یک بیماری فراگیر در سراسر جهان تبدیل شده و برای بیش از 40 کشور مشکل‌آفرین بوده است، این رسانه‌ها، اخبار اقدامات انجام‌شده توسط دستگاه‌های دولتی کشورمان را در راستای مهار کرونا، وارونه جلوه می‌دهند.

این موضوع بهانه‌ای شد تا به سراغ سعید آجرلو، کارشناس و فعال عرصه رسانه برویم تا با او درباره چرایی سیاه‌نمایی رسانه‌های معاند در پوشش اخبار مرتبط با ایران، کمرنگ بودن اعتماد عمومی به رسانه‌های داخلی، ضعف رسانه‌های رسمی کشور و نیز راهکارهای تقویت جایگاه رسانه‌های رسمی در نحوه انعکاس اخبار دقیق و جلب اعتماد مردم گفتگو کنیم.

سعید آجرلو در گفتگو با خبرنگار  خبرگزاری آنا، در تحلیل نحوه پوشش اخبار مرتبط با کرونا در ایران از سوی رسانه‌های معاند به‌ویژه رسانه انگلیسی بی.بی.سی و سیاه‌نمایی این رسانه‌ها اظهار کرد: رسانه‌های خارجی در ماجرای کرونا، درصدد ناکارآمد نشان دادن دستگاه‌های اداری شامل دستگاه اجرایی و تقنینی کشور هستند که نمونه آن را هم در وقوع سیل در کشور شاهد بودیم.

چگونه می‌توان روایت رسانه‌های معاند را خنثی کرد؟

وی در پاسخ به این پرسش که چگونه می‌توان روایت‌های رسان‌های معاند را خنثی کرد، گفت: نحوه خنثی‌سازی روایت‌های رسانه‌های معاند دارای دو بخش است. اول اینکه در حوزه اجرایی و خدماتی مسائلی وجود دارند که مربوط به دولت است و بخش دوم هم به رسانه‌ها رسمی کشور مرتبط است.

فعال حوزه رسانه خاطرنشان کرد: در موضوع کرونا به تعبیری جامعه دچار ترس و واهمه شد و نوع واکنش دولت تا قبل از اینکه رئیس جمهور بگوید «از شنبه همه چیز عادی می‌شود»، منطبق بر واقعیت نبود؛ لذا دولت باید در کنار مردم و بازتابی از خواسته‌های جامعه و مردم باشد و در این صورت قطعاً واکنش‌های مثبت دولت بر روی مردم و جامعه اثر مثبت خواهد گذاشت. پس دولت باید در این موضوع اقدامات فوری انجام دهد.

دولت از همان ابتدا باید اطلاع‌رسانی دقیق و امیدبخش انجام می‌داد

آجرلو ادامه ادامه داد: از آن زمانی که کرونا در کشور شیوع یافت، دولت باید اطلاع‌رسانی دقیق، امیدبخش و آرامش‌بخش انجام می‌داد؛ یعنی واقعیت‌ها را توضیح می‌داد، تصمیمات صحیح می‌گرفت و این تصمیمات را به نحود صحیح در اختیار مردم می‌گذاشت.

وی با بیان اینکه رسانه‎‌های کشور وظیفه دارند، هم روایت رسانه‌های معاند را خنثی کنند و هم وظیفه دارند واقعیت‌ها را به مردم بگویند و نیز از دولت و نهادهای دولتی مطالبه‌گری کنند، یادآور شد: امروز با گسترش شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی، وجدان عمومی جامعه فعال شده؛ موضوعی که در رسانه‌های رسمی داخلی مشاهده نمی‌شود.

فعال رسانه‌ای ادامه داد: برخی مسائل فراتر از رسانه‌های رسمی است و روح جامعه آنها را منتقل می‌کند؛ لذا رسانه‌های رسمی باید بازتابی از وجدان جامعه، مطالبه‌گری از دولت و بازتاب‌کننده واقعیت‌ها باشند.

صداوسیما از طریق ژورنالیسم حرفه‌ای می‌تواند امیدبخش باشد

آجرلو با بیان اینکه دولت و رسانه‌های رسمی می‌توانستند در امر اطلاع‌رسانی در خصوص کرونا بهتر عمل کنند تا رسانه‌های معاند اجازه سوءاستفاده نداشته باشند، گفت: صداوسیما، خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها به‌عنوان مهمترین رسانه‌های رسمی کشور توانایی شکل دادن به افکار عمومی را دارند که در این میان، صداوسیما نقش مهمتر وبارزتری را در مقایسه با سایر رسانه‌ها دارد؛ چون عام‌تر و فراگیرتر است؛ لذا با رویکرد حرفه‌ای و ژورنالیستی در مواجهه با کرونا و آرامش‌بخشی به جامعه، می‌توانست عملکرد بهتری داشته باشد.

روابط عمومی‌ها بلندگوی تبلیغاتی نیستند

وی ضمن بیان این مطلب که گاهی اوقات منابع خبری رسمی دست به خودسانسوری و عدم افشاری حقیقت می‌زنند، تصریح کرد: برای نمونه وزارت بهداشت در قضیه کرونا واقعاً چندین سال عقبت‌تر از افکار عمومی رفتار کرد و حتی خیلی از نهادهای دولتی به اینگونه هستند.

کارشناس مسائل رسانه یادآور شد: روابط عمومی دستگاه‌های دولتی نباید به بلندگوی تبلیغاتی آنها تبدیل شوند؛ چون حوزه خدمات عمومی و خدمات بهداشتی جامعه شدیداً بر روی امنیت روانی و امنیت فیزیکی شهروندان اثرگذار است؛ بنابراین روابط عمومی نهادهای دولتی باید از خود مسئولان ارشد آن نهاد، یک قدم جلوتر باشد، اما متأسفانه چنین موضوعی را از آنها مشاهده نمی‌کنیم یا حتی بارها مشاهده شده که عقب‌تر از مسئولان ارشد نهادهای دولتی یا سایر رسانه‌های کشور هستند.

ضعف روابط عمومی‌ها منجر به میدان‌داری رسانه‌های معاند شده است

آجرلو ادامه داد: روابط عمومی دستگاه‌های دولتی چون خیلی از واقعیت‌ها را رسانه‌ای نمی‌کنند، رسانه‌های غیررسمی وارد میدان می‌شوند و به یک معضل تبدیل می‌شوند.

به گفته او؛ دولت و رسانه‌ها، هر چقدر با مردم صادقانه‌تر رفتار کند، آن وقت رسانه‌های رسمی کشور از رسانه‌های بیگانه یک قدم جلوتر خواهند بود و حتی مردم هم در این خصوص به آنها کمک خواهند کرد.

فعال حوزه رسانه عنوان کرد: شرایط الان به‌گونه‌ای است که رسانه‌ها و دولت نباید اجازه دهند تا شکافی میان مردم و آنها ایجاد شود؛ چون خطرات ویروس کرونا می‌تواند امنیت روانی جامعه، بهداشت جامعه و جان انسان‌ها را به خطر بیندازد.

انتهای پیام/4079/

منبع: آنا

کلیدواژه: ویروس کرونا جنگ روانی رسانه های معاند رسانه های رسمی نهادهای دولتی واقعیت ها روابط عمومی رسمی کشور رسانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۶۹۹۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تامین مالی طرح‌های توسعه‌ای صنعت گاز منوط به وصول بدهی‌ ابربدهکاران است

مجید چگنی در دومین نشست کمیته ویژه وصول مطالبه‌ها در سال ۱۴۰۳ که با هدف ارائه گزارش وضع مطالبات شرکت‌های گاز استانی در سال ۱۴۰۲ و بررسی چالش‌ها و تمهیدات پیش‌بینی‌شده برای امسال برگزار شد، با اشاره به نقش مهم وصول مطالبه‌ها بر تأمین مالی طرح‌های توسعه‌ای کشور و تأمین رفاه عمومی با اتخاذ رویکرد جهادی برای وصول بدهی مشترکان با اولویت ابربدهکاران تأکید کرد.

وی گفت: ارائه مستمر خدمات دولت، رونق اقتصادی کشور در طرح‌ها و پروژه‌های زیرساختی، منوط به تأمین منابع مالی است و یکی از اجزای مطلوب مصادیق آن توجه به وصول مطالبات است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران افزود: مدیران‌عامل شرکت‌های گاز استانی به ‌عنوان رئیس کمیته وصول مطالبه‌ها در استان و مدیران مالی این شرکت‌ها به‌عنوان دبیر کمیته، اهتمام ویژه‌ای به تحقق وصول مطالبه‌ها داشته باشند.

سیدمحمدحسین حسینی مدیر مالی شرکت ملی گاز ایران نیز گزارشی از فرآیند وصول مطالبه‌ها ارائه و اقدام‌های حوزه مالی این شرکت در این باره را تشریح کرد.

مسلم رحمانی مدیرهماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران نیز به‌عنوان دومین سخنران نشست، بیان کرد: وصول مطالبه‌ها و بهینه‌سازی مصرف از اولویت‌های شرکت ملی گاز ایران است و بی‌تردید حصول به نتیجه در این فرآیند با سختی و مشکلاتی همراه است.

وی ادامه داد: کمک به بخش مولد اقتصاد کشور با هدف جهش تولید، دغدغه جدی شرکت ملی گاز ایران است، اما در صورت نبود همراهی صنایع در پرداخت مطالبات، شرکت در خدمات‌رسانی با مشکل روبه‌رو خواهد شد.

مدیران‌ عامل شرکت‌های گاز استانی هم در این نشست ضمن بیان گزارشی از وضع وصول مطالبه‌ها در حوزه مأموریتشان، پیشنهادهایی به‌منظور تسهیل در این امر ارائه دادند.

براساس این گزارش، کمیته ویژه وصول مطالبه‌ها، برای هماهنگی با هدف گرفتن تصمیم برای اخذ بدهی از مشترکان به‌ویژه بدهکاران عمده تشکیل شده است که در نشست‌های مستمر با رصد اقدام‌های شرکت‌های تابع، تمهیدات لازم اندیشیده می‌شود و هماهنگی‌های لازم به‌منظور تسهیل این فرآیند انجام خواهد شد.

منبع: شرکت ملی گاز

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی

دیگر خبرها

  • روایت برگزیدگان جشنواره «قهرمان ایران» از عملکرد رسانه ملی
  • مدیران درگیر بحران‌های تصنعی نشوند/ از مطالبه‌گران منصف استقبال می‌کنیم
  • تامین مالی طرح‌های توسعه‌ای صنعت گاز منوط به وصول بدهی‌ ابربدهکاران است
  • راهبرد اصلاح طلبان برای مدیریت فضای داخلی مجلس دوازدهم/اعتراف تلویحی هم میهن: آشوب‌های ۷۸ کار دوستان ما بود!
  • توسعه کتابخانه‌های سیار در دستورکاراست/ایجادزنگ کتابخوانی درمدارس
  • دستور رئیس‌ جمهور برای اختصاص ۲۰۰ خودرو به کتابخانه سیار
  • ساترا در حال بررسی وضعیت اقتصادی نمایش خانگی / در وعده صادق روایت اول را ارائه دادیم
  • ببینید | توهین دولت سیزدهم به مردم به روایت نماینده اصولگرای مجلس
  • قانون نانوشته!
  • تنبیه رژیم صهیونیستی مطالبه عمومی بود