Web Analytics Made Easy - Statcounter

اخباری از لغو یا تعویق برنامه‌های حوزه کتاب برای جلوگیری از شیوع و مبارزه با ویروس کرونا مهم‌ترین اخبار این هفته از اسفندماه سال ۱۳۹۸ بودند.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات و کتاب گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری آنا، در این گزارش مروری بر مهم‌ترین اخبار هفته گذشته در حوزه ادبیات و کتاب داریم. تعطیلی موقت خدمات دهی تعداد زیادی از مراکز فرهنگی در حوزه کتاب و لغو یا تعویق بسیاری از برنامه‌های فرهنگی در مرتبط با کتاب و کتابخوانی مهم‌ترین اتفاقات این هفته از اسفندماه را رقم زدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

لغو برنامه‌های حوزه کتاب معاونت فرهنگی وزارت ارشاد

روز یکشنبه معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با انتشار اعلامیه‌ای، تمام برنامه‌های این معاونت در حوزه کتاب و نشر را به دلیل توجه به توصیه‌های اکید بهداشتی و پیشگیری مناسب از خطر ابتلا به بیماری کرونا تا پایان هفته تعطیل اعلام کرد.

لغو تمامی نشست‌ها، جشنواره‌ها و تئاترهای کانون پرورش فکری

کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با صدور اطلاعیه‌ای به‌منظور رعایت نکات و توصیه‌های بهداشتی به‌دنبال شیوع بیماری کرونا در برخی شهرهای کشور تمامی نشست‌های عمومی، مهرواره‌ها، جشنواره‌ها و تئاترهای خود را از روز یکشنبه به مدت  ١٠ روز  لغو کرد.

اختتامیه جایزه «شهید حبیب غنی‌پور» هم به تعویق افتاد

پس از اعلام نامزدهای جایزه ادبی شهید حبیب غنی‌پور در بخش‌های مختلف طی چند روز، محمد ناصری دبیر نوزدهمین جشنواره ادبی شهید حبیب غنی‌پور یکشنبه چهارم اسفند اعلام کرد؛ مراسم پایانی این جایزه مردمی که قرار بود 12 اسفندماه در مسجد جواد الائمه(ع) برگزار شود به تعویق افتاد.

تعطیلی تالارهای مطالعه کتابخانه ملی

خبر تعطیلی یک هفته‌ای تالارهای مطالعه کتابخانه ملی هم روز یکشنبه اعلام شد. روابط عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، با صدور اطلاعیه‌ای اعلام کرد نظر به توصیه‌های اکید بهداشتی در شرایط کنونی و ضرورت پیشگیری مناسب از خطر ابتلاء به بیماری و به منظور صیانت از سلامت آحاد پژوهشگران و دانشجویان عزیز تمامی تالارهای مطالعه سازمان اسناد و کتابخانه ملی تا پایان هفته جاری (۹۸/۱۲/۹) تعطیل می‌شود.

لغو سفر هیئت فرهنگی ترکیه‌ای به ایران

روز دوشنبه پنجم اسفندماه با لغو سفر هیئت ترکیه‌ای به ایران برای امضای تفاهم‌نامه حضور در نمایشگاه کتاب همراه بود.

لغو پروازهای میان ایران و ترکیه برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا باعث شد سفر هیئت فرهنگی کشور ترکیه که برای امضای تفاهم‌نامه حضور در نمایشگاه کتاب قصد سفر به ایران را داشت، نیز لغو شود.

اهدای ۵ هزار جلد کتاب به کتابخانه تفکر شهریار

روز دوشنبه درمیان اخبار متعدد درباره لغو برنامه‌های فرهنگی خبری خوشی منتشر شد و آن خبر اهدای ۵ هزار جلد کتاب به کتابخانه تفکر شهریار از طرف موسسه خانه کتاب بود.

موسسه خانه در راستای ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی و تأمین منابع جدید برای کتابخانه تفکر، ۵هزار جلد کتاب در موضوعات مختلف به ارزش ۱۱۰میلیون تومان به این کتابخانه اهدا کرد.

ابلاغ اولویت‌های انتخاب و خرید کتاب

روز دوشنبه خبر برگزاری آخرین جلسه هیأت انتخاب و خرید کتاب در سال ۱۳۹۸ (جلسه ۶۱۹) با حضور اعضای کارشناس این هیئت و معاون امور فرهنگی منتشر شد.

در این جلسه اعضای گروه‌های چهارگانه هیئت (گروه دین، گروه علوم اجتماعی و انسانی و دانش عمومی، گروه هنر و ادبیات، و گروه کودک و نوجوان) به بررسی کتاب‌های مختلف برای تصویب برای خرید پرداختند. همچنین در این جلسه، اولویت‌های انتخاب و خرید کتاب در سال آینده، ابلاغ شد.

تعویق برگزاری نمایشگاه کتاب بولونیا

ایتالیا یکی از کشورهای اروپایی است که با شیوع ویروس کرونا درگیر شده است. به همین دلیل در خبری که دوشنبه این هفته منتشر شد، مسئولان نمایشگاه کتاب بولونیا اعلام کردند برای جلوگیری از گسترش بیماری کرونا برگزاری این رویداد را ۳۵ روز به تعویق انداختند.

تعویق برگزاری نمایشگاه کتاب تهران

شاید بتوان گفت مهم‌ترین برنامه‌ای که ویروس کرونا سبب به تعویق افتادن آن شده است تعویق برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران بود.

ایوب دهقانکار سخنگوی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در خبری که سه‌شنبه ۶ اسفندماه به‌نقل از وی منتشر شد، از موکول شدن زمان برگزاری این رویداد فرهنگی در پی شیوع کرونا از 26 فروردین‌ماه به بعد از ماه مبارک رمضان خبر داد گفت: با مصوبه شورای سیاست‎گذاری، سی‌وسومین نمایشگاه کتاب تهران بعد از ماه رمضان برگزار خواهد شد.

لغو آیین تقدیر از شایستگان تقدیر کتاب سال

طبق خبری که روز چهارشنبه هفتم اسفندماه منتشر شد، با توجه به اطلاعیه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مبنی بر تعطیلی برنامه‌های فرهنگی و هنری و هم‌چنین رعایت توصیه‌های بهداشتی و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، آیین تقدیر از شایستگان تقدیر سی و پنجمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران توسط موسسه خانه کتاب هم لغو شد.

پرداخت یارانه پاییزه کتاب به کتابفروشی‌های کشور

نیکنام حسینی‌پور مدیرعامل موسسه خانه کتاب روز چهارشنبه از تامین اعتبار پاییزه کتاب ۹۸ توسط معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و پرداخت مطالبات کتابفروشی‌های مشارکت کننده در طرح پاییزه کتاب در سراسر کشور به جز شهر تهران خبر داد. به‌این‌ترتیب، یارانه پاییزه کتاب ۹۸ در هفته دوم اسفندماه به حساب ۴۴۲ کتابفروشی فعال طرح در سراسر کشور به جز شهر تهران واریز می‌شود.

معرفی نامزدهای جایزه کتاب سال شعر «خبرنگاران»

روز چهارشنبه نامزدهای جایزه کتاب سال شعر «خبرنگاران» اعلام شد.

دبیرخانه جایزه علاوه بر اعلام نامزدهای جایزه خبر از احتمال تاخیر در برگزاری مراسم پایانی داد و اعلام کرد؛ آیین پایانی این دوره از جایزه که طبق روال هر ساله قرار بود در نیمه دوم اسفندماه برگزار شود، بنا به شرایط اجتماعی و ضرورت‌های احتیاطی در زمینه‌ی شیوع بیماری کرونا، ممکن است با تاخیر برگزار شود.

آغاز داوری باشگاه‌های کتابخوانی دو هزار شهر و روستا

به‌گفته ابراهیم حیدری مدیرکل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی فرهنگی و کتابخوانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، داوری چهارمین دوره جام باشگاه‌های کتابخوانی کودک و نوجوان، این هفته با بررسی آثار دو هزار شهر و روستا آغاز شد.

آغاز به‌کار نمایشگاه کتاب مسقط

بیست و پنجمین دوره نمایشگاه مسقط هم روز شنبه ۳ اسفند با حضور جمهوری اسلامی ایران رسماً فعالیت خود را آغاز کرد. در این دوره ۶۷۶ ناشر به‌صورت مستقیم از ۳۲ کشور و ۲۷۰ ناشر از طریق نمایندگی حضور دارند. درمجموع ۹۴۶ شرکت‌کننده در این نمایشگاه حضور دارند.

بررسی آخرین وضعیت فعالیت کتابخانه‌های عمومی کشور

با توجه به شیوع ویروس کرونا در برخی استان‌های کشور و هشدارهای وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای جلوگیری از انتشار عوامل بیماری‌زا کتابخانه‌های عمومی کشور نیز همزمان با تعطیلی مدارس و مراکز فرهنگی دولتی و عمومی در برخی از استان‌ها با صدور اطلاعیه‌ای اقدام به تعطیلی کتابخانه‌های عمومی در این استان‌ها تا اطلاع ثانوی و اخذ مجوزهای لازم از مراجع ذی‌صلاح کرد.

خبرگزاری آنا در گفتگو با مهدی رمضانی معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور آخرین وضعیت کتابخانه‌های عمومی کشور و برنامه‌های ویژه این نهاد برای مقابله با شیوع ویروس کرونا بررسی کرد.

گفتنی است علاوه بر برنامه‌های فرهنگی که در این گزارش ذکر شد تعداد دیگری از مراکز و برنامه‌های حوزه مانند مراسم اهدای نشان‌های لاک‌پشت پرنده، شهرکتاب‌های مرکزی و الف، پنجمین خیریه اسفندگان کتاب و ... نیز اقدام به لغو یا تعویق برنامه‌های خود کردند.

انتهای پیام/4028/

منبع: آنا

کلیدواژه: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ویروس کرونا معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کتابخانه های عمومی کشور برنامه های فرهنگی شیوع ویروس کرونا برنامه های حوزه برای جلوگیری نامزدهای جایزه نمایشگاه کتاب بیماری کرونا کتابخانه ملی لغو یا تعویق کتابخانه ها پاییزه کتاب موسسه خانه کتاب تهران حوزه کتاب کتاب سال منتشر شد مهم ترین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۷۰۶۹۹۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شبکه کتابخانه‌ای ایران جزو ۲۰ کشور اول دنیا است

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، گفت: از لحاظ تعداد کتابخانه‌ها و دسترسی جزو ۲۰ کشور برتر دنیا هستیم. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، مهدی رمضانی پیش‌ از ظهر امروز در دیدار با نماینده ولی‌فقیه در کردستان ضمن قدردانی از حسن نظر، نگاه مثبت و توجه عملی نماینده حضرت آقا به حوزه کتابخانه و واگذاری ساختمان کتابخانه امام خامنه‌ای در استان، اظهار داشت: خوشبختانه به برکت انقلاب و نگاه رفیع مقام معظم رهبری شبکه کتابخانه‌های کشور جزو شبکه برتر دنیا است به طوری‌که از لحاظ تعداد کتابخانه‌ها و دسترسی جزو 20 کشور برتر دنیا هستیم.

وی با ذکر اینکه از لحاظ تعداد کتابخانه‌ها در منطقه جایگاه اول، در آسیا جزو 5 کشور نخست و در جهان اسلام نیز وضعیت خوبی داریم، گفت: در کشوری همچون رم 3800 کتابخانه عمومی، ترکیه 1200 کتابخانه و مصر 300 کتابخانه وجود دارد. سال گذشته میزبان سران این کشورها بودیم.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به ظرفیت کتابخانه‌های عمومی بر استفاده از این پتانسیل در جهت ترویج فرهنگ مطالعه در کشور تأکید و بیان کرد: شبکه کتابخانه که دسترسی را فراهم کرده و خدماتی که در این شبکه تعریف می‌شود، دو عنصری است که مورد توجه بوده و در این حوزه حدود 40 خدمت در حال انجام و ارائه است.

اجرای طرح کتابخانه‌ الکترونیکی در کشور

وی از اجرای طرح کتابخانه‌های بدون کتاب؛ کتابخانه‌ الکترونیکی یا آینده در کشور خبر داد و افزود: کتابخانه بدون کتاب»؛ نسل جدیدی از کتابخانه‌هاست که در آن خبری از کتاب کاغذی نیست و به جای آن تجهیزات و امکان دسترسی به منابع الکترونیکی و صوتی، پایگاه‌های اطلاعات علمی، انواع بازی‌، فیلم، موسیقی، منابع یادگیری الکترونیک در اختیار کاربران قرار داده می‌شود که تاکنون به عنوان نمونه در تهران اجرا شده و در نقاط دیگر راه‌اندازی خواهد شد.

رمضانی با بیان اینکه طرح کتابخانه‌های بدون کتاب در کشورهای شمال اروپا اجرا شده که همگام با آن در کشور دنبال خواهد شد، تصریح کرد: ارائه خدمات کتابخانه در مواقع بحران، سیل و زلزله نیز در دستور کار است.

وی توسعه خدمات کتابخانه در جهت رونق کسب و کار را از دیگر اقدامات حوزه کتابخانه‌های کشور خواند و عنوان کرد: کتابخانه محل آموزش عمومی است و هر شغلی نیازمند آموزش و مهارت است که به جامعه هدف آموزش داده می‌شود.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به وضعیت کتابخانه در استان، از تلاش برای کمبود شهرها و روستاهای فاقد کتابخانه در کردستان خبر داد و خاطرنشان کرد: در کردستان، 10 شهر فاقد کتابخانه بوده که امیدواریم مدیریت عالی استان از لحاظ فضا و مکان کمک کرده و ما نیز تجهیزات لازم را خریداری خواهیم کرد.

اتصال کتابخانه‌های عمومی به مدارس

وی  اجرای طرح هدهد سفید در چهار سطح و توجه به حوزه کودک و نوجوان را از دیگر برنامه‌های اولویت‌دار حوزه کتابخانه عنوان کرد و گفت: در همین راستا راه‌اندازی کتابخانه، برنامه تلویزیونی و جایزه برتر صورت گرفته و تلاش ما بر این است که بتوانیم کودک و نوجوانان را بیش از پیش به سمت کتاب و کتابخوانی ترغیب کنیم.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور تلاش برای تحقق عدالت فرهنگی و افزایش سطح دسترسی مردم به کتاب و کتابخانه را جزو دستورات اکید رئیس جمهور دانست و یادآور شد: اتصال کتابخانه‌های عمومی به مدارس، اختصاص زنگ مطالعه و شیوه آداب مطالعه نیز در دستور کار است تا از این طریق بتوانیم نقایص و کمبودها را جبران کنیم.

انتهای پیام/481/

دیگر خبرها

  • مردی که ۶۱۳ روز کرونا داشت، فوت کرد
  • شروع کار نمایشگاه کتاب بعد از شیوع کرونا نیازمند شجاعت بود
  • کتابخانه‌های کشور به یک مرکز فرهنگی اجتماعی تبدیل شده‌اند
  • رشد ۳ برابری فعالیت‌های فرهنگی در کردستان
  • طولانی‌ترین عفونت کرونا که ۶۱۳ روز طول کشید، بیش از ۵۰ جهش ایجاد کرد
  • اجرای طرح کتابخانه‌ بدون کتاب در کشور/۱۰شهر کردستان فاقد کتابخانه
  • شبکه کتابخانه‌ای ایران جزو ۲۰ کشور اول دنیا است
  • کتابخانه هدفمند، موفق و خلاق در دل کویر استان یزد
  • مسئولین استان نسبت به کتابخانه‌ها متفاوت عمل کنند
  • چالشی به نام سرانه مطالعه در ایلام/ کتاب همچنان مغفول است